Provincie van de Maand - Drenthe

Ik zou graag mijn idee voor een nieuw gezamenlijk project aan jullie voorleggen: de provincie van de maand.

Het idee is dat we elke maand een andere provincie in het zonnetje zetten en allemaal iets in deze provincie op de kaart zetten. Dat kan van alles zijn, iedereen mapt natuurlijk wat hij/zij interessant vindt. De bedoeling is dat we hiermee altijd iets hebben om samen aan te werken. Onze plannen, voortgang en wetenswaardigheden kunnen ook een leuk standaard thema worden om in de online meetups te bespreken.

Ik stel voor om de provincies alfabetisch af te gaan, wat betekent dat we komende maand in Drenthe beginnen en uiteindelijk in Zuid-Holland eindigen.

Laat vooral weten wat jullie van dit idee vinden!

3 Likes

Ik heb net de MC-missie ā€˜oud water in NLā€™ voor het hele land gedaan, dus ook drente, en ben nu bezig met de missie fix landuse Zuid-Holland. Ik vind zulke missies wel leuk, je komt ongelofelijk veel dingen tegen. Helaas heel veel kwalitatief teleurstellende mapping, maar dat maakt het dan wel weer de moeite waard.
Ik vind het best om zoiets voor drente te doen. Of had je een meer specifiek onderwerp in gedachten, zoals die tomtom-micromissies?

We kunnen inderdaad maandelijks wat MapRoulette challenges opzetten voor iedere provincie. De inhoud daarvan zal afhangen van wat iedereen interessant vindt om aan te werken.

Dit lijkt me een tof idee!

t Zou ook wel een beetje behapbaar moeten zijn. Bijv de oudwatermissie was een paar duizend taken, dat is al heel erg veel, als je niet zoā€™n grote groep hebt die er systematisch aan werkt. De fix landuse Zuidholland missie is pakweg 35000 taken, daar is geen beginnen aan.

Ik denk dat missies van 200 tot hooguit 500 taken wel kunnen. Zeg 5 van dat soort missies in een provincieproject, en dan met zā€™n allen aanpakken. Nu vooral leunstoelmappen, maar het wordt wel beter weer en dan kunnen we er weer lekker op uit!

Een leuk idee om te proberen, misschien is een provincie wel nog aan de grote kant.

Een provincie is wel handig, zo kan je bijv. bij Osmose een lijst opvragen per provincie:

https://osmose.openstreetmap.fr/en/issues/open?country=netherlands_drenthe&item=xxxx&level=1

Zien we Aruba/Caribbean/Curacao ook provincies net als Osmose?

Ik vindt een MapRoulette challenge als fix landuse in south-holland van @wvdp niet goed, veel te veel hits en een verkeerde conditie:

> nwr[landuse](area.searchArea)->.all;
> (.all; - nwr.all(newer:"2015-01-01T00:00:00Z");
> );

Te oud betekend niet fout.

Ik zou graag wat focus zien op ontbrekende maxspeed dat is prima te doen bijv. met de maxspeed kaart en een overpass query maar MapRoullete is daar niet goed voor tenzij er nog enkele gevallen over zijn.

Veel teveel hits inderdaad, dat ontmoedigt. Dat niet alles fout is klopt, maar dat is niet erg: dan heb je het een keer geverifieerd. Ik heb hem voor mezelf beperkt tot de gemeente Zuidplas, en dat was nog steeds een stevige klus!
Tegelijk, met een ploegje mensen ben je daar vrij snel doorheen. En dan is het wel grappig dat het niet een heel specifiek probleem hoeft te zijn, maar dat je met een meta-kriterium ook een zinvolle missie kan maken.

Overigens zijn er erg weinig items in die challenge waar je niks aan hoeft te doen! Niet fout, maar kan wel wat verbetering gebruiken. Met de BGT omtrekgericht erbij en veel betere luchtbeelden Ć©n de in het algemeen toegenomen detaillering en inmiddels aangescherpte tagging, kom ik vrijwel nooit iets tegen waar niks aan de geometrie en/of de tagging hoeft te gebeuren. En je neemt altijd wel wat omgeving mee, lijnt wegen en paden even uit, etc.

Goed initiatief.
Los van behapbaar ook dingen waar geen survey voor nodig is.

Dit is ook nog wel een leuke, erfenis van de 3dshapes import:

{{geocodeArea:Nederland}}->.zoek;
(
  nwr["3dshapes:note"~"^(Inconsistente topologie op bladgrens|Inconsistente topologie over bladgrens)"](area.zoek);
);
(._;>;);
out meta;

Ter hoogte van Lemmer t/m de Friese eilanden zijn ze allemaal al hersteld

Zeker het ontmoedigd, ik wilde wel nog eens naar de MapRoulette challenges bij mij in de buurt kijken maar dat is met deze challenge niet leuk meer.

Ik werk er wel mee maar dan stel ik voor mezelf veel kleinere doelen, bv inzoemen op 1 dorp of 1 park.

Een hele provincie in Ć©Ć©n keer is ook teveel hooi op onze vorken. Daarom lijkt het me leuk om van het ā€œprovincie van de maandā€ concept een jaarlijks herhalend fenomeen te maken.

Zelf ben ik vandaag begonnen met het taggen van gebouwen in Drenthe: changeset in Assen
2,000 building=yes tags omzetten is op de schaal van provincie Drenthe een druppel in de emmer, maar binnen Assen is het wel een substantiƫle verbetering.

Zie hier de Overpass query voor building=yes die je gemakkelijk kunt hergebruiken voor een andere plaats en direct in JOSM kunt gebruiken.

@E_de_Wit Met het oog op efficiƫntie wil ik toch even een technische wijziging voorstellen voor de query die je hebt gedeeld:

{{geocodeArea:Europees Nederland}}->.zoek;
(
  wr["3dshapes:note"="Inconsistente topologie op bladgrens"](area.zoek);
  wr["3dshapes:note"="Inconsistente topologie over bladgrens"](area.zoek);
);
(._;>;);
out meta;

Ik heb een MapRoulette-project gemaakt om per provincie de kaart te kunnen verbeteren: Project Drenthe

Er staat nu nog maar 1 challenge in. Het idee is dat we dit uitbreiden zodat iedereen binnen zijn/haar eigen interessevlakken iets te doen heeft, met elke maand een nieuwe provincie.

roept meteen kleine vraag op (kijkend naar je overpass query): website, of contact:website?
ik gebruik de laatste nooit, zie op taginfo.geofabrik dat die laatste in het algemeen veel minder wordt gebruikt, maar ik heb er ook wel eens discussies over gelezenā€¦waarvan ik de uitkomst vergeten ben (ook voor phone en email)

Beide varianten van de website tag worden nog veel gebruikt. Niemand heeft daar nog consensus over kunnen krijgen. Er is wel consensus om de social media tags consistent met contact te taggen, zoals contact:facebook, contact:instagram enz.

Voor de MapRoulette challenge heb ik alleen gezocht naar POIā€™s die noch een website noch een contact:website tag bevatten.

laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen.

Ik zie maproulette voornamelijk als mijn persoonlijke todo lijstjes waar ik iets aan doe als ik daar zin in heb.

wat ik dan geweldig vind is als iemand anders daar dan ook interesse in toont. zoals in oud water (dank je wel Peter Elderson).

de task old landuse komt bij mij uit de observatie dat 3dshapes vaak niet de beste shapes hebben en dat er vaak nog iets aan te verbeter is. en als iemand er al iets aan gedaan heeft is het niet meer oud.

ik ben het er wel mee eens dat zā€™n taak niet in deze context past.

ik heb wel een tweetal andere ideeƫn.

unmarked crossings

ik wordt gek van alle unmarked crossings in ID omdat ze de voor mij interessante fouten verbergen. Mijn oplossing is oplossen.

Er zijn ongeveer 800 taken in Drenthe.


[out:json][timeout:25];

area(id:3600047540)->.searchArea;

nwr["footway"="crossing"][!"crossing:markings"](area.searchArea);

out meta geom;

geldmaat

sinds 2019 neemt Geldmaat alle geldautomaten over. Voor osm betekent dat er veel geldautomaten hernoemd moeten worden. En ook wordt gekeken hoe de geldautomaten gedupliceerd zijn. Het is namelijk zonde om 2 geldautomaten op 100 m te hebben.

In Drenthe zijn 40 van de 77 geldautomaten nog geen Geldmaat. (dit zijn trouwens verdacht weinig geldautomaten)


[out:json][timeout:25];

area(id:3600047540)->.searchArea;

nwr["amenity"="atm"]["operator:wikidata"!="Q74051230"](area.searchArea);

out meta geom;

andere ideeƫn zonder uitwerking

  • openinghours valideren

  • brand wikidata

  • Osmose or OSM Inspector issues or keep right

Ook is het interessant om te kijken of de provincie Drenthe nog open data heeft.

het lijkt me ook interessant om van drentenaren (of inideregave mensen die in drente mappen) te hooren wat de uitdagingen of werk is in drenthe

3 Likes

Hierboven al eerder genoemd, maar als alle max-speeds zouden kloppen, denk ik dat heel wat gebruikers daar wat aan hebben.
G11/G12aen G13 juist getagd
Tracks met juiste access tags en track_type
Om maar wat te noemen :slight_smile:

@wvdp Goede ideeƫn! :star_struck:

Dit is makkelijker om in 1 keer landelijk aan te pakken. Ik heb daarmee al eens een begin gemaakt.

Moet dat niet highway=crossing zijn? De meeste crossings zijn toch nodes op de gecrosste weg, waarbij de footway soms niet eens ingetekend is en indien wel, meestal geen footway=crossing tag heeft?

footway=crossing is voor de highway=footway ways. Ik vraag me sowieso af of het zin heeft om crossing tags op deze ways te zetten, maar dat is een discussie voor een ander topic.