Provincie van de Maand - Friesland

Het is alweer maart. Dat betekent dat we overgaan van Flevoland naar onze derde provincie, namelijk Friesland. Voor herhaling: de bedoeling van het Provincie-van-de-Maand project is dat iedereen werkt aan wat hij of zij zelf interessant of belangrijk vindt, maar dat we meer samenwerken door ons elke maand op één provincie te focussen.

Een duim omhoog :+1: voor iedereen die zich ingezet heeft om de kaart van Flevoland te verbeteren, en veel succes met de voortgang in Friesland! Deel vooral je voortgang, dat is leuk om te zien en kan ook andere mappers inspireren.

Relevante links:

@Peter_Elderson Volgens mijn Overpass queries heeft Friesland geen 3dshapes:note tags, dus die MapRoulette taak kunnen we deze maand overslaan :slight_smile:

1 Like

Gek he? :wink:

Ik vraag me af hoe dat zou komen :smile:

Andere MapRoulette suggesties / verzoeken zijn ook welkom.

Wolkom yn Fryslân :slight_smile:

Was waarschijnlijk ook niet veel werk meer, alle bladgrens problemen zijn jaren geleden al opgelost. :stuck_out_tongue:

Op de Wiki pagina staat al een overzicht van de maximumsnelheidsstatistieken (laatst bijgewerkt Mei 2021 door @E_de_Wit) maar inmiddels zijn we iets verder (op motorway/trunk na):

  • motorway :: missing maxspeed: 0, total: 1011, pct with maxspeed: 100.0
  • trunk :: missing maxspeed: 28, total: 1832, pct with maxspeed: 98.5
  • primary :: missing maxspeed: 25, total: 3464, pct with maxspeed: 99.3
  • secondary :: missing maxspeed: 32, total: 3623, pct with maxspeed: 99.1
  • tertiary :: missing maxspeed: 157, total: 7852, pct with maxspeed: 98.0
  • unclassified :: missing maxspeed: 3270, total: 16032, pct with maxspeed: 79.6
  • residential :: missing maxspeed: 2157, total: 17154, pct with maxspeed: 87.4
  • living_street :: missing maxspeed: 0, total: 530, pct with maxspeed: 100.0
  • total :: missing maxspeed: 5669, total: 51498, pct with maxspeed: 89.0

Iets meer dan Drenthe (~5000) dus nog een aardige kluif. Voor Friesland is het ontbrekende maxspeed meer verspreid wat bijwerken minder efficient maakt dus hulp is welkom.

Gebruik voor een Overpass query niet “Friesland” dan krijg je Landkreis Friesland, wat wel werkt is geocodeArea:"Fryslân", dus bijv:

[out:xml][timeout:90];
{{geocodeArea:"Fryslân"}}->.searchArea;
(
  way[highway~"(primary|secondary)"][!maxspeed][motor_vehicle!=no][!"maxspeed:forward"][access!~"^(no|private)$"](area.searchArea);
);
(._;>;);
out meta;

Voor residential/unclassified is het waarschijnlijk beter om met een gemeente te beginnen, zie de Gemeentelijke indeling.

Zie ook NL:Maximumsnelheid

1 Like

Klopt, ik verbaasde me er al over dat er zo weinig waren, maar ze waren er nog wel, bijvoorbeeld op de outers van MPen. Zouden er mappers zijn die denken dat je 3dshapes notes moet overkopiëren?

Eergisteren had ik per ongeluk een wel erg brede Overpass query van missende maxspeed losgelaten op heel Friesland. Gelukkig viel het aantal mee, waardoor Overpass en mijn laptop het makkelijk aan konden. Dat is een groot compliment voor het harde werk dat mensen al hebben gedaan om in Friesland de maxspeed te taggen.

1 Like

Ook voor deze maand heb ik weer een aantal Manroulette challenges gemaakt:

Naast de oude bekende heb ik er ook drie nieuwe gemaakt.

Twee daarvan waren aangevraagd in de thread van vorige maand.
Ik heb de overpass-queries geleend en er Maproulette challenges van gemaakt.

Zelf heb ik interesse gekregen in parkeerplaatsen dus ik heb daar een challenge voor gemaakt.

De queries kunnen op mijn github gevonden worden. Feedback is altijd welkom.

2 Likes

Hoi WvdP!

Heb je ook een verwijzing naar het publieksgedeelte van maproulette? Hier heb ik beheerdersrechten voor nodig :wink:

groet en dank voor de bijdrages!

Met een beetje reverse-engineering van de URL’s (admin → browse):

@wvdp, die parking spaces with a weird capacity gaat denk ik niet helemaal goed. Hij neemt ook alle parkeervakken mee waar de capacity niet ingevoerd is.
(En dat zijn er nogal wat in Leeuwarden :stuck_out_tongue: )

Edit: mooie behapbare challenges trouwens.

Ik heb de keuze gemaakt om parkeervakken zonder capaciteit ook mee te nemen.

Het voordeel daarvan is dat het technisch gezien ook “raar” is. En dat als er in de toekomst alle parkeervakken een capaciteit hebben dan zijn de genen zonder raar.

nadeel is dat het er nu heel veel zijn en daardoor de challenge onhaalbaar lijkt.

ik denk dat ik van het weekend wat “bulk edits” ga doen op grote parkeerplaatsen door met josm veel parkeer vakken in te vullen. Als ik dan de challange herbouw, dan zou het allemaal wat meer behapbaarder moeten zijn.

ps.
ander parkeer vakken die raar zijn

  • meer dan 1 capacity
  • letters in parkeer vakken
  • capacity = 0
  • capacity is niet opgegeven

pps.
excus voor de verkeerde link maar wel fijn dat het al opgelost is

1 Like

Ik heb even wat geoefend met wegen zonder naam. Er zitten veel linkstukjes in, tussen twee wegen, in een tunnel, op een brug, en die hebben vaak geen naam.

Verder stukjes straat in woongebied, die als residential getagd zijn, en ook een toegang en een uitgang hebben en publiek toegankelijk zijn, maar vaak alleen maar toegang geven tot zij-ingangen, garages, parkeervakken of soms bedrijfspoorten. Ik zou die eerder als highway=service taggen.

Erg tijdrovend, want zonder straatbeelden vrijwel niet te beoordelen, en best een hoog “isditnouechtdemoeitewaard?”-gehalte. Is dit op de een of andere manier te beperken tot delen van wegen/straten waar huisnummers aan liggen? Want die moeten echt wel een naam hebben.

Je zou nog op lengte kunnen filteren.

Die tag ik ook doorgaans als highway=service.

Ja, maar dan mis je weer korte stukjes van een weg die om een andere reden losgeknipt zijn en waar de naam niet getagd is. Want die zou je juist wél willen vinden.

1 Like

Voelt persoonlijk toch als tag vervuiling gezien 100% v/d parkeervakken dan capacity=1 gaan krijgen. een parkeervak impliceert al dat het 1 is, zo staat dit ook omschreven op de wiki.

1 Like

Filter je stukjes met noname=yes er al uit? Bij van die korte stukjes op een kruispunt tussen twee wegen wil die nog wel eens voorkomen. Er zijn in potentie best veel naamloze highway=residential die eigenlijk service moeten zijn in gebieden waar na de initiële import niets is gedaan.

Overigens kan een naamloze toegangsweg naar een adres best lang zijn wanneer het adres bij de hoofdweg hoort buiten de bebouwde kom.

Dat voelt een beetje verkeerd aan, inderdaad omdat capacity=1 geïmpliceerd is zoals @E_de_Wit aangeeft. Het merendeel van de parkeervakken heeft geen capacity-tag nodig; die is eigenlijk alleen relevant bij afwijkende situaties, of wanneer het ding groter is dan je zou verwachten voor capacity=1.

Even een update wat betreft maxspeed, we begonnen de maand met:

  • total :: missing maxspeed: 5669, total: 51498, pct with maxspeed: 89.0

En nu:

  • total :: missing maxspeed: 3525, total: 50822, pct with maxspeed: 93.1

Ik zelf heb de gemeentes Achtkarspelen, Dantumadeel, Noardeast-Fryslân en Waadhoeke aangepakt, die zijn “af”. Ook wegen/paden deels gedefragmenteerd hier, vandaar dat het totaal naar beneden is.

3 Likes

Hoewel Fryslân voor mij iedere maand provincie van de maand is, heb ik ook een extra duit in het zakje gedaan door 1 van de tuinen (privétuin) van Lucas Pieters Roodbaard in detail in kaart te brengen.

7 Likes

Nu de maand voorbij is de maxspeed statistieken:

  • motorway :: missing maxspeed: 0, total: 1011, pct with maxspeed: 100.0
  • trunk :: missing maxspeed: 12, total: 1840, pct with maxspeed: 99.3
  • primary :: missing maxspeed: 0, total: 3502, pct with maxspeed: 100.0
  • secondary :: missing maxspeed: 19, total: 3618, pct with maxspeed: 99.5
  • tertiary :: missing maxspeed: 9, total: 8033, pct with maxspeed: 99.9
  • unclassified :: missing maxspeed: 336, total: 13419, pct with maxspeed: 97.5
  • residential :: missing maxspeed: 88, total: 17718, pct with maxspeed: 99.5
  • living_street :: missing maxspeed: 0, total: 515, pct with maxspeed: 100.0
  • total :: missing maxspeed: 464, total: 49656, pct with maxspeed: 99.1

Met 99.1% totaal is het beter dan de 98.5% voor Flevoland en “on par” met Drenthe met 99.2% maar toch voelt Friesland een stuk minder af.

De belangrijkste reden daarvoor is de vele gevallen waarbij de maximum snelheid onduidelijk is omdat er borden missen, te veel zijn of met elkaar in tegenspraak zijn. Ik heb een (incomplete) lijst gemaakt op de Wiki pagina voor Friesland:

Friesland#Inconsequente maximumsnelheid

Ook in Drenthe en Flevoland waren er enkele gevallen maar Friesland maakt het wel bont.

Een opmerkelijke variant hiervan zijn de N380 en de N351; de weg zelf is 80 km/h maar de parallelweg lijkt 60 km/h op basis van borden aan het begin en einde maar er zijn vele verbindingen tussen de N-weg en de parallelweg zonder bord en dan laat ik het tussendeel maar zonder maxspeed.

Screenshot_20240401_170621

Ingezoomd met kleurtjes voor 80/60 km ziet het er zo uit:

Screenshot_20240401_171240

Waar bij op de Wiki genoemde gevallen de wegbeheerder naar mijn idee een steek heeft gelaten, snap ik hier wel de problemen van de wegbeheerder. De enige suggestie die ik zou hebben, ga eens met een pot verf aan de slag.