Provincie van de Maand - Flevoland

Na een succesvolle maand aan mapping in Drenthe is het nu tijd om samen Flevoland onder handen te nemen. Het idee is om elke maand een nieuwe provincie aan te pakken met de provincies in alfabetische volgorde.

Op verzoek maak ik graag MapRoulette challenges en plaats ik andere challenges in deze post bovenaan.

Relevante links:

Duimen omhoog :+1: :+1: voor iedereen die mee heeft gedaan aan het project in Drenthe.

Veel mapping plezier!

4 Likes

MapRoulette challenges!

Op verzoek van @Peter_Elderson is hier Los 3dShapes notes op in Flevoland (reeds voltooid).
De volledige Overpass query (klaar voor gebruik in JOSM) is hierzo.

1 Like

Dankzij de eentonigheid van Flevoland is het kinderspel om duizenden gebouwen per changeset te taggen: Changeset: 146959278 | OpenStreetMap

ik heb mijn Maproulette challange ook geupload

veel plezier allen

3 Likes

Dit is wat minder eenvoudig:

Er zit een 3dshapes bladgrensfout, maar ik zie nog wel eea wat niet helemaal fijn is…
Dat wordt een gemiddelde van een dag per taak in deze missie! Volgend jaar klaar dus.
Maar dan heb ik ook wel iets meer gedaan dan scheve veldjes plakken.

Ik heb ontdekt hoe je gemakkelijk ontbrekende maxspeed=* tags toe kunt voegen: je kunt ze vaak afleiden uit aanliggende wegdelen die al wel een maxspeed tag hebben.

De manier waarop ik dat doe is door wegen met een missende maxspeed in Overpass te laden, samen met de aanliggende wegdelen: link naar Overpass Turbo. Die wegen open ik in JOSM. Met de Map Paint Style maxspeed kleur ik de wegen die al wel een maxspeed tag hebben, en zo kan ik in veel gevallen makkelijk bepalen wat voor maximum snelheid er geldt op een niet-ingekleurd wegdeel.

Hier is een mooi voorbeeld dat ik tegenkwam in Zeewolde:


Blauw is maxspeed=30, dus je ziet meteen dat het witte wegdeel midden in een 30-zone ligt. Voeg de tag toe en klaar is Kees.
Natuurlijk is niet alles even goed zichtbaar op deze manier, maar je kunt er altijd nog de verkeersbordenkaart en Mapillary bij pakken om alsnog de maxspeed te bepalen.

2 Likes

Met wat vertraging de maxspeed statistieken voor Flevoland begin deze maand:

  • motorway :: missing maxspeed: 0, total: 448, pct with maxspeed: 100.0
  • trunk :: missing maxspeed: 0, total: 732, pct with maxspeed: 100.0
  • primary :: missing maxspeed: 14, total: 1328, pct with maxspeed: 98.9
  • secondary :: missing maxspeed: 35, total: 4162, pct with maxspeed: 99.2
  • tertiary :: missing maxspeed: 200, total: 2031, pct with maxspeed: 90.2
  • unclassified :: missing maxspeed: 1630, total: 6880, pct with maxspeed: 76.3
  • residential :: missing maxspeed: 1101, total: 10144, pct with maxspeed: 89.1

Qua percentages komt het redelijk overeen met Drenthe aan het begin van de maand maar de aantallen zijn ongeveer de helft, wat dat betreft is Flevoland de kleinste provincie. De Noordoostpolder is al voor het allergrootste deel gedaan.

En dan deze, wat vinden jullie hiervan?

Het is allemaal akker, verdeeld in vakken met onderverdeling in keurige akkertjes met per akker een boerderijtje. Tussen de grote vakken liggen wegen en hoofdsloten, tussen de akkertjes liggen slootjes, die net niet helemaal tot de grote sloot gaan, zodat je van akker naar akker kan met een voertuig. Rondom elke akker zie je dus een rijspoor. Je kan dat ook zo zien dat je rondom elke tussensloot een rijspoor hebt.

In OSM zijn de sloten en rijsporen uit het akkerland gesneden, zodat ze wit blijven op de kaart, maar dat is verre van volledig, heel veel uitsnijdingen houden zomaar ergens op terwijl de “tracks” en/of de sloten nog doorgaan.

Ik denk zelf: map het geheel gewoon als farmland, en leg daar eventueel ways in voor sloten en tracks. De meeste landbouwsporen rondom de akkers zie ik gewoon als farmland; het rijwerk hoort daar gewoon bij. De sloten met grasranden, als je die wil mappen teken dan de sloot als een waterway of water area, en als je de slootkanten op de kaart wil zetten, map ze dan als gras area’s.

Niet dan?

PS Dit is bij Rutten, mijn zus heeft daar een tijdje gewoond. Ze had de omgeving vrij snel gezien!

Dat is de perceelstructuur van de Noordoostpolder.

Dus, zo laten!
Zonodig per perceel aanpassen.

1 Like

Kan iemand een maproulette / overpass / what ever maken die aangeeft of er nog straatnamen missen ?

Graag een overzicht van gebouwen die op construction staan. Eventueel met een start_date filtering erop . Bijvoorbeeld alles van voor start_date=2022. Dit is snel te checken met de luchtfoto’s.

Je wil toch de structuur zo goed mogelijk in OSM vastleggen? MI is dat nu niet het geval.

Wanneer zou het volgens jou goed zijn om de mapping van een perceel aan te passen?

@Peter_Elderson Bedoel je dat dit soort super vlakken eigelijk opgedeeld moeten worden?

De farmlands zijn op sommige plekken gedateerd, zo zijn niet alle windturbines niet uitgesneden:

Ja, in dit geval wel want elke akker is een aparte boerderij.
Maar dan niet met nepstroken, waardoor je afzichtelijke tentakelpolygonen krijgt, maar door de features op de scheidslijnen te mappen: sloten, grasstroken, en tracks als het meer is dan een trekkerspoor. Plus uitsnijden wat echt anders is (de farms en de windmolens.
En alles moet dan wel kloppen met de echte wereld, dus niet een farm als gras neergooien, niet het rieten dak van een schuur als landbouwgrond extra taggen, niet schaduwen als water taggen, niet de akker aan de ene kant over de sloot laten vallen en aan de andere kant 15 m ervanaf. Enz.

Ik had je verkeerd begrepen. Je had het over

“geheel”
Dat begreep ik als 1 groot vlak maken. Met daarin lijnen voor sloten en tracks.
Ik zie liever achter de boerderij 1 perceel
/kavel ingetekend, vroeger had de boer een kavel in pacht /erfpacht(canon). Zo’n kavel had een kavel nummer, daar zijn kaarten van.

Dit leent zich wel voor een bgt overname.

Vroeger was vanaf het erf een kavelpad recht naar achteren, veelal richting de tocht. Tot veelal 3/4. achterste gewasperceel, laatste deel was kopakker net zoals aan de andere zijde kavel.
Dit kavelpad werd later veelal van beton gemaakt

Kavels waren veelal 24 hectare, welke de Domeinen later splitste bij stoppende boeren en boeren de gehele of halve kavels erbij kregen, later ging de Domeinen over tot verkoop, de markt bepaalde dan wie wat kreeg bij stoppende, dat duurde een aantal jaren toen stopte de Domeinen met de verkoop.

Vandaar dat er wat meer dwarse kavelpaden zijn gekomen en van de weg af inritten zijn gemaakt. Zo ook om erven heen, erf in privaat gebruik.

Erven zijn nu groter mogelijk, vroeger was 100 meter diep mogelijk. Koel bedrijven zijn vaak groter geworden.

1 Like

A zo. Ja, ik hinkte een beetje op twee gedachten. Het is nu in grote vlakken van 5-10 kavels gemapt, en dan is er een verdeling gesuggereerd door hele lange insnijdingen vanaf de kanten te maken. Dat worden witte banen in het geel van farmland. Ik dacht, áls je het in grote vlakken wil mappen en toch de indeling wil laten zien, leg dan die sloten en misschien wat tracks op dat vlak: meer detail, minder werk, en veel onderhoudbaarder.

Als ik ermee aan de slag ga, dan map ik kavel voor kavel inklusief randjes, sloten en tracks, en veel nauwkeuriger met de huizen/farmyards/tuinen. De windmolens zijn natuurlijk wel uitsnijdingen. Natuurlijk kan het nog beter, maar dat vergt dan weer onevenredig veel werk voor die laatste 10%.

Om te beginnen heb ik 1 kavel gedaan. Het uiterlijk wordt niet heel veel anders op OSM Carto maar ik vind het zelf wel de moeite waard:

2 Likes

Zie overpass turbo

Er zitten aardig wat wegen bij die mij wel een kandidaat lijken voor noname=yes…
Als je liever een maproulette challenge hebt, laat het maar weten dan maak ik die aan.

1 Like

Foute interpretatie van mij.

Zie overpass turbo, start_date < 2022 geeft 1166 hits.

Maar zouden gebouwen die klaar zijn niet gewoon door Ă©Ă©n van de BAG importeurs worden bijgewerkt?

1 Like

Voor een impressie: OpenStreetMap

PS maar ik ga niet heel de Noordoostpolder zo doen, eerst de 3dshapes-meldingen verder te lijf gaan.

1 Like