Provincie van de Maand - Utrecht

Deze keer is @Friendly_Ghost zover ik weet met andere dingen bezig maar hoop dat wie dat wilt al begonnen met mappen in Utrecht, Ik ben zelf ben al begonnen maar zonder topic voelt het een beetje vreemd. Zoals in elke provincie is er in Utrecht genoeg te doen.

Om nog maar eens te herhalen, het concept van Provincie-van-de-Maand is dat we elke maand gezamenlijk een andere provincie onder handen nemen, zodat we in een jaar alle provincies wat speciale aandacht kunnen geven. Uiteraard is iedereen vrij om aan de thema’s te werken die hij/zij zelf interessant of belangrijk vindt.

Relevante links:

4 Likes

Wat betreft maspeed, dit was de situatie aan het begin van de maand:

In aantallen valt het mee:

• motorway :: missing maxspeed: 18, total: 2268, pct with maxspeed: 99.2
  • trunk :: missing maxspeed: 2, total: 160, pct with maxspeed: 98.8
  • primary :: missing maxspeed: 26, total: 3003, pct with maxspeed: 99.1
  • secondary :: missing maxspeed: 8, total: 4153, pct with maxspeed: 99.8
  • tertiary :: missing maxspeed: 88, total: 5580, pct with maxspeed: 98.4
  • unclassified :: missing maxspeed: 2357, total: 9887, pct with maxspeed: 76.2
  • residential :: missing maxspeed: 4003, total: 24543, pct with maxspeed: 83.7
  • living_street :: missing maxspeed: 1, total: 2219, pct with maxspeed: 100.0
  • total :: missing maxspeed: 6503, total: 51813, pct with maxspeed: 87.4

Ik ben begonnen vanuit het oosten, Veenendaal (rode dot in het westen) gedaan en laatst bezig met Amersfoort.

2 Likes

Leuk, ik ga eerdaags ook weer aan de slag. Ik heb het onderwerp weer even vastgeprikt zodat iedere forumbezoeker ervan af weet!
Het is mijn thuisprovincie, dus da’s extra leuk.

2 Likes

Even in de herhaling: mocht je ook met ontbrekende maximumsnelheden willen werken in een bepaalde gemeente, gebruik dan:

overpass turbo (wel even de +'jes weghalen! die verschijnen bij het delen van de code)

De code kun je aanpassen, bij geocodeArea kun je in plaats van Woerden een andere plaats of gemeente invoegen. Klik op uitvoeren en je hebt een goed beeld!

Met de verkeersbordenkaart van Smoothefiets kom je allicht al een heel eind voor wat betreft bebording van maximumsnelheden:

https://smoothefiets.ddns.net/html/verkeersbordenkaart/index.php?lat=52.097051402&lng=5.117365122&z=17

Aangezien ik er vanmiddag achterkwam dat Amersfoort de ranglijst met meest ontbrekende BAG-gebouwen aanvoerd, heb ik het plan opgevat om ipv mijn eigen woonplaats Amersfoort ihk van provincievandemaand maar her en der van wat BAG-updates te voorzien. :sweat_smile:

De teller stond bij aanvang op 4271 ontbrekende gebouwen en één ontbrekend adres. Die laatste heb ik ondertussen te grazen genomen.

Ik heb niet het idee dat ik die 4271 gebouwen weggewerkt ga krijgen, maar alle begin is er één. Het laag hangend fruit (lees: vrijstaande gebouwen) is al opgepakt in grotere updates van andere BAG-eraars, dus dit zijn echt panden waar je goed moet opletten. Vooral dit soort “splitsingen” lijkt veel voor te komen.

Of is dat te lokaal voor provincie van de maand / heb ik het idee dan verkeerd begrepen? :slightly_smiling_face:

3 Likes

Dit lijkt mij een perfect project voor provincie van de maand, je bent bezig met het verbeteren van de kaart in de provincie, en bent met iets bezig waar je zelf interesse in hebt.
Ziet eruit als een win-win :grin:

3 Likes

Beste allen,

Leuk om te zien dat Utrecht ‘Provincie van de maand’ is! Graag haak ik hier even op in met de volgende vraag: als Routebureau Utrecht zijn wij verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het recreatieve fietsroutenetwerk (de wit-groene knooppuntenbordjes). Het netwerk wordt momenteel [vervangen (en uitgebreid)] om te komen tot een nog beter fietsnetwerk. Per april 2025 is voorzien dat het gehele netwerk in provincie Utrecht is vervangen. Graag bieden we alle fietsers gelegenheid om hier gebruik van te maken en OSM lijkt ons een goede manier om het vernieuwde netwerk bekendheid te geven onder het publiek.

Vandaar hierbij mijn volgende vraag: wat zou een goede/wenselijke manier zijn om het vernieuwde netwerk in te voeren op OSM?

Alvast vriendelijk dank aan jullie als community voor de feedback.

Hartelijke groet,
Paul te Molder, coördinator informatie & communicatie - Routebureau Utrecht

Meer informatie over de vernieuwing van het netwerk:

2 Likes

Best Routebureau Utrecht! (of nou ja, Beste Paul!)

Te gek dat het routenetwerk verder wordt uitgebreid!
Er zijn een aantal vrijwilligers die zich regelmatig bezighouden met het bijwerken van de routenetwerken (van sloep tot paard/ruiter, van fiets tot voet).

Een hele fijne kaart die gebruik maakt van OSM-data is knooppuntnet. Daarover valt in het forum meer informatie te vinden.

Routes en routenetwerken staan in OSM verwerkt als zogeheten (route)relaties.
Bij een knooppuntennetwerk geldt, dat het bestaat uit punten op de kaart (aangemerkt als de knooppunten) en de routes tussen deze punten (bestaande uit de losse wegdelen waarover deze route loopt.

Dit is een voorbeeld van een knooppunt uit het wandelnetwerk Utrecht Groene Hart:
https://www.openstreetmap.org/node/799905439

Dit is een voorbeeld van een route tussen twee knooppunten uit datzelfde wandelnetwerk:
https://www.openstreetmap.org/relation/14466256

En dit is het gehele netwerk
https://www.openstreetmap.org/relation/6168598#map=14/51.97576/5.35163

Dus alle knooppunten en routes daartussen vallen onder het gezamenlijke netwerk.

Datzelfde geldt voor het fietsnetwerk van de Provincie Utrecht:
https://www.openstreetmap.org/relation/1115318.

Het toevoegen, bewerken en onderhouden van het netwerk binnen Openstreetmap is even een techniek die je in de vingers moet krijgen. Het geëigende programma om dat te kunnen doen is JOSM. Dat is dus een andere te nemen horde.

Er is wel meer informatie te vinden op de wiki van Openstreetmap, maar wellicht dat een van de mensen die zich regelmatig wijden aan het onderhoud van de genoemde netwerken op OSM, hier nog wat over kunnen zeggen.

Nogmaals, leuk dat jullie gebruik willen maken van OSM. Hopelijk krijg je e.e.a. snel onder de knie!

Welkom op het forum van OSM!
OSM wordt door veel bekende apps als basis, bron of een van de bronnen gebruikt. Of de vernieuwing daar nou bekendheid mee krijgt weet ik niet, maar het is voor de afgeleide toepassingen zeker van belang om de informatie zo volledig en bijgewerkt mogelijk te krijgen en te houden.

Je vraag, bedoel je dat technisch, dus hoe moet dat, of organisatorisch: hoe krijg je het voor elkaar?

Of ben je op zoek naar een team wat dit wil gaan doen?

PS Ik hou me veel bezig met de knooppuntnetwerken, rondjes, streekroutes en doorlopende routes van alle soorten in OSM, al laat ik het fietsnetwerk meestal aan anderen over die daar veel beter inzitten.

1 Like

Beste Peter,

Dank voor je snelle reactie. Ja, we zien OSM inderdaad als basis/bron voor veel apps/gebruikers. Daarom vinden we het relevant dat de juiste en actuele informatie over het recreatieve fietsnetwerk hierin te vinden is.

Wat het toevoegen betreft gaat mijn vraag in eerste instantie over het technische deel: is het bijvoorbeeld ook mogelijk om één shape-file met het gehele nieuwe fietsnetwerk toe te voegen of dienen alle knooppunten en lijnstukken individueel te worden ingevoerd?

B.v.d. voor je reactie.
Vriendelijke groet, Paul te Molder - Routebureau Utrecht

Beste Lachgast,

Dank voor je snelle reactie en de toelichting. Ik ga me hier verder in verdiepen en zal me richten tot actieve bijdragers aan het het fietsroutenetwerk op OSM.

Vriendelijke groet, Paul te Molder - Routebureau Utrecht

@Lachgast heeft daar al tips voor gegeven. Wie dit daadwerkelijk gaat uitvoeren zal veel hebben aan een ervaren knooppunten-invoerder als coach; toen ik ermee begon heb ik alles zelf uitgezocht maar uiteindelijk waren het de tips van ervaren knooppuntmappers die de doorslag gaven!

JOSM, op PC/laptop met muis, is inderdaad de enige tool waarmee dit invoerwerk op niveau en snel genoeg gedaan kan worden. Een tweede scherm erbij, helpt enorm.

Knooppuntnet Analyse helpt tijdens het invoeren/onderhoud vooral om fouten op te sporen. Als het er eenmaal inzit kan je met Knooppuntnet Kaart ook routes over het netwerk plannen, inclusief omliggende landen.

Shape-files: helaas!
Shapefiles kan je in JOSM wel inlezen, maar je kan ze niet transformeren naar OSM-routes. De reden is dat een route in OSM bestaat uit de lijst van al ingevoerde stukken weg die je achtereenvolgens aflegt. Bij fietsen komt daarbij dat de heenweg en de terugweg meestal op een aantal punten van elkaar verschillen.
De knooppunten in OSM zijn de kruispunten van de wegen die daar samenkomen. Dus onderdeel van de wegstukken zelf. Die punten bestaan dus al in OSM. Als je ze uit een shapefile importeert (technisch kan dat) dan krijg je losse punten die niet in de OSM-weg zitten. Dan zou je die een voor een weer moeten verschuiven en verbinden, en soms verdubbelen of juist ontdubbelen.
Kortom, ik heb heel wat werkwijzen uitgetest, maar uiteindelijk moet je de knooppunten en de verbindingsroutes gewoon een voor een aanmaken. Het plan op het ene scherm zetten en JOSM op het tweede; telkens een knooppunt toevoegen en dan de routes vanuit het al ingevoerde deel die daar “landen”.
Er zijn in JOSM wel handigheidjes die dat werk kunnen versnellen. Je kan die het beste oefenen met een ervaren knooppuntmapper samen.

Ground truth
Deze is wel belangrijk: OSM-invoer gaat in principe gelijk live, en moet in principe de daadwerkelijk waargenomen echte wereld weergeven. Dus geplande maar nog niet uitgerolde knooppunten en verbindingsroutes kan je nog niet op de kaart zetten!
Ik noem dit speciaal omdat er in Utrecht bij het wandelnetwerk vaak knooppunten op de Wandelnet planner staan die er in feite nog helemaal niet zijn en soms ook niet komen (plannen veranderen geregeld).
Er is wel een methodiek om een (deel)netwerk in te voeren in de OSM-database zonder hem gelijk op de kaart te krijgen. Als het netwerkdeel uitgerold is kan je het vervolgens in korte tijd (en dan heb ik het over 15-30 minuten) live zetten. Onze Vlaamse Vrienden, de bakermat van de knooppuntnetwerken, hebben die methodiek ontwikkeld en Knooppuntnet ondersteunt dat, zodat je tijdens de invoer wél de kaart en de controles van Knooppuntnet kan gebruiken.

Tenslotte een link naar de totaalpagina over knooppuntnetwerken. Er staat veel principes- en historietekst in, interessant voor wie erin geïnteresseerd is, maar je kan ook gelijk naar het tagginggedeelte springen!

Dank voor de verdere toelichting Peter, dit geeft me zeker meer inzicht in de werkwijze. De toevoeging over de methodiek om alvast een deelnetwerk in te voeren, zonder dat deze al live staat is ook zeker een belangrijke.

We gaan ons beraden over wat haalbaar/werkbaar is.

Mvg, Paul - Routebureau Utrecht

1 Like

Met het eind van de maand, de maxspeed statistieken:

• motorway :: missing maxspeed: 0, total: 2299, pct with maxspeed: 100.0
  • trunk :: missing maxspeed: 0, total: 160, pct with maxspeed: 100.0
  • primary :: missing maxspeed: 0, total: 3029, pct with maxspeed: 100.0
  • secondary :: missing maxspeed: 0, total: 4190, pct with maxspeed: 100.0
  • tertiary :: missing maxspeed: 4, total: 5653, pct with maxspeed: 99.9
  • unclassified :: missing maxspeed: 97, total: 9666, pct with maxspeed: 99.0
  • residential :: missing maxspeed: 58, total: 24803, pct with maxspeed: 99.8
  • living_street :: missing maxspeed: 0, total: 2373, pct with maxspeed: 100.0
  • total :: missing maxspeed: 159, total: 52173, pct with maxspeed: 99.7

Wat er nog mist is nieuwbouw en onlogische dingen.

Bedankt voor de hulp @Lachgast enkele keren data binnen geladen en … al gedaan.

@Routebureau_Utrecht: geen enkel probleem om ook buiten Oktober dit topic te gebruiken, we zouden ook het stuk kunnen afsplitsen in een apart topic.

1 Like

Niet zulke mooie stats als @emvee, maar om dan ook maar even een follow-up te doen van mijn eigen “projectje”:

… het aantal niet op de kaart staande adressen voor Amersfoort is gedaald naar 0, ontbrekende panden van 4271 (!) naar 2097 (dus 2174 nieuw geïmporteerd). Een significant deel daarvan komt overigens voor rekening van @CartoKees - die in een van zijn grotere imports ook een deel van Amersfoort meenam. :yum:

Het echte aantal aanpassingen ligt hoger: gebouwen die bijgewerkt moesten worden qua vorm (maar wel al op de kaart stonden), niet meer bestonden, een andere status hebben gekregen, etc., zijn hier niet in meegenomen. Het werkelijke aantal mutaties en verbeteringen ligt dus nog een stuk hoger.

En het doel is behaald: de lijst wordt ondertussen niet meer aangevoerd door Amersfoort, maar door 's-Gravenhage (met 2452 ontbrekende panden en 7 ontbrekende adressen). :grin:

4 Likes