StreetComplete for nybegyndere

Hvis nogen af jer har prøvet at undervise og introducere helt nye til OpenStreetMap via StreetComplete app. Så StreetComplete standardinstalleringen sætter 122 opgaver ud af ca. 154 opgaver som default. Dette er lidt over-kill for helt nye at håndtere og se på så mange opgaver slået til i brugergrænsefladen. At slå en masse opgaver fra i et begynderkursus er også lidt af en stor mundfuld for underviseren.

Heldigvis fra StreetComplete version 49 er dette blevet lettere for underviseren, da man kan lave forudindstillinger som alle kursister, så kan installere i deres StreetComplete 49+ app.

Jeg har lavet et eksempel på forudindstillinger med kun 22 opgaver slået til og som vedr. opgaver for cyklister/gående. Opgaverne er fx belægning (asfalt, grus, brosten, fliser osv) for veje/cykelstier/stier. Ramper ved trapper, overdækket cykelparkering eller ej, delt cykelsti med gående?, antal cykelparkeringspladser.

Sådan installeres disse (først vær sikker på at StreetComplete 49+ er installeret).

Skan følgende QR kode med smartphonen.
qrcykeldata

Eller hvis dette indlæg læses på en smartphone, så klik på følgende link

https://streetcomplete.app/s?n=cykeldata&q=8so7magz669wgd0bqzj8qyp7pd1kox&qo=1z.20-45.46-4.2-23.21-22.21-1q.1r-e.c-43.46-3r.3w-3r.3y&o=1

StreetComplete 49 app skulle åbne og spørger om forudindstillingerne må bruges

Klik Ok og nu er der så kun 22 opgaver og som skulle være lige til at gå til efter underviseren har forklaret og vist et par opgaver ud i marken.

Måske man kunne lave andre skræddersyet indstillinger/opgaver til bestemte emner der skal kortlægges?
Det kunne fx være noget om tilgængelighed for handicappede.

Med venlig hilsen
Søren Johannessen

7 Likes

Det ser ud til, at der kommer en Cykelstier-overlejring i næste StreetComplete-version. Det er måske ikke den mest oplagte feature for nybegyndere, men jeg kan se at der i denne spørges til om der er en ‘Shoulder’ på vejen, som er brugbar for cyklister. Hvad er en ‘shoulder’ egentlig i DK-sammenhæng?

Egentlige nødspor har vi vel stort set kun på motor- og motortrafikveje. Og hvordan vurderer man derudover, om en vejkant er velegnet til cyklister? Jeg ved ikke om denne shoulder-opgave også vil være aktiveret i DK, men synes den er lidt svær at svare på.

1 Like

Jeg synes ikke at “shoulder-opgave” skal med i StreetComplete for Danmark. Da cykelsti ‘lane’ den der er malet stribe langs med bilvej vil let blive forvekslet med “shoulder” jf. OSM wiki’en vedr. shoulder (især billede fra wiki’en vil forvirre).

I beta-versionen ser det ud til at cykelsti-muligheden ‘shoulder’ er med i DK. Illustreret med en fuldt optrukket hvid line magen til illustrationen for en cykelbane, blot minus et cykelsymbol :person_shrugging:

Herligt tip @AE35 Jeg synes det passede godt sammen med portrættet om StreetComplete på Tools for Alle, så nu har jeg lagt det ind under “Kom godt i gang”. https://toolsforalle.dk/project/streetcomplete/
Tak!

1 Like