Wel of geen naam op perrons

Dat we technisch gezien niet helemaal juist spreken, maakt het nog geen name, toch? Zelfs die medewerker zei “spoornummers”, niet “namen”

@Dillen_GJ alleen met de opmerking dat dit geen consensus betreft, maar slechts de mening van een deel van de mappers is, terwijl ruwweg de helft tegen is :wink:

Ik ben het ermee eens dat “spoor 1” geen echte naam (eigennaam) is. Net als “strandpaal 400” (tenzij dat toevallig de naam van een horecagelegenheid is…) of haven 2023. Het zijn aanduidingen, geen namen. Ik heb trouwens heel lekker gegeten in het restaurant “Spoor 6” in Oldenzaal.

Ik ben het op zich ook eens met Names - OpenStreetMap Wiki

Als NL-community kunnen we wel besluiten daarvan af te wijken, maar dan moet het wel een volledige consensus zijn. Anders heeft iedereen het volste recht om het weer terug te veranderen conform de andere opvatting.

Nominatim hamert altijd op dat namen echte namen zijn, geen categorieën en nummers, en dat snap ik ook. Als ik zoek naar “Spoor 6” dan wil ik graag dat restaurant vinden, en niet alle perrons 6 in Nederland.

Ik heb natuurlijk mooi praten, maar bij routenamen ben ik zelf ook schuldig, daar staan meestal ontiegelijk veel niet-naam gegevens in het naamveld. Ik probeer dat wel terug te dringen door gegevens als LAW-nummers, van en naar, doel van de route e.d. naar aparte tags te verplaatsen, maar het lukt nog niet helemaal. Want tegenover het principe staan de praktische vereisten.

Dus voor mij is de afweging niet of spoor 1 een eigennaam is (dat is het niet, het is een aanduiding) en of dergelijke aanduidingen in de naam-tag horen (eigenlijk niet), maar of praktische vereisten voldoende belangrijk zijn om van de norm af te wijken.

Ik heb geen antwoord, trouwens. Ik zoek nooit in een OSM toepassing naar perrons, ik behoor niet tot de doelgroep.

1 Like

Volkomen mee eens en dus wil ik vragen de tegenstanders het een kans te geven in een testgebied… Komen daar onvolkomenheden van kunnen we het terugdraaien… Blijkt het handig te zijn geweest is het OSM NL wiki-waardig en kun je het verder in NL verder uitrollen.

Dat is een lastig kriterium. Zo eentje waarbij de voorstanders kunnen zeggen: “ja, geen probleem gebleken, handig” en de tegenstanders: “Nee, geen voordeel, niet nuttig”.

Als het enige voordeel is dat je het op OSM Carto ziet staan, dan is het taggen voor de renderer: een tag gebruiken waar die eigenlijk niet voor bedoeld is, om iets op de basiskaart te krijgen.

Onvolkomendheden, technisch geen probleem, het gaat om een tekstveld. Bij het zoeken, heb ik al gezegd, op “spoor 6” vind je alle sporen 6 ipv alleen objecten die de eigennaam spoor 6 hebben. Voorstanders vinden dat prima, tegenstanders een onvolkomenheid.

Een test of het kan is al gedaan, in het echt. Zie landenoverzicht.

Dit is MI niet iets testbaars, maar een afweging: Is het belang van spoornamen groot genoeg om af te wijken van Name=Name only.
Indien ja, dan zou ik wel “spoor #” gebruiken anders staat er alleen een volgnummer, en dat is een rare naam.

2 Likes

Voor elke oplossing is er wel een probleem… Ik zie voorafgaande zin liever veranderen in: Voor elk probleem is er wel 1 of meer goede oplossingen waar we met zijn alle de beste oplossing uit kiezen…

Wat is eigenlijk het probleem waar een oplossing voor gevonden moet worden?
Hoe adresseer ik een perron?

De vraag Wel of geen naam op het perron is niet een probleem, het is de vraag naar de manier waarop.

Moeten perrons persee namen in een naamveld hebben, of is een aanduiding genoeg om het adresseerprobleem op te lossen?

Als het probleem is: hoe krijg ik perrons te zien op OSM Carto, dan zet je het nummer, of spoor en het nummer, in het naamveld en dan zie je ze. Dan wijk je daarvoor wel af van de Wiki.

De beste oplossing, daar zijn geen duidelijke objektieve kriteria voor. We hebben de OSM wiki, die is duidelijk over wat in een naamveld thuishoort en wat niet. En we hebben persoonlijke (en landelijke) voorkeuren in hoeverre je daarvan mag afwijken.

2 Likes

Volgens mij zijn we daar al de hele tijd mee bezig :wink: . Om je een probleem te geven:

Ik wel kan zeggen:

  • ik ga naar bakkerij Bakker Bart in Utrecht CS (wat: bakkerij; naam: Bakker Bart)
  • ik ga naar schoenmaker De Losse Veter in Utrecht CS (wat: schoenmaker; naam: De Losse Veter)
  • ik rijd over autosnelweg A2 in Utrecht CS (wat: autosnelweg; toegekend nummer: A2)
  • ik wacht op de trein op spoor 1 in Utrecht CS (wat: spoor*; toegekend nummer: 1)

Maar niemand (of i.i.g. niet de meerderheid van Nederland) zal ooit zeggen:

  • Ik loop over spoor Spoor 1 (of perron Spoor 1) in Utrecht CS; dat wordt als dubbelop gezien.

(*dat spoor en perron in technisch jargon niet correct is, is hetzelfde als de politiek die zoveel problemen heeft met stikstof in de lucht: iedereen weet dat het technisch gezien over NOx en NH3 gaat, niet over dat onschuldige stofje N2 waar de lucht voor zo’n 80% uit bestaat. Dus de gangbare benaming voor het object “een perron” is in Nederland “een spoor” in de context van een station; daarmee dus niet verwijzend naar railway=rail maar mede het perron langs de rails. Dus wat: spoor + nummering: 1; niet wat: spoor + naam: spoor 1.)

1 Like

Heel even offtopic: ik denk zomaar dat er heeeeeeel veel topics hier zijn in het forum zonder consensus, met als resultaat: we doen maar niets… Wat op zich zonde is. Mooi zou zijn als er een digitaal testkaart omgeving zou zijn zodat je gewoon iets uit kan proberen, tegen limieten/fouten aan loopt en die dan weer gezamenlijk oplost… i.p.v. ik heb gelijk, nee ik heb gelijk, nou laten we dan maar beslissen dat we het eens zijn dat we t niet eens zijn met elkaar zijn en het topic laten liggen…

Zoals Peter zei, dit is geen goed/fout kwestie. Uitproberen is niet nodig, OSM-technisch gezien kan ik alles wat ik wil toevoegen aan de name-tag. name=Standaardspoorwegperron voor de trein naar Nijmegen is gewoon geldig en voor mij erg nuttig, geen gebruikersapplicatie zal erop crashen. Het is echter niet gewenst. Daar gaat deze discussie over.

Zullen we weer ontopic gaan :wink: ?

Hoe on-topic wil je het hebben?

Is het mogelijk een idee om een poll te doen?

1 Like

Voor mij is wel belangrijk: waarvoor zou je de spooraanduiding in de name-tag willen hebben?

1 Like

Ik ben voor, hoewel het in het verleden erg dicht tegen 50:50 aan leek te zitten.
Zou het wel in een los (gesloten) topic doen zodat hij niet ergens middenin post 65 zit, terwijl de discussie hier doorgaat.

Voor mij persoonlijk is het wel handig op een stationsplattegrond te zien waar elk spoor zich bevind…

Als het nummer in de ref=* tag staat is de informatie aanwezig en kan het gerenderd worden. Of de renderers dat ook doen is hun beslissing. De redenering name wordt gerenderd dus we zetten het in name=* " wordt in OSM-land als “taggen voor de renderer” aangeduid en als fout gezien.

2 Likes

Niet als op dat spoor een naambordje staat: spoor 1, spoor 2 enz… wat “toevalligerwijs” op elk trein station aanwezig is…
Maar volgens mij zit ik in een trein die elke keer in rondjes rijdt, want naar buiten kijkend zie ik weer hetzelfde landschap voorbij schieten & lijkt zelfs op het zelfde inmiddels ingesleten spoor terug te komen…

Daar staat ook:

However - if something has the official name “East 110th Street” this full name should be in the name notwithstanding the fact that the “street”, the “110” and “east” might be deducible from some other information.

En volgens mij is de (officiële) naam van al die sporen waar we het hier over hebben, in het normale Nederlandse taalgebruik: “spoor 1”.
En daarom dus mijn keuze voor name=spoor 1.

En ik wou ook nogmaals vermelden dat het beschouwen van de wiki als de heilige graal de verkeerde manier van werken is waar we ons strikt aan zouden moeten houden!
De wiki is het resultaat van wat mappers tot nu toe hebben gedaan.
Daar gaat soms jarenlang overleg aan vooraf met veel tussentijdse wijzigingen, Er zijn ook wiki’s die al 10 jaar ongewijzigd zijn, die elkaar soms tegenspreken of waar niemand zich aan houdt.
Als we dus in Nederland kiezen voor name=spoor 1, dan zal over enige tijd dát gebruik in de wiki belanden.
Maar dat kiezen is niet iets wat hier in de discussie in een week tijd door 22 mappers kan worden besloten!
Er zijn veel meer mappers actief die nog nooit hier geweest zijn en toch al jaren zeer goede bijdragen aan de kaart leveren, ook zij hebben recht op hun mening of keuze voor een bepaalde tagging.

1 Like

Dat is niet toevallig want de perrons worden op elk station genummerd, en dan zet je het nummer op een bordje. Dus het zijn nummerborden. Maar goed, ik zeg er verder niks meer over.

Het zijn verwijs borden, ga naar, wanneer er ook een pijl bij staat, alleen blok aan een zijde, als, hier naast platform ligt “spoor 1”. Het is de naam/ref van het spoor.
Verwijst naar railway:track_ref

railway:track_ref taginfo

Key:railway:track_ref wiki

Description
The reference number of a track within a station, yard or other railway facility

“De vertraagde intercity in de richting Eindhoven komt over enkele minuten binnen op spoor 1”

(sorry, kon het niet laten) :crazy_face:

1 Like