Wanneer gebruiken we heide, scrub of shrubbery?

Hier een S&B afbeelding van de volgende locatie.

  • 1: staat als struiken in de BGT
  • 2: Staat als houtwal en grasland in de bgt
  • 3: Staat als grasland in de BGT
  • 4: Staat als grasland in de BGT
  • 5: Staat als gras in de ondersteunend wegdeel laag
  • 6: Staat als bosplantsoen in de ondersteunend wegdeel laag

In al deze gevallen zou ik het wel als natural=scrub classificeren. Zeker niet als shrubbery

1 Like

Grasland is grassland of eventueel meadow. Bomen en houtwal en bosplantsoen is wood. Dus alleen struiken is de vraag of dat shrubbery is of scrub. Dit plaatje, staat in BGT bij struiken, valt voor mij niet onder scrub maar onder shrubbery.
Als ik over het snelwegnet rijd kom ik wel heel geregeld door stukken “natuur” waar ik scrub aan zou kunnen hangen.

struiken Terreindeel bedekt met niet-gecultiveerde (natuurlijke), lage, houtachtige, overblijvende planten gekenmerkt door verschillende vertakkingen dicht bij de wortel en afwezigheid van opvallende stammen.

Ik zou dit als natural=scrub classificeren. Ondanks dat hier menselijk ingrijpen is geweest om het een beetje binnen de perken te houden heeft het een wild uiterlijk, zeker de kern. Dit matched ook met de natural=scrub voorbeelden op wiki: Tag:natural=shrubbery - OpenStreetMap Wiki

1 Like

Okay, aangepast. Even in taginfo gekeken maar weinig flower of bulb, toch maar crop=flowerbulb bij gezet.

Bron: BTD | Begroeid terreindeel · IMGeo objectenhandboek

Als ik dat vergelijk met de Examples van Tag:natural=heath zie ik meer dan overkomsten:

Bron: Montbazin, HĂ©rault 18.jpg, 2013-07-04 15 37 14 Sagebrush-steppe

Die foto van “Duin met een overwegend opgaande vegetatie van struiken en of bomen” heeft eigenlijk niets van dat, als dat in de praktijk wel zo is dan vindt ik ook natural=scrub beter.

Wat ik me af vraag hoe veel “kale” duinen (natural=dune) er zijn en of die als “open duinvegetatie” worden gemapt door BGT of nog anders.

Kale duinen heb je niet zoveel, die waaien gewoon weg. Wel duinen met alleen wijd groeiend duingras. Die zou ik alleen met natural=dune taggen, want het is geen heide, grasland of scrub. Anders zouden we een tag voor duingrasland moeten verzinnen.

In de duinen komen heidevelden voor, die vlakken worden dan natuurlijk natural=heath. Wel jammer dat je dan de informatie verliest dat het duingebied is. Al kan je natuurlijk, als dat in het veld nou eenaal zo is, een groot gebied als duin taggen en daarop gewoon bos, gras, water, heide en scrub neergooien (niet uitgesneden dus).

Heath is echt een heide, niet zomaar een veld met struiken of een veld met alleen lage begroeiing. Je kan nog wel een heide-achtig veld (begroeid met overwegend lage dwergheesters die op heide lijken) ook als heide mappen. Maar zodra je diverse soorten wildgroeiende planten, gras, heesters, kreupelhout en/of lage losstaande boompjes ziet, in wildverband zeg maar, wordt het al gauw scrubland.

Ik geloof dat de BGT niet duin als landvorm geeft, het gaat in de tabel MI om de begroeiing.

Als ik zo lees is het begrip wandelende duinen en het probleem het bekende stikstofdepositie probleem.

Ik zie wel nog bij Onbegroeid terreindeel (OTD) zandverstuiving maar of dat ook aan de kust voor komt?

Wat duinen betreft zou ik denk ik eerst eens een proef export doen en daarmee een beter gevoel krijgen wat voor mapping juist is.

(Hoge) struiken maken het inderdaad geen heath maar lage begroeiing valt volgens mij prima onder “low-growing woody vegetation”.

Ook wat betreft (3) uit de voorbeeld van @Cartographer10

Screenshot_20231202_211057

Zou ik heath een prima keus vinden, het verschil tussen heath en scrub lijkt het verschil tussen dwarf-shrub en shrub te zijn en Wikipedia vindt kleiner dan 2 meter al klein.

Small shrubs, less than 2 m (6.6 ft) tall are sometimes termed as subshrubs

Grasland zou ik zeggen. Als er hier en daar iets op het gras staat of in het gras ligt is het nog steeds grasland. Scrub, kan ook wel, als het gras wilder is en er ook wel struiken op staan en hier en daar een boompje. Maar geen heide. Met heath wordt echte heide bedoeld of landschap wat daar heel erg op lijkt (want niet iedereen hoeft de heidesoorten te kennen). Dit voorbeeld lijkt voor geen meter op heide.
Als uitleg staat er her en der bij dat heide is: dwergheesters. Dat is wat anders dan “struik kleiner dan 2m”. Met twee meter hoge struiken en struikgewas van allerlei soorten heb je nog geen heide.

Dit is toch geen heide? Heide is toch een specieke variant van kleine struikjes? Ik zou dat voorbeeld als landuse=grass mappen met stukjes natural=scrub

Okay, beter gekeken met SB&P en inderdaad gras. Wel vindt ik dat natural=heath zich niet zou moeten beperken tot wat we in Nederland hei noemen.

Om het iets algemener te trekken, de vragen zijn:

  • Of er iets en zo ja wat er tussen grass en scrub/shurbbery zit
  • Waar scrub/shurbbery over gaat in forest/wood (dat “bosplantsoen” of zit er ook nog iets tussen)
  • Waar nu precies het verschil zit tussen scrub en shrubbery.

De meningen daarover lopen begrijpelijk uiteen het zou niet slecht zijn dat te syncen, ik zie een foto-quiz voor me…

Het heeft naar mijn idee niet direct meer met BGT voorwerken te maken, misschien beter dit stuk van de discussie vanaf hier af te splitsen.

Gedaan

Lijkt me zeker goed. Misschien ook goed tzt dit dan op wiki te verwerken en evt met de internationale community af te stemmen.

Hier de definities die ik gebruik:

  • Shrubbery: sierheesters, verzorgde heesters of andere struiken die actief door mensen worden onderhouden
  • Scrub: wilde struiklandschappen of struikgewassen die amper worden onderhouden (af en toe een tak weg knippen om een weg vrij te houden mag). Ook in bebouwde kom kun je dus best scrub hebben.
  • heath: Gebieden waar heide (het plantje) groeit. Het is een karaktersiek landschapselement, zeker in NL. Iedere gebied met lage struiken als heide mappen klopt naar mijn mening niet. Maar misschien dat iemand met veel verstand van planten daar iets anders van vind
  • wood: Dit gebruik ik voor bos vlakken en als struikgewassen zeg 6m of hoger zijn. Dan zijn het vaak jonge bomen.

Zoals ik het me voorstel is een foto-quiz in het Engels met iets van 10 foto’s en bij elke foto de keus tussen verschillende tags incl. “hier is nog geen tag voor/hier is een nieuwe tag voor nodig”.

1 Like

Ik denk dat het goed is om te realiseren dat heide wel onder heath valt, maar dat het niet zo is dat heath altijd heide moet zijn. Een eekhoorn is een knaagdier, maar een knaagdier is niet een eekhoorn zeg maar. In de botanische definitie is heath een dwergstruik (klein & houtachtig), zoals bijvoorbeeld… heide :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Prima. Vraag: waarom in het Engels? Wil je de quiz op het internationale forumdeel zetten?

Maar goed, hier een voorstel voor enkele foto’s vanuit mij:

  1. https://www.amsterdam.nl/publish/pages/669020/begroeid_terreindeel_fv_struiken4.png
  2. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Starr_010831-0016_Morella_faya.jpg
  3. https://geonovum.github.io/IMGeo-objectenhandboek/media/372749792295d9270cb53a47b3e263ed.jpg
  4. https://geonovum.github.io/IMGeo-objectenhandboek/media/0bd657e599644ffdbdeeb6e1246afb3a.jpg
  5. https://geonovum.github.io/IMGeo-objectenhandboek/media/dc18491853fee374fe565e97deb1ece4.jpg
  6. https://wiki.openstreetmap.org/w/images/9/9f/Scrub_wood_example.jpg
  7. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Montbazin%2C_HĂ©rault_18.jpg

Ik heb zelf nog geen foto’s kunnen vinden voor de discussie tussen scrub en wood. Misschien dat iemand daar een goed voorbeeld van heeft.

Ja, dit speelt zeker niet alleen binnen Nederland en ik denk dat meer meningen een beter beeld geven.

Even zoeken leverde voor mij op:

Oke, welke keuzes zullen we dan geven per foto?

  • natural=scrub
  • natural=shrubbery
  • natural=wood or landuse=forest
  • natural=heath
  • landuse=grass / natural=grassland / landuse=meadow
  • None of the above/ there is no tag for this yet in my opnion

Deze zou ik weglaten. Denk dat die te verwarrend/ niet duidelijk genoeg is.

DIt is toch gewoon een grasweide met bomen?

Wilde net zeggen omdat ik steeds halverwege de draad kwijtraak ook na 3 x herlezen zou een quiz niet handig zijn :ok_hand::ok_hand:

Of in lekentaal een beslisboom met steeds ja/nee antwoorden die leiden tot eindkeus.

1 Like

landuse=farmland erbij?

Hier had ik niet aan gedacht. Zitten er dan foto’s bij waarvan je denkt dat mensen dit als farmland mappen?

Ik dacht eerst een prototype te maken en ben daarmee gestart.

De keuzes zouden naar mijn idee per foto aangepast moeten zijn en niet al te veel, 4 max?

Ik ben geen voorstander van foto’s die al op het Wiki staan. Één van de dingen die ik verwacht mensen gaan doen bij het zien van de quiz is de wiki openen en als je dan de foto ziet…

Verder wil ik alle foto’s op Commons zetten, alleen dan kan je ze makkelijk in de Wiki gebruiken.

Juist omdat dingen verwarrend/onduidelijk zijn denk ik dat dit een prima foto is, de voorgrond zit tussen “grass” en “scrub” of is the heath?, de achtergrond zit tussen scrub en forest/wood in.

Sinds wanneer bloeit gras met zulke bloemen? Misschien natural=grassland?

1 Like

4 opties lijkt me prima ja

Daar zit wat in. Als ze op wiki staan worden ze in de regel gebruikt als voorbeeld van wat wel.

Prima. Lijkt wel brandnetel op de voorgrond.

Voldoet volgens mij aan de definitie van natural=grassland ja. Is een mix tussen gras en kruidachtigen als ik het zo zie.

Vraag: WIl je de stemming op wiki doen? Je kunt op discourse hier meerdere polls aanmaken (weet niet of er een limiet is). De poll van discourse lijkt me toch makkelijker?