NDW verkeersborden geopackage Qgis

Nee, dit nieuwsbericht ontving ik per mail.

Ik heb voor de liefhebber hier een recente versie van de geopackage geplaatst. Wellicht update ik deze een paar keer per jaar en zal dan de laatste versie in die map plaatsen.

1 Like

Ik kwam er achter dat waardes die op borden staan (bv maximum snelheid en maximum breedte) ook zijn opgenomen in deze dataset. Daarom heb ik die waardes nu ook visueel gemaakt. Bij maximum snelheid is het getal opgenomen op het bord zelf en bij de andere borden met een getal heb ik het als los item (blauwe gloed eromheen) onder het bord geplaatst.

Als van een bord de windrichting (N,O,Z,W) bekend is draai ik het bord in die richting zodat beter te zien is waar het betrekking op heeft

Ik heb weer een nieuwe gezipte versie in de downloadmap geplaatst waarin dit is verwerkt in het projectbestand.

Ik heb er weer een filmpje van gemaakt waarmee hopelijk ook de beginnende Qgis gebruiker overweg kan. Ik laat daar o.a. zien hoe je snel vanuit Qgis naar JOSM kunt springen.

1 Like

Bedankt voor het bijgewerkte bestand!

Ik heb de laag gecombineerd met de laag:

De RWS laag is goed om een overzicht te krijgen hoe bijv. de 30 km/h zone er ongeveer uit ziet en waar maximumsnelheidsborden te verwachten.

Ik ben nog op zoek naar twee dingen:

  1. Vanuit Josm QGIS de locatie/zoom laten overnemen.
  2. Twee overlappende verkeersborden te scheiden

Voor 1) gebruik ik nu de Use custom URL (Shift+H) van de utilsplugin2 plugin voor. Die springt naar:

https://smoothefiets.ddns.net/html/verkeersbordenkaart/index.php?lat={#lat}&lng={#lon}&z=19

Ik heb datalyze-solutions / QgsRemoteControl gevonden maar QGIS kent die niet als standaard plugin.

Lekker bezig hoor. :+1: Ik heb die maximum snelheden dataset ook al eens bekeken en is zeker de moeite waard om dat eens te vergelijken met OSM.

Momenteel ben ik bezig met een kaart om verkeersborden te vinden waarvan in de buurt geen highway is met dat type traffic_sign. Of dit handig is hangt er vanaf hoe belangrijk je het vind dat dit getagd wordt. Verder zegt het nog niets over het goed/fout zijn getagd van de wegen. Hier een webmap kaartje. Zou evt. ook als geopackage uitgeleverd kunnen worden maar dat hangt ook af van de behoefte. Ik vind het werken vanuit Qgis veel handiger (en sneller) dan vanuit zo’n webkaartje of de bijhorende WMS. Ook omdat je in Qgis zelf veel meer controle hebt over wat je wilt zien door bv alleen de voor jou belangrijke gegevens aan te vinken.

Ik ben ook bezig de A1 (maxsnelheid) borden te vergelijken met de maxpeed van highway. Daar kom ik binnenkort op terug.

Even terug naar jouw post.

Ik begrijp je vragen denk ik niet goed. Wil je met 1 vanuit JOSM kunnen springen naar een Qgis desktop bestand (locale computer?) of wil je naar een Qgis cloud omgeving springen (bv een QgisCould map?).

Ik weet niet of het volgende een oplossing/workaroud is voor 2 maar als borden overlappen zijn het waarschijnlijk borden van een ander type. Bv een C en een G bord. In dat geval kun je een kopie maken van de laag en dan in het origineel alleen de C borden aanvinken en in de kopie de rest.

Ik heb Josm en QGIS draaien.

  • In QGIS heb ik zowel de borden- en de RWS-laag geladen en die is ingezoomd op zeg de Mendelhof in Hoogeveen.
  • In Josm ben ik bezig om de maximum snelheid voor de Grote Drift in Beilen bij te werken, dus Josm is ingezoomd op de Grote Drift in Beilen

Wat ik nu graag zou willen is een knop in Josm zodat QGIS zoomt naar de Grote Drift in Beilen, net zo als ik dat nu met de custom URL doe voor de Verkeersbordenkaart van @smootheFiets.

Ik kan de custom URL van harte aanbevelen, ik gebruik het zeer regelmatig om OSMOK, de verkeersbordenkaart of Slagboom en Peeters te raadplegen.

Wellicht is het mogelijk om Qgis te laten inzoomen op een locatie die door een proces wordt aangeroepen. Ik weet dat niet maar ben dan ook geen Qgis expert. Je zou je vraag eens op https://geoforum.nl/ kunnen stellen want daar is een QGIS subgroep en zit veel kennis (en ook een Qgis ontwikkelaar als ik het goed heb) .

@Allroads had me een privé bericht gestuurd met een link naar:

Niet precies dezelfde vraag (ik wil alleen de kaart centreren/zoomen, geen nieuwe layer laden) maar via z’n file lijkt me niet de manier.

De knoppen nagelopen maar QGIS heeft geen knop of function om naar een coördinaat te springen zover ik kan vinden.

Even gekeken in de manuals maar misschien is met:

wat te doen.

Een GPS valt te emuleren en die zou dan de locatie moeten krijgen van Josm, te doen maar niet triviaal. Misschien is dan datalyze-solutions / QgsRemoteControl een beter begin, volgens de beschrijving doet dat wat ik wil alleen op basis van een andere computer die ook QGIS draait.

Na meer hulp van @Allroads de Lat Lon Tools plugin geïnstalleerd en dat geeft een Zoom to Coordinate:

Screenshot_20240113_163343

Dan in Josm de coördinaten van een punt kopiëren met Edit → Copy Coordinates of Ctrl + Shift + C

Vervolgens dat in de "Enter ‘Latitude, Longitude’ plakken en de kaart wordt daar gecentreerd en je krijgt er ook nog een rode + bij op de precieze locatie.

1 Like

Nog een vraagje, ik heb nog eens wat ik op het scherm zie met de screenshot uit een eerder bericht dat laat zien:

Screenshot_20240203_231709

Ik zie voor datzelfde bord:

Screenshot_20240203_231952

Dus iets met de label tekst is anders.

Bij mij staat er als expression:

"rvvcode"|| ' ('|| "side" ||')'||' '|| coalesce("textsigns" , '')|| '-'|| "wvk_id" ||'-'|| "lastseen"

Is dat wel goed?

Ik gebruik Verkeersborden_NDW_20240203.zip

Dank voor het melden. Zoals je gemerkt heb maak ik nu dagelijks een geopackage met niet alleen alle borden maar ook de “mogelijke fouten” in OSM. Zie plaatje.

Het klopt dat er bij de laag “Alle borden” wat fout gaat met de labeling. Ik heb dat nu aangepast dus hopelijk gaat het vandaag goed. Wat ik alleen niet kan verklaren is het label bij jouw onderste plaatje. Bij mij was ie inderdaad niet juist maar zag er toch anders uit. Kan het zijn dat jij een ander (oud?) project bestand gebruikt en niet degene die in de geopackage ligt opgeslagen? (die met de rode pijl)

Ik draai OpenSuse Tumbleweed en mijn QGIS versie is 3.34.1-Prizren, zo ziet de Geopackage van gisteren er bij mij uit:

Dus inderdaad geen project bestand in het geopackage.

Als ik dat herhaal met Verkeersborden_NDW_20240204.gpkg, “New”, selecteer het .gpkg bestand en dan “Connect” dan zie ik hetzelfde als hierboven alleen 20240203 is gewijzigd in 20240204.

Bestand van hier, md5sum .gpkg: 3feab05bf4d037be5ed8be1475493abf

Dus het lijkt alsof dat projectbestand niet mee komt.

Na beter kijken zie ik deze foutmelding in de log Messages

2024-02-04T10:55:03 CRITICAL Qt : No node found for item that was just removed: QUrl(“file:///home/emvee/Documents/OpenStreetMap/Verkeersborden_NDW/README.txt”)

Misschien dat dat een hint geeft?

Het projectbestand zit wel in de geopackage. Het plaatje dat jij toont is de datasource manager. Daar zie je inderdaad het projectbestand niet omdat dat geen data is (vermoed ik). Kun je eens het volgende proberen. In Qgis menubalk: View->Panels en dan “browser” aanvinken. Zie je dan iets dat lijkt op dit plaatje?

1 Like

Ja, met de Browser heb ik wel een Verkeersborden project, good catch!

Openen ging niet vanzelf bij het openen waren alle layers niet beschikbaar (“Handle Unavailable Layers”) maar het probleem was op basis van de output snel duidelijk, ik had het bestand hernoemd met een datum tag maar het project bestand/object verwacht het originele formaat. Dat ongedaan gemaakt en nu werkt het. Handig dat nu ook de andere layers gelijk beschikbaar zijn.

1 Like

Mooi dat het werkt. Die data van de extra lagen is (net als alle OSM highway) ook beschikbaar vanuit mijn QgisCloud Postgis DB. Als je een Qgis cloud account hebt kun je de data ook daar ophalen. Geef dan ff je DB naam door dan kan ik je “select” rechten geven of alle tabellen. (NB dat geldt ook voor andere Qgis Cloud gebruikers)

Mijn werkwijze is nog in ontwikkeling. Ik gebruik:

  1. een combi van de RWS Snelheden en het NDW Geopackage - handig voor het overzicht en zoomen op werkgebied maar mist details verkeersborden
  2. NDW Verkeersborden - George - onhandig wat betreft locatie opzoeken (kan op adres maar ik wil op coördinaat), maar wel completer met o.a. foto
  3. De NDW_maxspeed_ontbreekt_op_highway WMS - geeft regelmatig goede hints maar niet compleet
  4. De OSM context - als alle aanliggende wegen 60 km/h zijn dan is het betreffende wegdeel waarschijnlijk ook 60 km/h
1 Like

Ik neem even aan dat je het over de NDW geopackage (verkeersborden) heb die ik beschikbaar stel. Welke details mis je daarin?

  • Overzicht bij meerdere verkeersborden op één plek, misschien is dat gewoon gewenning want ik zag dat bij inzoomen in QGIS meerdere verkeersborden op één plek wel zichtbaar worden, z’n pop-up is echter handiger:

    Screenshot_20240204_130900

  • George heeft nog plaatjes (onzeker hoe betrouwbaar, maar handig voor bijvoorbeeld de naam voor een kombord) en details:

    Screenshot_20240204_131056

  • Ik vindt de RWS laag goed om snel een indicatie te krijgen voor gebieden waar maxspeed nog ontbreekt. RWS is regelmatig fout maar ook met 85…95% goed is het bruikbaar.

  • Jou WMS lagen zijn handig omdat je dan gelijk in Josm kan zien waar de borden staan, naar QGIS schakelen is toch een extra stap.

Ik vrees dat je het moet doen met flink inzoomen want het gaat mij niet lukken om een popup me de borden in de buurt te tonen. En in de NDW dataset zie ik helaas nergens de namen die op de komborden staan terugkomen dus daar kan ik je ook niet helpen.

1 Like

Verder gekeken naar de Maxspeed_missing laag in het geopackage (en de WMS laag in Josm) en die is zeker handig, heel wat plekken bijgewerkt aan de hand daarvan. Eronder aardig wat service roads op industrieterreinen met een A1 15/30 km bord.

Wat me op valt is dat er zo af en toe meldingen staan op fietspaden, wegbeheerders willen daar ook wel eens maximumsnelheid zone borden plaatsen maar zover ik weet mappen we geen maxspeed voor fietsen. Twee voorbeelden rond coördinaat 52.3751403, 5.2832853 (Almere).

Als het inderdaad zo is dat we geen maxspeed voor fietspaden mappen dan zou het beter zijn deze meldingen te onderdrukken.

Verder de NDW_oneway_missing_OSM laag gebruikt om in Rotterdam-Zuid de ontbrekende éénrichtingswegen toe te voegen, ook handig zogezegd :+1:

Heel onbescheiden maar mag ik nog een verzoekje doen voor twee lagen:

  1. Een laag die checkt voor een maxspeed overgang binnen OSM en dan kijkt of er een NDW A1/A2 bord of H1/H2 bord in de buurt is. Een “inverse” van Maxspeed_missing, Unexpected_maxspeed_change.
  2. Een laag zoals Max Speed Overpass (NL) wat mij betreft met 80/60/50/30/15. De website is handig maar dat is een extra context en z’n geopackage laag geeft minder load op de Overpass server.

Ik moet echt eens wat tijd maken om me ook in PostGIS te verdiepen ;-), dus lukt het niet geen probleem alleen maar meer drive me er eens in te verdiepen.

1 Like