Provincie van de Maand - Drenthe

Ik kwam er in het weekend achter dat er een Drenthe Wiki pagina bestaat, die gelijk maar aangevuld.

De voorgang van de challenges:

Hierboven (11 dagen geleden) zaten we nog op ~5000 wegen zonder maxspeed, inmiddels ~4000.

Voor wie ook wat wil proberen wat betreft maxspeed heb ik een challenge gemaakt, de 100 kortste weg segmenten (3 tot 6 meter) zonder maxspeed:

maxspeed voor wegen tussen de 3 en 6 meter in Drenthe

3Dshapes notes is klaar in Drenthe

Ik kom er toch nog een handjevol tegen:

{{geocodeArea:Drenthe}}->.zoek;
wr["3dshapes:note"](area.zoek);
(._;>;);
out meta;

Misschien zijn die om één of andere reden niet meegenomen in de MR tasks.

O ja, de MP’s, MapRoulette doet die niet. Net een paar gedaan. Komt goed, dank voor de overpass query.
Merkwaardig trouwens, heel veel elementen met zo’n note waren al eerder aangepast (om andere redenen) maar mappers laten die note tag gewoon staan.
Ook opvallend hoe weinig de farmland en grass tags zeggen. Het lijkt erop dat, als het veld op de luchtfoto toevallig groen is, er grass op gezet is en bij donkergrijs tot bijna geel, farmland. Terwijl farmland tijdens de groei ook een tijd groen is, en bovendien geregeld een jaar een overgangsgewas heeft, soms gras soms een andere lage bodembedekker denk ik.
Dus de kleur geeft geen uitsluitsel, het gebruik van een veld wisselt nogal, en BGT doet vaak ook maar wat, houdt in ieder geval de wisselingen niet bij, is mijn indruk.
Dan heb je natuurlijk nog een officiële bron voor aktueel landgebruik, ben de naam even vergeten, maar die bevat dus zoveel wijzigingen dat dat handmatig niet per veld gaat worden bijgehouden op OSM, voor de bulk van de landbouwgebieden.

Het is wat het is, farmland kan net zo goed in feite gras zijn en grass kan rustig farmland zijn. Geen peil op te trekken.

Voor meadow is de situatie iets beter, vooral als je er dieren op ziet lopen, al kan dat dan nog steeds zo’n tussenjaar zijn en staan de dieren het jaar daarop op het volgende veld waar nu het koren staat te wuiven. En ik aarzel ook een beetje om een grastalud van een dijk als meadow te taggen, alleen omdat het maaien door een schaapskudde wordt gedaan.

Ok, klaar met ranten. Ik ga weer aan de slag.

PS Klaar. Ik had ook een aantal opgelost maar vergeten de note tag te verwijderen.

2 Likes

Grappig om te zien: als je

{{geocodeArea:Nederland}}->.zoek;
wr"3dshapes:note";
(._;>;);
out meta;

zoekt in overpass turbo, en je zoemt en schuift wat, dan zie je het 3dshapes bladgrensraster nog over Nederland liggen. Iedere maand een provincie, en dan is het in een jaar weg!

Ik heb zojuist de hoogste kerktoren van Drenthe gemapt: Toren van Sleen
Ik vraag me af of de naam die op Wikipedia & de RCE vermeld staat ook een naam is volgens OSM richtlijnen. De name tag heb ik daarom (nog) niet toegevoegd.

2 Likes

Wat een leuk idee dit!!!

Inmiddels is het 6 dagen verder en waar ik op basis van de vorige nummers nog dacht, dat gaat nooit lukken voor het eind van de maand, is het ineens snel gegaan, van ~4000 wegen naar 1864 wegen zonder maxspeed 3 uur geleden.

Ik verklaar dit project voor geslaagd. Complimenten aan iedereen die mee heeft gewerkt aan het verbeteren van OSM Drenthe in januari.

Ik heb een nieuw topic gemaakt voor het project van februari: Provincie van de Maand - Flevoland

P.s. Kan iemand dit topic hernoemen naar Provincie van de Maand - Drenthe ?
Dan krijgt elke maand z’n eigen topic, dat lijkt me wel zo overzichtelijk.

2 Likes

Zou je een 3dshapes note challenge voor Flevoland willen aanmaken? Dank!
PS o sorry dit bericht had dan in het nieuwe draadje gemoeten. Kan het verplaatst worden?

Met de maand ten einde de maxspeed statistieken:

  • motorway :: missing maxspeed: 0, total: 507, pct with maxspeed: 100.0
  • trunk :: missing maxspeed: 0, total: 613, pct with maxspeed: 100.0
  • primary :: missing maxspeed: 0, total: 2034, pct with maxspeed: 100.0
  • secondary :: missing maxspeed: 0, total: 2120, pct with maxspeed: 100.0
  • tertiary :: missing maxspeed: 2, total: 5496, pct with maxspeed: 100.0
  • unclassified :: missing maxspeed: 162, total: 10770, pct with maxspeed: 98.5
  • residential :: missing maxspeed: 116, total: 14677, pct with maxspeed: 99.2

Dus zo goed als compleet.

ik heb nog gekeken wat er nog over is en dat valt voor het overgrote deel onder:

  • Vakantieparken
  • Nieuwbouw
  • Wegen die niet openbaar toegankelijk zijn
  • Wegen waarvoor de wegbeheerder er een zooitje van heeft gemaakt met een andere maxspeed als je vanaf een andere kant/route komt.

Het zou goed zijn om nog een keer “oude 80 km/h” te bekijken, veel daarvan op het platteland is 60 km/h geworden.

Ik zag dat ik dat kon doen dus maar gelijk gedaan.

Mooi overzicht. Als ik op deze kaart kijk (=vergelijking OSM/NDW) met (mogelijk) ontbrekende of foutieve maxspeed waardes dan valt het op dat daar heel veel 30km bij zit. Ik vermoed veelal oude 50km wegen die zijn omgezet naar 30. Is het een idee om de (mogelijk) ontbrekende c.q. foute waardes mee te nemen in een challenge?

[edit typo]

Die 30 km/h gebieden snap je soms niets van. Neem Sleen bijvoorbeeld: QGIS Cloud - NDW_maxspeed_ontbreekt_op_highway
Doorgaande weg (Bannerschultestraat) is 30 km/h residentials die er haaks op staan worden dan weer 50 km/h Een vriend van me (uit Sleen) is gemeenteraadslid in Coevorden en die kan het me niet eens verklaren.

Ja, en de N weg heeft daar op bepaalde stukken max 60 terwijl je op de zijweggetjes naar bv Diphoorn 80 mag, daar word je als (lig)fietser niet vrolijk van. Ben daar regelmatig van de sokken gereden door automobilisten die menen het recht te hebben daar ook 80 te gaan rijden (en misschien wel harder). :rage:

Ik denk dat we terug kunnen kijken op een succesvolle maand.

Ik heb ook wat statistiekjes voorbereid.

Als eerste een globale indicatie hoeveel data we hebben toegevoegd en het verschil met de maand ervoor.

Ik heb op geofabrik gekeken naar de .pdf extracts en de grootte vergeleken

2023-12-02: 56622593
2024-01-2: 56823952 (+201,359)
2024-02-02: 57414159 (+590,207)

We kunnen zien dat er in vergelijking met december ongeveer 3 keer zoveel data is toegevoegd in Drenthe.

Ook heb ik aan omscha gevraagd hoeveel change sets er waren in Drenthe.

December: 897
Januari: 1593

Hier zien we ook dubbel zoveel activiteit.


Als laatste wil ik nog wat licht schijnen op mijn eigen projecten


Drenthe - unmarked crossings

Drenthe - unmarked crossings 2

Drenthe - roof no layer

Drenthe - geldmaat

no wikidata brand or opperator

Ik heb mijn ongenoegen over de grote hoeveelheid crossing warnings in ID al een keer uitgesproken. Dus ik heb er wat aan gedaan.

In eerste instantie leek heb best goed te doen er waren maar 192 plekken waar er iets moest gebeuren. Langzaam ze allemaal met ID afgegaan en voorzien van een tag. Hierbij ben ik verder gegaan dan crossing:markings=no & yes en heb ook echt opgeschreven wat de marking waren (zebra, dashes of dots)

Maar daarna kwam ik erachter dat naast footway=crossing ook highway=crossing bestond, dit leverde nogmaals 147 taken op.

Ook ben ik erachter gekomen dat het sneller is om josm uit te rusten met een filter op crossing en ze dan allemaal te fixen in een gebied dan gericht met maproulette te werken. Maproulette is goed om een gebied te kiezen en dan dat gebied te fixen. Een nadeel hiervan is dat het project wel vaak herbouwd moet worden.

No roof was 33 keer ID opstarten

De regelmaat was een veel meer werk dan gedacht. Je kan op de geldmaat site opzoeken of dat er een geldmaat zit maar dit kost tijd. Ook het verifiëren met open source Street view duurt lang en werkt vaak niet. Misschien moet ik dit in de toekomst omgekeerd doen. Beginnen op de geldmaat site en dan osm bijwerken.

In de laatste dagen heb ik no wikidata brand or operator toegevoegd. Dit is een uitbreiding en specificering van mijn no wikidata brand challenge. In deze challenge staan alle entities die wel een brand of operator hebben maar geen brand:wikidata of operator:wikidata.

Dit resulteren in een gigantische 5380 taken waar ik niet op gerekend had. Maar wat blijkt nu alle rijkswegen en rails hebben een operator tag operator=Rijkswaterstaat en operator=ProRail en deze hebben geen operator:wikidata gekregen.

Ook beschikt ID niet over een present voor deze entities. Dus ik moet op meerdere vlakken een discussie beginnen.

Als eerste hier ofdat we de operator wikidata op de items willen hebben. En dan bij Name suggestion index om ze toe te voegen. En als laatste weer hier of dat we een sprong naar voren willen nemen door de tags op grote schaal aan te passen

Ik ben al begonnen met de Name suggestion index. (new operator category for highways and train tracks · Issue #9211 · osmlab/name-suggestion-index · GitHub) want als de infrastructuur bestaat dan is het makkelijker toevoegen.

Dan kan nu hier de discussie losbarsten (ook al misschien wel in een andere post)

In conclusie, ik heb veel plezier gehad met deze challenge en we hebben een hoop werk verzet.

Zie jullie allemaal in Flevoland

2 Likes

Ja, de N376, da’s een verhaal op zich. Is ooit vanuit de provincie (gedeeltelijk) i.v.m. verkeersveiligheid een 60 km/h weg geworden. Jaren 80/90 ofzo. Nu de inrichtingseisen voor een 60 km/h weg vanuit de overheid aangepast zijn en de provincie dus ook de N376 moet aanpassen, is het weer een groot gedeelte 80 km/h geworden, o.a. het stuk rondom Sleen. Met meer geluidsoverlast als gevolg.

Mwwh, veel meer “problemen” dan ik had gedacht, zogezegd goed om te zien!

Een challenge voor Drenthe kan maar ik zou liever zien dat eerst de maxspeed voor Flevoland compleet wordt gemaakt. Drenthe komt volgend jaar weer terug :wink:

Prima. Bedoel je met compleet dan ook het verbeteren obv die NDW vergelijking? Zo ja dan kan ik wel de data leveren maar met het maken van een maproulette heb ik geen ervaring.

3 posts were merged into an existing topic: NDW verkeersborden geopackage Qgis

@Geim Ik zag dat recent de binnenwegen rond Sleen 60 km zone zijn geworden, heb het stuk tussen Noord-Sleen en Erm al aangepast, de situatie ten westen van de N376 nog niet bekeken.

Edit:
Het blijkt alleen om de wegen ten oosten van de N376 te gaan