Ik weet dat imports gevoelig liggen, maar kunnen we onderzoeken of we wat aan de open data van Rijkswaterstaat hebben omtrent maximumsnelheden per wegvak in Nederland?
Goed gekozen testlocatie eigenlijk, dit kun je allemaal zien op het plaatje:
Autosnelweg buiten bebouwde kom met standaardmaximumsnelheid van 130 km/h (praktisch standaard op toeritten)
Autosnelweg binnen bebouwde kom met standaardmaximumsnelheid van 50 km/h (zeldzaam)
Niet-auto(snel)weg met maximumsnelheid van 90 km/h (voor zover ik weet uniek in Nederland)
Vooral die laatste is bijzonder: een afrit met eerst bord G2 en een stukje verder bord A1-90. Ik zie dat RWS dat ook daadwerkelijk gemapt heeft als eerst van 100 naar 80 km/h en daarna van 80 naar 90 km/h.
Ik wilde vandaag de data nog eens in QGis bekijken maar had het project niet gesaved dus moest ik het opnieuw opzetten en dat maar gebruikt voor een beschrijving hier:
Download de .zip file en plaats het ergens op je systeem
Open QGis, Layer → Add Layer → Add Vector Layer
Kies File: en selecteer de .zip file die je zojuis hebt opgeslagen
Layer → Layer Properties
Kies onder Symbology “Categorized”, kies “MAXSHD” als Value en sorteer de Values door de labels te verslepen
Kies een Color Ramp (arrow down button), of pas de Color ramp aan of verander de verander de kleuren per synbool zelf door erop te gaan staan, rechtermuisknop, Change Color…
Labels: Kies Single Labels en als Value “MAXSHD”
Voeg tenslotte een OSM layer toe: Layer → Add Layer → Add XYZ Layer
De data van RWS behalve niet volledig ook niet altijd juist, zo is de Slaak in Rotterdam volgens RWS 30 km/h:
Ik moest hieraan denken toen ik vandaag bezig was met het bijwerken van maximumsnelheden in Drenthe.
Dit is het geworden:
if(“MAXSHD” is ‘Onbekend’, ‘’, MAXSHD) || if(“BETRWBHEID” is ‘100%’, ‘’, ’ onzeker’ )
Toegevoegd omdat ik in het buitengebied regelmatig merk dat de RWS kaart regelmatig aan geeft dat het 60 km/h is (ook met “BETRWBHEID” is ‘100%’) maar volgens de borden is het gewoon 80 km/h.