Jevnelige nett-møter for vårt community

Denne posten oppdateres kontinuerlig med neste møtetidspunkt

Neste møte:

Legg til i kalenderen din: 2024-04-18T18:00:00Z

Møtelenk:


Opprinnelig melding:

Hei.

Jeg foreslår et nytt grep for å bygge videre på vårt norske OSM-community ved å anbefale at vi legger opp til jevnelige møter (f.eks. en gang i måneden, eller annenhver uke) bare for å få snakke litt om det som har skjedd i det siste, prosjekter som er på gang, og ting vi ser for oss burde skje.

Jeg tror at dette kan tjene oss på mange måter:

  • bygger vårt samfunn
  • deling av informasjon
  • inspirasjon til å delta/hjelpe i andres prosjekter
  • problemløsning
  • lett for nye å bli kjent med oss og spørre spørsmål under høyt tak

etc etc etc. Umulig å vite hva vi kan få ut av det før vi prøver noen ganger.

Men… viktig: Hvis det ikke er begeistring for dette så blir det ikke særlig nyttig, men hvis mange trår til og deltar aktivt eller semi-aktivt så tror jeg det kan bli både koselig og produktivt.

Det vil da foregå som et videomøte på en eller annen plattform. Kanskje https://bigbluebutton.org/ som jeg ser er brukt mye i OSM-møter for tiden.

Trenger tilbakemeldinger! På forhånd takk.

Kan for øvrig anbefale https://meet.jit.si/ → et dødla lett og gratis video program i nettleser.

Tror nok 1 gang i måneden kan bli ganske ofte, nøkkelen ligger vel i innhold. Er det spennende og “viktig/sjeldent” nok så vil man klare å samles, gjerne med litt planlagt agenda før møtet? Tenk ish en mini konferanse annenhver måned (?) kaster ideer i luften her.

Tror heller det er for skjeldent. Bedre å ha korte lettfota møter enn tunge årsmøter. Heller si … “denne uka mappet jeg ditt og datt i nabolaget” enn å prøve å oppsummere alt du har gjort i løpet av den siste kvartalen.

Lett og høyt til tak. Hilse litt, snakke litt fritt om whatever. Holde kontakten og få inn flere i samfunnet vårt.

Da blir det også lettere å ordne med større sammenkomster en gang i året/halvåret.

smidig og koselig blir ledeordet!

1 Like

Regelmessige, enkle møter er en super ide, men jeg vet at når det kommer til stykket så har jeg veldig sjeldent tid (selv om jeg har lyst). Det kan kanskje bygge miljøet - et lavterskel forum for å stille spørsmål / diskutere savnet jeg da jeg startet. Ellers så har jeg også gode erfaringer med meet.jit.si

God idé. Jeg er med. La oss prøve.

Kan vel alltids stikka innom ein møtechat.

1 Like

Spørsmål da. Hadde det vært relevant med f.eks. onsdager eller torsdager kl 17?

  • Ja
  • Nei, annen tid takk.
0 voters

Hvis nei, kom med forslag (rettet til at flest mulig skal få vært med).

Hei,

Da mener jeg det er tid å komme igang med litt sosialisering.
Jeg inviterer derfor til det første møtet i hva jeg ser for meg er jevnelig møteserie.
Hvor: Jitsi Meet
Når: torsdag 15. februar kl 17:00

Hvorfor?

For å bli bedre kjent med hverandre.
For å få lavere terskel til å kommunisere med hverandre om OSM
For å kunne informere eller bli informert om hva som jobbes med rundt om i Norsk OSM, ikke bare jobb i OSM men også ting som skjer i kulisser og andre fora.

Møteform

Som en slags stand-up. F.eks. runde rundt bordet (frivillig) med hva som skjer. Det kan høres ut som at det blir forhør, men det er også fint å aktivere folk til å si noe i møtene og ikke bare lurke.

  • Generelt hva man driver med
  • Rom for bemerke aktive problemer som kan påvirke kartet
  • Avklare konflikter, kriser eller hvordan man skal respondere på problemer

Jeg vil også gi rom og mulighet for at man får en presentasjons-slot på standard 10 min hvis man har lyst å introdusere et prosjekt man holder på med eller har tenkt å begynne med.

Jeg har også en idé om å invitere gjester til våre møter som kan fortelle om f.eks. arbeid i andre land, eller hva som helst. Hvem som helst kan ta inn slike gjestetalere, men vi bør organisere det litt så de ikke går i beina på hverandre.

Totalt tenker jeg at hvis vi kan holde oss til enten 30 min eller 45 (kommer kanskje an på hvor mange vi er eller om det er ting som skjer som vi må snakke mye om) så gir det også rom for å heller ha møte ofte - heller enn møte lenge.

Alle bør derfor forholde seg til noen tommelregler som vi blir enige om, som å unngå timehoarding eller å dykke for dypt ned i detaljer der man ikke trenger det.

Hvem

Alle som har anledning er velkomne - men som et medlem i vårt samfunn så anbefaler og ønsker jeg at alle som er jevnelig aktive faktisk deltar. Hvis ikke så blir det litt haltende.

Språk

Så langt det er mulig tar vi på norsk, men hvis vi har gjester, eller vi ekspanderer møteserien til å involvere flere land, så kanskje vi bare tar det på engelsk. Spesielt hvis det blir dansker og slikt med i møtene! :smiley:

4 Likes

Kort oppsummering av første møte. Vi møtte opp. Det var en del kjentfolk og litt nyttfolk - og det er bra. Vi som er i Oslo har jo blitt godt kjent nå de siste årene så det er ikke så rart. Håper enda flere kan bli med neste gang.

Formalia

  • Vi ble uformelt enige om at møtene ikke skal bli tatt opp med mindre det er noe spesielt man ønsker forevige.
  • Vi ble uformelt enige om at vi ikke skal skrive møtereferater men kan kort tematisk oppsummere hvert møte (dette referatet unntatt :D)

Vi tok det ikke opp men jeg tenker også at det helt i orden å ikke bruke kamera hvis man ønsker anonymitet, men det blir rart hvis man ikke kan snakke. Kan ta det opp i neste.

Form

Det ser ut som god form kan bli at i hvert møte så kan nye først få lov til å introdusere seg (hvem, hvor, hvorfor). Deretter en runde rundt bordet med hva man har lyst å si om pågående prosjekter. Det er lov å si pass.

Deretter er det enten fritt ord, eller at man har sjemalagt et slags innlegg eller foredrag. Det er da ønskelig hvis man klarer holde egne innlegg til 10 min som standard tidsramme. Da rekker også andre å si noe, og det blir tid til å Q&A/Diskusjon etterpå.

Generelt sett så syns jeg det hadde vært bra om den som ønsker å si noe kan melde om dette på forhånd. Da unngår man kollisjon med ting som andre har lyst å si.

Møtetid bør begrenses til 30 eller 45 min. Dette funker best hvis vi finner en god møtedisiplin som alle intuitivt følger. Vi må ikke rushe gjennom ting, det må være lov å ha det litt hyggelig også, men det blir fort ineffektiv uten struktur.

Frekvens

Det ble ønsket 1 gang per måned, men jeg syns vi skal prøve på annenhver uke nå i starten, bare for å komme i gang litt. Derfor inviterer jeg til neste møte om 2 uker. Da tror jeg @FennecusZerda kommer til å presentere et eller annet :slight_smile: Sikkert noe om :biking_man: :wink:

4 Likes

Bra. Unga har vinterferie den uka, men håper jeg får deltatt. Hvis jeg ikke får det til tar jeg det neste gang.

Dagens kartverktøy: NKA presenterte ei samling diff-filer som samanliknar vegnettet i OSM med data i NVDB. Desse kan man nytta til å få lagt inn nye vegar.

2 Likes

For andre som er interessert: NVDB får flere hundre nye veier hver måned. En enkel måte å finne disse veiene er å se på “nvdb_missing”-filene som ligger nederst i denne katalogen: Diff-filer. Filen nvdb_missing_common.osm er en god start. Det er bare å plukke veier og legge inn i OSM.

2 Likes

Er det greit om vi flytter til Onsdag? Fikk naturligvis en møtekonflikt som er veldig relevant å delta på, også i OSM-hensyn. Fint om mange kan bekrefte OK så jeg vet helt sikkert. Evt. skyve en uke frem. Let me know.

1 Like

Eg blir ikkje med onsdagar.

Hei,

Pga. tidskonflikt med noe som er relevant for oss å vite om skyver vi på ukens samling til neste uke. Da blir det 7. mars, 17:00. Samme møtelink.

Beklager ulempen.

4 Likes

Men herregud så jeg roter. Skyve en uke fra torsdag så blir det dato på mandag. Ikke helt sensible det. Dere må ta meg på slikt :slight_smile:

Mente seff TORSDAG 7. mars, 17:00.

1 Like

For å runda av dette med barnehageimporten, så ser det ut som det ikkje er ei så lang liste med barnehagar som hadde opening_hours per 2024-01-01, men ikkje lengre har det etter importen til NKA:

Ølensjøen FUS barnehage
Kvelde barnehage
Bisjord FUS barnehage
Kråka FUS kulturbarnehage
Belset barnehage, avd. Bakkeplassen
Lilleborg barnehage
Lekefabrikken barnehage
Espira Nordmo barnehage
Korsvika barnehage
Stabburet barnehage
Billefjord Sjøsamiske barnehage
Soggovuotna mánáidgárdi
Bærtua barnehage
Fagertun mánáidgárdi
Ajanas mánáidgárdi
Lakselv barnehage
Veiholmen barnehage (fiksa)
Brattvær barnehage (fiksa)
Nordsmøla barnehage (fiksa)
Innsmøla barnehage (fiksa)

Frå stikkprøvar virkar det og som nokre phone, name:se, name:fi. old_name, og website taggar hår gått tapt.

2 Likes

Flott oppmøte i dagens møte. Vi tok en runde på hvordan det går med note-ryddingen og aktuelle importer.
Vi snakket også litt om SSR og Overture.

Neste møte, Torsdag 21. mars, 17:00.

:sunglasses: Samme møtelink som vanlig.

3 Likes

Sorry, med tre små unger er tida fra cirka kl 16 til cirka kl 20 alltid busy for meg. Om vi derimot møtes etter kl 20 vil jeg kunne “slenge meg med” en gang i blant.

Det er typisk da jeg tar treningsøkter, men det trenger jo ikke å være hver dag :wink:

1 Like