Svenskt återkommande communitymöte

Hej hej,

Då, äntligen har jag orken att testa den här idén på riktigt. Den som har följt med på community-händelser i Norge kanske har sett att jag sedan förra året ordnat med webmöten för OSM-folket där.

Eftersom det sociala deltagandet i Sverige verkar öka ganska bra, från nästan ingenting i det gamla forumet, så kanske vi ska testa samma idé för Sverige.

Konceptet är som följer

  • Mötetid, ca 45 min, från kl 20:00.
  • Frekvens, endera 2, 3 eller 4 veckor mellan varje möte
  • Alla är välkomna, men språk är svenska - om man inte har nån gäst
  • Den som vill kan rapportera status på nåt man jobbar med, eller ta upp nånting. T-ex. nåt vi pratat om på forumet den senaste tiden. Ordet är ganska fritt - men det är då önskligt att man inte tar upp hela mötetiden utan att man försöker vara lite diciplinerad med tiden så alla får chansen att säga sitt.
  • Gäster: Jag har försökt invitera lite gäster till våra Norska möten för att på så sätt lufta lite nya idéer eller knyta nya kontakter. T.ex. hade vi vår egen @02JanDal som gäst en gång, där han berättade om BJK. 10 min presentation och lite Q&A efteråt.
  • Alla kan med fördel föreslå teman eller gäster på förhand.
  • Frö till community: Det har ju pratats en del om att ha ett eget community i Sverige, och att bara börja mötas är en bra start. Man lär känna varann på ett mycket bättre sätt genom att talas vid - jämfört med att bara skriva.
  • Det är såklart inga krav till kamera, men det är ju mest trivsamt om alla åtminstonde säger några ord :slight_smile:
  • Vi spelar inte in, och tar inga referat - om inte annat uppges vid nåt speciellt tillfälle.

Hittils har vi användt “Jitsi” som möteplattform. Det funkar ganska bra, men några har problem med att dela skärm. Plattformen valdes för att undvika Google/Microsoft, eftersom vi är OpenSource-människor :slight_smile:

Anonym poll (tror jag), för att kolla populariteten på idéen:

  • Bra idé, count me in
  • Bra idé, men jag vill inte va mä
  • Näe, det verkar som en dålig idé
0 voters

Om det är några som vill så slänger jag upp några datum att välja på, sen väljer vi det populäraste. Jag arrangerar det första mötet - men senare kanske nån annan vill ta över. Om vi blir 5 personer eller fler anser jag det som en stor framgång :slight_smile:

2 Likes

Positiva svar på omrösningen i alla fall. Dock hinner jag inte anordna nåt nu innan semestern, men senare i sommar och utöver hösten ska vi snickra ihop nåt. :hammer:

Vi ses i framtiden :heart:

2 Likes