Doet de navigatie dat? Hij tekent een (volgens het profiel de beste) route over de rotonde, maar de aanwijzingen daarbij heb ik nog niet bekeken.
In principe is de informatie beschikbaar, dus de navigatie zou inderdaad naast de beste route, ook een bruikbaar alternatief kunnen tonen (gestippeld of grijs of zo). Bij gesproken navigatie heb ik liever niet dat hij gaat zeggen welke alternatieven er allemaal zijn. Net als overal op de route ben ik groot genoeg om me aan te passen als ik een andere mogelijkheid zie.
Heb ik eenmaal de andere baan gekozen, dan verwacht ik wel dat de navigatie zich daar snel aan aanpast.
Snel even gekeken bij een turbo die twee banen voor rechtdoor heeft: Valhalla en Graphhopper geven geen baan aan. Ze geven het afslagcijfer maar slaan de afslagen over waar je niet heenkan vanaf de gekozen baan. Ze noemen wel de rotonde. OSRM noemt het woord rotonde niet.
Alleen Valhalla zegt bij een gewone rotonde “ga de rotonde op”. Bij een turbo doet Valhalla dat echter ook niet.
Ik denk dat hier inderdaad wel wat aan te verbeteren valt.
TomTom geeft bijvoorbeeld aan wat je uiteindelijk doet: sla linksaf op de rotonde, derde afslag. Dat “sla linksaf op de rotonde” vind ik altijd raar. Als ik dat letterlijk doe dan voorzie ik toch een probleempje.