Turborotonde nog maar eens een keer

Er wordt ook best wel veel doorgestoken, zelfs al komt er dan vaak minstens 1 wiel op de kerb. Ik beken ook schuld wat dat betreft, ook al omdat als je op de verkeerde baan blijkt te zitten, je geen mogelijkheid meer hebt om te corrigeren en dus linea recta verkeerd gaat. Hoe kan je nou verkeerd zitten, vraag je dan? Nou, er worden veel kruispunten omgebouwd tot de meest wauwse verkeersrotondes, waar TomTom nog geen weet van heeft en rustig aanwijzingen volgens de oude situatie blijft geven.

Mits, …

RVV art.78

1 Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.

kruispunt: kruising of splitsing van wegen;

2 Likes

Los daarvan vind ik in dit geval dat je op de weg ook goed kan zien wat wel/niet de bedoeling is, en dat je in ieder geval niet wil dat een navigatiesysteem mensen de niet-bedoelde hoek omstuurt. Dat is erger dan ongewenst, het is onverantwoord.

Dus de afweging valt voor mij dan uit in het voordeel van wél de restricties taggen. Ik ben er ook geen fan van, maar ja.

Al bij al, inderdaad best een kunst om rotondes goed te mappen! Kudo’s en respekt voor degenen die dit kunnen en systematisch doen!
En @Tjuro, bedankt voor de masterclass.

Ik zie bij het checken van wat meer rotondes dat ik niet de enige ben die dit lastig vindt.

De turbobanen zijn niet goed rond, je kan er niet 1 cirkel van maken.

Hoe doe je dat in JOSM precie als verschillende delen van een way een verschillende ronding hebben?

Gebruik je dan hulpcirkels die je daarna weer weghaalt of zo?

Tijdelijk cirkel langs die betroffen weg nodes mappen en een beetje eye-balling, maar er is ook een optie om drie punten uit een lijn te kiezen waaruit dan een mooie boog gemaakt wordt berekend uit de eerst en laatste node en die ergens in het midden, circle arc onder More Tools. Dan is er ook nog een plug-in

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/Curves

Even spelen, en ja hoor een mooi 2/3 rondje uit een lijn van 3 punten met een scherpe hoek met de circle arc functie,

O ja, dat helpt wel. Die Curves plugin is er niet meer, zegt de pagina. Cirkelboog lijkt iets anders te werken, ik kan hem niet de bestaande lijn laten aanpassen.

Nog een vraagje: waar leggen we de lijn, op de stukken met meerdere baantjes?

Bijvoorbeeld, banen die alleen afslaan of invoegen niet meetellen en dan in het midden van het rechtdoorgedeelte de way trekken?
Bij 1 baan rechtdoor op de middellijn van die baan; bij 2 banen rd op de tussenlijn; bij drie banen rd in het midden van de middelste baan etc.

Mat placement kan je dan aangeven waar je de lijn getrokken hebt. Oftewel voor de renderer: hoe die de banen tov de getrokken way moet plaatsen, bij banendetailweergave van het kruispunt.

De “O” tool maakt stukken ways rond met een vaste radii. Waarbij als je de way selecteert de punten ook op een vaste afstand geplaatst worden op de cirkel. Maar bij het selecteren van individuele nodes niet.

Ik zal mijn workflow uitleggen met de rotonde in Den Helder:

Eerst knip je alle stukken los die los moeten zijn, dus de uitgangen, baandelen, tussen stukken.
Hierbij moeten de grote stukken ook opgesplitst worden. Dan moet je ook zorgen dat er genoeg punten zijn en dat de cirkels goed in het midden liggen. De vorm bepaal ik door de binnenbocht:

Het probleem is dan dat je voor één spiraal van de turbo rotonde nog rond de 6 delen hebt met allemaal een andere radius. Om dit te verbeteren pak je het punt van de splitsing en de 2/3 daarvoor/daarna. Die align je dan ook met “O”. Dit doe je alleen bij de semi-cirkels die dezelve richting wijzen.:
image

Dit proces herhaal je totdat de baandelen soepel zijn. Daarna merge je alle delen waarbij dat kan. Gelet op de relaties en tags:

Veder kan je de baandelen precies in het midden leggen door een way dwars door de baan te tekenen, waarbij de punten de stoeprand/gras/belijning is. Dan kan je het punt in het midden leggen met shift+B:
image

1 Like

O ja. Wat ik nog van meetkunde weet (van 55 jaar geleden) is dat de dwarslijn dan rustig lekker scheef mag zijn, het midden van de dwarslijn wordt toch altijd het midden van de weg.

Na alles gelezen te hebben zou een turbo samenvatting en wiki document hierover niet misstaan :smiley:
Dit om te voorkomen dat je een repeterende turborotonde draad krijgt

1 Like

Ja goed idee :+1:
Dat wil ik wel doen
Moet ik nog wel even een onderbouwd antwoord krijgen op deze vraag: Turborotonde nog maar eens een keer - #13 by Tjuro

Ik denk:

  1. Wel junction=roundabout (dat maakt het automatisch eenrichting, anders moet je dat nog apart taggen)
  2. Classificatie van de zijweg (want het is nog steeds het stukje waarmee de zijweg op de rotondebaan ‘landt’)
  3. Geen naam (te kort)

2 en 3 vind ik niet heel belangrijk; zelfs al doet iedereen dat verschillend dan gaat er nog niks mis.
1 is wel belangrijk om af te spreken, dat er in ieder geval ofwel oneway=yes ofwel junction=roundabout op staat. Mijn voorkeur is dan junction=roundabout voor alle wegdelen op de rotonde.

Of een bypassstrook zonder afslag daar ook bij hoort? Hm… dan moet je die strook in stukken knippen, en alleen het middenstuk is dan rotonde… ik denk bypass niet bij rotonde rekenen, dus heel laten en in zijn geheel as oneway mappen. Ook geen halszaak als iemand het anders wil doen, lijkt me.

Ik vind dat in deze iteratie heel veel zit wat ik uit de eerdere uitwisselingen niet gehaald had! Maar dat kan aan mij liggen.

Ja die by-passes zijn verwarrend aangezien ze wel onderdeel zijn van het kruispunt, maar je hoeft er geen voorang te verlenen. Dus het is geen onderdeel van de rotonde. Mijn gedachte achter wel junction=roundabout op de tussen stukken was dat als je dat weglaat het gezien zou kunnen worden als twee losse voorrangs momenten. Terwijl het eigelijk één voorrangs moment is voor twee banen.

In absentie van bebording op the T.rotondes MBT de turn restricties die het verbieden een 180/360 graden daarop te rijden vond ik een ANWB animatie waar er dubbele onderbroken belijning werd getekend links van de binnenring daar waar ‘op’ punten zijn waar die in Den Helder enkelvoudige onderbroken lijnen aangeeft. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je geen rondje op die dingen mag rijden.

Wordt vervolgd.

De aangedragen O toets op deel cirkels was absoluut nieuw voor mij alsook the Shft+B om een node op een drie punten lijn te centreren (De distributie van het menu was wel bekend). Dat kunstje onthoudt ik, voorheen muiste ik altijd dat kruisje wat op een tweepunts lijn staat om het midden te bepalen/te gebruiken.

De rotonde die ik nu gemapt heb heeft dit punt:

Beweging A is verboden omdat er een ononderbroken streep staat aan de rechterkant van de binnenbaan. Beweging B gaat over een onderbroken streep (want er moet verkeer van de Lindelaan die baan op kunnen rijden). Dus ter plekke is er geen verhindering!
Er lijkt een vrij abrupte beweging voor nodig, maar in feite kan je een redelijk soepele lijn rijden.
Dus dan zou het alleen de verplichting van de eerder gekozen voorsorteerstrook/rijrichting (Thnx @Allroads ) zijn waardoor je niet zou mogen wisselen. Maar als beide banen rechtdoor kunnen?

Ik blijf twijfelen… niet over de bedoeling maar over de wettigheid.

Overigens op deze rotonde, als je op de grotere weg rijdt en je kiest de linkerbaan zonder een afslag te nemen, ga je uiteindelijk terug naar de weg waar je vandaan kwam!
Vanaf de kleinere wegen lukt dat niet. Als je de buitenring kiest kan je niet anders dan rechtsaf, en als je de binnenring kiest kan je maximaal driekwartrond, tenzij je “doorsteekt”.

Ik tag zulke restricties altijd met implicit=yes.

2 Likes

Is het een idee om rotondes te categoriseren en die rotondes alvast te documenteren waar GEEN detail twijfels/onenigheid over is ?
Bevordert standaardisatie en zorgt voor een leidraad waar iedereen alvast mee kan werken.

het is ingewikkeld :sweat_smile:

Daar hoef je toch niet op te wachten? Net als hierboven gewoon zeggen hoe jij het doet, en later kunnen opties of een radikaal andere konsensus er wel ingeschreven worden! Ik had wel voor mezelf wel aantekeningen gemaakt maar ik denk niet dat dat jou zou helpen.

@1Mandine Ik word er soms wel een beetje draaierig van.
man_made=mapper
tureluurs=yes
Terzijde: heeft iemand wel eens een DDI gemapt?