Turborotonde nog maar eens een keer

Nog een dingetje over turn:lanes. “Mijn” rotonde geeft op de N-weg voorsorteervakken. De linker is rechtdoor;linksaf maar als je niks doet maak je een u-bocht.
De kleinere zijwegen kiezen alleen bij het oprijden voor ofwel de buitencirkel ofwel de binnencirkel, en kunnen zonder op de rotonde onbedoeld van baan te wisselen, niet terug naar waar ze vandaan kwamen.
image

In principe zou ik dat voor de N-weg (vanaf onder) dus kunnen aangeven als turn:lanes=reverse;left;through|through;right

en vanaf boven als turn:lanes=reverse;left|through;right

De wiki zegt dat je voor turn:lanes niet alleen naar de pijlen en borden kijkt maar ook naar hoe de banen feitelijk lopen. Voor de navigatie is het best belangrijk om te weten of je via de rotonde kan omkeren; je wil niet weten hoe vaak ik na fout rijden moet omkeren van de navigatie, en dat dat dan pas na 5 Km kan.
Dus ik ben wel geneigd om reverse toe te voegen, het is goed verifieerbaar.

Voor de kleinere wegen staat nu niet aangegeven wat je kan, je moet het aan de wegwijzerborden zien maar dat snap je alleen als je het al weet! Is het heel gek als ik daar (ook verifieerbaar) turn=left;through;right aangeef, met andere woorden 1 baantje voor alle richtingen behalve reverse?

Dit volgt vanzelf uit de turnrestricties, niet uit de turn:lanes. Ik zou turn:lanes=reverse alleen taggen als er een keerpijl op het wegdek/bebording staat. (Formeel overigens twijfelachtig of je mag keren als er op wegdek een rotondepijl-linksaf staat, weet niet of de “keren is twee keer linksaf”-regel dan opgaat of dat je eerst linksaf de rotonde moet verlaten voordat je aan de rijrichtingverplichting voldaan hebt.)

Dat zou wel héél erg vreemd zijn, dat je niet gewoon dezelfde baan zou mogen volgen.

De wiki zegt: “The key turn can be used to specify the direction in which a way or a lane will lead”
Dat beschrijft wel de situatie, en het is bij turbo’s helemaal niet vanzelfsprekend dat je ook om kan draaien via de rotonde. Er hoeft geen pijl op de baan te staan, het moet natuurlijk wel verifieerbaar zijn.
Misschien dat de router het niet nodig heeft, vanwege de turn restrictions, maar dat zou dan ook voor de andere richtingen gelden.

We taggen ook geen reverse op de strook voor linksaf op normale kruisingen. Waarom zouden we dat hier opeens wel doen?

1 Like

Ik zou t niet weten want er is niets beschreven in OSM-NL wiki over turbo rotondes… kringetje weer rond, volgend turborotonde draadje maar weer beginnen ? Welkom in de forum caroussel die turborotonde heet… :smiley:

Op de rotonde die ik gedaan heb leidt de gekozen baan als je niks doet naar linksaf. Op gewone kruisingen niet. Als je dus aangeeft naar welke richtingen de turbo-baan leidt (en daar is de turn:lanes key voor), dan hoort reverse daar logisch bij.

PS ekskuus, dat had niet linksaf maar omkeren moeten zijn.

Ben er mee bezig, even een weekje geduld

Ik map zelf altijd de daadwerkijke pijlen in turn:lanes, zodat de navigatie overeen komt met de werkelijkheid. De mogelijke routes kunnen bekeken worden door de geometrie. En dan zijn de pijlen als oriëntatie punt om ervoor te zorgen dat je in de juiste baan komt.

Ik vind niet dat we reverse moeten taggen als dat er niet staat. Maar er zijn wel turbo rotondes met reverse pijlen.

3 Likes

Top Tjuro ! Kan ik je ergens mee helpen daarin ?

Dat kan ik ook over normale kruisingen zeggen:
Op gewone kruisingen leidt de voorsoorteerstrook voor links als je die gewoon volgt naar linksaf. Omkeren is ook mogelijk (tenzij expliciet verboden of onmogelijk gemaakt).

DAT spreekt mij wel aan, van de 3 ‘only straight ahead’ regels op de DH turbo heeft er maar 1 pijlen. Als tag aan het wegdek of als node daarop. De code daarvoor AUB.

(De JOSM editor laat wel netjes alle turn restirction verkeersborden zien by the Via nodes)

BVD

PS Wil nog steeds wat A naar B simulaties doen wat GraphHopper en OSRM. De eerste lijkt veel striktere regel uitleg te doen als de 2é of misschien is de 2é ignorant.

1 Like

Ik vergiste me: op deze turborotonde leidt de linkerbaan, als je niks doet, je terug naar waar je vandaan kwam, oftewel reverse. De beschrijving van turn zegt expliciet dan het niet alleen om de borden en de pijlen gaat, het gaat om de richtingen waar die baan voor is. Dus als je expliciet de richtingen van de baan tagt, dan hoort reverse daar wel bij.

Bij linksaf op een kruispunt ga je -als je alleen de baan volgt- linksaf. Niet terug naar waar je vandaan kwam, daarvoor moet je echt weer een nieuwe afslagbeweging maken.

Dit is het linkje naar mijn aantekeningen

Ik stel voor dat we ongemarkeerde turn:lanes nog even uit de wiki-in-aanmaak laten.
Volgens mij gaat die key expliciet om wat er aangegeven staat op de weg zelf, terwijl ‘reverse’ dat niet is, dat kun je enkel op de rotonde pas waarnemen wanneer je er rijdt (en natuurlijk wordt toegelaten door de turn restricties). Toch toevoegen is gewoon tagging om het gerenderd te krijgen in je navigatie wat wettelijk niet verboden is.

De wikipagina zegt: “the turn=* key can be used in any situation where a manoeuvre is signed, marked or otherwise implied by road markings.”

Als je baan vanzelf tot reverse leidt, valt dat MI onder “otherwise implied”.

Wb tagging voor de rendering: de informatie dat de baan ook voor omkeren is (zonder speciale bewegingen uit te voeren), is gewoon juist en op de weg verifieerbaar. Een navigatie die weergeeft welke baan waarvoor gekozen moet worden, kan dat terecht weergeven.
In dat geval is het weglaten van die informatie omdat er geen pijl voor op de weg staat, niet-taggen voor de niet-rendering, om het plaatje van de navigatie alleen te laten weergeven wat je ziet.

otherwise implied by road markings

Welke “otherwise implied” road markings zie jij op de aanlopende weg waar je turn lanes wilt zetten?

De hele baan is afgetekend.

Even gespiekt op een andere website, maar ik zie daar twee banen, eentje met links+rechtdoor en eentje met rechts+rechtdoor uit de zuidrichting. Uit niets kan ik afleiden dat er “otherwise implied” road markings zijn dat je kunt keren, behalve wanneer ik op voorhand op luchtfoto’s ga spieken (maar dan nog staat er niets op de aanlopende baan, voorsorteervak is nog steeds linksaf). En satdataportaal toont geen recente aanleg van een derde baan o.i.d.

Dus als ik in de auto zit, zou ik ook voor keren (wat mag, tenzij de turn restricties verkeerd staan) gewoon op de baan voor linksaf moeten staan. Ik zou geen baan voor linksaf-of-keren kunnen vinden. Het is natuurlijk aan de router om met de turn restricties uit te vinden welke baan de goede is. Turn restricties geven de legaliteit aan, turn:lanes de voorsorteervakken. En wat dat betreft is het echt niet anders dan een gewone linksafpijl waar je ook kunt keren. “Ground truth” is dat de markeringen aangeven dat het een voorsortering voor linksaf(+rechtdoor) is. En dat het legaal is (maar niet gemarkeerd) dat je kunt keren.

1 Like

Je hebt gelijk, pas als je de rotonde opgereden bent blijkt dat je ook reverse kan - sterker nog, vanzelf gaat, althans voor de hoofdweg. Vanaf de zijwegen kan je uberhaupt niet helemaal rondom. Als je daar denkt “ik keer even via de rotonde” dan moet je 2 Km rijden naaar de volgende gewone rotonde. Turbo truth!

Ik ben van plan mijn nieuw verworven vaardigheden op deze turborotonde uit te testen.
Ik probeer mijn eigen aantekeningen toe te passen.

Als de wiki van Tjuro er is, zal ik nog een rotonde doen volgens zijn handleiding. Het zou elkaar niet erg veel moeten ontlopen, maar dat merken we dan wel.