Snelwegknooppunten. Laat ik eerst zeggen wat ik zoek/doel is: op een kaart de naam renderen op/naast de plek waar m.i. het knooppunt is. Voorbeeld in plaatje (Top25 Raster, links; OSM rechts):
Zoals links lijkt mij logisch. In OSM wordt de naam van een highway=motorway_junction
(denk Node) afgebeeld, meerdere keren, en niet op/rond de plek waar het knooppunt is.
Soms is er wel een closed Way, soms Node met de tag junction=*
, bijv junction=yes
rond het feitelijke knooppunt, maar meestal zonder de prefix ‘Knooppunt’. Voorbeelden Prins Clausplein - Node en Kethelplein - Closed Way.
Ik denk dat deze gegevens bij Rijkswaterstaat met bruikbare licentie aanwezig zijn. Bij mijn weten WegGeg (of NWB?) een, voor mij, wat ondoorgrondelijke dataset. De discussie wel/geen “Knooppunt” voor de naam voer ik hier liever nog even niet. (Ik zou conventie van RWS aanhouden, evt hun afko’s). Mijn vragen:
- is het wel juist om
highway=motorway_junction
te gebruiken voor snelwegknooppunten? Het zijn toch geen afslagen? De Node+naam wordt ook meestal meerdere keren ingevoerd en dus gerenderd. - voor mijn gevoel moet een Snelwegknooppunt een Closed Way met
junction=*
(gelang vorm) zijn rond het knooppunt (metname=..
) zoals Kethelplein… Hoewel je mogelijk ook Relations wil, bijv voor routers/navigatie (?). “U nadert Knooppunt Raasdorp…”. - mogelijk gebruikmaken van RWS WegGeg?
Eerdere Topics: