QGIS probeersel voor PostNL brievenbussen

Gefascineerd door die geweldige QGIS kaartjes van PeeWee32 denk ik steeds: hoe doet ie dat toch?
Vorige week ook eens zo’n gratis account gemaakt in de QGIS cloud, met daarna meteen de vraag: en nu?

Die QGIS tool gedownload, het duizelt je dan aanvankelijk van de mogelijkheden,
eerst maar eens een beginnersprojectje geprobeerd.

Er waren op het oude forum regelmatig discussies over automatiseren van PostNL brievenbussen, maar
dat is uiteindelijk geen succes geworden, vooral, omdat de coordinaten van PostNL heel vaak niet kloppen.
Soms staan ze midden op een huis, of in een tuin, en soms zelfs honderden meters verderop.
zie bv uit 2017 een eerdere poging:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=58480
of nog eerder, 2016 (sjonge, wat leverde dat een boel discussie op)
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=55677

Friendly_Ghost had er vorig jaar nog eens een MapRoulette van gemaakt in Noord-Brabant, zie
https://maproulette.org/browse/challenges/23128

Omdat automatiseren niet gaat lukken wordt het dan maar een visuele check.
Het volgende gedaan:

  1. het bleek niet zo lastig om de PostNL locatiewijzer api te achterhalen om de coordinaten van alle brievenbussen op te halen, heb die ingeladen in QGIS, dat zijn de oranje brievenbussen (die bij ver inzoemen niet helemaal uit de verf komen…in combinatie met de achtergrond)

  2. daarna via overpass Turbo alle in OSM bestaande brievenbussen in Nederland opgehaald
    (alleen de amenity=post_box, geen postkantoren bv)
    en die verdeeld in 3 categorieen (had de output naar CSV geschreven, handig inladen dan in die QGIS)

blauw: brievenbus zonder operator
rood: brievenbus met operator PostNL (de voor zover ik weet juiste schrijfwijze)
geel: brievenbus met een andere operator, die wordt op de kaart getoond
met heel vaak een spelfout, zoals
NL.post
PonstNL
Pots.n
Deutsche Post AG (staat die er echt, in Nederland ?)

en een hele zwik TNT alternatieven
TnT
TNT
TNT post
TNT-post
TNT Post
TNT-Post
TNT_Post
TNT post NL
TNT Post NL
TNT POST NL

Op deze manier krijg je in ieder geval wat inzicht waar bv de operator nog ontbreekt, en waar zo ongeveer die PostNL brievenbussen staan

tuurlijk, brievenbussen zijn niet het meest spannende om bij te werken in OSM, het was vooral leuk om eens wat uit te proberen

de kaart staat hier
https://qgiscloud.com/kaartenliefhebber/postnl/

(o ja, in de layers zitten ook nog alle topotijdreis lagen, dat was het allereerste probeerseltje)

6 Likes

Karel, gefeliciteerd met je eerste project! Ik ben aan de hand van je kaart eens door Leidschendam gereisd.

Nadat ik weer ‘thuis’ was, had ik een paar suggesties:

  • maak de punten die een bus aanduiden wat groter en/of contrastrijker - ze verdwijnen als je ingezoomd bent tussen de andere icoontjes op de kaart.

Verder:

  • de rode punten vallen het meest op, maar die zijn al goed
  • de blauwe die minder opvallen vereisen daarentegen wel werk
  • de oranje brieven zie ik alleen als ik goed naar de kaart kijk (mijn ogen zijn inderdaad al wat ouder)

Hoop dat je er wat aan hebt.

1 Like

Lekker bezig Karel en leuk te vernemen dat mijn kaartjes je inspiratie hebben gegeven. Als dit je eerste kaartje is dan heb je het al sneller onder de knie dan ik destijds. Qgis is een prachtig (gratis) pakket met ook nog best wat integratie met OSM. En ik gebruik maar een fractie van wat er mogelijk is. Ook merk ik bij het maken van mijn kaartjes dat cartografie een vak apart is. Ik vind dat best lastig.

Nog een tip: In Qgis kun je elementen (en ook labels apart) op door jou ingestelde zoomniveaus (on)zichtbaar maken. Zou zou je de label van de gele punten bv pas kunnen tonen tussen schaal 0 en 100.000 waardoor je ze uitgezoomd (nog) niet ziet.

Die MapRoulette challenge was niet van mij. Ik zal hem vast wel op de Wiki gedocumenteerd hebben, maar de Wiki wil momenteel niet laden dus dat kan ik even niet controleren. Als er behoefte aan is kan ik wel een landelijke maken.

ah, ik zag hem in deze post van jou staan:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=73678

ging er blijkbaar ten onrechte van uit dat jij hem ook gemaakt hebt, was het overigens wel eens met je stelling, voor de dingen die je daar noemt is die MapRoulette best geschikt. Voordeel is dat je direct naar JOSM of ID kunt gaan, die dan ook meteen als commentaar refereert naar zo’n challenge.

En je komt nog eens ergens, ik was ooit bezig met een challenge voor het omzetten van telefoonnummers naar internationaal formaat in Zeeland/Noord Brabant. Niet klakkeloos omzetten, maar steeds even kijken of het nummer nog wel klopte, en of het bedrijf uberhaupt nog bestond. Dat bleek redelijk vaak niet zo te zijn, best leuk om via OSM weer rond te dwalen in gebieden waar ik ooit woonde/fietste.

Wel jammer dat op een nacht ene lovelyfurball88 voorbijkwam, die wel klakkeloos het nummer omzette naar internationaal formaat, maar helaas de 0 niet weghaalde. Bv

met
phone +31 0162-319850

Dat puntensysteem van die MapRoulette had voor mij niet gehoeven.

Kun je eigenlijk weer een nieuwe challenge maken, haal de 0 weg uit +31
Met een simpele overpass query
node[“phone”][“phone”~"\+31 0"]
vind je er een heleboel van

ik zag het ook :slightly_smiling_face:

zal eens een ander kleurtje proberen, ik had alleen maar oranje gekozen vanwege PostNL

En inderdaad, rood en blauw wellicht omkeren.

bedankt voor je tip Peter, jij bent mijn grote voorbeeld :slightly_smiling_face:

ik krijg nu vanuit dit nieuwe forum trouwens ook deze:

Overweeg meerdere berichten tegelijk te beantwoorden

Overweeg één antwoord dat citaten uit eerdere berichten or @naam-verwijzingen bevat in plaats van verschillende antwoorden in een topic achter elkaar.

U kunt uw eerdere antwoord bewerken om een citaat toe te voegen door tekst te accentueren en de knop Bericht citeren die verschijnt te selecteren.

Het is voor iedereen makkelijker om topics te lezen die minder uitgebreide antwoorden bevatten dan die met veel kleine, individuele antwoorden.de tip om meerdere berichten tegelijk te beantwoorden, in plaats van allemaal apart

zal het proberen…

Ik had van de week wat brievenbussen aangepast.
Nu heb je de data ververst en ze zijn aangepast.

Ik had de wms layers in een Qgismap project gestopt. (tiles als .png instellen, transparent.)
Met plugin OSM quick kan je zo naar JOSM. (links boven plaatje)

Als andere de wms gebruiken en je maakt veranderingen dan werkt het niet goed.

Bruikbaarheid, gebruik wms.
Ga je zoomen en verschuiven van ene brievenbus naar de andere, bij elke brievenbus ingezoomd naar JOSM, dan krijg je in JOSM een klein vlak op locatie, de volgende, na een paar, dan worden de tiles niet vlot geleverd en zit je te wachten tot ze komen, of ze komen helemaal niet. Dit is hinderlijk voor vlot bewerken.


Melding bij tiles. fatal error.
afbeelding
Log message.

1 Like

Leuke kaart! Net als dat ik die van @PeeWee32 ook altijd zeer waardeer. Als ik binnenkort tijd heb, zal ik in mijn buurt de boel eens nalopen.

Wat je tegenwoordig ook steeds vaker ziet, zijn pakket- en briefautomaten van PostNL:

Ik weet er eentje die (mijns inziens correct) getagd is als parcel_locker met PostNL als operator. De tag parcel_locker zou eigenlijk moeten worden uitgebreid met iets als mail=yes/no of letter_mail_in=yes/no om in dezelfde lijn als pakketten te blijven, maar dat is een andere discussie. Maar is het misschien mogelijk om deze ook op de kaart te tonen? Alleen PostNL dus, omdat andere bedrijven volgens mij geen brieven meer bezorgen.

Maar nogmaals, erg bedankt voor de moeite die je al hebt genomen!

Handige kaart, dank! Ik heb al een (lang) niet meer bestaande brievenbus verwijderd en een andere toegevoegd. Leek me toen meteen handig om een soort consistentie af te spreken wat betreft tagging. Voegen jullie nog iets anders toe dan het volgende?

amenity=post_box
operator=PostNL
operator:website=https://www.postnl.nl/
operator:wikidata=Q5921598

Voor de liefhebbers ook nog colour=orange :wink: . Ook kan je nog collection_times enzo toevoegen, maar volgens mij is die voor heel Nederland hetzelfde zo ongeveer, dus lijkt me onzinnig om op elke lossen brievenbus toe te voegen.

ik weet niet of ik hier zelf voor invloed op heb, op die getoonde errors, misschien maakt het ook verschil dat ik de gratis QGIS gebruik, PeeWee32 gebruikt de Pro versie. De Pro versie zal wel sneller zijn ook gok ik. Omdat je toch iedere keer moet kijken waar de brievenbus werkelijk staat (als die er nog staat) heb je naar mijn gevoel altijd wel wat tijd nodig per brievenbus. Ik deed het tot nog toe met de QGIS kaart ernaast, en als alternatief van de WMS inladen in QGIS, heb ik de WMS layer direct in JOSM geladen

Ik vermoed dat het vanwege de free version is, dat ik ook die meldingen krijg in de WMS layer (Powered by qgiscloud)

https://qgiscloud.com/kaartenliefhebber/postnl/wms?SERVICE=WMS&REQUEST=GetCapabilities

Ik doe geen automatische update, zo af en toe doe ik dat handmatig.

zou ook wel moeten kunnen, zal komende tijd eens proberen die van de PostNL site te verzamelen, ik zag ook ergens een discussie over de brievenbus die in zo’n pakket automaat zit. Er waren voorstanders om naast die parcel_locker apart een node met de tag van de post_box te gebruiken, omdat het er misschien niet echt toe doet, dat er een grote oranje box om het totaal zit. Ik vond dat persoonlijk wel een goeie optie. De PostNL site geeft ze overigens ook allebei, als je zoekt op brievenbus zie je die, als je zoekt op pakketten, dan vind je de automaat.

was deze:

waren maar 2 personen bij betrokken…dus tsja, geen idee of dat voorstel door de meerderheid van de brievenbus toevoegers wordt toegejuicht…

Dat heb je niet. De levering van tiles en het gebruikte programma. Zo ook hoe snel de tiles klaar staan voor levering door Qgiscloud en eventuele wachtrij.
Dit geldt ook voor de kaartjes van PeeWee32.

Zolang project/layer namen niet veranderen, gaat het goed. (meen ik, maar…)

In Qgis kan je ook de PDOK plugin gebruiken en kan je zo de luchtfoto 8 cm er onder hangen.
Dan zie je vaak het orange van de bus en kan je zien of die node verkeerd staat.

Zijn er ook brievenbussen binnen gebouwen? Openingentijden gebouw?
Kon een aantal niet vinden.

Start Qgis net op: Blijkbaar is er wat veranderd. Wil je gebruik maken van wms, dan moet er wel een stabiele levering zijn. Dat is dan de conclusie.

Misschien als je de lijndikte of kleur al aanpast heeft dat effect op het bijgeleverde plaatje (legenda).
OSM_stats werkt wel.

Zoekend naar de problematiek en bruikbaarheid,

ik had inderdaad een nieuwe versie weggezet, maar heb niks aan de layers veranderd.
Vreemd dan, wat je daar ziet, zal dat zelf ook eens op die manier proberen.

Bij postkantoren en pakket automaten zit een openingstijd, bij brievenbussen heb ik dat nergens gevonden, zou dan denken dat die niet in een gebouw staan. Zoals wel vaker kunnen ze soms een flink end uit de buurt staan van de PostNL coordinaten. Zag overigens ten opzichte van 26 oktober al best wat wijzigingen in de PostNL data, heb vooralsnog die van 26 oktober laten staan.

Wat de pakket automaten betreft: dit is er bv eentje met een sluitingstijd:
image

de vraag of hier de PostNL info klopt, deze lijkt in de Gamma Terneuzen te staan, vond wel ergens een bericht dat PostNL bezit is met plaatsen van automaten bij de Gamma, maar in dat bericht stonden ze dan weer net buiten de winkel

Edit: o nee, er staat dit
“Nu komt daar ook deze nieuwe pakket- en briefautomaat bij. En het fijne is dat je deze 24 uur per dag, zeven dagen per week kunt gebruiken.” Dat is echter niet het geval bij deze automaat bij de Gamma, omdat het hek van het buitenterrein van deze bouwmarkt na sluitingstijd dichtgaat

het is voor mij ook maar wat proberen hier en daar :wink: merk nu dat ik niet iedere keer een kaart hoef te publiceren, QGIS leest de layers vanaf een csv file, als ik die update, ziet QGIS ze meteen, en is het voldoende om alleen de nieuwe data naar de qgiscloud te sturen (Upload Data tab in de QGISCloud plugin), ik zie dan meteen de updates terug op de QGIScloud kaart.

Dit is heel herkenbaar. Het heeft bij mij lang geduurd voordat ik begreep dat het Qgis project (van slechts een paar kb) helemaal los stond van de data die je met QgisCloud kunt uploaden naar hun postgis database (DB) . Tegenwoordig doe ik alles apart. Mijn data staat lokaal op mijn laptop in een postgis DB. Dagelijks haal ik OSM data binnen van geofabrik en ververs ik mijn DB, draai een sql script om tot mijn resultaten te komen . Vanuit mijn locale DB kopieer ik tabellen naar mijn Qgiscloud DB zonder ook maar het Qgis project bestand te openen. Het uploaden kan ook vanuit een Qgis project middels de Qgiscloud plugin maar dat duurt nogal lang en vereist handmatig werk. Dat deed ik vroeger ook maar inmiddels ben ik blij dat ik alles heb geautomatiseerd.

2 Likes

Omdat een pakketautomaat (ik denk altijd, maar weet dat niet zeker) ook een brievenbus bevat, blijken die dubbel in de PostNL lokatiewijzer. Heb nu een layer met pakketautomaat toegevoegd, oranje stip (meestal dus in het midden van een brievenbus symbool). Voorbeeld in Breda, met bij voldoende inzoomen ook de openingstijden volgens PostNL (tekst niet altijd goed leesbaar over de OSM achtergrond heen)

image

In dat eerder gegeven voorbeeld van de Gamma is de pakketautomaat niet altijd bereikbaar, en de brievenbus dus ook niet, ofschoon de PostNL lokatiewijzer voor geen enkele brievenbus “openingstijden” weergeeft. Zo af en toe zie ik toch een pakketautomaat zonder brievenbus, misschien is dat gewoon een fout in de PostNL data, of misschien hebben ze in winkels ook wel pakketautomaten zonder brievenbus, zie bv deze in Etten-Leur.
image

Zat ook aan zoiets te denken, leuk om uit te zoeken, ga het eens proberen (als ik tijd heb…)

De pakketautomaten die ik ken, Hoog Catharijne en Pendrecht zijn alleen een automaat, geen brievenbus. Wat mij betreft een brievenbus, mocht die er zijn, apart mappen.

Ja, het fijne van die automaten vindt ik dat je er altijd terecht kan (ook voor verzenden) maar je moet het wel ophalen binnen 4 dagen, bij een pakketpunt is dat volgens mij een week.

1 Like