Als ze pakjesbezorgers het perifere buslichten laten doen, dan is het elke dag anders. Misschien kunnen ze het ook uitbesteden aan de picnic, die komen zowizo overal.
Iemand al een ei gelegd wat te doen met die nieuwe random ophaaltijden van brievenbussen?
For the time being wat mij betreft liever géén ophaaltijd in OSM, dan verkeerde ophaaltijden… ?
Random ophaaltijden komt neer op géén bekende ophaaltijden, weinig te registreren dus.
In mijn gemeente is zo’n 80% van de brievenbussen gezet op “ophaaltijd 9:00u”. De overige 20% op “ophaaltijd 17:00u”. Het zal ongetwijfeld per gemeente verschillen.
Tja wat moeten we daar mee.
Terwijl op de bus een sticker zit met “na 09:00 uur”, ben je er getuige van dat de buslichting plaatsvindt om 16:45 uur.
Het is dus wel heel erg flexibel geworden.
Het komt er dus wel op neer dat het puur toeval is of je post de volgende dag bezorgd gaat worden of over 2 of 3 dagen.
Onzin natuurlijk. De dagen staan sowieso vast natuurlijk. En het lijkt me logisch dat we de tijd waarvoor je post gegarandeerd vandaag nog opgehaald wordt (bijv. 9:00 uur) gewoon registreren.
Hm… mij lijkt dat ook de dagen niet vaststaan, onder (financiële) druk wordt alles vloeibaar. Maar als je het zeker weet kan je daily of ma-fr zetten.
Ik ben nog van de tijd dat er dagelijks meerdere vaste ophaalrondes/tijden waren, dat de geplande volgende lichtingstijd op de bus stond en dat die dan verzet werd door de ophaler. Dan wist je de tijd ook niet precies, dat hing van de ophaalroute af, maar als je 15:00 zag staan terwijl je om 15:30 een brief postte, dan wist je dat-ie nog meeging in die ronde.
Die regels en die precisie lijken verloren te gaan. Het wordt nu: misschien gaat-ie vandaag nog mee, anders waarschijnlijk morgen, maar hoe laat weet je niet en of-ie dan nog in de sortering verwerkt wordt al helemaal niet.
Dan zou je in OSM bijpassende onnauwkeurigheid moeten aanhouden, vind ik. Onnauwkeurig maar juist.
PostNL haalt gewoon nog 5 dagen per week de post op en bezorgt die dan in principe de volgende dag. Ik wil best geloven dat de kwaliteit achteruit gaat, maar dat heeft niks met OSM te maken.
Brievenbussen bevatten ook nog steeds zo’n bordje waarop je kan zien wanneer (welke dag) die geleegd wordt.
Er is niks onnauwkeurigs aan taggen Mo-Fr 9:00
, aangezien dat de tijd is waarvoor je zeker weet dat je post nog opgehaald wordt. Na vrijdag 9 uur wordt het mogelijk pas weer maandag. Komen ze soms wat later, dan heb je geluk, maar is je post nog steeds op vrijdag opgehaald en in principe zaterdag geleverd.
Eens. Het ding is alleen dat er ook nog brievenbussen zijn die de oude ophaaltijd van 17u hebben.
Nu staan alle brievenbussen in OSM op 17u. Dit is gewoon onjuist. Alles naar 9u zetten is ook onjuist.
Voor nu alle lichting tijden uit OSM halen? En met een nieuwe dataset importeren? Liever géén data dan onjuiste data in OSM?
Ik heb ondertussen alle brievenbussen in Haarlemmermeer gecheckt en geüpdatet. Meteen source
en source:date
toegevoegd, zodat daar eventueel op gefilterd kan worden.
Ook nog een paar moeten verwijderen en een toegevoegd. En nog een lichtpuntje voor wie vindt dat vroeger alles beter was: brievenbussen in het buitengebied worden nu na 9 uur i.p.v. na 8 uur geleegd. Kan je toch weer een uurtje langer slapen met je belangrijke brief
goh, mijn probeerseltje is alweer van oktober 2022…
Ik start mijn update scriptje nog altijd regelmatig, ik heb geen eigen server of zo, dus niet automatisch iedere dag bv.
hier de link nog eens:
https://qgiscloud.com/kaartenliefhebber/postnl
In ieder geval Zeeland en een groot deel van Noord-Brabant waren behoorlijk up to date (door mezelf)…totdat PostNL vorig jaar besloot om behoorlijk wat brievenbussen weg te halen.
Ruim een jaar terug trouwens een variant geprobeerd, die ik hier nooit heb genoemd
https://qgiscloud.com/kaartenliefhebber/postnl_new
In een poging om duidelijker te krijgen wat er nog ontbreekt, en wat er juist weg moet.
Een rode brievenbus betekent:
brievenbus volgens PostNL, maar geen brievenbus op OSM binnen 100 meter
→ zou betekenen dat de brievenbus op OSM ontbreekt
Een groene brievenbus betekent:
brievenbus volgens PostNL, en ook een brievenbus op OSM binnen 100 meter
→ dit is OK
Een rode ruit (45 graden gedraaid vierkantje mag ook…) betekent:
brievenbus op OSM, maar volgens PostNL geen brievenbus binnen 100 meter
→ zou betekenen dat de brievenbus op OSM weggehaald moet worden
Een groene ruit betekent:
brievenbus op OSM, en volgens PostNL een brievenbus binnen 100 meter.
→ dit is OK
In het OK geval is er dus altijd een paar van groene brievenbus en groene ruit.
Ik zeg hierboven “zou”, vanwege de onnauwkeurigheid op de PostNL site, zoals hier al vaker besproken. Heb een marge van 100 meter genomen, wat eigenlijk al best groot is. Er zijn om deze reden zowel “false positives” als “false negatives”
Met deze layers aktief
wat voorbeelden, zoals in Zeeuws Vlaanderen:
Die rode ruit betekent waarschijnlijk dat deze brievenbus weg moet, want er is geen brievenbus symbool te zien, hij staat niet op de PostNL site.
Op Voorne-Putten:
Heel veel rode brievenbussen, lijkt nogal wat te ontbreken nog op OSM
Maar…vanwege die onnauwkeurigheid op de PostNL site zie je ook regelmatig een paar van “rode ruit en rode brievenbus”. Zoals hier op Schouwen-Duiveland
Dikke kans dat dit gewoon juist is.
Ik had natuurlijk een nog ruimere marge dan 100 meter kunnen nemen, maar dan krijg je in drukkere gebieden juist weer meer kans op ten onrechte groene symbolen, want er is dan een match met een andere brievenbus.
En het was allemaal uiteindelijk ook maar gemaakt als experimentje voor de lol
als visueel hulpmiddel.
Een van de voorbeelden trouwens waar PostNL er wel heel erg naast zit, ook op Schouwen Duiveland bij Burgh Haamstede:
Hij staat op de plek van de rode ruit, volgens de website op de plaats van de rode brievenbus.In dit geval staat ie dus toch goed op OSM. Aan die gast van PostNL die op hun website de coordinaten invult: kijk gewoon hier eens af en toe, op OSM klopt het vaak beter
O ja, pakjesautomaten staan ook op de kaart, gesplits in
“met brievenbus” en “zonder brievenbus”. Dat is afgeleid van de PostNL website, waar brievenbussen in een pakjesautomaat ook apart als brievenbus worden getoond. Op dezelfde manier zoals ik dat zelf in ieder geval ook op OSM doe.
Zie bv Breda, dat is dan wel wat duidelijker weergegeven op het oorspronkelijke probeersel /postnl
In de meeste gevallen zit er een brievenbus bij, soms niet. Tevens zijn de openingstijden volgens PostNL te zien, wat niet altijd klopt. Soms staat een automaat in een supermarkt of achter een hek bij een bouwmarkt, en is dan niet 24 uur per dag bereikbaar, terwijl het wel zo op de PostNL site staat.
En nog een o ja…Ik heb geen verstand van PostGIS, ik heb die 100 meter berekend met de jbf methode (jan boere fluitjes), op de postzegel Nederland heb ik gewoon de afstand genomen tussen de coordinaten alsof alles in een plat vlak ligt. Dus ik zou er zomaar een paar centimeter naast kunnen zitten…