Bulkimport drinkwaterpunten .. Is dit aan de orde geweest?

Ik ben vanuit de leunstoel vier regionale drinkwaterpunten langs gegaan, met de obliekjes er bij.

  1. Leidschendam, Prinsenhof: 15m er naast (had ik al gemeld)
  2. Den Haag, Bezuidenhout, Spaarwaterpark: 5m mis, midden op een pad i.p.v. op het gras
  3. Den Haag, Benoordenhout, hockey HDM : 15m er naast, aan de verkeerde kant van de sporthal.
  4. Den Haag, Scheveningen, watertoren: 15m er naast, midden op een kruising i.p.v. in de berm verderop.

Waterpunten 1, 3, 4 stonden al op de kaart.

Ik neig naar structureel.

Edit: links met marker juiste plek toegevoegd, commentaar over 1, 3, 4 toegevoegd.

Als een nieuw tappunt er een meter of 10 à 15 naast zit, kan ik mee leven. Dubbele vermeldingen en 50 tot 100 meter er naast niet.

1 Like

Nog even een paar tappunten gecontroleerd:
Schoonebeek: 60 meter
Klazienaveen: 18 meter (maar wel aan de verkeerde kant van doorgaande weg)
Emmerhout: 21 meter
Emmen centrum (skatebaan): < 5 meter
Emmen centrum (P noord): < 5 meter
Borger (De Koel): 30 meter (is in de sporthal geplaatst)
Rijssen: <5 meter
Komen die van Nieuw-Amsterdam en Dalen nog bij.

Van de in totaal 10 stuks, waarvan ik 100% zeker weet dat de locatie in OSM klopt, die ik gecontroleerd heb, liggen er maar 3 binnen de 15 meter die aangehouden werd/wordt bij import.

Als dit de kwaliteit van de dataset is ben ik tegen verdere import.

En hier staan er weer twee naast elkaar

'k Denk zelfs dat er geen één staat, want alles ligt hier overhoop al een tijd.

En hier is het ook fout gegaan.

De meest zuidelijke was een eerdere toevoeging van mij… De dopper staat midden op de straat.

Volgens mij kan alles beter teruggedraaid worden voor zover dat nog kan.

edit … en het station in Sliedrecht ook dubbel
zie hier

Ja. Het is vervelend voor iedereen, maar de lokaties moeten preciezer en dubbelen moeten er beter uitgevist voordat zo’n dataset geïmporteerd wordt.

En beide tegelijkertijd geïmporteerd met de dopper dataset, daar staan dus ook al dubbelen is.

2 Likes

Bij strand Wassenaarseslag staan er nu ook 2 in osm. 1 Klopt, is bij strandopgang (operator Dunea), een andere op ca. 35 m is aangebracht door Rob van Dopper in de duinen. Die staat daar volgens mij niet.
Zie plaatje: rechts is Dunea. Andere bronnen geven ook maar 1 tappunt aldaar.
wassenaarseslag
locatie: Wassenaarseslag

Wellicht dat Rob voor de oplossing kan zorgen…?
Anders stel ik een revert voor van deze changesets . Ik vermoed dat je dan ‘conflicten’ in josm krijgt en het lijkt me beter dat de DWG dit terugdraait of iemand die handig is met reverten en conflicten kan oplossen.

@Rob_Braggaar Ik denk dat inmiddels voldoende gebleken is dat het toch niet voldoende precies is gebeurd, die import. Is het mogelijk dat jij zelf alsnog zsm die problemen eruitvist en oplost? Anders ziet het ernaar uit dat de import moet worden teruggedraaid. Met nieuwe imports zou ik zeker even wachten… Zie het als de eerste pannekoek, die mislukt ook altijd, en daarna weet je hoe hoog de pit moet staan en hoeveel boter er in de pan moet, en dan volgt een heerlijk stapel oudhollandse pannekoeken!

Hallo, bedankt allemaal voor het meedenken en het controleren.

Het lijkt inderdaad erop dat de kwaliteit op een aantal punten toch te wensen over laat. Dit vind ik zelf ook jammer uiteraard. Ik ga dit terugkoppelen aan het team en dan zal ik jullie laten weten wat het plan is.

Wellicht dat we de punten nog eens kunnen toevoegen met een tag erbij dat ze nog gecontroleerd moeten worden? Dat stelde iemand volgens mij ook voor.

Voor nu is de eindconclusie volgens mij terugdraaien.

Even aan de DWG gevraagd om een revert…

Kreeg inderdaad direct conflicten.

Ik heb ze even allemaal verwijderd, zie de link.

We gaan intern bespreken of we OSM als bron kunnen gaan hanteren, en daarnaast per punt ook de kwaliteit kunnen verbeteren.

2 Likes

Rob… bedankt…
Dat verklaarde de ‘conflicten’…

We gaan het wel zien … Op zich zijn die watertaps uiteraard nuttig voor zover ze al niet in osm staan.
We wachten de 2de pannenkoek wel af.

1 Like

@Rob_Braggaar Ik ben het helemaal met de pannenkoek analogie eens, en als ik mee kan helpen te bakken, dan hoor ik het graag. Watertappunten zijn inderdaad enorm nuttig!
Dataset (Z.O.) Drenthe neem ik graag voor m’n rekening.

1 Like

Hi Rob, ik ben het er mee eens dat drinkwaterpunten in OSM een grote toegevoegde waarde hebben. Dus inderdaad jammer dat de data (nog) niet voldoende kwalitatief is.

Is het misschien mogelijk om de data met ons te delen, zonder het direct in OSM te zetten? Ik wil best in mijn omgeving kijken waar ze dan wel precies zitten (als ze nog niet in OSM staan) – ervan uitgaande dat ze redelijk in de buurt zitten. Heb ik ook gedaan met alle PostNL-brievenbussen in mijn omgeving (zie topic QGIS probeersel voor PostNL brievenbussen).

1 Like

Hi all,

Zeker een goed idee als jullie willen helpen om de locaties goed in OSM te krijgen.
Als we dit samen oppakken gaat het uiteraard stukken sneller!

Hierbij de link naar het bestand met ‘voorgestelde’ locaties. Dit zijn alle watertaps waar we nu weet van hebben, maar welke nog ontdubbeld moeten worden en mogelijk voorzien van de juiste locatie.

Graag in kolom A bijhouden wie wat op de kaart gezet heeft, dan hou ik een beetje het overzicht en doen we geen dubbel werk.

Kolom B heb ik een linkje naar OSM van gemaakt naar de locatie, met een marker op de plek van de coördinaten uit het bestand.

1 Like

Is een splitsing op basis van provincie ook mogelijk?
Dat maakt het een stukje makkelijker om te filteren op het werkgebied waar ik lokaal bekend ben.

In kolom L vind je de plaatsnaam, dat is wellicht voldoende?

Laat maar, ik heb ze al in JOSM staan als layer. Scheelt een hoop zoekwerk

1 Like

afgezien van de optie om layers te maken in JOSM heb ik hier ook maar een QGIS probeerseltje van gemaakt, geeft toch een aardig beeld van wat er nog ontbreekt.
https://qgiscloud.com/kaartenliefhebber/water

op basis van drinking_water tags in OSM (blauwe cirkels) en de gedeelde Excel sheet (rood)

De rode cirkels zijn wat groter, zodat je bij overlapping beide cirkels kan zien.
In Breda bv liggen ze aardig over elkaar heen, lijkt dat Infodisiac daar ooit eens een projectje van gemaakt heeft.

Ik vond er in de Excel sheet zo’n 500 meer dan in OSM.
Wat er verder van klopt…dat is aan jullie :slightly_smiling_face:

image

Rotterdam / Den Haag ziet het er zo uit:
image

bij ver genoeg inzoomen zie je ook de naam
image

In dit voorbeeld zal OSM de goeie plek aangeven gok ik, kan voor Rob ook wel handig zijn om z’n coordinaten in Excel wat bij te werken

4 Likes