Projectenlijst Nederland (alleen zichtbaar als opmerking)

Haarlem

In uitvoering t/m 12-2023
Herinrichting Houtplein en omgeving:
OpenStreetMap

In ontwerpfase:
Herinrichting Botermarkt, Barrevoetestraat en Keizerstraat:
OpenStreetMap

OV-HUB Nieuw-Zuid:
OpenStreetMap

Herinrichting Stationsgebied
OpenStreetMap

Wijk opbouw: Oostpoort
OpenStreetMap

Iedereen die in zijn stad, info heeft over opstapelstaande projecten (in ontwerpfase of uitvoeringsfase) die interessant zijn voor OSM nodig ik uit om op precies dezelfde manier zoals ik de bovenstaande projecten heb laten zien aan te maken.

Om iedereen een beetje op weg te helpen heb ik de mij bekende Metropool regioā€™s hieronder in kaart gebracht (alle aanvullingen om het nog vollediger te maken zijn welkom natuurlijk !

Metropool regioā€™s

MRA: Metropool Regio Amsterdam

MRDH: Metropool Regio Rotterdam DenHaag

MRE: Metropool Regio Eindhoven

Metropool Regio Utrecht:

U10, Regio Amersfoort & Provincie Utrecht

U10:
een netwerkorganisatie van de gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij
Duurstede, Woerden en Zeist

Regio Amersfoort:
de 7 Utrechtse gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Leusden, Soesten Woudenberg en Op onderdelen participeren de 2 Gelderse gemeenten Barneveld en Nijkerk

Landelijk gebied Groene Metropool Twente

https://www.hengelo.nl/Welkom-in-Hengelo/GPDC-Producten-catalogus-1/_Bedrijven/Landelijk-gebied-Groene-Metropool-Twente.html

Wellicht kun je een stukje info aan de tabel toevoegen over de huidige status en een relevante datum mits bekend, zoals bouw start september 2023, in uitvoering, voltooid eind 2023 etc.

Heel goed Friendly maar die info heb ik verwerkt in de opmerking en de planning staat per project staat vermeld in de links omdat gemeenten die datum nog al eens wil verzettenā€¦

1 Like

Hoe zorg je ervoor dat de kaart niet vol komt te staan met projekt-notes? We hebben al heel wat diskussies gehad over notes die er maar in blijven staan omdat niemand (meer) weet hoe het zit. Vaak gekoppeld aan een tijdelijke workflow voor een beperkt aantal mappers.

Dat is PRECIES waarom ik notes:future in het leven wil roepen en via DEZE post wil kanaliserenā€¦
Dus als iemand weet waar ik moet zijn om notes:future live (liefst met oranje ā€˜druppelā€™ en F) te krijgen graagā€¦
In de tussentijd een tussenvorm gekozen: notes beginnend met de tekst FUTURE

Als notes:future in het leven geroepen is en er bestaan nog oude FUTURE notatieā€™s die relevant zijn zet ik die persoonlijk omā€¦

Alle future notes die door anderen in deze post geplaatst worden precies zoals ik bovenstaande opmerkingen geplaatst heb zijn te traceren door op de link te klikkenā€¦
Alle future notes die opgelost zijn, worden verwijderd en ook hier weer kan er op de link in de post geklikt worden om te controleren of de future note ook daadwerkelijk verwijderd isā€¦

Als ik het goed begrijp bedoel je dus kaartopmerkingen met note:future, i.p.v. de tag note:future toegevoegd aan een node of way? Dat gaat inderdaad nogal wat problemen opleveren.

Er is vaker gevraagd om een categorisatie-mogelijkheid van de opmerkingen op openstreetmap.org, zodat je onderscheid kan maken tussen opmerkingen die open moeten blijven staan en de normale opmerkingen. Die mogelijkheid is er echter nooit gekomen en komt er waarschijnlijk ook niet.

Nee dat bedoel ik nietā€¦ Gewoon een note maar dan note:future oranje afgebeeld F erin en op het moment dat de uitvoeringsstatus bereikt is van een project met een groep OSM-ers de veranderingen in tekenenā€¦ en net als een gewone note de note:future oplossenā€¦ zodat ie verdwijntā€¦
Op het moment dat een project de ontwerpstatus staat heeft kun je de note:future als OSM-ers voeden met recente detail info indien nodigā€¦
Als dat project dan later de uitvoeringsstatus bereikt weer met een groep OSM-ers n.a.v. de info in de note:future de omgeving weer aanpassen.
Bijvoorbeeld:
1 iemand houdt zich dan bezig met aanpassingen fietspaden en fietsroutes
Een ander doet autoweg veranderingen in dat gebied.
Weer een ander houdt zich bezig met de OV-route veranderingen van dat gebied en daar waar dan dingen kruizen en relatieā€™s dreigen ā€˜vernaggeltā€™ te worden kan dat meteen gerepareerd wordenā€¦

Ander voordeel van deze aanpak is (neem herinrichting Houtplein als voorbeeld) je OSM gebruikers kunt informeren over tijdelijke maatregelen zoals omleidingen van buslijnen (door omschrijvingen over dit project te plaatsen op bijv. bushaltes waar buslijnen anders zouden stoppen maar door projectwerkzaamheden en/of omleidingen nu NIET stoppen) tijdens de bouw van dit projectā€¦ Een meerwaarde die Google maps niet kan leverenā€¦

Ik denk dat je precies bedoelt wat A67-A67 beschrijft: losse notes geplaatst op de osm.org kaart, niet gekoppeld aan een object. Dat is wat anders dan de tag note=* (of note:future=*) die je aan een osm-object (ā€œfeatureā€) hangt.

Ik ben nog niet zo los op die termen allemaal maar mijn verhaal is toch wel duidelijk en voegt toch iets toe aan OSM-NL ?
Aan de ene kant wil je zo min mogelijk NUTTELOZE notes en aan de andere kant een gebied die zo snel EN goed mogelijk in 1 keer gemapt is & voor ALLE OSM gebruikers nuttige info oplevert over bijvoorbeeld buslijnen die tijdens en na de werkzaamheden anders rijden laten zien (in het voorbeeld van project Houtplein, Haarlem).

In het programma JOSM wordt de tag fixme als een stipje met de letter F weergegeven. De note tag heeft een kleurtje. Zie screenshot.

Knipsel

Welke termen zijn je niet duidelijk?

@Dillen_GJ ik begrip je niet helemaal, wil je:

  1. Een eigen applicatie bouwen voor het beheren en weergeven van de future notes?
  2. De notes functionaliteit van osm.org uitbreiden?
  3. Notitie nodes in de database van osm zetten?

Ik heb geen laptop maar een iPad helaas waar ik geen JOSM op kan draaien helaasā€¦ Bovendien heb ik in een eerder draadje (Vraag: is het mogelijk om een speciaal TOEKOMST-OPMERKINGEN veld in het leven te roepen? ) al uitgelegd waarom ik fixme niet wil gebruiken.

Spijker op zijn kop Tjuro
En naar aanleiding van gratis beschikbare project info die op het moment dat een project loopt in Haarlem zeeeeeer gedetailleerd is OSM bij werken in het lopende projectgebiedā€¦Bovendien weet ik dat meerdere gemeenten precies zo opereren als gemeente Haarlem dat doet.

Als je wacht tot dat alle werkzaamheden gedaan zijn zullen de links op bijv. Haarlem.nl niet meer werken en mis je enorm veel info waarmee je juist in detail OSM mee had kunnen bijwerken voor dat project gebiedā€¦

Op de github van de openstreetmap website kan je uitbreidingen aanvragen: Issues Ā· openstreetmap/openstreetmap-website Ā· GitHub

Als er nu al dingen mogelijk zijn die wij niet kennen (best kans op) dan krijg je dat daar wel te horen van de websitebouwers!

Bedankt voor de info Peter !
Wat hebben ze precies nodig bij GitHub van openstreetmap aan info om zoiets als notes:future te kunnen implementeren ?
En weet je wat gemiddelde doorlooptijden zijn voor zulk soort aanpassingen ?
En het belangrijkste hier op dit forum: is er consensus om deze aanvraag te doen. Met andere woorden: snapt iedereen waarom een note:future uitbreiding handig is ?

In o.a. Wayback Machine kun je webpaginaā€™s archiveren zodat je ze later nog kunt gebruiken.

Nou, allereerst, die notes op de osm.org kaart hebben geen tag zoals notes:future. Dus dat zou ik NIET noemen! Ten tweede, hoe de weergave er precies uitziet en he het precies gaat werken, daar kan je wel suggesties voor doen maar daar zou ik niet teveel aan vasthangen.

Wat je vraagt is om bij een note op osm.org een kategorie of label te kunnen meegeven/aanvinken voor een bepaald gebruiksdoel. Namelijk, officieel voor uitvoering geplande projekten die de kaart zullen gaan veranderen, als Note op de kaart zetten. En dat je die dan met een kenmerkende layout in de Notes laag kan zien.
Of, nog simpeler, dat het label op de kaart bij de Note wordt afgebeeld.

Ik denk dat de implementatie niet zozeer afhangt van het precieze gebruiksdoel. Het gaat denk ik vooral over het mogelijk maken om een Note een type of label mee te geven dat dan ook op de kaart zichtbaar wordt.

En nogmaals, misschien is dat al mogelijk maar zit het gewoon niet in de standaard website. IK zit onvoldoende in de materie om te weten of er bv notes-editors bestaan, en Notes-kaarten waar je notes kan filteren, en of je losse kaartnotes kan opzoeken/ophalen met overpass-turbo, ik noem maar wat.

O ja, de doorlooptijd. Tjaā€¦ niks van te zeggen! Iemand moet het zien, dat is meestal we vrij snel. Dan moet iemand er interesse in hebben en de kennis/vaardigheden hebben om het op te pakken. En vervolgens moet die er ook nog tijd voor vinden. Het zijn allemaal mensen zoals jij en ik die hun schaarse vrije tijd bestedenā€¦ Dus een garantie heb je niet en de doorlooptijd is niet te geven!

Dan, consensus. Ik voelde niet heel veel enthousiasme, maar nu duidelijk is wat je precies wil en waar, zou dat anders kunnen zijn. Ik denk dat het voornaamste probleem is dat dergelijke notes automagisch verouderen, en of het projekt nu wel of niet uitgevoerd is, de note blijft staan tenzij iemand hem tegenkomt en sluit. Dat is (blijkt uit het Notes-verleden) een garantie om de kaart in een paar jaar vol te krijgen met onopgeloste Notes waar niemand meer naar kijkt.

Dus je zou een commitment binnen de NL-community moeten hebben om dit struktureel te doen. Een beetje vergelijkbaar met het BAG-gebeuren, wat echt een voorbeeld is van goede samenwerking die houdbaar is opgezet.

Dus dat zijn je twee fronten.