Woensdag 6 maart online community bijeenkomst

Heel mooi . Ik was al begonnen inzichtelijk te maken waar we het ongeveer over hebben. Het zou mooi zijn als er wat mappers aanhaken die kennis hebben van het update proces en/of de plugin. Mag wat mij betreft ook in een aparte meeting want ik denk dat de meeting alleen al met dit onderwerp gevuld kan worden.

1 Like

Ik zal hem voor nu op de agenda zetten. In 10 minuten even kort wat laten zien is natuurlijk altijd wel leuk. Technische discussie kan dan ooit apart

2 Likes

is dat weer wat anders dan wat deze laat zien:
https://bag.tools4osm.nl/progress.php#

Zo te zien is deze site door Sander_H gemaakt. Beiden zijn een vergelijking tussen OSM en BAG maar ze hebben verschillende visualisatie en wellicht ook net wat andere actualiteit. Beiden tonen dat er nogal wat verschillen zijn tussen BAG en OSM en dat lijkt mij een goed onderwerp om eens breder te bespreken.

1 Like

En ook de daarbij behorende wms.

Hier verpakt in de .jos file voor JOSM.
De legenda](Legenda - BAG Import OSM)
afbeelding

screenshot JOSM

2 Likes

De verklaring voor de verschillen zou wel eens mede (want hou altijd rekening met ook andere [nog onbekende] oorzaken en dus infobronnen) inzichtelijk gemaakt kunnen worden door de in het verleden opgestartte draadjes: future notes & projectenlijst Nederland.
Ik heb enige tijd terug een draft OSM wiki pagina gemaakt projectlijst Nederland die (aangevuld en compleet) ook een goed hulpmiddel kan worden voor bovenstaand doel.

Edit: verwijzingen geplaatst naar bedoelde draadjes en OSM wiki-pagina.

Heb de datum op Woensdag 20 sept geprikt. Die heeft de meeste stemmen en verwacht niet dat er nog veel bijkomen.

Dan maken we vlak voor de meeting gewoon een meeting aan op Calyx en dan post ik de link hier.

2 Likes

“…gebeurd via Jitsi…”
Het gebeurt nu toch via Calyx?

Aangepast. Is op het Jitsi platform gebaseerd dus vandaar dat ik het niet had aangepast.

Iemand een voorkeur voor een bepaald soort bier? Wel zelf meenemen!

Ik ben bezig met een nieuwe versie van de BAG plug-in die betere ondersteuning biedt voor het updaten. Als test heb ik daarmee heb ik de gemeente Utrecht en een paar woonplaatsen er omheen bijgewerkt. Daarbij was duidelijk te zien dat de meeste wijzigingen geen verbouw/nieuwbouw zijn, maar ontstaan zijn door verbeteringen van de kwaliteit van de oorspronkelijk BAG data.

Heel veel schuurtjes die nog niet waren ingevoerd, verbeterde geometrieen en opsplitsingen of samenvoeging van panden. Splitsen leidt tot ‘nieuwe’ panden die er eigenlijk al honderden jaren staan en samenvoegingen tot verwijderde panden, zonder dat er een sloopkogel aan te pas is gekomen.

In centrum Amersfoort was het niet veel anders. De grote gele vlakken zijn parkeergarages die later ‘onder’ de bestaande gebouwen getekend zijn. Rond Utrecht C.S. zijn er ook veel ondergrondse gebouw(deel)en, waarvan je je af kunt vragen of we ze in OSM willen opnemen. Ik heb ze nog even niet ingevoerd in OSM tot er consensus is over hoe om te gaan met dit soort panden.
Afgezien van de parkeergarages is het centrum van Amersfoort nu weer een beetje meer actueel.

Screenshot at 2023-09-16 21-30-17

Dit is de situatie rond utrecht CS:
Screenshot at 2023-09-16 21-35-39

3 Likes

Daar heb ik hier ook een aantal van en er moeten er nog veel meer zijn. Van mij mogen ze worden geïmporteerd als building. Een mapper die dat niet zint - zoals ik - maakt er wel iets anders van. Meestal maak ik er

layer=-1
description=parking underground

of iets dergelijks van.
De buildingtag laat ik weg.

Dat gaat niet werken. Als je de building tag weg laat wordt het nog steeds als een ontbrekend pand gezien. Dan is de kans groot dat een andere mapper het alsnog toevoegt omdat het als geel vlag op de tools4osm site blijft staan. Dat kan je voorkomen door de tag no:building=yes toe te voegen.

De tools4osm site? Ken ik niet maar blijkbaar is het prima zo want het is al jaren zo.
Misschien dat iemand het heeft weggevinkt als false positive?

Top, ik ben wel benieuwd als je een run over Haarlem doet !
Die ondergrondse bebouwing is ook nuttig om te mappen omdat dat in Haarlem: fietsstalling en/of parkeergarages betreft die erg nuttige mobiliteits-POI oplevert.
90% daarvan zal openbaar toegankelijk zijn, die andere 10% privé garages/stallingen schat ik in mijn woonplaats in.
Van een paar ondergrondse parkeergarages/fietsenstallingen weet ik dat ze er zijn maar bij gebrek aan plattegrond info daarvan niet hoe ze er precies uit zien… Recente voorbeelden: parkeergarage Houtplein, parkeergarage Raaks.

In zo’n geval laat ik een serviceway onder het pand lopen en op de laatste node zet ik
amenity=parking
access=private
level=-1

Ja is bij gebrek aan volledige info de manier, maar dit Pietje precies wil ook de gehandicapte parkeerplekken en/of oplaadplekken voor elektrische auto’s laten zien, dan is een plattegrond wel handig :slight_smile:

1 Like

In Haarlem hoef je je nog even niet te vervelen. Voortgang - BAG Import OSM:

Screenshot at 2023-09-17 17-21-11
bm=building missing; am=address missing;bd=building deleted;aw=address withdrawn

JOSM met tools4osm WMS lagen:
Screenshot at 2023-09-17 17-24-41
Rood=pand gesloopt;Geel (lijkt hier oranje)=pand ontbreekt

Parkeergarage Raaks is een groot geel vlak. P Houtplein valt samen met het Houtpleincomplex waardoor het gebouw al wel in OSM staat.

Kan kloppen dat grote gele vlak: de hoogste parkeerverdieping: -1 en er zijn 4 parkeerdekken onder elkaar… Hoe die loopt hoopte ik op je kaartje te kunnen zien…
Boven die parkeergarage zit een bioscoop, publiekshal Gemeente Haarlem en een fitness.
En gelukkig zijn er veel bouwprojecten in Haarlem gaande of staan op stapel waarbij gemeente Haarlem via haarlem.nl schaalbouwtekeningen laat zien die je mag gebruiken dus met een beetje mazzel is Haarlem over een tijdje meer up to date dan BAG zelf…
Edit1 &2: laatste 2 zinnen

A post was split to a new topic: Future notes spelregels