Woensdag 6 maart online community bijeenkomst

Wat gaan we met deze bijeenkomsten? De aantallen aanwezige liep sowieso al best sterk terug. Daarnaast lijk ik de enige die het steeds trok. Moeten deze bijeenkomsten misschien in een ander format doorgaan?

ben tijdje wat minder actief geweest met OSM, maar vond deze bijeenkomsten wel een erg goede en leuke toevoeging.
Het helpt erg om ook daadwerkelijk te zien dat er mensen zitten achter gebruikersnamen en het geeft een andere interactie met meer ruimte voor wederzijdse interesse en minder kans op misverstanden.

Eens met Multimodaalā€¦ Vooral dat laatste.
Wellicht is de drempel (te) hoog. Ik heb het welkomstbericht net weer aangepast. " Regelmatig is er een ā€˜onlinebijeenkomstā€™ via Jit.si Meet. Iedereen is van harte welkom. Houd een volgende datum in de gaten op het forum."

Na de vakantieperiode toch maar weer eens proberen. Misschien meer geschikt voor de winterperiode?

Ik vond de meetings altijd gezellig, mogelijk zou het helpen om de meetings weer wat minder vaak te houden bijvoorbeeld een keer in de 4-8 weken, dan is het toch wat meer een event.

Misschien met een datumprikker kijken wanneer de meeste mensen kunnen?

En dan mogelijk een iets strakkere indeling. Bijvoorbeeld:

  • Introducties.
  • Samen door de weekly OSM s lopen.
  • Tagging discussies voeren.
  • Laten zien wat je de afgelopen weken hebt gemapt.
1 Like

Oke, dan zullen we in september een polsen voor een nieuwe datum. Misschien inderdaad wat beter plannen en dan wat minder vaak.

Ik vond de bijeenkomsten idd ook altijd erg leuk en interessant.

5 Likes

Wat ik zelf prettig vind werken is meerdere promotie momenten met daarin een lijstje met agendapunten en de oproep om meer onderwerpen aan te dragen. Dat verhoogt de zichtbaarheid van de meetings, brengt wat structuur en geeft mensen een kans om zich op een onderwerp in te lezen.

2 Likes

Ik vind babbelen wel leuk voor een paar keer, maar ik heb al gauw de behoefte om iets aan te pakken, een plan, een projekt, waar we het over hebben en dan samen aanpakken, vorderingen bijhouden en afmaken.

1 Like

Als we in de tweede helft van september bijeenkomen kan ik hopelijk wat leuks vertellen over de FOSS4GNL, en ik kan het verloop van mijn multipolygon project toelichten.

4 Likes

Wat mij betreft maak ik mijn agenda rond half sept bewust leeg want in tegenstelling tot wat op het forum gebeurt is door de snellere interactie van een meeting echt brainstormen mogelijk.
Discussieā€™s op het forum verzanden te vaak zonder oplossing door de manier van communiceren & miscommunicatie omdat een verhaal met meerdere punten/zienswijzen door single quoteā€™s en te langgerekte woorden brei van iedereen die daar dan weer wat van vindt daardoor niet diep genoeg tot de kern van een probleem doordringtā€¦
Niet zelden lees ik in een draadje dat ā€˜ietsā€™ niet kan als antwoord.
Dit in plaats van:
dat kan niet want: punt 1: punt 2: enz MAAR als we dit en dit zouden KUNNEN veranderen daarin & dit zouden kunnen veranderen daarin dan wordt het WEL mogelijkā€¦
Met als recent voorbeeld: de hinderlijke lijst aan name:[land] vertalingen op 1 te beschrijven object waardoor het beschreven object meer vertaal object benamingen heeft dan cartografische relevante karakteristiekenā€¦ Daar is naar mijn mening echt een oplossing voor die ik in de eerst volgende meeting wil toelichten & op geven als agenda puntjeā€¦
Zodat we kunnen bepalen welke:

  1. OSM-onderdelen aangepakt en
  2. kontaktpersonen we kunnen aanschrijven/aanspreken
    om naar een goed/beter/best werkende OSM omgeving om te kunnen schakelen.

Edit: typo en kromme zinsopbouw

Ik kan je ook verwijzen naar Discord, want daar wordt ook veel gebrainstormd.

Als je een paar concrete onderwerpen hebt om face-to-face te bespreken kun je wellicht wat links delen zodat we ons erop kunnen inlezen.

1 Like

2 onderwerpen:

  1. Projectenlijst Nederland
    laatste meeting dat we dat zouden bespreken en ik bijgewoond heb waren 2 leden in de meeting online: Friendly_Ghost en ikā€¦ dus dat kwam niet lekker van de grondā€¦

  2. OSM-object ā€˜vervuilingā€™ tegengaan wil ik als verbeterpunt in OSM bewerkstelligen.
    Voorbeeld: Node: ā€ŖAmsterdam Centraalā€¬ (ā€Ŗ4290854847ā€¬) | OpenStreetMap

De vervuiling is 2-ledig:

  1. dubbele entries: Amsterdam Centraal & Centraal Station
    Voorstel: 1 entry met naam: Amsterdam Centraal Station en de info van de 2 entries samenvoegen maar dan wel doordacht zodat relatieā€™s en andere waardevolle info intact blijvenā€¦
    Misschien zelfs rolt er een universeel plan van aanpak uit voor meer van dit gelijksoortige dubbele entries die we gaan tegenkomen (in de toekomst)
  2. Hoe komen we van name:[country] entries af.
    Mijn manier die ik wil bespreken zal software en gebruikersprofiel aanpassingen vergen & dus ook kontaktpersonen kennis wie we hiervoor kunnen benaderenā€¦
    De winst:
    A) OSM object overzichtelijkheid
    B) OSM data-opslag winst omdat de aanpak universeel en dus voor alle landen geldtā€¦

Volgens mij was ik daarbijā€¦

Inderdaad dat kan ik me weer herinnerenā€¦ we waren met zijn 3-en ipv 2-enā€¦
Bij deze gecorrigeerd.

Jitsi heeft deze week nieuw beleid ingevoerd dat er niet meer annoniem gebruik gemaakt kan worden van hun dienst. Waar wij eerst gewoon konden inloggen moeten we nu verplicht inloggen met of Facebook, Google of GIthub). DIt geld in ieder geval voor een Moderator lijkt het. De rest zou wel annoniem kunnen inloggen. Zie de link hieronder voor hun offliciele blog. Ze hebben dit gedaan om misbruik tegen te gaan wat natuurlijk best logisch is.

Vraag: is dit een probleem voor mensen? Het werpt voor sommige mensen misschien een drempel op om gebruik te maken van Jitsi en dus deel te nemen. Dat moet natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Elk drempeltje meer kan een te grote drempel zijn voor deelnemers. Ik ben niet zo van die drempeltjes.
Wat zijn de alternatieven. Hiervoor hadden we ook iets dat goed werkte.

Heeft discourse geen videochat-mogelijkheden?

Wonder.me maar die website lijkt dood. Maar ken niet echt alternatieven die ook wat grotere groepen aankan (gratis). Of iemand moet jitsi of iets zelf hosten.

Niet dat ik weet.

Skype misschien een oplossing ?

Ik las op Discord iets over ā€œBig Blue Buttonā€. Ik heb er niet inhoudelijk naar gekeken en ik weet niet of het drempels heeft, maar blijkbaar gebruiken andere OSM groepen het.

Dank voor de reactie. Ik had op Discord inderdaad eens andere communitie leden gevraagd wat zij gebruiken:

  • Big blue button wordt veel gebruikt:
  • Blue Jeans werd als suggestie gegeven. Iemand moet dan met een account een stream starten. De rest kan annoniem joinen. Heb er verder nog niet naar gekeken.

Via een ander privacy forum kwam ik uit op de volgende Jitsi instance:

  • Calyx Meet - Calyx Institute Ik kan hier niets lezen over beperkingen dus we zouden deze kunnen gebruiken. Dan moet iemand vlak voor de meeting even een ruimte aanmaken en die op het forum delen.