[POLL gesloten] Moderators evaluatie - December 2022

Lees dit nu pas na het openen van de poll, vandaar dat ik niet eerder in de voorgaande discussiefase heb gereageerd.

Het is wat mij betreft jammer dat de eerste keer dat over moderatoren wordt gediscussieerd wordt, dit over het optreden van twee personen tegelijk gaat, want met de bijdragen van Cartographer10 heb ik geen enkele moeite, zijn bijdragen vindt ik erg constructief en ik vind hem erg geschikt als moderator.

Ik heb echter aangegeven dat ik niet akkoord ben, omdat de andere moderator -ondanks kritiek daarop- bij herhaling gedrag vertoont in deze gemeenschap dat niet voldoet aan de eisen die zijn benoemd bij het moderatorschap, met name:

• Good record of being exemplary, treating others with kindness

De gedragingen van Martin Borsje in de OSM-gemeenschap die in strijd zijn met deze eisen betreffen onder meer:

Handelend als moderator

• bij herhaling misbruik van moderatorbevoegdheid door deze te gebruiken om berichten van anderen waarin kritiek op zijn handelen wordt gegeven te laten verdwijnen, in plaats van het beoordelen van dergelijke berichten over te laten aan de andere moderator (voorbeeld;

• deze berichten bij herhaling laten verdwijnen zonder een spoor voor anderen achter te laten dat er een bericht is verwijderd, zodat het handelen als moderator in eigenbelang voor anderen niet herleidbaar is (een bericht van mij met kritiek op onbehoorlijke forumbijdrage van Martin is ook verdwenen ondanks expliciet verzoek dat niet te doen, daar is op forum door dit handelen geen post / spoor meer van);

• discussie sluiten die juist net tot een resultaat begon te leiden met als opgegeven reden van sluiting verwijten die hem zelf minstens net zo goed passen (sluiting teruggedraaid door de andere moderator) voorbeeld

Als forumbijdrager die tegelijkertijd ook moderator was

• discussies waarin schade door (mede) zijn handelen aan OSM wordt besproken off-topic leiden met verwijten aan derden (voorbeeld, ik heb dat zelf moeten afplitsten om de eigenlijke discussie niet te vertroebelen) ;

• bij herhaling respectloos reageren op forumbijdragen of OSM-bijdragen van andere mappers (voorbeeld: “woordenbrei” over post van gewaardeerde mapper en reacties daarop onderaan deze post en vanaf hier) ;

Als mapper binnen de OSM-gemeenschap waar dit forum (inclusief het oude forum) onderdeel van is

-Groot aantal changesets waarin op onbehoorlijke wijze correcte data van anderen is verwijderd

-Niet behoorlijk reageren op kritiek van anderen op deze werk

• hiermee doorgaan ook nadat door meerdere andere mappers is verzocht dit niet meer te doen voorbeeld namen fietspad onttaggen for the renderer
  • niet reageren op mappers die in reactie op changeset verzoeken de verwijdering ongedaan te maken (verschillende voorbeelden hierboven)
  • aandacht van eigen bijdragen afleiden door kritiek op derden te geven (voorbeeld en oa in PM in direct vervolg op changesetdiscussie)

-Niet zelf repareren van schade door edits

• als er wel wordt gereageerd nog steeds niet terugdraaien van verwijdering, terwijl niet is aangegeven dat de data van de andere mapper fout is (doordrukken eigen voorkeur voor globaal mappen ipv gedetailleerd mappen / tagging for the renderer voorbeeld trottoir; voorbeeld verwijderen namen)

• ook als wel wordt toegegeven dat er een fout is gemaakt dan een ander de schade mag opruimen die heeft heeft gemaakt (zie hierboven en oa hier)

-Bewust onjuiste informatie over eigen werkwijze en consensus in OSM-gemeenschap geven

Helaas zijn er meer voorbeelden te geven dan hier nu gegeven zijn.

Toelichting
Ik schrijf deze post niet graag, ik richt me liever op positieve dingen en ik zie ook goede bijdragen van Martin voorbijkomen, maar door (a) de mate waarin deze ongewenste gedragingen blijven voorkomen (b) de negatieve effecten hiervan op onze database en (c) -belangrijker nog- op het mapplezier van onze medemappers en (d) het gebrek aan verbetering na hierop te zijn aangesproken, stel ik dit toch aan de orde nu er zo’n expliciet verzoek ligt om wel/geen akkoord te geven op de moderatoren.

Ik weet dat meerdere mappers last hebben gehad van bovenstaande gedragingen, sommige zijn niet actief in dit forum, bij sommige heeft het bijgedragen aan een vertrek uit OSM of dit (vorige) forum. Ook werd aangegeven dat de moderatorstatus een drempel vormde om zijn gedragingen in het forum aan de orde te stellen. Ook speelt een rol dat hij verbaal erg sterk is, waardoor mensen die bedrevener zijn in mappen dan in forumposts schrijven zich stil houden.

Het zou me dan ook niet verbazen als ik de enige tegenstemmer ben hier, maar van sommige mensen die deze bezwaren delen zal je hier geen stem zien.

5 Likes