Nederland - Objecten zonder tags - Netherlands - Fix objects without tags

Hallo OSM Nederland,

Graag zou ik jullie erop willen wijzen dat ik vandaag een MapRoulette-challenge heb gelanceerd die gericht is op het identificeren en corrigeren van objecten zonder tags (Netherlands - Fix objects without tags: MapRoulette).Waarom is dit belangrijk?Correct taggen is essentieel voor een schone en informatieve OpenStreetMap. Objecten zonder tags zorgen voor een rommelig aanzicht en maken het moeilijk om de kaart te begrijpen. Deze challenge heeft het doel om deze problemen aan te pakken door:

• Het identificeren van ongetagde objecten: We zullen MapRoulette gebruiken om te helpen deze objecten gemakkelijk te vinden en te corrigeren.

• Het oplossen van de problemen: Bepaal de oorzaak van de ontbrekende tags en onderneem de juiste actie:

• Duplicaten: Verwijder onnodige duplicaten die de kaart vervuilen.
    • Slordigheden: Corrigeer de geometrie indien nodig en voeg relevante tags toe.
    • Niet-bestaande objecten: Controleer met luchtfoto’s en de objecthistorie, en verwijder als ze duidelijk niet-bestaand zijn.
    • Onbedoelde edits: Verwijder objecten die geen doel dienen nadat is bevestigd dat ze niet bestaan.

Als er iets opkomt, aarzel dan niet om contact op te nemen. Heb een geweldige week!

Salim

1 Like

Ik heb wat moeite om bovenstaande motivatie te begrijpen. Natuurlijk is het opschonen van elementen zonder tags die niet bij een relatie horen een mooi doel, maar TomTom doet niets met die objecten, en op de meeste kaarten zie je ook niet terugkomen. Een rommelig aanzicht heb je dus alleen als mapper in ID of JOSM, en met kaartbegrip hebben ze absoluut niets te maken (want je ziet ze niet in de meest gebruikte software).

Ik snap best dat je corporatespeak gewent bent voor externe communicatie, maar wees alsjeblieft gewoon eerlijk over je motivatie als je hier post.

Ik verwijder ook graag nutteloze data uit OSM. Heeft niks met bedrijven te maken.

1 Like

Je motivatie is dan het verwijderen van nutteloze data. Het opschonen van objecten die duidelijk op een fout wijzen en verbeterd of verwijderd kunnen worden. Dat is helder.

De genoemde motivatie is dit:

Objecten zonder tags zorgen voor een rommelig aanzicht en maken het moeilijk om de kaart te begrijpen.

Die motivatie klopt niet, want objecten zonder tags worden doorgaans niet gerendert. Dan ben ik wel benieuwd waarom dat bij TomTom wel zo is. Breekt dit iets in hun software? Is dit gewoon onderdeel van een breder project om de kwaliteit van de data te verhogen? Wees daar gewoon open over.

Overigens vind ik het prima als TomTom een initiatief heeft waar opschonen van foutieve data het doel is; ik vind de loze verwoording alleen neerbuigend overkomen.

1 Like

Hoe gaat die challenge om met de outers van een multipolygoon ?
Die hebben ook geen tags en mogen zeker niet verwijderd worden !

2 Likes

Eens met Jeroen, en los daarvan zou het handig zijn om de query of andere bron te vermelden. Zo kan dat gecontroleerd worden.

Deze challenge ziet eruit als een overpass-turbo gebaseerde challange. Hoewel daar niet per se iets mis mee is. Vind ik het een beetje low effort en eentonig.

Waar TomTom zou kunnen helpen is het ontwikkelen van een validators om complexere problemen op te sporen en op te lossen.

Bijvoorbeeld als door het bestaan van het ene object een tag wenselijk is op een ander object of een vergelijking tussen luchtbeelden en OSM, om te kunnen detecteren waar iets out of date is.

Alle objecten die onderdeel zijn van een relatie zijn niet opgenomen in de challenge, hier hoeven we ons dus geen zorgen over te maken :slight_smile:

2 Likes

Lijkt op basis van de omschrijving erg op osmose’s “duplicate node without tags” - die automatisch bijgewerkt wordt en bovendien ook andere gerelateerde problemen in kaart brengt:

Duplicate geometry items for Netherlands_*

Toegevoegde waarde van de maproulette is mij (ook) niet helemaal duidelijk, en alhoewel aandacht vragen voor QA kan natuurlijk nooit kwaad kan, voelt de motivatie inderdaad ook wat wazig/corperate/verhuld. :sweat_smile:

Mappers kunnen nu kiezen of ze binnen dit thema de kaart willen verbeteren met Osmose of MR. Daar lijkt me niets mis mee.

Dat boeit uiteindelijk niet zoveel. Het resultaat is dat OSM er beter van wordt, en daar profiteren we allemaal van, zowel de hobbyisten als de bedrijven.

1 Like

Ik vind het prima om loze objecten te verwijderen.

In een Maproulette missie kan je per taak aangeven wat jij doet en waarom, of waarom je hem overslaat. Dan kan een andere mapper daar wellicht iets mee. MR regelt dus de samenwerking en de afhandeling.

Als het aantal taken in de missie overzichtelijk is, werkt dat voor mij heel goed. Dus bv een provincie met 300 taken, is in je eentje al redelijk snel af te handelen; met een klein groepje mappers kan je heel snel een missie van 1000 taakjes wegwerken.

3 Likes

Nee, op zich niet. En MR heeft een stukje gamification in zich - en een stukje afbakening zoals Peter_Elderson terecht opmerkt - die mensen op een positieve manier stimuleert zich hiervoor in te zetten (en die zich nooit op osmose zouden begeven).

Mijn bezwaar zit 'm in het feit dat het een statische dataset is, die bovendien verouderd lijkt. Ik kwam bijv. deze taak tegen in deze MR, die ik 28 dagen geleden al opgelost heb.

Maar goed, dat gezegd hebbend: alles wat er door opgelost wordt is natuurlijk meegenomen.

Dat laatste ben ik met je eens, dat eerste niet. Niemand houdt er van om een rad voor de ogen geraaid te worden (om het netjes te houden :yum:). Het doet af aan de goodwill en hoe serieus het verzoek (of volgende verzoeken) worden genomen en dat is zonde.

Wees gewoon eerlijk over wat het probleem is (in dit geval voor TomTom) dat de nodes je opleveren, ik gok dat de meeste map-nerds dat nog best interessant en motiverend vinden ook namelijk. Dat ze er uiteindelijk niet thuishoren zijn we het uiteindelijk allemaal over eens.

3 Likes

En daar gaan we dan weer volledig in de fout:

Een inner van een relatie wordt als task gemeld.
Een welwillende mapper geeft die inner nu de tags voor een tuin en denkt daarmee een probleem te hebben opgelost.
In werkelijkheid heeft hij nu dus een tuin over een gebouw heen gelegd.
Die tuin vormt nu de inner van een tuin.

Nu kan ik dus weer een uurtje gaan besteden aan de door MR gecreëerde fouten !!

Dat is dus waarom ik een bloedhekel heb aan MR.
De onkunde van de gebruikers van MR doet meer kwaad als goed.

3 Likes

Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Met het gevaar dat er straks weer binnenplaatsen in gebouwen worden verwijderd.

Heb je een link naar het object of de MR task in kwestie?

MR tasks zijn door mij afgedaan. Dus die staan er niet meer in.

De changeset met de foutieve wijziging:
Wijzigingenset: 153604980 | OpenStreetMap

Daar liep ik gisteren ook tegenaan. De enige manier om ze nog terug te halen was mijn browsing history. In een poging gesloten taken te kunnen vinden, kwam ik wel het topic [MapRoulette] Request for comments: Liking and Flagging challenges - waar ze tegen vergelijkbare problemen aanlopen en een verwijzing naar een API (documentatie).

Het is me nog niet gelukt om gesloten taken van anderen op te vissen, maar wat wel opvalt is dat de data van de challenge zelf inderdaad verouderd is:

edit:

Ah, via de API na wat aanrommelen een extract van alle comments opgevraagd, met dank aan de comments die hij geplaatst heeft de tasks waar Leo_Slager het over had kunnen achterhalen:

TaskID OSM_Username Comment TaskLink
232753325 Leo Slager De inner, zonder tags, van een multipolygoon. MapRoulette
232753052 Leo Slager De inner, zonder tags, van een multipolygoon. MapRoulette
232753065 Leo Slager De inner, zonder tags, van een multipolygoon. MapRoulette
232753135 Leo Slager De inner, zonder tags, van een multipolygoon. MapRoulette
232753301 Leo Slager De inner, zonder tags, van een multipolygoon. MapRoulette
1 Like

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb het gelijk gemeld.

2 Likes

Als jullie toch bezig gaan, is er ook een mogelijkheid de tasks (onderliggende data/noodzakelijkheid) te refreshen? :yum:

Om er vervolgens in deze post - achter te komen dat de task-data inderdaad van 16 of 17 juni is. :laughing:

1 Like

Ik heb het even nagekeken, en deze aanpassingen zijn gedaan door de mapper voordat de challenge online was gezet, en is dus niet gedaan als onderdeel van de challenge.
De challenge is namelijk gisteren gepubliceerd terwijl de aanpassing al afgelopen vrijdag was gedaan.

Op het moment dat de objecten waren gemaakt waren ze niet getagged of gelinkt aan en relatie, en hadden ook geen beschrijvende tags. Jij bent de eerste die ze heeft toegevoegd aan een relatie.

Daarom heeft jellej00 dus waarschijnlijk zijn eigen aanpassingen geprobeerd te verbeteren door er tags aan toe te voegen.

Ik heb gevraagd om de challenge te refreshen, dit zal spoedig gebeuren :slight_smile:

2 Likes

Het doel van de challenge is om de kwaliteit van OSM data te verbeteren en zoals er wordt benoemt het aanzicht van de kaart. Dit is niet omdat deze lege elementen op de kaart worden weergegeven, maar juist omdat er bepaalde gevallen zijn waar ze juist niet worden weergegeven waar wel iets zou horen te staan.

Neem dit geval bijvoorbeeld:
Hier staat een lege lijn die niet op de kaart wordt weergegeven en niet gebruikt kan worden voor routing, terwijl daar wel degelijk een service road loopt. Het is dus van belang voor de OSM data om dit op te lossen, en hier heeft TomTom uiteindelijk ook weer profijt van.

Zelfde geldt voor dit voorbeeld:
Dit stukje shrubbery is wel ingetekend maar niet getagged waardoor het niet in de data staat en dus ook niet gerenderd zou kunnen worden

Ik hoop dat dit de motivatie achter het maken van de challenge wat duidelijker maakt.

3 Likes