Nederland - Objecten zonder tags - Netherlands - Fix objects without tags

Kijk, dat is een inhoudelijke uitleg waarin ook goed de voordelen van zo’n actie worden aangegeven. Zoiets had uitstekend in @sbaido’s eerste post kunnen staan.

TomTom kan volgens mij een stuk meer goodwill creëren door gewoon open te zijn over de motivatie. Dooddoeners als „Correct taggen is essentieel voor een schone en informatieve OpenStreetMap.” doen bij mij een onzintaalalarm afgaan (alsof wij niet weten dat correct taggen belangrijk is).

2 Likes

@JeroenHoek : I will write in English as Dutch is not my first language.
To get this sorted efficiently, can you tell me specifically what’s not working out for you about the first post? Is it the content itself, or the way it’s presented?

My goal is to work with the community to find a solution that improves the map for everyone, not only for TomTom. Would you like to discuss in depth or work on revisions to the first post, focusing solely on how to make the map clearer and more helpful?

Ja/nee, want volgens de challenge data zijn de tasks en onderliggende data dus van 16 of 17 juni. En dat zou er weer voor liggen?

En in werkelijkheid misschien nog wel ouder (bijv. lokaal opgeslagen oudere overpass turbo resultaten?) want het voorbeeld van mijn eigen wijziging die ik eerder al aanhaalde, betreft een way waaraan ik 10 juni al tags heb toegevoegd. Dus in theorie zou had die nooit tot taak moeten redden, wat wel is gebeurd.

Super, dankjewel! Ben dan nu eigenlijk wel benieuwd ook hoe die challenge(s) tot stand komen obv. de discrepanties die we zien - en dan natuurlijk ook of dat wel opgelost gaat worden met een task refresh - kun je daar iets over vertellen?

Ja, top, heldere uitleg inderdaad. Dankjewel! :blush:

1 Like

QA-tools en validaties in het algemeen vinden “verdachte” dingen, of dingen die vaak op een fout wijzen, dus niet alleen bewezen fouten. De mappers moeten dus altijd beoordelen of het inderdaad fout is, en het zijn de mappers die de edits doen.

Dat gezegd zijnde, het is wel zaak dat de QA-tools zo weinig mogelijk “wolf” roepen als het een schaap is, en zeker als de missie in MR als makkelijk te boek staat, maar wel te maken heeft met relaties/MPen/getrapte MPen. Die zijn voor veel mappers domweg te moeilijk, zeker als het iD mappers zijn.

MR missies zouden MI altijd door een aantal ervaren mappers uitgetest moeten worden voordat ze gepubliceerd worden. Die kunnen systematische problemen eruit halen (vals-positieven), en daarna kan de missie met een verbeterde query, verse data en ev aangepate instructie opengezet worden voor iedereen.

1 Like

Soms ontdek je pas dat je met veel fout positieven te maken hebt na het publiceren. Dan loont het om de missie aan te passen of een nieuwe te maken. Niet voor niets staat mijn “spammy business descriptions” missie op versie 4 en heb ik versie 5 moeten staken.

Feedback zoals deze is dus erg zinvol en waardevol, maar reken vooral niet iemand af op fout positieven in een MR missie die nog geen week oud is.

3 Likes

Thanks for asking.

There are two issues which bother me here. One is that I am seeing a worryingly large amount of negative feedback on this challenge, which could have easily been prevented. Instead of just presenting the challenge as a fait accompli, you might garner a lot more support by first posting what it is you are trying to do, and what your suggested approach is (e.g., by showing an Overpass query for the challenge’s source data and your assumptions about these cases). There is a lot of combined knowledge here which you can tap into, while at the same time showing that you are acting as part of the community.

The second issue, for me personally, is in how you present this challenge. Have you asked any of your Dutch speaking colleagues to look at that post and provide feedback? Whatever you are using to translate your input is generating unidiomatic — and frankly, grating — Dutch („Heb een geweldige week!” is not something you say in Dutch; it is a literal translation of “Have a great week!”). The empty motivation I quoted before just makes it sound like someone handed you a link to post without supplying you with the context for that challenge. The combined effect is a text which, to me, comes across as demeaning.

If this is caused by the translation software you are using, you might want to reconsider its use. Most of the contributors here, including those still in education, have a working level proficiency of English anyway.

Most significantly: nowhere in that post are you upfront about your and TomTom’s motivations. @CasGroenigen neatly summarized those by first stating the general purpose of the challenge (i.e., “Empty elements often represent valid map content which is lost to us due to faulty tagging.”) followed by a concrete example (“Look at this untagged line which should clearly be a navigable service-way.”) That is an excellent example of what I would have expected in your opening post.

5 Likes

Thank you for the valuable input, @JeroenHoek. Your feedback has given me a new perspective to consider for my upcoming challenges. Before posting again, I will make sure to include “why it is important” and “what is TomTom’s motive” in the project and challenge descriptions.

I realize that relying on a translation tool and my basic Dutch skills which I am now taking courses in might not have been the best combination, so I will be more attentive next time.

Thanks again for your help!

2 Likes

De challenge is ververst met data van gisteren, er zijn ongeveer 35 false positives uitgehaald.

Als het goed is zouden er nu amper tot geen false positives meer tussen horen te zitten.

5 Likes

Ik heb er een stuk of tien gedaan, geen vals-positieven tegengekomen. Het is wel lastig dat het object in JOSM niet gelijk geselecteerd staat als ik Edit in JOSM kies. Speciaal omdat deze ‘objecten’ heel moeilijk herkenbaar zijn.

Zeker, soms moeilijk om te snappen wat er fout is. Vaak is op de kaart het betreffende object in blauw te zien en dan is er wel met wat klikken achter te komen.

Wat kan helpen is in josm te zoeken op “untagged”, je krijgt dan alle objecten zonder tags, “type:way untagged” geeft je alleen de wegen zonder tags.

Deze, bij de tramhalte van Rotterdam Centraal echter laat niets in blauw zien en het gebied is iets te druk om het gewoon met wat klikken te vinden en je kan niet ver genoeg in zoomen.

Is misschien het probleem al opgelost? Het zou goed zijn de osmid te weten of zoals @Peter_Elderson dat het object geselecteerd wordt bij het downloaden. Dat kan via josm remote control en Maproulette lijkt daar ondersteuning voor te hebben.

Ik heb MR-missies gedaan die het object selecteerden in JOSM, dus het kan zeker.

Ik kom in deze missie veel Padvindergevallen tegen, temidden van beroerd gemapte elementen.

Deze denk ik:

Een heel kort streepje aan een paaltje vast, ik kan me er weinig mapwaardigs bij voorstellen.

1 Like

Goed gevonden, weg verwijderd.

1 Like

Ik heb alles wat ik kon oplossen opgelost. Ik ben veel bekende namen tegengekomen, ook mezelf een paar keer. Iedereen laat wel eens een steekje vallen.

PS Met Padvinder ben ik wel klaar, gewoon wegmikken die zooi. Hij mapt ook wel echte dingen, maar zo slordig en slecht en met achterlating van allerlei zooi, ik noem het remsporen, dat het wat mij betreft niet hoeft; de kaart wordt er slechter van ipv beter.

3 Likes

Ik had laatst gekeken hoe het komt dat Padvinder zoveel lege lijnen achterlaat, en dat komt waarschijnlijk omdat hij het overgrote deel van zijn edits met de Go Map!! editor voor iOS doet (wow respect!, want dat is niet zo makkelijk als ID of JOSM).
Maar als je met die editor een lijn aan het tekenen bent en dan perongeluk ernaast klikt kan je de lijn niet zo goed meer zien en kan het zijn dat je de lege lijn laat staan en met een nieuwe verder gaat werken.

Uiteindelijk is dit ook gewoon slordig gebruik van Go Map!!, maar het gebeurt wel sneller met deze editors dan andere. Zeker op de schaal dat padvinder deze editor gebruikt.

Het punt is vooral dat hij het blijft doen. Dan is het geen ongelukje meer, maar onverschilligheid, grenzend aan vandalisme. Als de rest van zijn werk nou enorm goed was, maar dat is ook bedroevend slordig. Ik ben er wel klaar mee!

1 Like

Dat impliceert wel opzet, en de vraag is of hij zich ervan bewust is.

Misschien is het een idee om het inzicht van Cas op één van de changesets waarin dat aangetroffen werd met hem willen delen? En/of hem erop attenderen dat we in dit draadje/deze challenge bovengemiddeld veel “restantjes” van zijn Go Map sessies aantroffen? Of is dat al eens geprobeerd?

Er is al in eerdere changesets gevraagd of hij op het forum zou willen komen om het te hebben over zijn edits, maar dat is er niet van gekomen.

Het was hem wel opgevallen toen een andere mapper een soortgelijke fout had: Wijzigingenset: 119021318 | OpenStreetMap

Weten we of Padvinder nog steeds veel van deze lege lijnen achterlaat? Want als hij dit niet meer doet lijkt het me overbodig om dit nog te benoemen in een comment.

1 Like

Lol, Padvinder en Teek, beetje pot en ketel verhaal :grin: