Massedit av noder med swimming_areas -> bathing_place föreslås

Magnus från Wikidata har lagt in en massa noder med
leisure = swimming_area + wikidata=*

Alla är fel, det finns inga swimming area i Wikidata i dagsläget öht, endast badplatser.

Är någon emot detta?
Ska jag ta fram hur många noder det rör sig om innan jag fortsätter?

1 Like

Är definitivt för att det görs (inte bara i Sverige, men det är en väldigt bra start såklart)!

Hade tänkt ge mig på något liknande men inte orkat/hunnit än så fritt fram tycker jag. Notera att det inte alltid är så enkelt att ändra swimming_areabathing_place, leisure=swimming_area är en tagg som existerar och kan/får användas, så för varje objekt där den används finns det flera alternativ:

1. Den syftar egentligen på en leisure=bathing_place* och bör ändras till detta (detta är som regel fallet om den har ett namn och/eller är en nod)
  2. Den syftar till en swimming_area och det finns redan en leisure=bathing_place* närliggande som “matchar”, i så fall ska inget göras
  3. Den syftar till en swimming_area men det saknas leisure=bathing_place*, i så fall behöver sådan nod läggas till. Eventuellt behöver även taggar flyttas till det nya objektet.

* eller leisure=beach_resort, amenity=public_bath eller annat

Tror nog att många (de flesta?) fall kan fixas automatiskt, men man bör nog vara inställd på att det finns en hel del som kräver manuellt handpåläggning.

Även relevant:

2 Likes

Tusen tack för översikten :star_struck:
Då går jag igenom dem manuellt istället via JOSM.
Kanske går att göra en overpass där jag får ut swimming area (SA) som inte ligger 200m nära en bathing_place eller public_bath eller beach_resort?
Alternativt kan jag göra en geopandas minus operation så jag bara har SA kvar som inte har dessa i närheten och så jobbar jag med dem.

Här är algoritmen som jag kör:

• hämta ner från overpass såhär i JOSM
    [out:xml][timeout:90][bbox:{{bbox}}]; ( node["leisure"="swimming_area"]; ); (._;>;); out meta;
  • sök på leisure=swimming_area
  • ta bort access=yes från alla noder
  • ladda upp
  • för varje träff
    • markera nod
    • tryck ctrl+h för historiken
    • om salgo60 är senaste/enda bidragare då kan noden konverteras till ->bathing_place direkt
    • om inte då måste datan i närområdet laddas ner
      • tryck 3
      • välj “ladda ner från osm”
      • tryck ctrl+shift+pil ner
      • upprepa ctrl+shift+pil ner vid behov
      • kolla om nån leisure=bathing_place nod finns
      • om inte går det bra att konvertera noden
  • ladda upp ändringarna med en länk till denna algoritm

Det här kommer kanske att hjälpa också: Ny badplatsutmaning på MapRoulette

Nu har jag gjort ca 300 och är klar med norra Sverige från sthlm och upp. :partying_face:

1 Like

Ja, den utmaningen är faktiskt bra. Många av ställena saknas eller behöver fixas på annat sätt än vad som nämns ovan.
Det hade varit underbart om namnen på badplatserna hade funnits med, men dem verkar inte LM ha sparat när de fått positionerna från kommunerna.

Jag saknar även en ändringshistorik från Lantmäteriet. Vi vet inte om när de här badplatserna rapporterades in.

Vi skulle behöva en separat challenge I streetcomplete där användaren får bekräfta att det är en skyltad badplats och där namn kan tilläggas.

Det är en jättebra idé! :rocket:

Alla “större” badplatser i min närhet har namn, men ingen har nog ett skyltat namn. Ändå vet gissningsvis 90% av befolkningen namnen.

Bara som lite perpektiv (och att OSM:s “regel”, verifierbart på marken, inte går att dra till absurdum).

1 Like

Det behöver nog vara tydligt vad som är en skyltad badplats. Av de badplatser som jag besökt så har jag bland annad sett följande senario.

• En hade anslagstavla där kommunen redovisade för vattenkvalitén (senast uppdaterad någon vecka innan jag var där). Den hade i övrig ingen skylt med namn, men fanns med på kommunens webbplats.

• En hade snidad träskylt med namn, HoVs sida säger att kommunen tar återkommande vattenprov.

Ingen av dem var skyltad med H15 Badplats.

1 Like

Har själv sett skyltar på många badplatser i Stockholm som innehåller bland annat namn, adress och koordinater samt annan information som kan användas vid nöd. Dessa är vanliga även på lekplatser i staden.

Dessa brukar vara gjorda i metall med någon slags gravering och färg. Inte alls som skylten du länkade till. Men skulle säga att det är en väldigt tydlig uppmärkt badplats.

2 Likes

Har du rapporterat det som avvikelser till kommunen att skyltar saknas (om det nu är kommunala badplatser)?

Den där skylten verkar inte ha någon koppling till kommunal badplats. Vi verkar sakna tydliga skyltar som anger vem som är huvudman eller om provtagning görs.

Med ett allt varmare klimat och algblomning och bajsvatten lite varstans så tror jag att tydlighet är något alla vinner på.

1 Like

Nej, jag har inte motivationen eller tiden till att gräva i den frågan.

1 Like

Nu har jag via JOSM typ hälften av alla swimming_area noder.
Status för leisure=bathing_place idag:
image
Totalt 1751 badplatser.
Det är fortfarande oklart hur många av dessa som är skyltade.
Jag önskar mig att kommunerna tar tag i att ordna upp med bra data och skyltning på alla badplatser.

Jag önskar mig följande data som minimum från varje kommun:

• huruvida badplatsen har tjänligt vatten vid senaste mätning
  • om den är skyltat
  • vem som underhåller den

Håller med om att det hade varit bra för kommunerna att inventera detta så att vi kan få in det i OSM, Wikidata och sedan kan kommunerna skicka in badplatserna till EU-bad.
T.e.x Badplatser - www.emmaboda.se länkar varje badplats beklagligt vidare till naturkartan. Precis som du @PangoSE har varit inne på i BJK-tråden att det blir rörigt med upphovsrätten för den datan när kommunerna använder sig av tjänsten naturkartan, man kan ju hoppas att kommunerna har kvar metdatan de gett NK för att enbart visa kartan?

Så verkar tyvärr inte vara fallet. Min gissning är att de inte har en egen kopia på datan de publicerar i Naturkartan. De gånger jag försökt begära ut datan från tex en kommun har jag inte fått någon data och de hänvisar bara till Naturkartan. :man_shrugging:

Men det är något år sedan jag försökte senast. Nu när Gävle kommun gått i bräschen och delat bra data som BJK använder då skulle det vara värt att försöka igen och peka på att om Gävle kan, då kan ni också. :slight_smile:

Min gissning är att kommunerna skulle behöva gå ihop och inom ramen för Kommunsamverkan ha en öppendata-avdelning med en ansvarig som vi kan jobba mot. I dagsläget finns inget sånt öht och inga av de kommuner jag ringt vet i växeln vem de ska ställa in mig till för deras system har ingen med öppna data som ansvar. :sweat_smile:

Går det kanske att komma från andra hållet? Öppna data, stöd | SKR.

1 Like