Laddningsplatser och stolpar elbilar

Som @Wulfmorn gjorde oss medvetna fanns det ett förslag för ett år sedan om hur man ska tagga upp en laddstation och stolpar inom denna. Detta förslag röstades igenom och det finns nu runt 130 000 laddplatser på OSM (med varierande kvalité vad jag läst)

Finns säkert bolag/networks som t.e.x. [ChargeNode]( New operators in Sweden - Open Charge Map - Community Discussions)(och garanterat som har data (koordinater) på sina. Någon som vet om laddstolpar finns i Lantmäteriets kartor e.t.c? (Blir säkert enklare för oss efter den 9 Februari 2025 då LM släpper datan öppet för oss där jag förmodar flygfoton i färg inkluderas på 16 cm upplösning.)

Tänker att i den bästa världen kommer Open Charge Map (OCM) hantering av data försvinna och vi kan med en ref= tag referera till ett OCM objekt för att de ska kunna visa realtidstatistik (API hos bolagen) lite bilder men att objektet ligger under odbl-licens här på OSM.

Jag tänkte kontakta ChargeNode nätverket då jag har en precis nyinstallerad laddplats då prata med dom om dom är intresserade av att importera de de har ute i fält nu och kontinuerligt komma med uppdateringar när de sätter upp nya? Allt då under CC0.

Förhoppningsvis har de all data men @02JanDal ´s fantastiska BästaJävlaKartan kanske skulle kunna använda sig av iboates/osm-charging-station-completeness (github.com) för att checka data?

Intressant är att EU publicerar ett dataset (förmodligen för forskning som denna.) på det arbete vi gör här på OSM.

Det hela att jag är intresserad av laddstolpar är lite roligt då jag inte har egen elbil men kan säkert vara bra för dom som har detta.

Det gör de inte tyvärr. Du kan redan idag se vad som finns i de flesta datamängder (som regel om det inte finns i någon av LMs produkter så har de det inte): Informationsinnehåll - Topografi 10 Nedladdning, vektor

Jag har överlag försökt hålla mig borta från att göra BJK till ett QA-verktyg vilket det här mera verkar som. Tänker att detta passar bättre i någon annat befintligt QA-verktyg som OSMI, KeepRight eller Osmose. Däremot så skulle avstämning mot t.ex. ChargeNode definitivt kunna vara av relevans för BJK!

1 Like

Her er info om ladestasjoner for Sverige: Import av laddstationer (omdöpt från "Charging station import")

Wiki-side: Import/Catalogue/Nordic Charging Station Import - OpenStreetMap Wiki

Ferdig OSM-fil: Charging stations - Google Drive (oppdatert i dag)

Ladestasjonene som er merket OCPI er basert på real-time oppdatering fra operatørene.

1 Like