Import av laddstationer (omdöpt från "Charging station import")

Jeg ville bare gjøre oppmerksom på at det finnes åpne data for ladestasjoner, om noen her er interessert i å importere dem til OSM i Sverige. De norske ladestasjonene er allerede importert.

Importen er beskrevet her, og er godkjent på den internasjonale importlisten: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Nordic_Charging_Station_Import

Ferdig fil for JOSM er her.

Det er 2596 svenske ladestasjoner i datasettet. 671 svenske ladestasjoner finnes i dag i OSM, men bare 297 har informasjon om socket eller output. Man kan f.eks. starte med å importere hurtigladerne (chademo, type2_combo og tesla_supercharger) - det er 589 stk.

2 Likes

Hej!

Jag är intresserad av att importera laddstationer i Sverige. Är instruktionerna fortfarande aktuella?

Det er ikke alt i wiki som er oppdatert, men skriptet på GitHub - NKAmapper/nobil2osm: Converts charging stations from NOBIL to OSM format + ferdig fil i lenken ovenfor er oppdatert nå i dag.

Hurtigladerne og de ladestasjonene som har brand-tag har best kvalitet.

2 Likes

Jag har påbörjat importen :slight_smile:

2 Likes

NB: Koordinatene for alle ladestasjoner må sjekkes manuelt mot orto eller lignende - de er ikke nøyaktige nok i datasettet. Og som nevnt: Best å starte med de som har brand=* eller høy kapasitet (hurtigladere).

1 Like

Jag har importerat alla nu, kanske var en dålig idé att jobba hurtigt. Jag har använt ortofoto så gott jag kan, men en del gick inte att se var de låg exakt.

Nyfiken fråga. Hur många helt nya blev det och hur många fanns redan sen tidigare?

Jag försökte overpassa, men körde fast lite. Jag kunde dock söka fram de som INTE har påverkats av @riiga de senaste 72 timmarna, vilket också kan vara intressant.

https://overpass-turbo.eu/s/1sAL

Dessa 436 stycken, som stundtals har väldigt spartanska taggar (ibland inte mer än ENDAST amenity=charging_station), fanns de inte med i importen? Och om inte, finns de inte på riktigt över huvud taget?

Intressant att det finns EXAKT 3000 amenity=charging station idag. Rund och fin siffra :smiley:

3 Likes

Jag har inte räknat då jag gjorde det län för län och inte tänkte så mycket på totalen. I importfilen finns iaf 3 105 punkter för Sverige. Jag skulle tippa på att det fanns någonstans runt 1/5-1/4 av dessa innan. Som NKA skriver så fanns det 671 st för ett år sedan, men knappast fler än 1 000 när jag gjorde importen.

En del helt nybyggda laddstationer kan nog saknas och då vara inlagda med bara grundtaggen, liksom antagligen äldre eller privata laddstationer som inte finns registrerade i NOBILs databas. Har man lokalkännedom får man gärna dubbelkolla alla laddstationer som saknar kompletterande taggar.

1 Like

Jag kom på att Ohsome har trevlig visuell statistik. Den har dock inte hunnit dokumentera dina tillägg än :slight_smile:

2 Likes

Nuså finns det om man söker på dagar i stället för månader. :slight_smile:

1 Like