Kunnen we openstreetmap.nl offline halen?

Ik kijk af en toe op https://www.openstreetmap.nl/. Helaas lijkt het erop dat deze site steeds iets verder aftakelt: de kaart doet het al jaren niet meer, de blog is al tijden niet bijgewerkt en de links naar artikelen zijn ook dood, de sectie over het bewerken van de kaart verwijst nog naar Potlatch, enzovoorts.

Kort gezegd: https://www.openstreetmap.nl/ is niet echt een goede representatie van de OSM NL-community. Voor een willekeurige bezoeker zal het net lijken alsof er hier al 10 jaar niks meer gebeurt.

Ik zie dat op dit forum af en toe iemand een topic hierover aanmaakt, maar vervolgens gebeurt er niks. Er is volgens mij niemand die tijd en zin heeft om de site nieuw leven in te blazen en vervolgens ook te onderhouden. (Voordat iemand het vraagt: ik ook niet :wink:)

Dus ik zou zeggen: is het niet beter om deze site gewoon offline te halen en door te laten linken naar osm.org? Of misschien naar het Nederlandse subforum hier? Op die manier worden nieuwkomers die toevallig op deze site terechtkomen niet “afgeschrikt” door een niet-werkende website en achterhaalde informatie.

4 Likes

As far as I remember, the domain is owned by a private person (Lambertus?) not OSMF.

Domeinnaam is in handen van Stichting OpenGeo. E-mail staat vermeld als sidn@opengeo.nl. Misschien een mailtje waard? Wellicht willen ze de domeinnaam wel opgeven o.i.d.

Via menig domeinnaam provider kan je dat dat vrijblijvend laten doorsturen naar een andere site. Dat zou je dan op z’n uiterste iets van €10 per jaar kosten.

Een visitekaartje is het zeker niet, maar de site staat los van OSM.
Een kaart die niet van ons is kun je niet offline halen. (edit) Of de kaart iets met Lambertus te maken heeft weet ik niet.
Ik dacht dat je van de kaarten downloadsite van Lambertus je nu wel automatisch wordt doorgestuurd naar wel een werkend iets. Had ook niets met Garmin en/of OSM te maken.

Nieuwe mappers krijgen sinds een aantal jaren een welkomstmail met wel werkende hyperlinks. o.a. naar dit forum.

De naam OpenStreetMap wordt gebruikt en dat is eigendom van de OSMF, dus de OSMF heeft er wel wat over te zeggen.

3 Likes

Ja dit is een langlopend issue in meerdere topics. Er is een nieuwe site door @Tjuro die al heel ver is: https://www.openstreetmap.app/ en via live koppelingen ook levend blijft. Iedereen kan hieraan bijdragen via de GitHub repo: GitHub - openstreetmap-netherlands/openstreetmap-website: The website of OpenStreetMap Netherlands

Maar inderdaad, voor degenen die zoeken kom je altijd op de bovenstaande site terecht. Doorlinken, al is het tijdelijk, zou heel prettig zijn.

Voor het beheer en betaling van het domein en servers is OSGeo.nl bereid in te staan. Op termijn kunnen we nadenken over een OSM Local Chapter, maar een OSM Special Interest Group (SIG) o.i.d. binnen OSGeo.nl kan ook. Beetje vergelijkbaar met de Duitstalige FOSSGIS-DE. Maar dat is iets voor apart topic…

5 Likes

Dat ziet er al 100 keer beter uit dan de oude site.

Is de vraag al expliciet gesteld om het oude osm.nl offline te halen en te vervangen door deze website?

Nee. Ten eerste is de domeinregistratie ouder dan de merkregistratie, ten tweede hebben ze die “agressievere” route al eens geprobeerd (alvorens het gesprek aan te gaan) en dat leidde begrijpelijkerwijs niet tot een oplossing of prettiger gesprek. Los van het feit dat het ook niet nodig is of zou moeten zijn.

In het algemeen:

Ik ben hier vorig jaar ingedoken om dezelfde reden en heb toen verrassend makkelijk contact gekregen met @Stefan_de_Konink van OpenGeo - die in de praktijk aanspreekpunt hiervoor is.

Er zit veel meer history omheen dan hier op het forum is terug te vinden, maar o.a. zaken zoals met Lambert, die slechts Ă©Ă©n van de applicaties daar hostte en vervolgens zijn handen er vanaf trok en niet meer bereikbaar was, heeft ertoe geleidt dat Stefan wel een aantal randvoorwaarde stelt aan nieuwe initiatieven om te voorkomen dat hij iedere keer met de rokende ashopen van anderen achterblijft.

Hij ziet het domein als eigendom van de Nederlandse community in breedste vorm en is prima bereid daar van alles mee te doen, maar stelt daar wel voorwaarden aan om herhaling van de geschiedenis te voorkomen. In het meest recente topic, ook n.a.v. @Tjuro’s website, heeft hij overigens ook gereageerd. Ik denk dat het goed is om dat topic ook even bij te lezen - even los van de onprettige toon aan het einde over en weer, geeft dat wel een goed beeld.

Een ieder die bereidt is een duurzame commitment te geven om dit in iets moois te veranderen, zou geen moeite moeten hebben om Stefan in beweging te krijgen. Het/zijn probleem is echter dat velen een leuk idee hebben, een leuk technisch iets willen neerzetten, maar toch afhaken of iig geen blijvende ownership willen nemen.

Stefan’s eigen idee zoals ik het toen begreep, was overigens om een fork van de Belgische website te maken. En ook daar is iemand aan begonnen, maar ook die persoon is ondertussen afgedwaald en afgehaakt. Illustrating his point I guess… :man_shrugging:

3 Likes

Oei oei, dit heeft blijkbaar een hoop meer geschiedenis dan waar ik met mijn korte speurtocht op het forum achter kwam.

Ik vind de nieuwe site mooi (en inderdaad een 100x verbetering vergeleken met de huidige status van openstreetmap.nl) maar gegeven het door roelant beschreven achter-de-schermen-gedoe over de wenselijkheid om deze site op openstreetmap.nl te hosten, denk ik niet dat het haalbaar is om openstreetmap.nl spoedig door deze nieuwe site te vervangen.

Daarom stel ik voor om de discussie te focussen op het voorstel om de site dan ten minste tijdelijk offline te halen en bijvoorbeeld simpelweg door te linken naar osm.org. Dan hoeft er helemaal niets gehost te worden, is er geen duurzame commitment nodig, de eigenaar van openstreetmap.nl is van de beheerlast af, en het belangrijkste: nieuwkomers worden niet meer afgeschrikt door achterhaalde informatie.

Dan kunnen we op de langere termijn een discussie voeren over of we daar een nieuwe website willen hosten en hoe dan.

3 Likes

Ik heb net met @roelant besproken dat hij vanavond een nieuwe landingspagina gaat maken. Mochten er daar wat zaken aan ontbreken help ik hem daar nog een handje mee zodat we voor het weekend een recenter alternatief hebben.

Verder wil ik benadrukken dat er op geen enkel moment ergens een financiele prikkel is in de orde van het niet kunnen betalen van de domeinnaam door Stichting OpenGeo. Noch heb ik in de afgelopen tijd enige ambitie gehad dat ik of we de invulling van openstreetmap.nl gingen veranderen zonder daar de community bij te betrekken. Je mag bovenstaande dan ook lezen als tijdelijke oplossing, omdat ik niet beslis of de openstreetmap.nl door de website van @Tjuro, Robin, of een willekeurig ander persoon die een poging heeft gedaan, wordt vervangen. Ik sta in dit gremium nu al meer dan 10 jaar garant dat de boel (van anderen) draait. Waardering daarvoor is niet nodig, beschouw me gewoon als een onderdeel van de community die er het er het beste mee voor heeft en kritiek geeft op het moment dat iets geen decenium gaat draaien.

3 Likes

Die tweede is eigenlijk puur ontstaan als een test om te zien of het in korte tijd mogelijk was om iets in elkaar te zetten dat statisch kan draaien, net zoals Jekyll Markdown content kan verwerken en een iets betere development experience heeft op Windows als Jekyll.

1 Like

Heel verhelderend @roelant @Robin_van_der_Linde en @Stefan_de_Konink !
Ik kende alleen flarden van die achtergronden. Even voer voor nadenken, moeten we toch wel uit kunnen komen. Er is energie om iets te doen/maken, ik kan ook helpen waar nodig.

1 Like

In aanvulling op Stefan: ik heb voorgesteld een landingspagina te maken omdat ik het enerzijds eens ben met het sentiment dat @Willem1 uitspreekt dat er goede redenen zijn om wat er nu staat offline te kunnen (oa. de verouderde informatie). Maar omdat ik anderzijds denk dat het daarom ook snel beter kan dan niets (mijn oorspronkelijke motivatie om ooit contact te zoeken met Stefan) vind ik offline halen zonde.

Tegelijk begrijp ik ook dat Stefan niet wil beslissen wat er moet staan, waar het (al dan niet tijdelijk) naar moet verwijzen, met ook alle gedoe als iemand anders vervolgens iets anders beter/logischer vind en hij ongevraagd op de stoel van scheidsrechter wordt gezet. Hij zit al op genoeg ongevraagde stoelen in het kader hiervan. :wink:

Ik heb een eerste basic opgeleukte landings-/info-pagina uit de grond gestampt en zet met Stefan de puntjes op de i. Weet niet of het vanavond af en online is, maar iig. “zeer binnenkort”. En idd: hopelijk als tijdelijke oplossing / is er snel iemand die structureel iets duurzaams/beters neer wil zetten.

Helder, en helemaal prima. Was misschien wat flauw om jou als voorbeeld aan te halen, maar het was het meest concrete voorbeeld wat ik kende. Zeker niet persoonlijk of aanvallend bedoelt iig - en fwiw ben je verder gekomen dan menigeen volgens mij. Maar tegelijkertijd is het ook (nog) niet af en ligt het al langere tijd stil, dus daarmee wel illustratief voor het probleem waar Stefan mee kampt afaik.

2 Likes

Goed dat er een pagina met recente verwijzingen staat, en geen verouderde informatie meer.

De tekst vind ik minder gelukkig op een aantal punten. Mag ik wat wijzigingen voorstellen?

Zou iemand met verstand van zaken de NL:Nederland Wiki pagina kunnen bijwerken met neutrale info over de Nederlandse OSM site(s)?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Nederland#Openstreetmap.nl_domein

Dit vind ik zelf voor nu een prima voorstel.

Doorlinken naar osm.org leidt direct de actuele kaart -die voor de meeste bezoekers het belangrijkste zal zijn. En met een enkele klik leidt dat ook naar Nederlandstalige informatie over wat Openstreetmap is.

Wat ook bij de vernieuwde tekst op Openstreetmap.nl toch vooral bij blijft zijn toch vooral de lastigheden rond de website openstreetmap.nl (“verouderde site” ; “niemand gevonden die duurzaam een alternatief wil ontwikkelen” ) en die zijn niet representatief van het Openstreetmap-project in Nederland, dat wel heel actueel is en met veel duurzame inzet van de bijdragers.

Met het doorlinken naar osm.org kunnen we in de tussentijd zoeken naar een breed gedragen oplossing voor invulling van de nederlandse website die zoveel mogelijk tegemoet komt aan de verschillende wensen, belangen en eerder al gedane inzet -met alle waardering daarvoor ! - zonder dat de minder actuele status van de website onbedoeld negatief afstraalt op de actualiteit van de rest van het project.

Dat mag je vinden en mag je doen.

Ik ben wel terughoudend en beloof niets. De huidige tekst is het product van de tekst van de oude website, gecomprimeerd en gemoderniseerd tijdens het uit de grond stampen van de landingspagina. Dat kan ongetwijfeld beter.

Maar ook: Zoveel mensen, zoveel meningen. Er is na jou al iemand die pleit om (toch) door te verwijzen, bijvoorbeeld. Wat ik persoonlijk weinig toegevoegde waarde vind hebben. En dat is ook precies één van de dingen waar Stefan tegenaan loopt en hij vervolgens als de facto beheerder ongevraagd scheidsrechter over “moet” spelen.

Prima. Done. :slight_smile:

edit: ik zie dat er iemand anders tegelijkertijd een wijziging heeft doorgevoerd, die ik daarmee heb overschreven. Excuses. Wijziging was ongeveer dezelfde, dus heb ik laten staan.

Beter kunnen is een pull request doen :wink:

1 Like

Wie zit(ten) er achter pers@openstreetmap.nl en donaties@openstreetmap.nl?

Het OpenGeo account waar de mail naar wordt doorgestuurd.