Nog een onderscheidend kenmerk, denk ik: een min of meer echte village_green (meent, brink) heeft een naam. Dat hoeft niet Brink of Meent te zijn, het zou nu een …plein, een …plantsoen, …park of een …tuin kunnen zijn.
“Gemeenteweide” ben ik een paar keer tegengekomen.
Helaas zijn zulke namen ook gegeven aan allerlei pleinen, parkjes etc. Maar het lijkt mij wel een minimale voorwaarde.
Ik raak er wel steeds meer van overtuigd dat het goed is om niet meer village_green als gemeentegroen/stadsgroen te gebruiken, maar ofwel specifiek te zijn, waarbij je soms een veldje moet opdelen in bv struikgewas en gras, en wat losse bomen, boomgroepjes of een bomenrij erop zetten. En dan greenery gebruiken voor echt gemengd groen óf als je het serieus niet kan onderscheiden dan wel weet dat het elk jaar weer wat anders is.
De redenen: a. Het klopt gewopn niet met de definitie én er zijn echte village_greens die je niet meer kan onderscheiden als je het voor elk reepje groen gebruikt.
b. Als je het voor dit snippergroen gebruikt, zou je het voor alle snippergroen moeten doen, maar dat gebeurt zelden. De meeste gevallen zijn losse reepjes temidden van allerlei andere groenaanduidingen. Heel vaak gewoon gras of struiken met een of twee bomen erin. Of gewoon geen zin gehad om de heg apart in te tekenen!
Terzijde, hoe taggen we een plantsoentje? Sommige zijn zo plantgericht met perkjes,dat ik het wel een tuin zou noemen, en andere zijn meer wandelgebieden met speelplekken, gebruiks-grasvelden en voorzieningen.
Als het een gemeenschappelijke voorziening is, om ff een luchtje te scheppen en de kinderen uit te laten, bij een aantal flats of huizenblokken, dan doe ik wel leisure=garden. Als het een naam heeft wordt het voor mij al gauw leisure=park.
Opvolg: de plekken waarvan ik denk okee, dat zou je met wat goede wil als een gemeenschappelijk centraal veld kunnen zien, die hebben een naam, zoals Brink, Meent, Gemeenteweide, De Weide, Landje van …, soms een plein, park of plantsoen met een naam.
Ik denk dat dat een bruikbaar kriterium is voor een werkmethode. Met overpass in een overzichtelijk gebied alle landuse=village_green zonder naam ophalen en kijken wat je ervan kan maken.
Ik ben ook tegengekomen dat er verschillende onderdelen gemapt waren als village_green, maar niet het geheel met een naam; simpel: samenvoegen, naam geven, en hij verdwijnt uit de query.
Deze query gebruik ik nu in overpass-turbo:
/*
Find all landuse=village_green without a name, in the area shown. Output JOSM-ready
/
area
[landuse=village_green][name!~"."]
({{bbox}});
(._;>;);
out meta;
Voor een niet al te groot gebied; exporteren naar JOSM en daar zoeken op village_green, afhandelen (zit meestal nog wel wat snel correctiewerk aan vast), herhaal tot er niks meer gevonden wordt. Dan upload, ff wachten en nacontroleren met de overpass-turbo query.
Met bijna dezefde query kan je degenen mét naam ophalen, om ze te kontroleren. Ik laat vrij veel staan wegens “zou kunnen”, ik denk dat daar na overleg nog heel wat vanaf kan, door er een tuin, plantsoen, plein, sportterrein, speeltuin of dergelijke van te maken.
De echte winst vind ik dat er inderdaad echte village_greens zijn, die je uiteindelijk ook echt op de kaart kan zien en selecteren.