Help mee campings en bungalowparken in te tekenen voor betere bereik voor hulpdiensten!

Help mee campings en bungalowparken in te tekenen voor betere bereik voor hulpdiensten!

Vanuit onze Stichting SOS Toegang zorgen wij, via een zender/ontvangersysteem, dat hulpdiensten op afgesloten terreinen kunnen komen in geval van nood.
Er zijn ontzettend veel campings en bungalowparken die gebruik maken van SOS Toegang waardoor de hulpdiensten makkelijk het park opkomen.
Alleen… waar moeten ze dan heen?
Niet elke camping is ingetekend waardoor het voor de hulpdienst de vraag is hoe ze dan bij de plek/het huisje komen. En in noodsituaties telt elke seconde…

Vandaar de vraag of jullie ons willen helpen deze wegen in te tekenen zodat de hulpdienst het desbetreffende punt makkelijk kunnen vinden.

Meer over onze Stichting: dichte slagbomen, hekken of deuren vormen geregeld een barrière om burgers in nood snel te bereiken.
Snelle bereikbaarheid kan soms het verschil maken tussen leven en dood.
Met SOS Toegang kunnen hulpverleners met één druk op de knop slagbomen, hekken, deuren en elektronische sleutelbuizen openen, waardoor ze snel en efficiënt burgers op afgesloten terreinen en/of gebouwen kunnen bereiken.

Alle ambulances in Nederland zijn uitgerust met SOS Toegang zenders en steeds meer brandweerkorpsen sluiten zich aan bij SOS Toegang. Al meer dan 3000 terreinen zijn uitgerust met SOS Toegang ontvangers. Hiermee is SOS Toegang hét nationale uniforme toegangssysteem voor hulpdiensten.
Samen Nederland veiliger maken is ons gezamenlijke doel!

2 Likes

Gebruiken die diensten allemaal OSM om hun doel te bepalen/bereiken?

Wil best een steentje bij dragen, maar dan mag de eerste post wel wat concreter. Waar lopen jullie tegenaan aan. Waar is er nog veel werk te verrichten. Welke details zijn belangrijk om op de kaart te krijgen… En zo nog meer.

Maproulette zou bijvoorbeeld in een idee kunnen zijn om een en ander bij te houden qua voortgang.

1 Like

Ik begrijp dat het een eenvoudig elektronisch systeem is om slagbomen, elektrische hekken, deuren of pollers allemaal met één knop te openen door de hulpdiensten die zich aansluiten. Dus te taggen als een eigenschap op barriers.
Ik geloof niet dat daar al een key voor is.
Ik denk dan aan een algemene key die voor verschillende hulpdiensten geldt (iets met emergency dus) en die ook voor andere soortgelijke systemen gebruikt kan worden. De systeemnamen zijn dan de values.

Bijvoorbeeld

emergency_unlock=SOS Toegang
Te taggen op alle toegangsbarrieres die open kunnen met dit systeem.
Ik heb iets met access overwogen, maar access in OSM gaat in de eerste plaats over wettelijke toegang, terwijl het hier om het praktische gegeven gaat hoe je iets open krijgt.

Mocht er een ander systeem bijkomen dan kan dat een eigen value krijgen.
Ik zag dat er inmiddels twee versies van SOS Toegang zijn, als dat voor de te gebruiken elektrische sleutel uitmaakt kan je op die nieuwere taggen:

emergency_unlock=SOS Toegang 2.0

Mocht dit gedaan gaan worden dan is het van groot belang dat de tags actueel zijn en blijven, doordat toevoegingen en verwijderingen meteen, zodra ze gebeuren, doorgevoerd worden in OSM. Dat zal naar mijn idee dus door de Stichting en/of de hulpdiensten zelf gegarandeerd moeten worden, want voor emergency toegang wil je niet afhankelijk zijn van toevallige mappers die de stickers en de toegangen kennen.

Weergave op de kaart, routeren en navigeren
Deze informatie werkt alleen als het ook zichtbaar is op de kaart. Dus het moet door betrokken renderers doorgevoerd worden. De algemene kaarten zullen het niet opnemen, denk ik, dus speciale kaarten en toepassingen moeten het gaan ondersteunen. Ook hier lijkt me dat een taak voor de Stichting SOS Toegang, samen met de applicatiebouwers van de hulpdiensten.

Opzoeken/waarschuwingen krijgen
Ik kan me voorstellen dat een navigatiesysteem gebruikt wordt om de route te bepalen naar een noodsituatie. Dan zou de router moeten aangeven welke sleutel je nodig hebt op de route, en de navigatie moet waarschuwen op het moment dat je hem moet gebruiken.
(Vergelijk: router: “De route passeert een landsgrens.” en navigatie: “U gaat Duitsland binnen”)
Ook hier lijkt me dat een taak voor de Stichting SOS Toegang, samen met de applicatiebouwers van de hulpdiensten.

Maar misschien loop ik wat te hard van stapel. Goeie kans dat dit allemaal al bedacht en opgelost is…

Dag Peter, momenteel zijn er drie aanbieders van navigatiesystemen die zich specifiek richten op hulpdiensten ambulance, brandweer en politie.
Op dit moment zijn dat; CityGis, LiveOp en SafetyCT, waarvan LiveOp en binnenkort ook SafetyCT, direct gebruik makrn van OSM om haar kaartlaag te maken en CityGis informatie haalt uit OSM om z’n eigen kaartmateriaal te verbeteren.
Wij vinden het van belang dat OSM zo actueel mogelijk is omdat dit kaartmateriaal niet gebonden is aan een leverancier en dus vrij beschikbaar voor iedereen.
Als er in de toekomst nog een navigatiesysteem komt zijn dan alle mutaties die we zelf als hulpdiensten invoeren niet voor niets geweest. Dan zit alles (minimaal) ook in OSM.
Het gaat niet alleen om parken die uitgerust zijn met SOS Toegang maar juist alle parken, zodat de hulpdiensten altijd snel op de juiste locatie kunnen komen.

Dag Roelieboelie, dank voor de vragen. We snappen dat er nog wat meer helder moet zijn.

Waar lopen jullie tegenaan aan?
Als hulpdiensten lopen we er nu tegenaan dat op dit moment van veel campings en bungalowparken de wegenloop op het terrein nog niet zijn ingetekend.
Als we vanuit de meldkamer dan wel de xy van melder of huisje (BAG) door krijgen, dan is het lastig om dat te vinden als de wegenloop op het park niet bekend is in het navigatiesysteem. Dan blijft het zoeken de persoon in nood zo snel mogelijk te bereiken.

Waar is er nog veel werk te verrichten?
Het is in heel Nederland nodig om dit aan te pakken.

Welke details zijn belangrijk om op de kaart te krijgen?
Qua details zijn m.n. de wegen op een park belangrijk. De BAG-huisnummers van huisjes worden in de navigatie al getoond.

Heeft u nog meer vragen? Of onduidelijkheden die u graag beantwoord wilt hebben?

emergency=yes in ieder geval. note:emergency erbij met iets als Kan ontsloten worden via SOS Toegang.

Veel complexer dan dat zou ik het nu niet maken.

@Stichting_SOS_Toegang Ik neem aan dat jullie een GeoJSON-bestand kunnen aanleveren met alle locaties van barrières waar jullie ontvanger toegang verleent aan hulpdiensten? Dat is handig voor mappers om de scheiding tussen wegen met noodtoegang en publiek toegankelijk wegen te kunnen maken. De OSM-gemeenschap kan jullie helpen om deze data goed in te voeren, maar dat vergt uiteraard wel wat inzet van jullie kant.

Dag Peter, wat mooi dat u er zo in bent gedoken. Dank voor het meedenken, dat wordt gewaardeerd.

Het klopt inderdaad dat er momenteel 2 versies zijn, al zal versie 1.0. langzaam verdwijnen en vervangen worden door SOS Toegang 2.0.

Het is niet van belang dat de SOS Toegang punten gemapt worden aangezien deze automatisch verschijnen op het navigatiescherm van een ambulance of brandweervoertuig. Bovendien vinden we het vanuit security oogpunt niet van belang dat alle SOS Toegangspunten bekend zijn.
De database van SOS Toegang is direct gekoppeld aan de verschillende navigatiesystemen via een API dus of een object meedoet aan SOS Toegang is bij de hulpdiensten bekend.

Het ‘probleem’ zit hem niet in de SOS Toegang punten. Die worden helder weer gegeven. Het gaat er om dat de hulpdiensten, op het moment dat ze een park oprijden, niet gelijk helder hebben welk pad ze in moeten gaan waardoor er kostbare secondes verloren gaan die je niet wilt in hulpsituaties.

Dag Jeroen, SOS Toegang wordt voornamelijk toegepast waar ook anderen (geautoriseerde) voertuigen door mogen. De plekken waar uitsluitend nood- en hulpdiensten doorgang hebben zijn zeer uitzonderlijk en hebben wij niet exact in beeld. Vaak mag op dat soort plekken ook b.v. de bus de snelweg af.

Het is belangrijk onze vraag los te zien van SOS Toegang toepassingen. We willen hulpdiensten graag ondersteunen met goed kaartmateriaal zodat mensen in nood snel gevonden kunnen worden. Het gaat dus niet alleen om terreinen die uitgerust zijn met slagbomen maar alle terreinen waar hulpdiensten ingezet zouden kunnen worden.

Zijn er specifieke locaties met prioriteit, of locaties waar al eerder problemen zijn voorgekomen omdat het niet goed in kaart was gebracht?

Ik wil best wel naar een aantal plaatsen kijken of ik de kaart kan verbeteren, als ik weet waar ik moet kijken. Maar op het moment heb ik niet zo’n goed beeld van op hoeveel locaties dit nu speelt en waar jullie het liefste hulp zouden willen hebben.

@Stichting_SOS_Toegang: waar kan jullie navigatiesysteem (systemen?) op zoeken? (xy, BAG-(huis)nr. …? ; ook op een kampeerplek op een camping die als ref opgenomen in OSM?.) Voorbeeld van een camping waar ik wel eens kom (weliswaar in Dld): OpenStreetMap Daar zijn alle plekken als ref=x (x is nummer conform campingplattegrond) opgenomen in OSM en wegennet goed aangegeven. Zoals dit gemapt is, kunnen jullie daar dan mee weg?

@Stichting_SOS_Toegang probeer met concrete voorbeelden te komen van parken die niet op papier staan en die nu een doorn in het oog zijn. Dan kunnen we daar eens gezamenlijk naar kijken en deze verbeteren. Dan gaat het balletje vanzelf rollen (?).

1 Like

Aha! Ik had van de website een andere indruk gekregen waar de moeilijkheid zat, bij deze ben ik rechtgezet.

We hebben enige tijd terug een uitgebreide uitwisseling gehad met Veiligheidsregio Twente (ook andere veiligheidsregio’s waren betrokken) over het invoeren van wegen (en paden en zelfs terreinen) en om deze te kenmerken als geschikt voor hulpdiensten. De gegevens kwamen uit hun eigen inspectierondes, dus wij hebben meegedacht en cursussen OSM gegeven maar zelf niet ingevoerd.
Een bedrijf dat software voor hulpdiensten leverde wilde ook een doorlopende werkgroep opzetten met zijzelf, de veiligheidsregio’s en OSM erin, om te zorgen dat alles ook daarna goed blijft lopen en actueel gehouden wordt. Ik weet niet of dat uiteindelijk ook gebeurd is, vziw zijn wij niet meer betrokken.
Ik herinner mij wel dat zij niet specifiek informatie van de doelen wilden, dat hadden zij via een ander systeem al in de software staan. Maar dat ging dan over panden en complexen, niet over vakantieparken.

Dus het gaat vooral om gedetailleerd in kaart brengen van de wegen en paden op een terrein. Toevallig ben ik net bezig een grote begraafplaats te actualiseren, en dat valt niet mee tenzij je er persoonlijk heengaat en weet wat je precies in kaart wil brengen en welke informatie je op welk moment precies nodig hebt. Helaas kan je van de terreinbeheerder niet verwachten dat-ie eerst bordjes “Naar de brand” neerzet…). Een verplichte kaart met emergency-routes misschien wel? Die zijn er wel om weg te komen, dus waarom niet ook om ernaar toe te gaan?

Ik denk dat ieder van ons wel bereid is om s een keer een terrein goed in kaart te gaan brengen, als we weten wat er precies nodig is. Standaard zou je water, omheiningen (hekwerk, muren en heggen), toegangshekken met openingsstatus, bruggen, wegen, servicewegen en paden, gebouwen, bomen en paaltjes kunnen mappen.
Van gebouwen kan je de ingangen en opritten aangeven. Van hekken en paaltjes kan je aangeven of deze standaard open zijn of dicht, of wanneer ze open/dicht zijn. Eenrichting en inrijverboden e.d. gaan we vanuit dat dat genegeerd mag worden.
Bij water kun je erop letten dat alle bruggen gemapt zijn met eventuele fysieke grenswaarden. Bij voet- en fietspaden zou je kunnen aangeven of deze (ondanks hun indeling als pad) geschikt zijn voor (zware) hulpdienstvoertuigen. Als iets doorgankelijk lijkt maar toch niet is, zou je emergency=no en noexit kunnen aangeven.

Dit is allemaal standaard OSM-mapping; het probleem is ook hier, wat ik al beschreven had, initieel invoeren gaat meestal wel maar er is geen automatische garantie dat het ook actueel blijft. De mappers hebben daar geen signaal voor wat er wanneer moet gebeuren.
Dus het moet van de belanghebbenden komen waar en wanneer gemapt en geactualiseerd moet worden. Het is dan het handigst dat de belanghebbenden het zelf in OSM kunnen doen, dus deelnemen in het OSM-gebeuren, en degenen die daarvoor aangewezen zijn kunnen dan altijd hulp vragen, projektjes opzetten, Maproulette missies aanmaken etcetera.

1 Like

Wellicht dat het toch handig is om de locaties van de toegangen te hebben. Grotere parken hebben vaak meerdere ingangen, waarvan enkele een slagboom hebben, maar andere hekken standaard op slot zitten en meer zijn voor onderhoudsdoeleinden en alleen met een fysieke sleutel open kunnen.
Een emergency=yes tag op de gates die werken als hoofdingang met eventueel jullie SOS toegang bied dan meerwaarde en voorkomt dat je voor een gesloten hek staat.
Als bijvoorbeeld de brandweer op moet schalen is er vast tijd om een ander hek open te krijgen met hydraulische schaar als een parkmedewerker afwezig is of de sleutel zo snel niet kan vinden, maar dat is dan ter beoordeling van de mensen die als eerste ter plaatse zijn. Tegen die tijd zal er wel genoeg blauw aanwezig zijn om aanwijzingen te geven aan later arriverende hulpdiensten waar hun inzet gewenst is.

Ook zijn er bij campings weleens kleine hekken voor voetgangers/fietsers die in sommige situaties handiger zijn als het indicent daar heel dichtbij is en de hulpdienst die zo sneller kan bereiken dan via de hoofdingang.

1 Like

Campings waarvan de wegen op OSM afwijken van die op luchtfoto’s en op BGT zijn verdacht.

Wij weten niet waar deze club overal toegang heeft en mogen eventjes alle campings in Nederland gaan mappen :partying_face: :smiling_face_with_tear: Haha

Denk de eerste grote stap: alle adressen en wegen/paden (kenmerken) binnen alle parken. Dit is al een enorme klus ook omdat de BAG hier niet bij helpt, volgens wettelijke regels niet of een beetje van toepassing is. Je ziet dus allerlei nummerings conventies, soms had een gemeente zoals Ede, park Het Lorkenbos Otterlo, alles in BAG ingemeten, maar daarna er weer uit verwijderd. Gelukkig, door met huisletter+huisnummertoevoeging te werken vanuit een hoofdadres, en de eigenaar dit aanhoudt, buiten BAG dus, maar wij hier in OSM inbrengen, dit een prettige uitzondering. Maar Landalpark De Slufter, geeft weer hoofdbrekens. Als overheden en parkeigenaren dit belangrijk vinden, zullen ze zelf stappen moeten ondernemen, een stuk standaardisatie, kan heel simpel met bovenstaande BAG conventie. Dan hoef je niet eens alle interne laantjes van naam te voorzien.

Daarnaast mogen er ook wel eens mappers tegen vergoeding worden ingezet. Er wordt veel en hard gewerkt hier, maar als je echt wilt versnellen en gericht dingen gedaan krijgen, volstaat “wie doet mee” niet…

1 Like

Bedenk net: ook routering naar een plek op een sportclub/complex van belang. Een recent onderwerp hier.

Bij ongeval moet je gewoon iets kunnen doorgeven als. “Hockeyclub Kromstick, veld 3”, en moet routering werken, ook binnen terrein. Daar zitten we qua conventies in OSM NL, zie boven, al heel dichtbij…

1 Like

Afhankelijk van de hoeveelheid campings / parken die aandacht vragen ben ik best bereid dit op te pakken voor de provincie Fryslân.

Hiervoor is echter wel een bestand nodig die ingeladen kan worden zodat we ook kunnen zien welke locaties nog aandacht vragen.
Zo blind beginnen zonder te weten waar wegen nodig zijn is erg inefficiënt en kost veel te veel zoektijd.

Ik denk dat routering naar een noodgeval niet op basis van een in te tikken zoekstring gaat, maar op basis van een op de kaart te prikken punt. Het is handig als de kaart namene en/of nummers toont, maar dat hoeft niet precies op de geocoder gericht te zijn.
Belangrijkste is, denk ik, dat de router de info over wegen/paden op het terrein moet hebben om daarheen te kunnen routeren; dat hangt niet van name en ref tagging af maar van de mapping.