Een voorbeeld van een park, dat een update nodig heeft is Landal de Vlinderhoeve zuid van Bathmen. Die staat er nog in als Camping De Vlinderhoeve.
Ik zie het wat minder zitten om daar mee aan de slag te gaan, ik wordt erg onzeker van al die vlakken, die over elkaar heen buitelen en hoe dat nog fatsoenlijk te krijgen.
Denk het ook, ik kreeg in januari dit jaar al eens een dergelijk verzoek om het wegenplan bij te werken van een camping waar ik toevallig ooit aan had gewerkt, met soortgelijke uitleg als hierboven:
De wegenloop is belangrijk omdat we via 112 tegenwoordig ook de xy meekrijgen van een 112 beller. Die zouden we ook kunnen gebruiken voor de positiebepaling. Maar dan moet de wegenloop wel goed zijn ingetekend natuurlijk.
had ze destijds trouwens naar dit forum verwezen…op de vraag p.s. hoe bereik ik mede-mappers in andere regio’s eigenlijk of hoe kan ik binnen OSM aandacht vragen voor het goed intekenen van campings enzo?
Dit soort gevallen zijn er dus heel heel erg veel. Sommige (vakantie)parken heb ik al eens onderhanden genomen, maar het is echt een kriem. Ook omdat er vaak een goede onderlegger ontbreekt. Je moet terplekke gaan kijken hoe de wegen binnen zo’n vakantieparkje lopen. Met het informatiebord/plattegrondje van het park en de luchtfotos kom je ook al een heel eind. Veel werk is het wel.
Beste Cas, heel erg fijn te merken dan zovelen ons als hulpdiensten willen helpen ons kaartmateriaal te verbeteren.
Eerlijk gezegd vinden de reacties best overweldigend. We hebben ons nog onvoldoende voorbereid op de vraag ‘waar dan’. We dachten dat mappers in een bepaalde regio zelf het gebied zouden kennen en weten waar parken liggen en die dan gaan bekijken. Maar nu dat net iets anders lijkt te zijn gaan we de komende tijd inventariseren waar nog ‘open’ parken zijn qua wegenloop.
Doordat we momenteel als stichting erg druk zijn met de uitrol van SOS Toegang 2.0 komen we even wat minder toe aan dit soort taken waarvan we vinden dat die ook bij de doelstelling van de stichting valt. “Het ontsluiten van moeilijk toegankelijke terreinen voor hulpdiensten incl. het optimaliseren van de vindbaarheid van mensen in nood.” Met name op dat laatste is het goed inbeeld hebben van de wegenloop op parken.
Dag Kees, goed dat je het noemt; de nummers van de kampeerplekken.
Op dit moment is dat nog niet optimaal ingericht. Zoals eerder aangegeven in antwoord heeft een centralist de keuze uit een aantal opties om qua locatie uit te kiezen; straat/huisnummer/plaats wat vertaald wordt in BAG-xy naar ambulance; anderzijds kan hij/zij kiezen uit lijst met objecten die in het meldkamersysteem zit; bv Hema Zwolle en dan komt het adres in beeld van de Hema en daarbij weer BAG-xy óf een afwijkende xy als dat gedefinieerd is in het meldkamersysteem; bv een ingang waar een lift zit voor een brancard.
Als laatste kan gekozen worden voor xy van mobieltje van beller.
Nummers van kampeerplekken zitten (nog) niet echt in het systeem op de 112 meldkamer.
We zoeken nog naar manieren hoe we dit zouden kunnen ‘oogsten’. Anderzijds is het kiezen voor xy van mobieltje ook een hele mooie optie om de vindbaarheid van een persoon te vergroten.
Helaas werkt dat nog niet altijd 100% waardoor er in de toekomst ook de andere werkwijzen nog nodig zijn.
U heeft gelijk Roelieboelie. Wij kunnen dit inderdaad in beeld brengen maar dit kost wel enige tijd. We zullen u/jullie informeren als we het beter in beeld hebben zodat u gerichter kunt helpen.
Beste Peter, samengevat zoals je zelf al schrijft: Het gaat vooral om gedetailleerd in kaart brengen van de wegen en paden op een terrein. Hoe we dat realiseren is een tweede. Terreineigenaren daarbij betrekken is een optie. Daar gaan we nog over nadenken. Ook de andere zaken die je noemt zijn natuurlijk helemaal top om in beeld te hebben. Alles wat bijdraagt om burgers in nood sneller te vinden of te bereiken is winst!
Dag Sander, dank voor het meedenken maar het is niet zo zeer nodig om te weten waar de hulpdiensten naar binnen kunnen en het park op gaan (dit hebben wij helder). We lopen er juist tegen aan hoe ze moeten rijden en welke routes ze kunnen volgen op bij de juist locatie te komen, als ze eenmaal op het park zijn.
Dag Carlo, het gaat niet zo zeer om SOS Toegang maar meer om met elkaar te zorgen dat mensen in nood snel bereikt kunnen worden. Samen Nederland veiliger maken is ons doel. Iedereen die hieraan (vrijwillig) wil bijdragen is zeer welkom. Geen moeten, maar willen. In een noodsituatie telt elke seconde. Vandaar dat het van belang is voor de hulpdiensten om de wegen helder te hebben die zij kunnen rijden om op de aangewezen locatie te komen en de persoon in nood te helpen. Het kan ook een kennis van u zijn natuurlijk…
Dag Just, het gaat inderdaad om de eerste grote stap: wegen en paden kenmerken binnen alle parken. Het probleem dat u aanstipt over het ontbreken van standaardisatie qua huisnummering is inderdaad herkenbaar voor ons als hulpdiensten.
Helaas is er bij de introductie van de BAG niet gekozen voor een format waaraan huisnummers op bv bungalowparken moeten voldoen. Elke gemeente heeft hierin z’n eigen beleid waardoor er veel verschillende soorten huisnummers zijn zoals bv 22 of 22R002 of 22R2 of 22-002 of 22-2 om maar eens een greep te noemen.
In Veiligheidsregio IJsselland zijn we al met meerdere gemeenten in gesprek geweest om te komen tot een vorm van een standaard; 22R2 bv. Dan weten we dat het een recreatie woning is op een park en welk huisjesnummer.
We zoeken nog ingangen bij VNG om hier ook landelijk meer beleid op te krijgen.
Echter is dit ook heel ingrijpend, een huisnummer wijzigen. Dus gaat dit nog wel langere tijd duren… Tot die tijd is het sowieso van belang de wegenloop van een park goed in OSM te hebben.
Dag Just, dank voor het meedenken! Dit zou heel mooi zijn maar ik zie deze gedetailleerdheid niet snel verwerkt in onze huidige meldkamer systemen. Belangrijker is dat de melder dit aangeeft aan de 112 centralist. Als we een inzet bij een hockeyclub hebben zijn er ook altijd wel mensen aanwezig die ons behulpzaam zijn. Soms kan het wel handig zijn als het ambulanceteam weet dat ze op veld 3 moeten zijn … dus als dat in de melding meekomt is dat top!
Dag E. de Wit, wat fijn dat u dit wilt oppakken voor provincie Fryslan.
Wij kunnen dit inderdaad in beeld brengen maar dit kost wel enige tijd. We zullen u informeren als we het beter in beeld hebben zodat u gerichter kunt helpen.
Dag Peter, ambulances navigeren inderdaad op xy coördinaten die vanuit de 112 meldkamer worden toegezonden naar het navigatiesysteem. Dit kunnen de BAG-xy van een pand zijn óf de xy van een gekozen object door de centralist óf de xy van de mobiele beller. De centralist maakt bij het gesprek daarin de beste keuze.
Het betekent dus dan de xy bekend is; nu nog het ‘in 1x goed’ daar naartoe navigeren. En daarvoor is het van belang dat ook de wegenloop op parken goed staan ingetekend.
Dan is de prioriteit helder, en de methodiek van mapping en tagging hoeft niet te veranderen, dat is allemaal duidelijk genoeg.
Het belangrijkste probleem lijkt mij dan om de informatie te krijgen waar er iets ontbreekt, wat er dan precies ontbreekt, en vooral ook: een signaal als er ergens iets verandert en wat dan precies.
Je gaat dat niet goed krijgen en houden door een oproep te doen. Daar is regie voor nodig en een informatiestroom. Bijvoorbeeld: Vakantieparken en campings hebben gewoonlijk plattegronden. Je zou met de eigenaren/beheerders kunnen afspreken, misschien ook als onderdeel van het SOS Toegang systeem of via een gemeentelijke veiligheidsrichtlijn, dat de eigenaren/beheerder altijd een actuele plattegrond aanleveren voor een verzameling die op het web beschikbaar is.
( Als er 1 huisje aan 1 paadje bijkomt maakt niet uit, maar andere paden, bruggen, waterlopen, hekken moeten altijd kloppend gehouden worden.)
Uploaden nieuwe versie is dan het signaal wat de stichting kan gebruiken om aktie aan te sturen, en de info is dan ook beschikbaar. Je kan daarbij ook een team van mappers hebben met een daarvoor gemaakt forum-topic, vergelijkbaar met hoe de BAG-import gedaan wordt n.a.v. aanvragen voor import.
Ik verzin dit ter plekke, maar zoiets heb je dus nodig, als je erop wil kunnen rekenen.
Ik ben trouwens net aan het detailmappen van een sportcomplex en een grote begraafplaats, misschien zijn dat ook kandidaten?
Als bovenstaande oplossing werkbaar blijkt te zijn dan zou ik de campings en bungalowparken per veiligheidsregio of merknaam systematisch afgaan totdat dit type object allemaal uitgerust zijn met de website:map key…
@Stichting_SOS_Toegang bedankt voor het gedetailleerd beantwoorden van alle vragen/suggesties hier. Jullie zien, er zijn nogal wat ideeën en suggesties vanuit de community.
Hardop denkend wat een vervolg zou kunnen zijn.
Ik denk dat het een goede keus is om op OSM in te zetten. Wat naar voren kwam en heel erg zou helpen als jullie een aantal, zeg rond de vijf, scenario’s, ook wel “use cases” specificeren, waarin van begin ongeval/calamiteit/melding de handelingen/gebeurtenissen en rollen (slachtoffer, melder, hulpdienst etc), (API) services (bijv geocoding), plus (geo-)objecten daarin, worden beschreven in de tijd.
Dat zou voor ieder inzichtelijk maken wat de vereisten uiteindelijk zijn, welke data/mapping nodig is, waar met overheden/parkeigenaren moet worden afgestemd. Welk deel data in OSM, mogelijk welk deel in eigen beheer.
Ook gezien de plannen voor permanente bewoning huisjes-parken van kabinet zou het deel (adres-)standaardisatie zelfs via de 2e kamer/wetten kunnen lopen. Mogelijk kan Geonovum daarin een rol spelen.
Het liefst in een web-leesbaar document (geen .docx bijv), mogelijk kan de OSM Wiki gebruikt, GitHub (-Wiki) als jullie technisch aangelegd zijn, of desnoods een pinned Topic hier.
BTW: xy coordinaten van 112 melder vind ik intrigerend, wist ik niet, waar dat op gebaseerd wordt (GSM triangulation?), wat als GSM bereik (vaak in landelijk gebied) slecht is, wat als iemand met beveiligde of vaste telefoon met geheim nummer belt of via IP telefonie?
De vraag is dan, is het realistisch dat ambulancepersoneel tijdens het uitrukken een URL uit OSM ophaalt, die website bekijkt en daar dan de lokale route op aanpast?