Landal Sluftervallei, maar ook andere Landal parken houden een eigen nummering van de huisjes aan en volgen daarbij niet BAG. Stom van Landal m.i., maar hoe kunnen we de gebruiker van OSM ter wille zijn als die bij het navigeren naar (bijvoorbeeld) huisje 34 aan de compleet verkeerde kant van het park uitkomt?
Iets van (ik noem maar wat) het huidige nummer omnummeren naar het Landal nummer en het oude nummer aan de tag local_ref hangen?
Er is blijkbaar al een tag op geplaatst addr:housenumber:landal
om dat onofficiële (als in niet in BAG) maar wel zichtbare nummer aan te geven. Maar daar kunnen routers niets mee zeker?
Bij een ander park op Texel van Roompot is dit trouwens ook het geval (Kustpark Texel), verschil is nog wel dat daar het officiĂ«le nummer zichtbaar is op de gevel (n=1). Maar veel praktische waarde heeft dat officiĂ«le nummer niet gezien op de parkplattegrond de âfantasienummersâ staan.
Het Landal-nummer gebruiken zou wel aansluiten bij âmap whatâs on the groundâ, volgens mij is het officiĂ«le huisnummer daar niet eens zichtbaar. Het is mij niet opgevallen in elk geval bij een recent bezoek.
De tag addr:housenumber is bedoeld voor het huisnummer in het adres, dus uit de BAG. Voor andere nummeringen hebben hebben we de tag ref of eventueel ref:landal in dit geval.
Ik denk dat we wel addr:housenumber zouden moeten gebruiken, ook als object niet of v.h. in BAG staat/stond. De veelgebruikte conventie is dat lokaal nummer van huisje/stacaravan als â-huisnummertoevoegingâ wordt opgenomen. Huisnummer is BAG huisnummer adres van park zelf. Dus bijv 102-34 (Krimweg 102, huisje 34).
Hulpdiensten bijv maken daar (voor routing) meer en meer gebruik van. Maar ook bezoekers via apps als OSMAnd, Komoot, Organic MapsâŠ
Ook ivm meer legaliseren permanente bewoning zie ik update BAG handreiking: Praktijkhandleiding BAG: Handreiking BAG-registratie vakantieparken .
Edit: ok zie nu dat hier iets anders aan de hand is, overheen gelezen: op dit park hebben alle huisjes een BAG adres, zie bijv BAG Viewer . Tja, als Landal dan eigen nummers uitgeeftâŠ
Ja dat maakt het lastig want aan de Krimweg staan ook panden buiten het vakantiepark en de nummers van de vakantiehuisjes overlappen daarmee. Er is hier momenteel met de tag addr:housenumber:landal
al rekening gehouden met de situatie maar dat lijkt me niet algemeen bruikbaar voor routering. Zou ref
zoals @A67-A67 voorstelt wel kunnen werken daarvoor?
Ref:
âŠthe general preference was for addr:unit
:
The number, letter, or name of a single unit or flat that exists within a larger complex.
Zo heb ik een BAG node met een postcode. De naam van de weg voor het park langs.
daarnaast een node binnen het gebouw staan.
addr:city=
plaats waarin het ligt
addr:housenumber=
simpel nummer, 25
addr:street=
simpel aantrekkelijke naam, Zonnebloem
Dit omdat op het park de weg een eigen naam heeft.
addr:street=
+ addr:housenumber=
wordt dan ook gebruikt om het huisje aan de prijzen.
Dit omdat het BAG adres een nummer heeft die een structuur heeft van 7b-e38
Dat wil je niet gebruiken als bedrijf om je huisje aan te prijzen.
Ik vond deze keys wel correct op een aparte node.
Ook voor veiligheidsregio makkelijk op te pakken.
Huurders, eigenaren gebouw zullen het ook gebruiken.
Heb daar een paar jaar geleden bij diverse gemeenten waar dit speelt eens naar gevraagd en dat blijkt al een eeuwigheid
een grote frustratie te zijn richting Landal. Ze dienen gewoon de uitgegeven huisnummers zoals in de BAG zijn opgenomen te volgen en een enkele gemeente gaf aan obv mân terugmelding dan zelfs te moeten gaan handhaven omdat ze daar blijkbaar niet meer onderuit konden komen nu ze van buiten hun eigen (bureaucratische) organisatie er op gewezen zijn.
Geen idee hoe dat afgelopen is (waarschijnlijk weer onderin een of andere lade terecht gekomen ).
Lijkt mij dat het meeste op Landal Park Slufter door @Sander_H qua BAG goed gemapped is. Heb geen sterke mening met welke tag de Landal interne nummers te mappen. Krimweg 48
bijv zou anders een huis zowel buiten (BAG) als binnen Park (Landal nr) betreffen. addr:housenumber:landal
lijkt mij heel specifiek. Ik zie hierboven addr:unit
, veel generieker. De straatjes binnen het park lijken ook geen namen te hebben.
Voor wie de interne nummering wil nalopen/mappen/uitleven is er een kaart van Landal, denk ook voor ieder park, mogelijk doen ze iets in hun eigen app:
Er zijn echter parken die dat ook doen (zelf straatnamen verzinnen). Zoals het eerder aangehaalde Kustpark Texel (Roompot). Even een willekeurig huisje: Node: 2779356462 | OpenStreetMap Hier weet ik het informele huisnummer niet van maar de straat is volgens BAG Bosrandweg en niet Visdiefje. Die laatste is dus wel de naam die voor gasten zichtbaar is en daarmee waardevol.
De oplossing van @Allroads vind ik ook wel creatief. Dus om het informele huisnummer en/of straatnaam op een aparte node te plaatsen.
Puur uit interesse: waarom is dit een probleem? Mag een privé-organisatie geen eigen nummering voor panden invoeren? Of anders, kan de gemeente niet gewoon de nummering die Landal bedacht heeft overnemen in de BAG?
Gemeenten gebruiken voor een adres alleen een vastgestelde openbare ruimte naam. Via een naamgeving besluit en een nummeringsbesuit.
Zo had ik contact met een it bedrijf, keek waar het zat, kon het niet vinden, ze hadden een nummer, wat geen officieel uitgegeven nummer is. Melding bij de gemeente, afgewezen. Reactie, de onderneming kan een nummer aanvragen. Het ging dan om een nummer met toevoeging 3c. Vroeger was dit een pand. Het vastgoed bedrijf zat ook in dat pand, 3d. Ook een holding, je zou menen dat ze weten hoe het hoort. Het IT bedrijf reageerde een beetje kribbelig, je kan toch op 3 zoeken, ik dacht toen, data kan behoorlijk zwart/wit zijn, bij gebruik.
BAG beheerder zal niet zitten te wachten op het omnummeren van honderden huisjes.
Problemen die er zoal kunnen zijn:
Naar welk adres rijden hulpdiensten?
Een ander adres gebruiken is ook leuk om pakjes voor de buren bij jou bezorgd te krijgen, of door de buren te laten betalen als je met huisnummers gaat rommelen. Lijkt me een form van fraude dan.
Andere organisaties die de adressen gebruiken.
Soms zijn huisjes van particuliere eigenaren (en soms gedeeltelijk of volledig verhuurd via het park), en die hebben wellicht eigen nutsvoorzieningen die gekoppeld zijn aan het officiele adres (zonder kun je dat niet eens aanvragen) dus die zouden dan ook om moeten dan.
Zou eigenaarschap via notaris omgezet moeten worden of werkt dat anders?
Gemeentelijke belastingen als het ene huisje net iets groter is dan het andere en dus meer waard en eigenaren aanslagen krijgen voor een ander huisnummer dan wat op de gevel staat. Je zal maar net een woonbestemming op je woning geregeld hebben, blijk je het voor een ander op het park geregeld te hebben en moet je zelf je huis uit.
Ongetwijfeld zou je nog meer kunnen verzinnen denk ik, maar dit lijkt me al genoeg administratieve hoofdbrekens om er niet teveel aan te gaan rommelen, want binnen de korste keren ben je nog jaren bezig dit te ontwarren.
Juiste bordje aan de gevel schroeven en de borden op het park aanpassen lijkt me na wat voorbereiding in een weekje in de stille winterperiode toch wel te regelen voor zoân parkâŠ
Even terug gezocht en dat het ging toen in 2021 over de Landal parken op Texel.
Als het gaat om routering dan vraag ik een route naar iets dat op de grond te vinden is. Als ik in huisje 1 zit, met een huisnummer 1 (wat volgens de BAG misschien 1001-AA is of zo), dan hoop ik dat de hulpdiensten mij vinden als ik aangeef dat ik in huisje 1 zit. Want ik weet niks van 1001-AA.
Dus ik vind het een beetje een probleem als hierin heel star wordt gezegd âBAG is leidendâ. Natuurlijk zou het fijn zijn als de BAG overeenkomt met hoe het in de praktijk eruit ziet, maar we moeten wel een van de belangrijkste regels van OSM volgen: Map what is on the ground.
Dan zou ik eerder hoe het fysiek genummerd of genoemd is in de normale tags zetten en een addr:BAG:* toevoegen voor het BAG adres.
Dan is die â1â dus de interne nummering van het park, wat bijvoorbeeld in de ref-tag kan.
In je verdere redenering maak je ervan dat dit het huisnummer is, maar dat hoeft dus helemaal niet. Er zijn veel nummeringen die je op gebouwen kan zien, maar die geen huisnummers uit adressen zijn. Bijvoorbeeld: gebouwnummers op het terrein van een bedrijf, haven- en industrienummers, veldnummers van een sportvereniging.
Of andersom, het BAG nummer in de ref, en het enig zichtbare nummer op het huisje als addr:housenumber. Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat het betreffende nummer al in de betreffende straat kan zijn uitgegeven door de gemeente.
De hele discussie aanschouwend zie ik geen pasklare oplossing om de adressen met nummer zoals uitgegeven door Landal routeerbaar te maken.
- addr:housenumber het nummer geven wat op de gevel staat maakt e.e.a. routeerbaar, maar kan voor dubbele nummers in dezelfde straat zorgen.
- 2e adresnode, of nummer op het pand, kan ook voor dubbele nummers in dezelfde straat zorgen.
- Met :ref of anderszins voor- of achtervoegsel wordt deze niet door een routeerder gebruikt, mede omdat addr:housenumber gewoon bestaat (eechter niet overeenkomt met het huisnummer op de gevel). En juist het correct routeren was de hele insteek.
Vraagje, hoe gaan de veiligheidsdiensten hier mee om?
Een ander nummer dan in de BAG gebruiken lijkt mij lastig.
De informatie in OSM en BAG zijn anders, wat het onderhoud van OSM m.b.v. BAG lastig maakt.
Evt. zou een dubbele adresnode nog mogelijk zijn om hier onderuit te komen.
Als dit voor dubbele nummers in de straat zou zorgen, dan lijkt het mij niet acceptabel dat Landal die nummer gebruikt. Een ambulance zou niet weten waar ze met spoed naar toe moet.
Ik kan mij niet voorstellen dat overheidsinstanties niet officiele adressen willen gebruiken. Ze zullen ook hun eigen databases hebben en die zijn waarschijnlijk gebaseerd op officiele adressen.
Adressen hebben postcodes.
Kent PostNL aan niet officiele (door Landal zelf bedachte) adressen ook postcodes toe?
Ik ben het hier in principe mee eens. Maar ja, er bestaat geen ideale oplossing behalve dat Landal en de BAG het met elkaar eens worden over de nummering (kom op zeg, dit zou toch niet zo heel ingewikkeld moeten zijn).
Maar ik vermoed dat de meeste eindgebruikers verwachten op de kaart te kunnen navigeren naar de nummers die ook daadwerkelijk aangegeven staan. Dus die in addr:housenumber
zetten, is wat mij betreft zinniger dan de BAG-nummering blind volgen.
En als dit voor dubbele nummering zou zorgen, dan lijkt een handhavingsverzoek richting de gemeente me op zijn plaats.
Maar wat als iemand graag de officiële nummering wil raadplegen? Wel, daar is nou juist de BAG zelf voor⊠Als we alleen maar een mirror van de BAG willen bijhouden om de officiële nummering te handhaven, lijkt me dat nutteloos. Juist het toevoegen en verrijken van de data is wat OSM meerwaarde geeft boven alleen BAG / BGT / BRT op een kaartje plempen.
En dat het het onderhoud iets lastiger maakt, vind ik ook geen argument. Stel je voor dat we de BAG niet hadden, dan hadden we alles met de hand zelf moeten invoeren. Dus het onderhoud is al 99% minder werk dan zonder BAG. Dan moeten we die laatste 1% toch nog wel met de hand kunnen managen.
Ja, dat is het nu al bij het Sluftervallei. Krimweg 66 bestaat al en op het park is ook een bungalow met dat nummer. Beide hebben wel een verschillende postcode.
Deze Landal vestiging lijkt een vreemde uitzondering (vergeleken met andere Landal parken). Ik zou liever niet de BAG nummering vervangen. De âLandal Nummersâ moeten m.i. ook niet gezien worden als huisnummers op de Krimweg. Inderdaad ontstaan er dan ongewenste dubbelingen met reguliere woonhuizen. Je wilt toch niet dat daar een hulpdienst of andere zaken door mislopen.
Op de meeste parken gaat nummering goed: ofwel BAG adressen, ofwel adressen, soms ex-BAG, die vaak netjes als â(BAG) huisnummertoevoegingâ worden genummerd. Bijv 52-123 of met huisletter gebieds-vakken in park 54R-MD3.
Ik zou liefst willen zien dat beiden hier geldig zijn en gevonden (bijv Nominatim) kunnen worden. Adressen zijn vaak opgesteld binnen een hiĂ«rarchie. Meestal publiek-administratief: Land/Woonplaats/Straat/Nummer etc. Zoals BAG. Maar ook op privĂ©/semi-publieke terreinen binnen de contouren van het terrein zelf: gebouwnummers, sportveld nummers, en dus hier huisjesparken. Een âLandal-Nummerâ â123â verwijst niet naar Krimweg maar een huis binnen het
âLandal Sluftervalleiâ terrein/administratieve grens. Een zoekopdracht âLandal Sluftervallei 123â zou resultaat moeten opleveren (net als equivalent BAG adres). Doet nu niet, maar wat is nodig om dit te bereiken? In dat verband vond ik deze blog van de Nominatim auteur verhelderend. Het benadrukt de plekken, âplacesâ, binnen administratieve grenzen. Dit kan een oplossingsrichting zijn, ik weet nog niet hoeâŠ