Hej, och reflectioner från en dryg månads aktivt redigering

Hejsan!

Har ganska aktivt redigerat OSM bl.a. runt där jag bor den senaste månaden, och då jag hoppas på att hålla i ett bra tag så tänkte jag presentera mig lite och ge lite reflektioner så här långt. Inget man nödvändigtvis måste läsa, men kanske intressant för någon!

Jag har faktiskt väldigt relevant arbetslivserfarenhet, jag har nämligen jobbat något år som Geodatahandläggare på Lantmäteriet, vilket i praktiken innebar att jag uppdaterade Lantmäteriets topografiska grunddata utifrån ortofoton och diverse andra källor. Då jag länge varit hobbyprogrammerare rörde jag mig dock alltmer och det hållet, och blev bl.a. systemförvaltare för de system som rör Lantmäteriets lagring av byggnader, adresser och lägenheter, samt var ganska delaktigt i förnyelser i Lantmäteriets process för synkning av vägar till NVDB. Sen tröttnade jag dock på myndighetsvärlden, och jobbar numera som GIS- och Systemutvecklare på Sweco.

Jag har länge haft ett intresse för öppen källkod, och bl.a. bidraget en del till OpenOrienteering Mapper, ett program för att skapa orienteringskartor (bl.a. så vill jag minnas att jag gjorde några mindre grejer kring OpenStreetMap-import), och även öppen data, så egentligen är det nästan lite konstigt att det tog mig så länge att komma igång med OpenStreetMap.

Började editera lite lätt med iD under ett väldigt segt möte, och har sen fortsatt med det, några hus under lunchen, en åker när man väntar på att något ska ladda, en halv by under ytterligare ett möte, och helt plötsligt har man hunnit med en hel del: How did you contribute to OpenStreetMap ?


Så, lite reflektioner:

1. Datamodellen

För någon som är van det annars för geodata så vanliga tabullera sättet att tänka så är OSMs mera “fria” format både en frisk fläkt och lite skrämmande. Det är lätt att underskatta hur kraftfullt OSMs modell blir, t.ex. för kartering på olika detaljeringsgrad. Samtidigt finns det även problem med det, främst den stora variation av kartering av egentligen samma objekt (tycker bl.a. "brand" för Ica-butiker ger ett väldigt bra exempel, eller t.ex. att det finns både taggen email och contact:email).

På Lantmäteriet löstes detta utöver en striktare datamodell av regelbundna “kvalitetshöjande åtgärder”, något som nog skulle vara värdefullt för vissa aspekter av OSM men som det verkar ses ganska negativt på.

2a. Editorn iD

På Lantmäteriet var det ArcMap som gällde (jag vill tro att de nu hunnit uppgradera till ArcGIS Pro, men skulle nog inte satsa pengar på det), och för er som haft “nöjet” att jobba med det vet att det inte är det roligaste. iD däremot gör det ju faktiskt i det närmaste kul bara att editera! Man skulle lite kunna säga att ArcMap kontra iD är som en Nokia 3310 kontra en modern smartphone.

Men, även iD är inte utan problem, speciellt saknar jag lite funktioner kring hantering av multipolygoner (t.ex. skulle jag vilja kunna dra en linje och dela en yta/multipolygon utefter den och kunna rita flera ytor och sen selektera dem och konvertera dem till multipolygoner med gemensamma linjer mellan), CAD-aktiga funktioner (det är praktiskt taget omöjligt att rita in en vanlig villa med farstukvist helt korrekt med alla vinklar) och möjlighet att “låsa” objekt som kommungränser och naturreservat för att inte råka snappa mot dem av misstag. Den kan även bli lite seg när man kommer upp i en stor mängd ändringar, men det är ändå ofta på den nivån när man egentligen bör spara och börja på en ny changeset

Förhoppningsvis kan jag hitta energin att ge mig in i koden till iD för att kan lösa några av dessa problem i framtiden… Sen ska jag väl försöka lära mig JOSM någon gång också, men med det jag gjort hittills ser jag inte så mycket värde i det.

Dessutom så saknar jag de högupplösta ortofotona, som jag förstått det får man typ använda dem, men det verkar inte tillräckligt tydligt för att jag ska våga mig på det. Saknar också möjligheten att enkelt titta tillbaka på tidigare ortofoton (väldigt användbart för att t.ex. bedöma om något är en åker eller äng) och stereobilder (för att se byggnader och vägar under trädtäcke), men speciellt den senare kan jag leva utan. Får hålla tummarna för att Lantmäteriet snart får sina pengar för att släppa allt som öppna data…

2b. Appen StreetComplete

Precis som med iD blev jag med StreetComplete väldigt glatt överraskad; verkligen ett exempel på hur man skapar en bra användarupplevelse. Finns såklart även några mindre irritationsmoment (t.ex. är det lätt hänt att råka markera att det finns trottoar längs hela en väg, när det egentligen bara gör det en mindre bit), men bara man tänker på det så är det inga större problem. Hade också gärna haft ett användargränssnitt för att redigera vad som finns längs vägar (trottoarer, parkeringar, etc.) likt det i StreetComplete i iD.

2c. Övriga appar

Övriga appar (testat Vespucci och EveryDoor) däremot är jag långt ifrån lika imponerad över. De gör väl sitt jobb, men Vespucci känns nästan aktivt användarovänlig och som nybörjare är jag ständigt rädd för att jag ska råka sabba någonting när jag använder den. EveryDoor är lite bättre, men skulle också behöva få ett ansiktslyft vad gäller användbarhet och utseende.

3. Karta eller data (Integration med andra datamängder)

Ett evigt problem med databaser som OSM (eller Lantmäteriets grunddata) är om det ska vara en karta eller (grund)data. Med karta syftar jag då på något som primärt är tänkt att renderas som just karta, och därmed kan innehålla allehanda kartografiska generaliseringar, medans data strävar efter att vara helt korrekt, även om det kan resultera i en fulare eller t.o.m. mera svåranvänd karta.

Detta blir särskilt tydligt när man börjar titta på integrationer med andra datamängder. Ta vägar från NVDB som exempel; om man väljer att se OSM som data bör man överväga om vägar ens ska vara med (eftersom det trots allt finns en i många hänseenden bättre datakälla för någon som vill skapa kartor med vägar på), kopierar man in dem så riskerar man bara att de blir inaktuella. Alternativet då är att se OSM som en karta, och då måste man istället nästan kopiera in vägarna, för att kunna justera dem och kringliggande objekt som annars hade legat fel (eller fult) relativt varandra.

Jag tycker mig se dragkrafter åt båda dessa håll i OSM och dess community, men ändå med stark vikt mot att vara en karta (det är ju även det som står i namnet). Något jag då dock saknar (inte hittat något på wikin i alla fall) är generaliserings regler/riktlinjer; när ska man t.ex. rita in dikena kring en väg som grassland, och när ska de ingå i kringliggande markanvändning/marktäcke?

Halvrelaterat: Hade också önskat att kartan på OSMs hemsida hade varit mera generaliserad efter zoomnivåer (t.ex. plocka bort impediment på åkrar när man zoomar ut), dock är detta ett ganska tufft problem utvecklingsmässigt att tackla (det tog Lantmäteriet ganska många heltidsarbetesår att få till automatiskt generalisering av sina kartor).

4. Spretighet i gemenskapen

Det upprepas ofta att OSM handlar mer om att bygga en gemenskap än själva kartan, men bland annat så tycker jag att gemenskapen i dagsläget är väldigt spretig. Tydligast tecken på det tycker jag är antalet kommunikationskanaler, bara här i Sverige har vi minst Discourse (här), mail, Telegram, IRC, Facebook och en defunct Twitter. Att banta ner det skulle nog gynna gemenskapen mycket (min personliga röst är på Discourse och ev. Discord, men om jag får tre svar här kommer de säkert föreslå tre andra alternativ).

Spretigheten kommer även fram kring gemensamma projekt (som verkar hanteras i en blandning mellan wikin, MapRoulette, och diverse task managers) och beslut (som oftast inte tas och istället rinner ut i sanden). Sånt här är såklart svårare att fixa; en bra börjar för oss i Sverige tror jag skulle vara att sätta upp en egen instans av HOT Tasking Manager (ska tydligen funnits en på tasks2.openstreetmap.se någon gång, men den verkar inte existera längre, se även längre ner) och flytta dit det som finns på övriga ställen, samt anamma en effektivare beslutsprocess (har Discourse någon röstningsfunktion?).

Kanske är allt detta dock bara för att jag inte hittat in i gemenskapen än, men det är i alla fall den bild jag som nykomling får.


Vad kommer härnäst för min del? Initialt så ska jag försöka njuta av semestern, men sen kommer det säkert rycka lite i fingrarna och jag kommer fortsätta kartlägga Tierps kommun, förhoppningen är att hinna med allt väster om motorvägen innan hösten. Ska också försöka kontakta kommunen för att försöka få ut byggnadsdata och adresspunkter minst.

Då jag genom jobbet kommer mycket i kontakt med Lantmäteriets arbete kring Nationella geodataplattformen ska jag hålla ett öga på den också, nuvarande plan är att Byggnad ska kunna gå i produktion någon gång i höst och när det händer skulle det vara väldigt intressant att börja titta på import därav till OSM. Dock så skulle Byggnad ha gått i produktion för 2-3 år sedan redan, så vi får väl se om det skjuts fram eller inte. Även import av GTFS-data från Trafiklab skulle jag tycka vore intressant att titta på, samt någon halvdussin andra öppna datakällor. Undrar när riksdagen ska rösta för att dubbla antalet timmar på dygnet…

Sen ska jag nog även sätta upp en instans av HOT Tasking Manager, initialt för eget bruk men om det finns intresse så ställer jag den gärna till förfogande för övriga Sverige-OSMare.


Vi ses i kartan!

2 Likes

Intressant att läsa dina reflektioner :slight_smile:

Mina egna reflektioner:

  • De funktioner du saknar i iD, som jag tolkar det, finns mestadels i JOSM. Ge den en chans :slight_smile:
  • Vespucci. Ja, den är verkligen hemsk. Jag nyttjar den ibland för att lägga till punktobjekt i fält, eller justera taggat på befintliga objekt, men ska jag göra nåt mer avancerat som… en fyrkantig yta… då går det fortare att cykla hem och rita den i JOSM. Ja, tiden för att cykla hem inkluderas i “fortare”.
  • Kvalitetshöjande åtgärder är jag definitivt för. Har du testat https://overpass-turbo.eu/? Genom riktade sökningar hittar man lättare anomalier som inte “borde finnas”.
  • Semester ÄR extra tid för kartering. Åtminstone för oss som inte karterar professionellt :wink:
1 Like

All öppen data som är tillåten att ta in i OSM riskerar omedelbart bli inaktuell. Men ska vi därför inte ta in öppen data i OSM? Även om man personligen samlar in data, kan ändringar ske dagen efter man var på plats.