Grote klussen gedaan? Meld het hier!

Je mist de building:part onderdelen. Daarom werkt de roof:shape=gabled niet zoals je zou willen.

Als je die toevoegt en wellicht ook roof:material=roof_tiles, dan komt het er iets meer zo uit te zien:

Ja, roof:material=roof_tiles was een van de volgende. En enig idee hoe ik die building:part goed kan krijgen. Op het moment zijn al die aanbouw keuken in dezelfde way opgenomen, is er een manier op dat (relatief) makkelijk aan te passen? En welke viewer gebruik je? TIA
Thomas

Dat kan zo: Changeset: 147534237 | OpenStreetMap

Ik gebruik de obliquebeelden van Slagboom & Peeters in combinatie met de PDOK 7.5 cm luchtfoto en de BGT omtrekgericht.

Ik gebruik ook F4Map.

Tijdens een grote klus ben ik het eindelijk tegengekomen: een doorgestapelde MP.
Een weiland met daarin een bosje met daarin een vijver met daarin een eiland.

(JOSM) Met polygoncutout lukte dit mij niet, geen idee waarom niet, maar de Gereedschapskist relatie hielp goed. Je trekt eerst alle lijnen rond, tagt de juiste landuse op elk rondje, en dan selekteer je telkens twee lijnen en klik in de Gereedschapskist op Multi.

image

1 Like

Nog steeds bezig met de 3dshapesnotes.

Een observatie: gras/weide/akker is bijna nergens meer wat het bij de import was, en ook bij wijzigingen tussendoor is het alsof er met een dobbelsteen gegooid wordt, wat zullen we hier nou weer taggen.

Aan de “kaartvakgrenzen” kan je goed zien dat de import zelf ook behoorlijk gegokt was. Die doorsnijden namelijk de velden, en vaak krijgt een stuk dan farmland en het andere gras. Weiland deden ze uberhaupt niet aan, lijkt het. (En bij orchards staat steevast dat “het ook beach kan zijn”, maar daar heb ik het nu even niet over.

Tegelijk zijn de kavelgrenzen enorm veranderd in heel veel gebieden, en volgt de mapping en tagging nog de oude grenzen.

Het beeld nu is ook vrij hopeloos. Het lijkt er nog het meest op dat groen=gras en anders is het farmland; en glad=gras en ribbels=farmland. En als je het niet weet dan doe je maar wat. Een niet zo geweldige regel, want gras is lang niet altijd groen, gras wordt ook met machines bewerkt en soms omgeploegd, en farmland heeft ook groene fases en ligt er voor sommige gewassen heel glad bij.

Daar komt gewasrotatie bij, met vang- en rustgewassen waarbij ook dieren worden ingezet op de velden. Die rotatie lijkt toegenomen te zijn, en ik las dat er verplichte rotatie is, gesubsidieerde ecorotatie (elke drie jaar!) en ook gewoon bedrijfsmatige rotatie omdat het de opbrengst ten goede komt. En overstap van landbouw naar weidegebied, omgekeerd ook, (en naar kassenbouw), en bestemmingswijziging naar bv natuurgebied of wateropvanggebied komt ook veel voor.

Ik ben er inmiddels van doordrongen dat dit niet bij te houden is in OSM. We hebben sinds de 3dshapesimport hooguit een druppel op een gloeiende plaat gegooid, wat dit betreft, en de veranderlijkheid neemt alleen maar toe. Ook al is in principe van elk kavel het actuele gebruik te vinden in open bronnen.

Kun je dat dan importeren? Ik denk het niet. Niet zonder een heleboel wél verricht werk weg te gooien.

Ik heb geen oplossing, maar ik denk ik gooi het toch even in het midden, onder meer vanwege de BGT-plannen.

4 Likes

21 posts were split to a new topic: Pedestrian areas & routing

Pfff dat was een biggie! Maar die hoeft niet meer in de provincie van de maand.
Ik heb zo zorgvuldig mogelijk geprobeerd te werken, maar oplettende mappers hebben toch een paar duidelijke vergissingen gevonden. Het kwam wel eens voor dat ik een selectie aanpaste, maar dat er een paar objecten inzaten die in die selectie niet thuishoorden. Ik lette daar wel op maar heb er tussen de duizenden objecten in honderden batches dus toch een paar gemist.

Algemene indrukken van de landuse/natural mapping in en rond Nederland:

  1. zwaar zwaar zwaar verouderd, onnauwkeurig, onbegonnen werk om alles binnen het OSM ecosysteem tiptop te krijgen en daarna ook bij te houden.

  2. source=3Dshapes als signaal voor veroudering is onbruikbaar. Het is bijna standaard om de 3Dshapes tags niet aan te passen, ook niet als de area wél aangepast is. Dit geldt ook voor alle Duitse lokaties in het grensgebied, waar 3Dshapes ook geïmporteerd had.

  3. landuse=forest wordt zeer zeer zeer algemeen gebruikt voor kleine opvulbosjes, kleine groepjes van soms maar drie bomen, houtakkers tussen weilanden en akkers, bomen in tuinen en bomenrijen langs waterwegen, wegen en spoorwegen.
    Bomenrijen en houtakkers als forest mappen is in de Duitse grensstreken nog gebruikelijker dan in Nederland.

4 Likes

goed werk Peter.

Ik geloof niet dat ik veel reacties heb gezien op het voorstel van Otto (?) om verzamelingen bomen die geen bomenrij zijn maar toch ook qua omvang en onder-hout geen forest te mappen als natural=wood. Ik ben daar voor.

Ik vat natural=wood op als “hier is, vooral, houtopgroei met een behoorlijke hoogte”.

Zaken als oppervlakte, vorm, ondergrond, bedekkingspercentage, onderhoud, ligging en contrast met aanliggende percelen tellen mee voor de beoordeling, door de mapper, of het “vooral” houtopgroei is, of juist vooral iets anders met wat los te mappen bomen of een bomenrij erop.

Ik doe dat in ieder geval consequent wel om de source te updated naar BGT als ik bijvoorbeeld de BGT Omtrekgericht en BGT Standaard heb gebruikt voor het updateten.

Er waren inderdaad niet heel veel reacties :slight_smile:
Maar het is ook slechts een voorstel; mochten jullie er heil in zien, dan graag hulp om het ook op te nemen in de Nederlandse standaard.

Weer een klein groot klusje gedaan. Het bedrijventerrein Entrada bij Duivendrecht stond in zijn geheel niet ingetekend. Dus eerst met de auto Mapillary beelden gemaakt en toen eea ingetekend:
Voor
Screenshot 2024-03-24 162003

Na

De grap is dat ik na de edit erachter kwam dat ze dit hele gebied tegen de vlakte gaan gooien.
Tenminste, de Gemeente Oude-Amstel is al sinds 2017 bezig met het maken van plannen om hier woningbouw te plaatsen. Ze hebben onlangs de stedenbouwkundige visie in de gemeenteraad vastgesteld :smiley:

Nu ja, het zal nog wel even duren voordat dit in detail wordt vastgesteld, aanbesteed en de ontwikkeld gaat worden.

5 Likes

En toen ik daar bezig was zag ik dat naast de A10 ook een stukje inrichting miste:
Voor

Na


Jammer dat Shrubbery nog steeds niet rendert :wink:

3 Likes

Wel op de tracestrack kaart, helaas alleen maar effen grasgroen zonder priegeltje of zo. Maar daar rendert intermittent dan weer niet.

1 Like

Ja; maar tracestack top duurt lang ;-):

Klopt, maar voor shrubbery heb ik dat wel over!

2 Likes

Een tijdje terug was ik bezig met de Scheldebuurt; inmidels ben ik dan ook maar een stukje opgeschoven en zo wordt het een steeds groter project… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Het Humanischtisch Kindcentrum De Wereldboom, het De Mirandabad en de Zuidelijke Wandelweg met de vila’s en de Zorgvlietsluis.


_______

En toen kwam vanzelf het Martin Luther Kingpark in beeld:

1 Like

Ik ben sinds begin 2024 bezig (geweest) met het micromappen van de Kattenbroek ring in Amersfoort. Dit gebied was in tijden niet meer geüpdatet. Hieronder een indruk op een wat hogere en lagere schaal. Ik ben nog wel even zoet hiermee en kan niet beloven dat ik het gebied buiten de ring niet bij mijn klusje ga betrekken;) Tsja, het begon inderdaad met het intekenen van één plantsoentje haha…

7 Likes

Dat ziet er prachtig uit! Ik heb hier laatst nog alle snelheidslimieten toegevoegd.

2 Likes

Hé, dat ken ik (van doorheen fietsen) en herken ik, want een jaar geleden heb ik al eens groot gebied ten zuiden van jouw werkgebied in die wijk aangepakt. Omdat ik er een route doorheen uitstippelde en toen ook al merkte dat er weinig actueels aan was. Te gek dat je ermee verder gaat!

1 Like

Het ziet er mooi uit Jelle maar zo groen als Kattenbroek er nu op OSM uitziet ken ik het niet. Dus toen toch maar ff verder gekeken. Het lijkt erop dat je een groot deel van de percelen getagd hebt met leisure=garden maar dat is m.i. niet juist. Kijk hier eens… dat kun je m.i. geen tuin noemen. Eerder een privé parkeerplaats.

2 Likes