Grote klussen gedaan? Meld het hier!

Veel tuinen liggen ook onder/over de bebouwing heen, niet ernaast/om/tegen: Way: 1268467320 | OpenStreetMap
Dit is beter: Way: 1264985753 | OpenStreetMap :slight_smile:

@Jillis_E
Klopt, die stukken loop ik nog na en zijn tijdelijk zo gedaan. Die ga ik dus nog goed zetten! Dank voor de oplettendheid :slight_smile:

@PeeWee32

Dat OSM de tags "leisure=garden + garden:type=residential " als groen rendert, kan ik niets aan doen. Ik heb deze tags aangebracht rekening houdend met de officiële kadastrale grenzen. Deze percelen (excl huis) zijn nou eenmaal “residential gardens”, ook als die als oprit wordt gebruikt.

Kijk ook maar eens naar Diemen in Amsterdam, daar is hetzelfde gedaan en is ook niet echt een ‘groene’ wijk te noemen:

Het gebied rondom de straat ‘Haverstede’ bijv heeft voortuintjes die lekker volgetegeld zijn (helaas), maar toch gemapt worden als garden, wat ik wel begrijp: Node: 2830221928 | OpenStreetMap

Volgens mij zijn over het taggen van tuinen/woonpercelen meerdere threads te vinden (zie hieronder voor degene die ik eerst heb gelezen voordat ik ging taggen). De rode draad die ik telkens terug zag, is dat er voor- en tegenstanders zijn. Het is een kwestie van smaak op welk detail niveau iemand wil mappen. Ik ben er wel fan van en probeer het erg secuur te doen. Hoe meer detail in de kaart, hoe beter, is mijn persoonlijke overtuiging.

1 (Omsloten) Tuinen bij huizen - #6 by AndriesWijma
2 https://www.reddit.com/r/openstreetmap/comments/hg5p74/residential_gardens/
3 Best way to map residential gardens? - OSM Help

1 Like

Guilty as charged. Het is nu eenmaal een voortuin… dat een tuin bij een woning niet per se groen hoeft te zijn doet niets af aan dat het wel een ander gebied is dan de straat.

Ik snap voor- en tegenstanders ook wel; en ook ik vind het detail niveau beter staan op de kaart dan dat het gewoon een random grijs vlak blijft. Ook geeft het een (visuele) cue tussen openbaar en privé terrein.

1 Like

De wijk waar je nu een foto van laat zien is nu in het echt trouwens een best wel hele groene wijk. Zelfs een van de groenste van Amsterdam.

Eens :slight_smile: daar ben ik ook nog niet langs geweest met mappen; duurt ook nog wel even voordat ik daar aan toe kom vrees ik :wink:

Ik ben de laatste 2 weken bezig geweest Nationaal Park Lauwersmeer te verbeteren. Het park bestond grotendeels uit 3dshapes geimporteerde vlakken. Het gebied bestaat voor het grootste deel uit verschillende soorten wetlands, alle verschillende types heb ik ook toegevoegd ook al kun je dat slecht zien op Carto. Ongeveer 60k map changes in totaal. Ik ben erg blij met het resultaat. De namen van de gebieden staan niet meer op de vlakken, maar zijn gemapped als locality.

ezgif.com-optimize

8 Likes

Ziet er geweldig mooi en strak uit !
Enige minpuntje wat je werk kan reduceren van status 10 met een griffel naar een ‘normale’ 10: heb je gecheckt of dat oefenterrein
gemapped mag worden (bijv. als het een militair oefenterrein betreft) ?

Bij het eerste kaartje zie je water niveau verschillen zichtbaar zijn als ware het een gifje van vroeger ! Top hoor.

Als defensie een hek en een bordje mag plaatsen, dan mogen wij zeker een gekleurde rechthoek op de kaart zetten. Zolang we geen staatsgeheimen of andere gevoelige of persoonlijke info publiceren zie ik niet in wat het probleem is.

No worries over dat terrein lijkt me, de overheid publiceert de omtrek zelf ook op deze niet zo heel geheime site :wink:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0031018/2021-07-01#Bijlage1.32

1 Like

Naar mijn weten mogen wij in nederland gewoon dit soort dingen mappen.

Het gebied is overigens gewoon toegankelijk voor het publiek als er geen militaire oefeningen zijn. Er lopen zelfs enkele fietsroutes. Als iemand nog wat staatsgeheimen wil hebben, dan kun je ze bij Mapillary vinden :stuck_out_tongue:

Mijn vraag is door zowel Thiskal & Multimodaal beantwoord zie ik, dus Thiskal 10 met een griffel hoor :slight_smile:

Natuurlijk was Den Haag de volgende grote uitdaging - het werd een monsterklus van 7 maanden, maar het is nu af. Met ca 3500 openbare laadpalen, inclusief stekkertype, referentienummer, en bijbehorende parkeerplekken (met tijdslimieten). Plus natuurlijk een heleboel bijbehorende micromapping rondom.
Wat met de fiets meestal niet kan: laadpalen in parkeergarages en op bedrijventerrein (behalve vanuit de straat zichtbaar).
Wat nog ontbreekt: OTG was het niet mogelijk om bij de grijze langzaam-laders de parameter socket:type2:output te achterhalen. Meestal zal het 11kW zijn (3 fases, 230V). Maar sommige hebben 22kW, of 14kW, zonder dat dit ergens genoteerd staat aan de paal. oplaadpalen.nl en grid.com geven de output aan, maar die mogen volgens mij niet als bron. Bovendien zijn de gegevens van beide pagina’s voor sommige palen niet consistent. Dus nu nog zonder kW info.

5 Likes

Je zou Chargemap eens kunnen vragen of je hun gegevens mag gebruiken.
Chargemap gebruikt immers OSM als kaart op hun website/app.

Broek op Langedijk, Zuid- en Noord-Scharwoude… het zijn geen plaatsen met de grootste bekendheid. Geen beeldschone natuur, glooiingen die het landschap aantrekkelijk maken. Wél een interessante landbouwgeschiedenis, met boeren die hun bedrijvigheid op eilandjes hadden. Dit resulteerde in het Rijk der Duizend EIlanden (een knipoog naar die andere discussie mag). Daarmee is het een regio waar bootjevaren in de genen zit verankerd. En hoewel veel van de oude eilanden in de jaren 50/60 opnieuw zijn verkaveld en een deel van de resterende eilandjes zijn gebruikt voor woningbouw is het nog altijd een streek waar je uitstekend kunt bootjevaren (of schaatsen, ijs en weder dienende).

Je vaarroute plannen in dit rijk, dat kon tot voor kort nog niet met de data van OSM. @Peter_Elderson had wel een beginnetje gemaakt in verband met het invoeren van het sloepennetwerk in 2020, maar verder was het nog 3d-shapesland. Een deel van de eilandjes waren niet in kaart gebracht en dat gold dus ook voor de sloten eromheen. Zoals bij veel van dit soort eilandenpolders is het zo dat alle velden/eilandjes ook namen hebben gekregen. Hier is buitengewoon uitvoerig onderzoek naar gedaan in het verleden. Dit staat allemaal in boeken die het predikaat stoeptegel mogen dragen van mijn part. Indrukwekkend en leuk! Ik ben er nog speciaal voor naar de Koninklijke Bibliotheek getogen.

In de afgelopen weken heb ik mij gestort op deze drie plaatsen in Noord-Holland. Eilandjes werden place=islet en kregen hun naam. Historische sloten kregen hun naam weer terug. En plukken groen die duidelijk (ook kadastraal) te herleiden waren in de bronnen als voormalige eilandjes kregen ook deze naam terug. Veel landjes zijn nog wel herkenbaar als het oude eiland, maar die zijn door de verbindingen en bebouwing niet eens meer een schiereiland (natural=peninsula) te noemen. Die heb ik dan ook tandenknarsend links laten liggen.

Het resultaat van deze grote klus is daar:

En te routeren via Brouter:

10 Likes

Wat een monnikenwerk!!

1 Like

Ongelofelijk! Ik vond het destijds al zowat ondoenlijk om alleen maar de vaarroutes routeerbaar te maken.

2 Likes

Langzaam aan ploeg ik mij inmiddels door de Oost kant van Amsterdam:

Molenkade Duivendrecht:
image

Via de Rozenburglaan naar Sportpark Drieburg

Via de Gooise Weg (noordzijde) naar het Darwinplantsoen

en verder de Gooise Weg (noordzijde) volgend naar deKamerlingh Onneslaan & Intratuin Nobelweg:

En zo kom ik via het Prins Bernhardplein en de Meester Treubeweg weer terecht bij de Oostkant van de Berlagebrug waar ik was gebleven nadat de mapping van de President Kennedylaan.

Eerst maar eens de doorgaande wegen en zo af en toe een van de omliggende wijken. :slight_smile:

3 Likes

Na ja, en toen kwam het Amstelstation in zicht.
Aan het station zelf heb ik me maar beperkt gewaagd. Gezien het aantal deuren zitten er onder het hele station ruimtes; maar die gebouw laag staat niet ingetekend vanuit de BAG/BGT (of vaag vanuit het kadaster) en zonder verdere detail kennis blijft het gissen.

Maar het stationsplein, en Julianaplein ben ik zo goed en zo kwaad aan het updaten. Wellicht niet perfect en ik ben nog niet helemaal klaar; maar het is een update van wat er stond:

5 Likes

Mooi werk! Ik miste alleen nog een aantal restaurantjes in het station, dus die heb ik nog even toegevoegd. En de AKO is nu een Bruna.

1 Like