Dags för föreningen OSM Sverige?

En formell förening med stadgar och styrelseprotokoll och fifan kommer jag aktivt att hålla mig borta från… men att träffa några likasinnade på inofficiellt sätt skulle definitivt vara kul :smiley:

Få ansikten bakom användarnamnen, se hur lika eller olika vi verkligen är. Alla är vi ju olika, men vissa kanske mer än andra :crazy_face:

2 Likes

Träffas gärna; Polen känns avlägset. Skulle bli tionde svenska Openstreetmap aktiviteten för mig. Vi körde tårta när OSM fyllde fem år tror jag, dags igen nu efter 15 år.

Jag läste igenom det som @torger skrev i editor tråden, och det är väl grejen om någon vill satsa tid på att göra saker bättre så är Norden en bra utgångspunkt. Att sammarbeta mer med de andra länderna har fördelar. Jag förstår inte riktigt rädslan för föreningsarbete det är inte att driva föreningen som är problemet, utan att våga satsa på något.

1 Like

Jag ser inte heller att en formell förening är en bromskloss. Problemet är att hitta folk som brinner för OSM-Sverige, och därmed är beredd att prioritera sin fritid på det. Utan sådana personer blir det inget.

Tanken på att träffas kan ju vara bra. Men sådana träffar passar inte alla. Att mingla med okända är inget alla gillar. Därför behövs även andra former för kontakt med andra i föreningen.

Tala för dig själv :sweat_smile:

Som ordförande i en annan förening kan jag tycka att det tar en del energi, särskilt med de formella delarna: årsmöte (och allt vad det innebär), hantering av medlemmar och pengar, arbetet att hitta villiga ledamöter till en styrelse så det inte är fullt av vakanser, osv.

Risken är att vi här i tråden blir första styrelsen. Och så tillkommer ingen, och föreningen dör ut över tid.

Men det kanske är det du menar med att våga satsa? Om man har inställningen från början att det är ett test, vi får se hur länge det håller, då kanske det är värt att prova :thinking:

Jag själv sitter med i styrelse för flera föreningar, och känner väl till problemet att få till en aktiv styrelse.

Men man måste hitta personer som brinner för idén. Och då fixar det sig med styrelse också. Om man nu tycker att formell förening fyller någon praktiskt funktion.

Dock tror jag det är bäst att börja med någon form av träffar. Risken finns ju dock att det stannar på den nivån. Och att det inte blir så mycket än de diskussioner vi har på forum. Men om det är så, är intresset inte större än så.

Man kan ju också fråga sig meningen med en sådan förening, förutom att bli en diskussionsklubb?

3 Likes

Den sista där tycker jag brukar vara svårast, de första två går det att göra mycket (har vid ett tillfälle varit mötesordförande för ett årsmöte som jag lyckades dra igenom på under 5 minuter, men då var det inga motioner eller andra punkter där det faktiskt blev någon diskussion, och hanteringen av medlemmar och ekonomi handlar mest om att ha bra system för det (som finns, men många föreningar inte känner till, t.ex. i vägföreningen vars styrelse jag sitter i är medlemsregistret nästan 100% automatiserat, och fakturering skulle tagit under minuten om det inte hade varit för att många (gamlingar) vill ha pappersfaktura fortfarande).

Dock kräver det såklart lite tid och energi initialt för att få till det så att det sen går smidigt.

Skrev några tankar kring detta i trådstarten, utöver som arrangör för olika gemenskapsgrejer (kan vara både fysiska träffar och annat) tänker jag även skyffla pengar (från sponsorer t.ex. inköp av data eller utvecklingsinsatser), mer formellt när man pratar med kommuner etc. om att få använda deras data, få igång openstreetmap.se igen, utrustningspool/varselvästar/informationsblad/m.m.

Sen som jag tidigare skrivit så går det ju att lägga ambitionsnivån på väldigt många olika nivåer. En period kanske man ha flera jätteaktiva eldsjälar som gör allt detta och flera fysiska träffar per år och en massa mer, sen kanske man har en period där ingen orkar bry sig och det ända som händer är att sparade pengar används för att driva servern för openstreetmap.se. Helst vill man såklart att det alltid ska vara full fart, men tycker man från början ska acceptera att det kan svänga över tid.

Ok fyra spår.

  1. tekniska och projektutgifter
  2. sociala
  3. samarbete med Norden.
  4. köpa geodata

Sociala biten är intressant för mig,

Wikimedia har erbjudit sig att hantera den ekonomiska biten för oss förr, jag kan tala med dom om det, det är ju synd att openstreetmap.se inte är uppe. Så kommer det dock att alltid att kunna bli vi vet alla varför.

Jag tycker att vi borde börja i rätt ände. Att börja med att skapa en förening och sedan fundera på vilka aktiviteter en sådan ska ha känns väldigt bakvänt.

Börja med att uppmuntra till lokala träffar, både digitalt och fysiskt om det går att lösa. Hitta på saker att göra tillsammans. Om det sen visar sig svårt att hantera alla dessa aktiviteter utan att ha en förening DÅ kan man börja snacka om att starta en förening.

2 Likes

Jag såg att det kom en blänkare på maillistan talk.se
Bra om någon skriver på Facebook också.
Jag är dock inte längre med i OSM-gruppen där.

1 Like

Precis haft möte med en från Microsoft, inget jättekonkret utan mer på nivån “vad händer, vad skulle kunna hända”. Överlag väldigt positivt och lovande, det lät som det definitivt finns möjlighet till någon form av stöd därifrån, även om inga siffror eller så nämndes. Ska hålla kontakten framöver utifrån hur den fortsatta diskussionen här respektive hos Microsoft går.

2 Likes

Förening vore roligt, träffar ännu roligare!

Det hade kanske gått att få till någon närmare kontakt med Lantmäteriet nu när så mycket av deras data kommer att göras tillgänglig. Och även kommun- och företagskontakt hade underlättats av att ha en förening i ryggen, tror jag. Jag har t.ex. mejlat en hel drös med företag om att få använda deras register och kartor, men inte fått svar från ett enda från min privata e-postadress.

Något som en förening också hade kunnat bidra med, som jag tycker vore roligt, är utrustning för gatuvysfotografering – vad jag har förstått det som är det GoPro Max som gäller för bildinsamlingen, och en eller ett par sådana kameror med fäste för cykel och bil hade kunnat finnas i en gemensam verktygspool.

3 Likes

Kul och smart idé!

Ja, det tror jag hade varit den största nyttan med en förening. Träffar och dylikt går att ordna ändå, men med en förening finns det en given kontaktväg för andra som vill komma i kontakt med OpenStreetMap i Sverige.

2 Likes

Wikimedia har erbjudit sig att hantera sådant och medlemsregister. De har redan erfarenhet av att låna ut kameror till folk för att ta bilder till Wikipedia Artiklar, e.g. för bokmässan osv.

Att se föreningen som en officiell kontaktväg är problematiskt vi är inte aktiva nog för att kunna hantera sådant mer än som individer.

Antar att du då syftar på inkommande frågor? Håller med om att vi inte har underlaget för (eller ska lägga tiden på att) svara på allmäna frågor, men så länge man är tydlig med att det inte är rätt kontaktväg (och kanske helt skippar att publicera mailadresser, och enbart använder dem för utåtriktade kontakter) så tänker jag att detta inte borde vara ett problem.


Men jag tänker om vi backar lite och tittar väldigt konkret på vad vi skulle vilja göra:

  • 360-kamera för insamling av gatuvybilder
    • Finns en i Wikimedias utrustningspool (här) men tycker den ser lite för ömtålig ut för att jag skulle våga montera den på en körande bil. Ni som är insatta även i Wikimedia Sverige, hur skulle vi kunna gå tillväga för att den vägen få tillgång till ett bilfäste till den befintliga kameran alternativt typ en GoPro MAX (som jag tycker ser mindre ömtålig ut)? Vad krävs av oss (som inte är medlemmar i Wikimedia Sverige och tänker samla in till andra tjänster än Wikimedias) för att kunna få tillgång till den utrustningen?
  • Annan hårdvara, t.ex. ruggad padda
    • Samma fråga som ovan
  • Enkel statisk hemsida på openstreetmap.se
    • WHOIS ger ganska lite information, har någon koll på vem som idag kontrollerar domänen? Om det är OSMF, går det då att få tillgång till den utan att vara en LC?
    • Själva innehållet och hostningen av det går enkelt att lösa, går att använda typ Cloudflare Pages (det jag använder till BJK) eller Github Pages eller liknande så har är det även gratis
  • E-mailadress(er) på @openstreetmap.se
    • Samma fråga som ovan om domännamnet
    • Själva mailhostingen skulle man nog kunna prata med den kontakt jag nu har på Microsoft om man kan det gratis via dem, alternativt finns det diverse billiga lösningar (som exempel använder jag Zoho till min bisyssle-firma, det kostar 120kr/år/användare vilket nog skulle gå att lösa)
  • Träffar
    • Kräver egentligen ingen förening alls (tog dock upp “resestipendier” som ett möjligt önskemål när jag pratade med Microsoft, men det är ju mer än “nice-to-have” än en “must-have”), bara att någon drar ihop något (som t.ex. här)
  • Hostning av tjänster som BJK och om man vill få till en svensk instans av Tasking Manager igen
    • Också möjligen något Microsoft skulle kunna hjälpa med i form av Azure, om inte så behövs det någon entitet som kan samla in pengar för det
1 Like

Hej ! Min första inlägg här :wink:

jag hittade inget tråd för “små prat och hälsningar” så hoppas det är ok att jag skriver här :wink: annars ni kan flytta den :slight_smile: själv jobbar jag mycket med GIS och försöker att uppdatera en del OSM bl.a. i Halmstads kommun.

Jag läste här i tråden att finns problem med antal aktiva användaren, och att det är lite utmaning att träffa folk som jobbar med OSM. Så kanske jag kan hjälpa lösa det en del…

Jag tänker att … om någon känner sig modig och vill lifta OSM-community här i Sverige då jag kan hjälpa er en del. Jag hjälper att samordna några GIS-Kart-Mät konferenser i Sverige och just nu vi har fortfarande några luckor för MätKart24 konferens i Jönköping.

Konferens kommer rikta sig mest mot folk som jobbar med mättekniken, kartor, och GIS… och i GIS panellen vi saknar några föreläsningar. Om någon vill prata OSM, redigering av OSM, kvalitet av data, noggranhet av data, OSM som Oppen-data… då det finns bra chans att göra det. Kanske även locka några till för att jobba med kart underlagget. Kommer bli en del folk från LM, kommuner etc.
Det kan vara också bra möjlighet att träffa andra kollegor som jobbar med OSM i koppling till lite större tematiskt möte. Konferens kommer ta plats i Jönköping i sista 3 dagar av Maj. Om någon är intresserad - skriv PM till mig eller skicka abstrakt till matkart@skmf.se

Lite samma sak - om någon vill prata vikten av bra underlag av OSM för 3D-arbete, då kan också försöka att göra det möjliga på 3D-seminariet i Umeå i höst. Men då störst fokus på 3D data i OSM. Det kan bli kul eftersom Blender, TM, UE, QGIS … kan importera 3D-underlag för visualisering direkt från OSM så det kan underlätta planeringsarbete och liknande.

Fundera lite! :slight_smile:

1 Like

Ja, det är precis i den här typen av sammanhang det hade känts relevant att ha företrädare för OSM-communityn som även hade driva diskussionen kring samhällsnyttan av öppen data som inte alltid är omedelbart mätbar i en årsbudget eller utgiftspost, men som är en möjliggörare av tjänster, analyser osv.

Kan även skicka med dessa föga smickrande topplistor över Norden. Sverige placerar sig hopplöst långt ner och en stor del av anledningen till detta är restriktiviteten hos myndigheter och kommuner att tillgängliggöra data. Jag tror verkligen detta påverkar hastigheten och kvaliteten i svenska innovationer/tjänster/analyser och det är ju bara dumsnålt. Jag tror att öppen data är ett väldigt billigt sätt att få en hävstång i utveckling.

Mb refererar till OSM-data i pbf-format.

Mb/100 000 capita

  1. Norge 22,11
  2. Island 14,88
  3. Finland 10,67
  4. Danmark 7,2
  5. Sverige 6,48

Mb/10 000 km2

  1. Danmark   98,48
    
  2. Norge        31,15
    
  3. Finland      17,49
    
  4. Sverige    14,09
    
  5. Island         5,43
    
1 Like

En annan tanke:

Flera deltagare i denna tråd pratar ju om att communityn i sig är ganska liten och det är ju i sig självt ett problem. Jag har mappat ett tag nu, lite till och från aktivt, och mina första stapplande steg inom OSM var allt annat än välkomnande och det är ju problematiskt. Kritiskt bemötande, protektionistiskt osv. Jag fick flertal gånger aktivt vädja om hjälp. Inte optimalt utgångspunkt för en ideel förening. Jag tror att skapandet av en förening i detta läge mest skulle skapa en klubb av redan initierade och ha väldigt svårt att locka nya medlemmar.

DÄREMOT:
Jag skulle vara väldigt intresserad av att bidra till en semi-officiell community-sida, en samling av relevant information för den som vill mappa i Sverige - konventioner, utvald statistik, tips och tricks, tutorials. Det tror jag också skulle kunna bidra till ett hälsosammare community där de erfarna slipper svara på samma gamla frågor om och om igen utan kan hänvisa till något som communityt enats om. Då tror jag man lägger grunden för ett hälsosammare klimat ur vilket man sedan kan skapa en förening.

Väldigt konkreta:
“MAPPA EN BYGGNAD, TIPS OCH KONVENTIONER”

“VANLIGASTE SÄTT ATT TAGGA EN VÄG”

“HUR VI TAGGAR KOLLEKTIVTRAFIKEN”

STATISTIK ÖVER VÄGNÄTET

osv.

Jag är gärna med på att hjälpa till med ett sånt initiativ.

Jag måste dock nämna att innan OSM-forumet förnyades var Sveriges community mycket mindre - eller åtminstonde mycket mer fragmenterat. :chart_with_upwards_trend: :tada:

Jag har startat en nät-möteserie i Norge där alla som vill kan komma in och prata lite. Det är inte jättestort deltagande - men det skulle ändå varit interessant att testa det samma i Sverige. Att prata med varandra som människor, om än via video, ger så mycket mer än att skriva till varann på ett forum.

videocallmöte i Sverige också?

  • Ja gärna!!
  • Mjo, varför inte
  • Nej jag vågar inte
  • Under inga omständigheter!
0 voters

#sensiblePollOptions

Jag är gärna med på röstsamtal, men visar mig inte via video.