Dags för föreningen OSM Sverige?

Det här inlägget skrev jag för flera veckor sedan och glömde sedan bort det, men blev precis påmind om den:


Man kanske borde starta en ideell förening för OpenStreetMap Sverige? Det finns flera möjligheter/fördelar jag ser med det:

  • Kunna samla in pengar och använda för att t.ex. köpa data eller utvecklingsinsatser som vi ser behov av i Sverige
    • Oftast finns det pengar att tillgå i många organisationer, det gäller bara att hitta rätt person att prata med och kunna skicka svensk faktura, samt i vissa fall ha ett 90-konto (min arbetsgivare lät iår oss anställda nominera vilka organisationer som ska få en monetär julgåva, tyvärr (för OSM) så kommer ju sånt alltid hamna hos större organisationer som Rädda barnen eller Naturskyddsföreningen, men för att ens kunna bli nominerad krävdes ett 90-konto)
  • En mera formellt samlad flagg för att genomföra gemensamma aktiviteter och marknadsföra OSM
  • Möjlighet att få igång openstreetmap.se igen (även om det bara är en statisk informationssida)
  • Möjlighet att ha en utrustningspool (likt Wikimedia Sveriges), trycka upp t.ex. varselvästar och informationsblad

Några av dessa punkter går att göra även utan en formell förening, men blir ofta svårare och nästan krångligare när det inte finns en sammanhållande organisation.

Och lite saker som talar emot att starta en förening:

  • Det kräver engagemang för att driva och administrera
  • Det finns alltid en “grundkostnad” för bankkonto, bokföringsprogram, o.s.v. som är pengar som inte direkt hjälper OSM vidare

Vad tror ni? Är det en bra idé, eller bättre att köra på “informellt” som vi gjort hittills?

Har ganska mycket erfarenhet (suttit i flera styrelser som bl.a. sekreterare och kassör, samt haft/har diverse revisorsuppdrag) så om responsen är positiv kan jag ta på mig att dra igång det hela, men utöver medhåll från gemenskapen så behövs det minst 3 engagerade till (totalt 3 ledamöter till styrelsen samt en revisor).

2 Likes

Ny tråd alltså.

Om vi ska ha local chapter så krävs det en del jobb för att det ska vara meningsfullt. I Sverige finns väl inget community alls utanför det här forumet och kanske nån fejjatråd.

Det va ju ingen som kom på State of the Map t.ex. Va bara en svensk där och han tror jag inte är med här (säg till om du är det) :smiley: Jag tycker inte att det är vettigt att starta local chapter om det inte finns nån sorts community att börja med.

Bara det att nån av oss måste hantera pengarna på ett vettigt vis kommer att bli jobbigt. Speciellt om man inte känner varann i verkliga livet. Vad är det ens för pengar man ska samla in? Medlemsavgifter? Donationer? Från vem? Vi är väl knappt 10 pers som är aktiva på forumet. Sponsorer? Vilken nytta har vi för företag - vad bidrar en OSM Sverige-organisation med?

Det är en god tanke, men är det ens plausibelt i nuläget?

2 Likes

Jag håller med både @02JanDal och @Wulfmorn

En formaliserad lokal gemenskap tror jag behövs i Sverige, men för att det ska bli något av det måste det finnas något att bygga den på. En förening är mer än ett organisationsnummer och ett 90-konto.

Hittade ingen tidigare, men kanske finns på annan plats?

Svarar i fel ordning, men detta är väl den stora centrala frågan (som lite kombinerar “har vi personer som kan driva föreningen?” och “har vi nytta av en förening?”). Vi vill såklart undvika situationen där föreningen dör ut igen efter andra årsmötet för att ingen är villig att engagera sig, att det bara blir tre gubbar som dricker kaffe en gång i kvartalet, eller att man bara sitter och bränner pengar på overhead.

Storleken på den svenska communityn är mycket riktigt en utmaning, men där kan en förening också vara en möjlighet för att nå ut till fler och få communityn att växa.

Lite hönan-och-ägget problem; vi kan såklart försöka fortsätta växa organiskt och först senare bilda en formell förening, frågan är om man någonsin kan ta sig dit på den vägen (hur har antalet aktiva förändrats de senaste 5-10 åren?).

Den frågan tror jag ändå är relativt hanterbar, har man en revisor som sköter sitt jobb så är det extremt svårt för en kassör/styrelse att förskingra pengar (skulle alltså krävas att både revisor och kassör är i maskopi med varandra, och även då upptäcks det ofta när den efterföljande styrelsen tar över).

Medlemsavgifter skulle jag vilja undvika (vi är för få för att man med en avgift som de flesta känner “spelar ingen roll” över ska komma upp i en användbar summa, samt att syftet med föreningen snarare ska hjälpa oss mappers än extrahera pengar från oss).

Sponsring från företag/organisationer däremot tror jag är mer intressant. Det handlar som sagt oftast om att hitta rätt person att prata med, har man väl det så brukar det vara fullt möjligt att få lite pengar. Som ett litet räkneexempel, årsvisa ortofoton från Lantmäteriet skulle kosta oss 166000kr/år, skulle vi lyckas få 1200kr vardera från hälften av kommunerna skulle vi täcka den kostnaden (plus lite extra), vilket inte borde vara orealistiskt.

En del organisationer vill ha något i gengäld dock, det har du rätt i, och där gäller det såklart att hitta något som antingen kostar den hypotetiska föreningen så lite som möjligt eller som vi ändå skulle vilja få gjort. Några snabba idéer skulle kunna vara att hålla ett föredrag med OSM-tema för dem, att integrera deras data i OSM (förutsatt rätt licens såklart) för att göra det tillgängligt för fler (gäller främst kommuner), att fokusera kartering av ett visst objekt eller område som sponsorn är intresserad av, etc.

En utmaning vi har, som blir större av det idag lite begränsade antalet aktiva, är storleken på vårt land. Vi skulle behöva bli säkert det 10-dubbla för att det ska finnas tillräckligt många i ens en ända stad för att ha regelbundna fysiska träffar. Så vi får nog räkna med att det på överskådlig framtid skulle vara en rent “virtuell” förening som håller till här och på FB/Telegram, samt med träffar via länk.

En förening står och faller med att det finns personer som vill jobba för föreningen. ALLT hänger på att det finns personer som vill engagera sig i föreninsarbetet. Det räcker inte med att få X antal medlemmar, varav en stor majoritet inte vill göra något utöver att bli medlemmar.

1 Like

Vet vi ungefär var i Sverige de flesta aktiva mappare bor?
Jag undrar bara om det är t.ex. så att de flesta bor kring Stockholm är det ju lättare att organisera nåt (Meetups etc) är om folk bor lite varstans

För att svara på trådfrågan så tror jag inte aktiviteten i OSM-Sverige idag gör gällande att vi borde ha en formell förening. Däremot om det finns någon eldsjäl med ork och driv skulle ett skapande av en förening kunna tillföra värde och stärka OSM-Sverige så vi får mer fart på kartläggningen :+1:

Ragga sponsorer för att kunna finansiera bra orto-foton, ha bra kontakter med lantmäteriet, få synlighet i olika media öka intresset för kartläggning, ragga fler power mappers och informera/hjälpa casual mappers osv. Det hjälper nog att i kontakter med företag, myndigheter och media att faktiskt ha en officiell förening.

Jag har själv hållit på en del med ideella föreningar och är själv ordförande i en. Det är ganska mycket jobb, och då är det lättsamma föreningar med enkel verksamhet jag varit och är inblandad i. Tror att det blir betydligt mer utmanande att driva en OSM-förening i fråga om verksamhet, och jaga sponsorer är drygt som fanken, ringa runt och tigga. Man ska vara säljare, inte programmerare som jag :slight_smile:

3 Likes

En lite mer rimlig idé är att arrangera en samling för att träffas lite. Jag och @houtari har droddlat lite på en Nordisk State of the Map (eller liknande), men nu kan det bli så att nästa SOTM blir i Polen. Endera går man vidare med en nordisk - eller så uppmanar vi alla att mötas i Polen.

Ang. Nordic så har jag lust att ordna, men inte helt säker på hur mycket ork jag har. Beslutsångest således :slight_smile: Säg till om det är intresse dock.

2 Likes

Håller delvis med, men går i min erfarenhet att effektivisera mycket, och skalera verksamheten ganska proportionerligt (mer verksamhet → mer energi och engagemang). Det som tar mycket (onödig) ideell energi i många etablerade föreningar är att man sitter har gamla rutiner (och oftast någon som varit med sen föreningen bildades som vägrar att något ändras). Som ett exempel, när jag satt som kassör i en medelstor ideell förening (cirka 200 medlemmar, 1-1,5 mkr omsättning) fick jag ner arbetstiden på kassörssysslor till typ en tredjedel genom att byta bokföringssystem och aktivt jobba för e-fakturor m.m.

Tyvärr också en stor svaghet för mig, jag skulle nog kunna tänka mig att ta på mig mycket annat arbete i sammanhanget, men jag är fel person för att jaga sponsorer.

Med det sagt så har jag faktiskt skickat iväg lite krokar precis innan jul till lite företag som jag sett sponsra andra LCs och SOTMs (Microsoft, Mapbox, m.m.) för att se om det finns ett intresse för att sponsra en svensk OSM förening. Inga svar än dock, men det har ju varit jul däremellan.

2 Likes

Det vore kul, Polen 2024 utesluter ju inte norden 2025 :wink:

Gillar idén med en nordisk, men befarar att våra stora avstånd kan begränsa det intresset tyvärr. Ska jag åka till Hälsingfors eller Oslo kan jag lika gärna åka till Warsawa och då träffa fler (och samma gäller såklart för andra om man skulle lägga det i Stockholm eller annan ort som är närmare mig). Möjligen att man skulle kunna ordna något digitalt dock?

En tanke är om man kan kombinera det med något annat relaterat för att det ska bli större och därmed mer intressant för fler att åka på, t.ex. Kartdagarna eller QGIS-användarträff i Sverige.

Oavsett vilket så är jag intresserad av att hjälpa till att anordna om det skulle bli aktuellt i alla fall!

Online känns lite kontraproduktivt eftersom huvudsyftet är att öka bekantskap med varann - men det hade såklart också blivit en slags “möt sponsorer och användare”-grej. Dessutom är Sverige för litet så det är naturligt att utvidga till Norden. Göteborg, Stockholm eller Køben är nog naturliga ställen eftersom de ligger centralt resemässigt, men samtidigt har jag en tanke om att vara lite icke-urban så att man kan välja att gå till en skog eller en stad när man går ut ur lokalen. Vi får se.

1 Like

Ja, jag har inga illusioner om att Sverige skulle vara mest lämpat utifrån antal aktiva* (men det är såklart något man skulle vilja åtgärda!). Stockholms-området kan ju vara lämpligt om man vill ut i naturen då det finns ganska många lämpliga ställen runt Arlanda (eller Uppsala, om man vill uppmuntra tåg över flyg), men jag misstänker att det finns liknande runt de flesta nordiska huvudstäder.

* Undrar var den geografiska medelpunkten av alla aktiva i norden är?

gissar på dom tre, resemässigt. men geografiskt - så är island med :smiley: hyr en båt.

Även om man viktar efter antal aktiva? Finns det så många OSM-are på Island?

Har länge letat efter en anledning att hyra ett helt tåg, det är kanske det vi ska göra :wink: Starta i södra Danmark, åka via Stockholm, Oslo, Haparanda och ner till Helsingfors…

Att bilda en förening tror jag har en lägre prioritet. Och att det finns minst 2-3 personer som vill lägga tid på att hålla en sådan förening aktiv. Och gärna personer med säljprofil.

Däremot tycker jag man kan börja med att ha en OSM-träff. Och kanske något intressant föredrag i samband med det. Var och hur behöver man fundera på. Enbart för Sverige eller fler länder? Man ska nog börja smått, och se om det finns något intresse.

2 Likes

En småskalig nordisk träff kan nog vara något. Om inte annat bara skandinavien så behöver man inte ens tala engelska.

2 Likes

jag har också tänkt på tågförslaget, men det känns som att det blir lite för bra.

jag vet att det finns minst 1 användare på island. kanske han offsettar tillräcklig för att doppa oss i havet :wink:

men seriöst så är göteborg väldigt bra för det finns direkta tåglinjer från oslo, stockholm och köpenhamn med flyg från helsingfors. det samma gäller stockholm men då lite längre från danmark.
oslo funkar också men allt är så sabla dyrt i norge.

hallsberg kanske. :slight_smile:

men!!! det viktigaste är att veta om det är nån som kunde tänkt sig att faktiskt komma. både intresse och lite commitment är viktigt - speciellt för den som arrangerar. det värsta som finns är att arrangera saker och ingen orkar säga om de helt säkert ska komma - eller värre, att de bara tänker för sig själva att de ska komma. :smiley:

1 Like

Tänkte också på den, eller Örebro för lite större stad. Men det blir direkt jobbigare för finnarna p.g.a. avsaknad flygplats.

Blir det i någon stad där Sweco har kontor (helst i Sverige, men kan säkert dra i lite kontakter i grannländerna också) så kan jag möjligen ordna lokal.

Kanske kan lägga ut en enkel omröstning för att få en indikation? Intresserad/intresserad beroende på tid och plats/inte intresserad, samt kanske vart man befinner sig för de som är intresserade? (förslagsvis som typ Google Form snarare än här på forumet för att kunna dela i övriga kanaler också)

Låter som en kul grej.

Själv är jag periodare, kör stenhårt ett tag, sen glömmer jag bort OSM helt och hållet i ett halvår+. Inte troligt att just jag kommer dyka upp på såna träffar, men förhoppningsvis har andra lite mer hälsosamt förhållande till sitt kartläggande än jag har… :grin:.

Jag tror dock att det kan vara svårt att få ihop mer än en handfull deltagare med tanke på hur lite trafik det är på OSM-forumen, men jag blir gärna motbevisad förstås.

Jag hade varit på. Har aldrig medvetet träffat en person som sysslar med OSM i verkligheten :eyes: