Dags för föreningen OSM Sverige?

Det tror jag också skulle vara användbart! Det finns ju (väldigt) lite på wikin, och tänker att den bra start skulle kunna vara att börja översätta lite centrala sidor (t.ex. highway=*, building=*, o.s.v.) till svenska, med extra instruktioner för svenska förhållanden. Också väldigt konkreta instruktioner som du föreslår är definitivt väldigt värdefullt för en nykomling!

Det svåra kan jag tänka mig är hur folk hittar dit. De flesta börjar ju direkt i någon editor (ofta iD, StreetComplete, eller liknande) och även om iD har en enklare tutorial när man öppnar den första gången och StreetComplete gör det svårt att göra fel så finns ju inte riktigt någon “bra väg in” till ytterliggare instruktioner.

Två konkreta idéer som (kanske) kan hjälpa:

  • Uppdatera det som visas när man skickat in data i iD (https://openstreetmap.community/, klicka på Sverige, så får man samma lista), t.ex. ta bort mailinglistan, IRC och Twitter som alla är mer eller mindre döda och lägga till direktlänk till den här delen av forumet
  • Nålat inlägg här i forumet, i FB-gruppen och Telegram-gruppen till Sweden - OpenStreetMap Wiki (med länkar vidare därifrån till de tidigare nämna översatta sidorna)

Tänkte på det efter att jag fick äran att vara med på ert senaste möte att det definitivt vore värdefullt även här! Man kan ju anpassa frekvensen och längden efter intresse också.

Jag har jättebra erfarenheter av nätmöten i wikimediasfären som jag går på regelbundet trots att jag lägger mycket mindre tid på wikimedia-projekten än OSM. Det skulle vara roligt med mer kartsnack.

Angående ursprunget till tråden, förening eller inte: Är det någon som känner till mer om det italienska upplägget där samma förening är chapter av både Wikimedia och OSM. Från aspekterna som kommit fram i tråden ovan (kritisk massa av engagemang, ref till Wikimedia Sveriges utrustningspool) låter det ju lockande. Personligen tror jag också att mer koppling till Wikimedia kan ge mycket (data om objekt via koppling till wikidata, exponering av kartor genom att använda OSM i Wikipedia-artiklar med potential för att få aktiva editorer från wikimediavärlden) och de har större användarbas och fungerande föreningsstruktur. Det finns förstås alltid farhågor att drunkna eller bli överkörda med att gå in i en större förening också men jag tänker att det hänger på att engagera sig för sin sak. En omedelbar sak tänker jag är att lyfta frågan om det idag bristande underhållet och utvecklingen av modulen för att visa länkade strukturer från OSM i Wikipediaartiklar.

Kolla presentationen de hade för några år sen på State of the Map. Där berättar de själva hur och vad de gör … Wikimedia Italia - What is it doing for the Italian OSM community? - State of the Map 2022