Antar att du då syftar på inkommande frågor? Håller med om att vi inte har underlaget för (eller ska lägga tiden på att) svara på allmäna frågor, men så länge man är tydlig med att det inte är rätt kontaktväg (och kanske helt skippar att publicera mailadresser, och enbart använder dem för utåtriktade kontakter) så tänker jag att detta inte borde vara ett problem.
Men jag tänker om vi backar lite och tittar väldigt konkret på vad vi skulle vilja göra:
- 360-kamera för insamling av gatuvybilder
- Finns en i Wikimedias utrustningspool (här) men tycker den ser lite för ömtålig ut för att jag skulle våga montera den på en körande bil. Ni som är insatta även i Wikimedia Sverige, hur skulle vi kunna gå tillväga för att den vägen få tillgång till ett bilfäste till den befintliga kameran alternativt typ en GoPro MAX (som jag tycker ser mindre ömtålig ut)? Vad krävs av oss (som inte är medlemmar i Wikimedia Sverige och tänker samla in till andra tjänster än Wikimedias) för att kunna få tillgång till den utrustningen?
- Annan hårdvara, t.ex. ruggad padda
- Samma fråga som ovan
- Enkel statisk hemsida på
openstreetmap.se
- WHOIS ger ganska lite information, har någon koll på vem som idag kontrollerar domänen? Om det är OSMF, går det då att få tillgång till den utan att vara en LC?
- Själva innehållet och hostningen av det går enkelt att lösa, går att använda typ Cloudflare Pages (det jag använder till BJK) eller Github Pages eller liknande så har är det även gratis
- E-mailadress(er) på
@openstreetmap.se
- Samma fråga som ovan om domännamnet
- Själva mailhostingen skulle man nog kunna prata med den kontakt jag nu har på Microsoft om man kan det gratis via dem, alternativt finns det diverse billiga lösningar (som exempel använder jag Zoho till min bisyssle-firma, det kostar 120kr/år/användare vilket nog skulle gå att lösa)
- Träffar
- Kräver egentligen ingen förening alls (tog dock upp “resestipendier” som ett möjligt önskemål när jag pratade med Microsoft, men det är ju mer än “nice-to-have” än en “must-have”), bara att någon drar ihop något (som t.ex. här)
- Hostning av tjänster som BJK och om man vill få till en svensk instans av Tasking Manager igen
- Också möjligen något Microsoft skulle kunna hjälpa med i form av Azure, om inte så behövs det någon entitet som kan samla in pengar för det