Butikbot - Håller öppettider uppdaterade automatiskt

Generellt är alltheplaces en bra sökterm här på wikin m.m. Vill minnas att den allmänna inställningen är "det funkar juridiskt att importera informationen den vägen (scrapa från hemsida, med eller utan alltheplaces som mellanhand) i en del länder, men inte alla och därmed inte globalt. Kommer inte ihåg vad som gällde för Sverige/EU, men det framgår nog av någon tråd.

alltheplaces har säkert också befintlig kod för lite svenska butikskedjor kan jag tänka mig, som eisa01 också nämner.

Tipsar om att ta en titt på MapRoulette eller min egna BästaJävlaKartan, automatiskt skapande av notes har tidigare inte varit jättepopis.

Alternativt eller som komplement skulle du även kunna använda dig av Wikidata-identifierare, t.ex. skulle du nog kunna hitta Way: ‪ICA Maxi‬ (‪27038715‬) | OpenStreetMap väldigt tillförlitligt med en kombination av brand:wikidata+name:sv. Tror att du kommer rent allmänt ha större framgång med typ en overpass-sökning på Wikidata + andra taggar än Nominatim (för många som saknar adresser, och viss variation om vad en adress egentligen anger, speciellt på större butiker).

Notera att det även finns andra sätt att tagga detta på, och var försiktig så att du inte skriver över en ekvivalent länk (t.ex. bara skiljer sig i ett sista snedsträck som båda leder till samma sida).

1 Like