Butikbot - Håller öppettider uppdaterade automatiskt

Hej!

Jag håller på och bygger en bot, Butikbot, som är tänkt att crawla olika butikskedjors hemsidor kontinuerligt för att hålla öppettider uppdaterade i OSM. Botten ska också passa på att lägga in hemsidelänken för den specifika butiken i kartan.

Här är en länk till wikisidan som beskriver botten mer i detalj: Automated edits/butikbot - OpenStreetMap Wiki

Jag letade lite (men inte så länge) efter om det fanns något liknande tidigare projekt, men hittade inget. Känner ni till något? Vet ni om det är något problem med licens av informationen? Jag tänker att om man tar infon direkt från kedjans egna hemsida så borde det inte vara något problem.

I framtiden tänkte jag bygga ut botten för att hjälpa till så att alla butiker av en viss typ finns utplacerade. Inte helt säker på hur man skulle kunna göra det. Antagligen att man sätter ut någon “note” eller liknande på ungefär rätt ställe där det saknas en butik och sen får en person ta över.

Har ni några funderingar, åsikter eller feedback så är det väldigt välkommet :slight_smile:

2 Likes

Åtminstone om det är butikskedjor borde väl katalogskyddet kunna vara aktuellt?

1 Like

Høres ut som en veldig god ide!

@NKA i Norge kjører en del boter som gjør dette

I USA så kjører de importer som dette via https://www.alltheplaces.xyz, som antagelig er hvordan jeg ville gjort det om jeg satte opp noe i dag. Ser de allerede har boter for mange butikker i Sverige

Se her:

Generellt är alltheplaces en bra sökterm här på wikin m.m. Vill minnas att den allmänna inställningen är "det funkar juridiskt att importera informationen den vägen (scrapa från hemsida, med eller utan alltheplaces som mellanhand) i en del länder, men inte alla och därmed inte globalt. Kommer inte ihåg vad som gällde för Sverige/EU, men det framgår nog av någon tråd.

alltheplaces har säkert också befintlig kod för lite svenska butikskedjor kan jag tänka mig, som eisa01 också nämner.

Tipsar om att ta en titt på MapRoulette eller min egna BästaJävlaKartan, automatiskt skapande av notes har tidigare inte varit jättepopis.

Alternativt eller som komplement skulle du även kunna använda dig av Wikidata-identifierare, t.ex. skulle du nog kunna hitta Way: ‪ICA Maxi‬ (‪27038715‬) | OpenStreetMap väldigt tillförlitligt med en kombination av brand:wikidata+name:sv. Tror att du kommer rent allmänt ha större framgång med typ en overpass-sökning på Wikidata + andra taggar än Nominatim (för många som saknar adresser, och viss variation om vad en adress egentligen anger, speciellt på större butiker).

Notera att det även finns andra sätt att tagga detta på, och var försiktig så att du inte skriver över en ekvivalent länk (t.ex. bara skiljer sig i ett sista snedsträck som båda leder till samma sida).

Tack för bra feedback alla! Jag ska nog ändra på planen lite och lägga ner bot-iden.

@eisa01 jag hade aldrig hört om alltheplaces, det verkar ju som ett toppenprojekt! Att skapa flera scrapers för andra butikskedjor än dom som redan finns och importera data som dom gör i USA men för Sverige känns ju jätterimligt. Jag ska nog ta och undersöka hur man skulle kunna göra en sån import för datan från någon existerande scraper först. Till exempel deras ica_se scraper.

När jag skrev om botten i IRC så länkade någon till det här: Licensing Working Group/Minutes/2023-08-14 - OpenStreetMap Foundation
Det verkar som att OSMs Licensing Working Group har bestämt att det är okej att ta in öppettider i kartan från alltheplaces i alla fall. Sen vet jag inte om man behöver vara försiktig med annan information. Hemsidelänk borde ju vara lugnt, men jag vet inte. De enda datapunkterna jag är intresserad av är öppettider, länk och adress.

Jag vet inte hur man ska ställa sig till katalogskyddet här. Har du någon koll @Magnus_Bäck ? Om man ska vara väldigt försiktig så borde man ju kontakta varje butikskedja och be dom typ publicera informationen på deras sida med någon öppen licens. Det verkar som jättemycket jobb.

@02JanDal Tack för bra tips och bra jobbat med BJK! :slight_smile:

Relevant: Experimental All The Places <-> OpenStreetMap matcher

2 Likes