Ik kom veel wegsegmenten tegen waarop bicycle=*
en moped=*
expliciet getagd staan, maar mofa=*
nog niet. Als de eerste 2 tags hetzelfde zijn, bijv. bicycle/moped = use_sidepath
en mofa=*
ontbreekt, kunnen we dan aannemen dat altijd dezelfde regel geldt voor mofa? Zo ja, kunnen we dat dan ook automatisch toevoegen?
Wat mij betreft zou dat, bicycle=use_sidepath + moped=use_sidepath gerust een keer grootschalig mogen voorzien van mofa=use_sidepath.
Ik zelf heb de Dutch specific rules in Josm settings (F12) Data validator → Tag checkers rules aan staan en daarmee worden voor elke upload dit soort dingen gecheckt en werk ik ze bij, maar zogezegd, wat mij betreft mag dat ook grootschalig gebeuren.
Hetzelfde geldt voor
oneway:bicycle=no en
oneway:moped=no op een 1-richtingsstraat.
daar kun je ook oneway:mofa=no aan toevoegen.
Van mij mag je daar wel een mechanische edit van maken. Enig nadeel vind ik dat bicycle=no etc. er vaak onterecht staat en het eigenlijk bicycle=use_sidepath moet zijn.
mofa lijkt een soort blinde vlek te zijn.
Ik kom heel veel wegen tegen met wel bicycle en moped, maar geen mofa.
Als ik bezig ben, check ik dan ook altijd of mofa in het rijtje staat en anders voeg ik hem toe.
Moeilijk om over het hoofd te zien als je Road Extended heb aan staan in Josm:
Op de plaats van de gele pijlen mist er iets.
Voor de grap eens Road Extended uitgezet:
Dus ja, als je een ervaren Josm gebruiker bent is het moeilijk niet te zien maar werk je in een andere editor of heb je Road Extended nog niet aan staan dan ontgaat je dit bijna vanzelf.
Dat ziet er mooi uit. Die stijl gebruik ik niet, misschien toch maar eens aanzetten.
Als de moped op het fietspad mag, mag de mofa het ook; dus dat wel. Maar let wel op dat in bijvoorbeld amsterdam er gevallen zijn waar G11 met én zonder mofa is.
En dat dit geen given is. Per stuk fietspad kan dit verschillen.
Mopeds mogen sws niet op G11, dus daar ga je geen zelfde bicycle en moped tags vinden. Die blijven dus buiten beschouwing.
Bovenstaand plaatje.
Gele MV geeft problemen voor mofa en moped routering je kan hier via bromfietspad niet terug rijden. wegens *=destination (geel)
De weg naar links daar staat een C12 Uitgezonderd bestemmingsverkeer.
Klassiek probleem, motorvoertuigen daar vallen mofa en moped niet onder, dus alleen de vertaling naar motor_vehicle is niet correct, mofa en moped moeten gecompenseerd worden, tegenovergestelde tagging.
De kruisingswayline daar zou de MV (geel) vanaf kunnen. De rest aanpassen, Spiekestraat aanpassen.
Ander punt:
Path (groen stippel),als daar bicycle=yes (groen) op wordt gezet, aansluiting G12a, moet daar dan ook mofa- en moped=yes op, voor een goede routering.
De discussie, moet alle T-aansluitingen naar een G12a een path worden of G12a of is een mix toegestaan. Is dan nog bepalend, waar het G12a bord staat
Wat moet er dan op de path staan?
Ik zou van deze verbindingsstukken (de groene stippellijnen) ook G12a fietspaden maken, ze leiden immers van de straat naar een G12a fietspad. We zouden voor dit soort gevallen meer kunnen doen met Tag:cycleway=link - OpenStreetMap Wiki.
Dit gaat wel een beetje buiten het hoofdonderwerp om.
Scherp gezien, ja ook dat is prima zichtbaar met de Road Extended Style
Voor highway=path zijn mofa/moped en bicycle niet nodig, de default access laat deze drie vervoermethoden toe.
De breedte is echter te breed voor een pad dus maar een highway=service van gemaakt.
Dan alleen voor dat deel, wat op de rijbaan ligt, zoals het ook bij footway bedoeld is. Niet de tag oprekken.
Dus niet voor het hele stuk.
Het ging om het feit dat je yes voor bicycle zet, dan zet je het ook voor mofa en moped.
Dat hangt af van de bredere discussie.
Het heeft een doorgaand karakter voor het verkeer, belangrijkheid in het wegstelsel, OSM tag keuze, je kan stellen dat dan geen service karakter heeft, vandaar dat eerdere mappers, op andere plaatsen, dat ook wel eens als unclassified doortrekken. ( Wat mij aan het denken zette.) Ik kan leven met path, toch wel die extra tags, of toch G12a, denk dat het ook afhankelijk is, is het bij een kruising of is het bij een erf en een tegen overliggende G12a.
Even terug naar het grootschalig bijwerken, ik was benieuwd over hoeveel gevallen het gaat:
- moped=use_sidepath is 32697 keer gemapt, taginfo
- bicyle=use_sidepath + moped=use_sidepath zonder mofa=use_sidepath is 6354 keer gemapt, overpass, iets van 20% van moped=use_sidepath
- oneway:moped=no is 18416 keer gemapt, taginfo.
- oneway:bicyle=no + oneway:moped=no zonder onway:mofa is 2351 keer gemapt, overpass, ongeveer 13% van oneway:moped=no
Da’s prima te doen. Mijn idee is dat we dan ook de andere varianten meepakken, zoals bicycle/moped=yes/permissive zonder mofa tag en evt zelfs ook de conditional tags.
Voor die andere varianten zou ik het goed vinden ze ook in dit topic te noemen liefst ook met de aantallen zodat anderen een beetje idee hebben waar het over gaat.
Ik ben niet blij met deze quote want voor je het weet gaat er weer iemand al deze tags met waarde yes/designatet etc verwijderen. Dat is in het verleden helaas veel gebeurd en heeft onze community geen goed gedaan. Zonder expliciete tagging weten we helaas niet of iemand de toegang op dit path heeft bekeken of niet … en dan kunnen we weer het veld in om te kijken of het wel/niet is toegestaan. De default access tags zijn niet voor mappers maar voor data consumers om een best guess te doen indien expliciete tags ontbreken (fall back). Zie ook de toelichting die boven in die wiki staar. Dus als je op een path hebt gezien wat wel/niet is toegestaan dan kun/mag je dat gerust toevoegen. Zeker voor foot/ bicycle i.c.m. path is het niet evident dat het overal is toegestaan (vooral in bosgebieden) en dan mogen we blij zijn als mappers dat expliciet getagd hebben.
Eens met @PeeWee32.
Hier is ook internationaal veel over gesproken en dit is ook duidelijk gemaakt op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dpath#Tagging
Ik heb iets gemaakt: Changeset 153867659 - Added mofa=use_sidepath to highways with bicycle & moped = use_sidepath
De rest komt nog wel. Misschien eerst wat nakijken en kleinschalig testen.
Overpass query:
area[name="Europees Nederland"]->.NL;
way[highway][bicycle=use_sidepath][moped=use_sidepath][!mofa](area.NL);
(._;>;); out meta;
Top! Deze later ook?
area[name="Europees Nederland"]->.NL;
way[highway]["oneway:bicycle"="no"]["oneway:moped"="no"][!"oneway:mofa"](area.NL);
(._;>;); out meta;