JOSM mapcss , Road Extended JOSM (default) style.

ROAD EXTENDED JOSM (default) STYLE

Information about this style

http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/JOSM/Styles/Road_Extended_JOSM_style.zip

Copy, paste this style url in the preference of the JOSM Map Paints Styles

No need to unzip it!!!

ASK your question here or write a PM.

Version change:
0.1.8 28-7-2021
highway=busway toegevoegd

0.1.7 21-5-2019
Deleted direction drawn way visualisation by setting give_way stop.
oneway=no visualisation zoom 16, with legend on zoom 27.
different highway=street_lamp visualisation
track over cutline problem solved.
segregated legend on zoom 26
images changes
minor changes

0.1.6 28-4-2019
Changed turn, destination, on lanes, forward, backward, both_ways, legenda.
Changed maxspeed notification.
Added minspeed, maxspeed:advisory
Added maxspeed:condidtional, maxspeed:variable
Added maxwidth, width, maxheight, incline, maxweight.
Added lit on highway.

0.1.5 23-4-2019
Partly, changed icons and visualisation size.
Some extended code was not correct.

0.1.4 27-03-2019
They following keys, added and/or improved. As a indication on the way line.
surface, smoothness, traffic_calming, route, tracktype, lanes, lanes:forward, lanes;backward, placement, turn, turn:lanes, turn:lanes:forward, turn:lanes:backward, destination, destination:lanes, destination:lanes, destination:lanes:forward, destination:lanes:backward, priority_road, priority, and overtaking
Legend text, partly after JOSM zoom 25 visible in style.
Mostly every key have the introduction of the “E ?” term “else” as a notification, that there is a different value added, not used value in this style, (not often used value) or the value is written wrong.

0.1.3 30-09-2017
Change: from icon url method to zipfile method for icons and mapcss.
OLD *.mapcss style and icons, will be deleted from server in the future!
Changed surface way visualisation to surface icons under way visualisation.
Visualisation smoothness on a way.
Visualisation tracktype with number.
Visualisation route on a way.

0.1.2 02-09-2017
Little bug changes

0.1.1 04-08-2017
Set the mapcss style on line.

Een oud topic verandert, vraag over uitbreiding van mapcss bij gebruik over aerial en hillshade layers.

Ik moet nog wat toevoegen wat in de legend staat.

0.1.1 Maxspeed, segregated, highway surface (asphalt, concrete, paving stones) Toegevoegd.

Wat zijn jullie ervaringen?

Wie gebruikt het?

Ik heb het sinds kort geprobeerd. Ziet er veelbelovend uit maar ik moet nog een beetje wennen aan de layout. Niet dat ie niet goed is hoor maar meer omdat ik al jaren een totaal andere gebruikte. Is een kwestie van tijd denk ik.

Je kunt meerdere paintstyles tegelijk aanvinken waarbij de volgorde ook nog invloed heeft. Ik heb jouw stijl nu gecombineerd met die van SanderH waarin de icoontjes van de verkeersborden ook naar voren komen. Ik zal het de komende periodes nog eens verder proberen.

Goed bezig hoor.

Ontstaan door gebrek aan direct inzicht.

Ik heb het juist ingebakken in de standaard default style, omdat als je die aan zet, wat je eigenlijk doet, voor de overige, met name landuses. Het doorwerkt, gecombineerd met andere stylen, eenmaal een mapcss tag value combinatie aangemaakt dan is het maar moeilijk (zag geen oplossing) met een opvolgende style het op te heffen. Daarom deze keuze. Inbakken.
Dit was zo bij access variaties, waar op de lijn zichtbaar werd gemaakt maar lang niet voor alle vervoersvormen, dat heb ik verwijdert en alleen met een icoon naast de way gevisualiseerd.
Ik switch nogal eens van highway filter setting naar geen setting, waarbij alles te zien is! Alles heeft dezelfde kleurtjes behalve het highway en barrier met het extended. De style is ook bedoeld om meer nadruk te leggen op de wegen en daar de kwaliteit te verbeteren.

Nu zie je bicycle=use_sidepath (lichtblauw aqua) langs de way zichtbaar en zie je makkelijker dat bicycle=no (red) op veel plaatsen niet klopt. Hier moet een C- verkeersbord staan.

Dan moped en mofa, wat ook vaak use_sidepath moet hebben. Is nu ook zichtbaar te maken als je de tag zet.

Dan komen er ook vragen naar boven G12a, waarom is mofa geen designated (blauw) (Discussie in ander topic)
Hier wit surface=concrete fietspad. (het nodigt uit om het in te vullen, als het er niet is)
highway nodes hebben afwijkende node kleur licht en donkerblauw.

Merged ways. Bij een roze node, dan is de weg geknipt of zijn er aansluitende wegen, MAAR OOK kan een landuse o.i.d. vast zitten aan de highway, dit is FOUT.


Bij een oranje node, dan staan er tags op de highway node, bijvoorbeeld knooppunten ref tags, of er is een ander icoontje zichtbaar, bijvoorbeeld een barrier-bollard of cycle_barrier (vond de cycle_barrier, liftgate swinggate etc. niet goed zichtbaar over de AHN Esri hillschade maaiveld map, resulterend in een andere barrier set).

Je kan ook discussie hebben of op de barrier ook permissive hoort te staan. ( discussie in een ander topic.)

80 herkenning maxspeed (nog geen conditional). Soms is text beter dan een lijnkleurtje 80=80 km/h, herkenbaarder.

Op een node barrier mis ik veel access tags, vooral voor mofa en moped. (ik kan niet zoveel met defaults.) Ik heb ook liever alle foot tags op een barrier). Presets geven je de mogelijkheid fouten te maken, bij de standaard preset, staat moped mofa niet bij maar wel motorcycle.

Ik was bezig met al die C borden in een gebied, die maar van een kant gelden, nu zie je ook forward en backward voor elke vervoersvorm gevisualiseerd. (Als het icoontje niet komt zie je gelijk, dat je wat verkeerd getikt hebt)

Mijn aandacht wordt nu wel eens getrokken door een icoontje van kan dat wel.
Het geeft je de aanleiding om het verder te bekijken, als je alleen de tags leest in het rijtje is het moeilijker te begrijpen.

Vooral Sander H zijn mapcss verkeersborden er gelijk bij gebruiken!

Bij de volgende voorbeelden is er geen verband tussen de vervoersvormen en de mogelijk access op een node. Willekeurige key value, geeft een indruk van mogelijkheden.

NODE Barrier.

Barrier bollard, boven de lijn full period access, onder de lijn de conditionals C en de @ geeft aan dat @ in de string staat.
Wanneer er een vervoersvorm geen tag heeft schuift het icoon in de rij naar de node toe. (dit om het compact te houden) Inzoomen is gewenst.

(Let niet op deze onzinnige combinatie van tags.)

Afwijkend bij access


Belangrijk vond ik dat ik snel zag of sunrise-sunset (middenstreep in rondje) of sunset-sunrise (buitenkant rondje) er staat bij een natuurgebied bordje. (access-sign) En eigenlijk is dat veelal oranje vanwege het permissive karakter van de toegang restricties. (foutherkening)
Het open slotje access met green @ is de basis, zoals bij de andere tags, de visualisatie van sunrise-sunset etc. is EXTRA.
C kleur conditional, als dat aangegeven is in de key en @ in de value. De combinatie moet er wezen, foutherkenning, @ is wel heel klein, maar net genoeg zichtbaar. Wilde niet dat het te overheersend is.
Alle andere tijden zijn zo divers, dit is niet te vangen met een icoon. Het gaat hier ook om de herkenning er zijn periode afwijkingen.
Als op zo’n node opening_hours staat en tevens access, fout herkenning dubbel op, access is het beste, heb ik begrepen. Misschien is opening_hours wel fout, als dit zo is kan bij het klokje een fout icoontje. (Discussie in ander topic)

WAY Highway.

Bij een way heeft elke icoon zijn eigen plaats en wordt herhaald.
Boven de lijn alle full access key/value.
De ruimte tussen de eerste en tweede rij heeft een bedoeling.
Er komt onder de basis een witte icoon met forward <(kleur) en er boven witte icoon met backward >(kleur) per rij. Merendeel van de icoontjes wijst naar links, forward.
Dit heb ik geprobeerd zo compact mogelijk te houden, maar toch herkenbaar.
Kijk bij V van vehicle en MV van motor-vehicle.

C conditional weer onder de lijn.

Ik heb het ingesteld van zoom z17 maar je zal dieper moeten inzoomen om te kijken bij welke way de icoontjes horen, weg of het fietspad. Je tekent al vaak bij zoom z20-z22, anders kan de wegen niet goed uitlijnen (midden rijbaan) t.o.v. luchtfoto/AHN en daar over heen de BGT omtrekgericht layer. BGT hier nog niet gebruikt en dat is te zien, door mij gedaan toen het er nog niet was, (bing, tijdperk)

Ook hier de sunrise-sunset, opening_hours en conditional.

oneway:bicycle=no

bicycle o is red dus no, houd in dat bicycle groen forward en backward kan.
voorbeeld tag onway:mofa=yes( geen gangbare tag, totaal onzinnig?) maar o is green, forward backward is rood. Dit vraagt dus aandacht, welke kant mag? Misschien nog niet goed verbeeld, wellicht moet hier een foutmelding icoon verschijnen.
Zo zijn er combinaties, die er wel inzitten, maar waarschijnlijk nooit voorkomen. Tikfout? Zeg het maar, je krijgt een icoon waarover je moet nadenken.

Er moet wat te wensen blijven.
Begin is er en heeft me meer tijd gekost dan ik ingeschat had.
Zou misschien allemaal vernuftiger kunnen (minder regels), maar complexer.
Het zijn nogal wat style laagjes om icoontjes over elkaar heen zichtbaar te krijgen.

Succes.

Hebben jullie de sneeuwscooter gezien?
Daar is deze style voor bedoeld, herkenbaar maken van de vervoersvormen.

Of de bicycle=official?

Mooi werk Allroads! Heb hem net ingesteld en het ziet er idd handig uit. Nog wel even wennen, maar denk dat deze style zeker nuttig is. Top! Heb je al die icoontjes zelf ontworpen trouwens?

@PeeWee, ehm, waar kan ik die van SanderH’s bordenpresetje vinden?

Icoontjes, ja, zelf gemaakt, of deels van opendata, vrij te gebruiken. Maar meestal toch aangepast. Moest allemaal dezelfde grote van plaatjes hebben om ze precies over elkaar heen te leggen.
Ik wilde ze namelijk op verschillende zoomniveau een andere grote geven, dit nu alleen bij barrier, ik laat het eerst even zo.
Inzoomen om goed te zien tot welke weg het behoort.
Moet nog wel aan wat andere zaken sleutelen, al doende leert men.

Nederlandse verkeersborden style van Sander.

http://duinoord.home.xs4all.nl/OSM/JOSM/NL_traffic_signs/Styles_Traffic_signs-style.mapcss

Version change:
0.1.3 30-09-2017
Change: from icon url method to zipfile method for icons and mapcss.
OLD *.mapcss style and icons, will be deleted from server in the future!
Changed surface way visualisation to surface icons under way visualisation.
Visualisation smoothness on a way.
Visualisation tracktype with number.
Visualisation route on a way.

Verander de url van .mapcss naar de .zip file methode url.

Ik zal naar enige tijd de oude mapcss en losse iconen verwijderen.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/JOSM/Styles/Road_Extended_JOSM_style.zip

Bij de oude methode moest voor elke icon via de url de icon opgehaald worden (Belasting server).
Nu zit alles tezamen verpakt in een zipfile, deze wordt direct door JOSM gebruikt (zelf unzippen is niet nodig).

Smoothness toegevoegd op de way.

Links, smoothness=intermediate, 1 zwart rondje. Smoothness mist op andere wegen.
De gele stip houdt in dat er een relatie met type=route op de way zit.
De surface is van lijn visualisatie vervangen door een icon visualisatie.

Bij diep inzoomen, zoom 24 zie je de icon uitvergroot.

Omdat aan de stippellijn niet goed te zien is, welke grade het is, nu het nummer er bij gezet.

Informatie aan de INFO webpagina toegevoegd.

Mijn pogingen om de Road Extended Style te gebruiken zijn tot nu toe mislukt.
Ik gebruik Windows 10 en de nieuwste JOSM-versie 12921.
Via Voorkeuren >> Kaarttekenstijlen kom ik bij het onderstaande venster, waar ik de link http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/JOSM/Styles/Road_Extended_JOSM_style.zip heb ingeplakt.
De style verschijnt na klikken op de twee blauwe pijltjes helaas niet in de lijst van beschikbare stijlen.
Graag aanvullende hulp.

Plaatje geeft niet de juiste plaats van invullen aan.

The image does not give the right place to fill in the zipfile url.

Je probeert het in te voegen bij de pad verwijzing naar de plaatjes, dit is fout.
Pad voor Pictogrammen heb je niet nodig.

Gebruik het plusje bij: Actieve stijlen.

Pop up verschijnt en dan de url van de zipfile invoegen.

Succes.

Allroads,

Met jouw tip is het invoegen gelukt. Komende dagen ga ik me er verder in verdiepen. Dank voor de hulp. Jan

Ik ga in de toekomst werken aan een andere richting voor de plaatjes, omdat de richting van het vervoersmiddel op het plaatje zoals op verkeersborden niet overeenkomt met de richting van de OSM lijn forward en backward.
Of er komt Josm style string verandering of de oplossing moet in de plaatjes gemaakt worden.
Dit is best wel een grote ingreep.

Wie met deze style werkt zijn er nog andere zaken, wat niet klopt?
Of toegevoegd verbetert kan worden?

Ik heb de style deels aangepast en uitgebreid en er deels een legenda in verwerkt vanaf JOSM layer 25.
De oude data van de server verwijderd.
Oude lokale html versie zal niet meer werken.

De zip url link staat in de topic openingspost. #1 met versie omschrijving.
De zip url link opnemen bij aanmaken van nieuwe map paint style.

Bij gebruik van een zip url link zal JOSM van tijd tot tijd kijken of er een nieuwere versie is.
Wil je direct gebruik maken van de zip file en je hebt de zip url link al eerder geĂŻnstalleerd.

C:\Users\eigennaam\AppData\Local\JOSM\cache

Verwijder daar de regel:

mirror_http___mijndev.openstreetmap.nl__allroads_JOSM_Styles_Road_Extended_JOSM_style.zip

Start JOSM opnieuw.

Bedankt voor de update en alle informatie.

Mooie en handige Map Paint Style, had ik eerder moeten weten :wink:

Ja, maar de marketingafdeling werkt niet zo goed.
Hier en daar is nog wel wat verbetering of aanvulling nodig.

Mochten jullie iets zien, laat het weten.

Wat veranderingen doorgevoerd in nieuwe versie. Zie topicstart.

Verandert naar versie 0.1.6

Zie topic start, wat er toegevoegd is.