Ik heb alles er weer in gezet.
Het lijkt erop dat er een verbinding is tussen H89 en H13.
Er zijn wandelnetwerken waar de streekpaden en LAW’s geïntegreerd zijn in het netwerk. Bij Arnhem-Nijmegen lijkt dat niet het geval, zie de verbinding H62-H89 waar het wandelnetwerk afwijkt van het Streekpad Nijmegen.
Vaak gebruiken ze dan grijze pijlen naast de eigen symbolen van het streekpad of LAW
Ja en de wirwar paden, voetpaden, tracks is gigantisch.
Maar de klus om die kluwen te ontwarren is nog veel groter.
Ik zag dat de Heemtuin een heel leeg vlak had, dat heb ik maar een vlak met leisure=garden gegeven.
Wederom goed werk! Het netwerk begint er zo een beetje op te lijken Gezien dat je meteen nog een extra pad hebt toegevoegd en de contouren van dat vijvertje hebt bijgewerkt
Wat ik me afvraag bij die “hoedjes”: staan die ook tussen de knooppunten op de hoekpunten of zijn er aparte knooppuntpijltjes op hoekpunten?
Of moet de wandelaar snappen dat zhij een kleur moet volgen die dezelfde richting aanwijst als het hoedje?
In de Betuwe hebben ze ook kleurenrondjes en hebben ze alle raakpunten en snijpunten van die rondjes ook als knooppunt aangemerkt. Ik heb daar het knooppuntnetwerk grotendeels ingevoerd, en daarna de kleurenrondjes ingevoerd als superroute van de samenstellende knooppuntroutes.
Op elke knooppuntroute tag je ook de kleuren van de rondjes waar hij deel van uitmaakt. Dat geeft in JOSM een goede check op de tagging: de colour-tag moet overeenkomen met de lijst Lid van…
Het laat MI mooi zien dat de systemen (A. rondjes opgesplitst in trajecten tussen “keuzepunten” en B. knooppuntroutes samengesteld tot wandelrondjes) niet strijdig zijn; het eindresultaat is namelijk precies hetzelfde!
Zo kan je ook LAWen en SPen maken via de knooppunten, dus door ipv alle wegen als members op te nemen, de samenstellende knooppunttrajecten als members op te nemen. Ik heb daar wat proeven mee gedaan, in principe werkt het wel maar het is onpraktisch in het onderhoud. Dus dat doe ik niet meer, ik hou daar de officiële etappeindeling van Wandelnet / Nivon aan en in de etapperelaties zitten alleen ways.
Maar dit terzijde, ter info.
Als een netwerk duidelijk nog uitgerold wordt, ga ik er persoonlijk nog niet mee aan de gang, ik wacht liever tot het officieel klaar en digitaal beschikbaar is. Anders blijf je aan de gang met checken en herchecken. Ondertussen, als ik een paaltje waarneem dan maak ik er wel twee foto’s van en voer ik het vast in, maar ik ga er niet telkens heen om te kijken hoe ver ze al zijn.
De hoedjes zitten alleen op de knooppunten.
Wandelaars moeten dus zelf snappen of ontdekken dat ze gekleurde routes moeten volgen, maar bij een aantal netwerken wordt dat ook op de informatieborden vermeld.
De kleurtag zet ik ook op elke netwerkroute.
Kleuren puntkomma gescheiden
Ik zet tegenwoordig ook een kleurtag op de startpunten. Dat is een extra check.
De gekleurde routes heb ik allemaal als losse lwn routes ingevoerd.
Het nadeel van routes samenstellen uit netwerkroutes vind ik dat je niet goed kunt zien of de samengestelde route compleet is. Verder zie ik het als een nadeel dat de netwerkroutes in verschillende volgorde liggen en daardoor in een samengestelde route niet mooi aansluiten.Bijv. je hebt een route 25-30 en 25-49, dan sluiten deze routes niet mooi aan. Ook is het nadeel dat er soms overlap in de routes zit. Niet altijd worden er dubbele knooppunten ingevoerd en krijg je soms kleine overlappen bij een knooppunt met bijv. 4 routes, maar niet exact aansluitende wegen.
En het maken van een aparte route is niet zoveel werk, die stel ik samen uit de netwerkroutes mbv de kopieerfunctie van het relatiewindow, je kunt een blok wegen uit een route, tegelijk selecteren en overnemen in een andere route.
En gekleurde routes zijn vaak varianten van elkaar, dus je kunt vaak beginnen met de kopie van een gekleurde route en daar de afwijkingen in opnemen.
En ook een nadeel is, dat er soms geen netwerkroute is voor de gekleurde route. Dat klink raar, maar in de Achterhoek komt dat voor. Dat netwerk is af en toe licht chaotisch.
Een LAW of SP maken op basis van de netwerkroutes raad ik ten sterkste af.
Veel netwerken hebben deze routes niet geïntegreerd en er zijn dus voortdurend afwijkingen van LAW/SP t.o.v. het netwerk.
Kijk bijv. maar eens naar Drenthe in wandelnet.nl
En niet overal is wandelnetwerk uitgerold.
Ik zie LAW en SP als iets aparts en iets dat niet direct gekoppeld moet worden aan een netwerk. Als ze samenlopen met het netwerk is het mooi.
En als een netwerk in aanleg is, is het toch leuk om te gaan ontdekken. Volgen en maar zien waar je komt, voorspellingen doen wat het vervolg gaat worden, etc.
En zie hier ook, in Malden ligt nu een heel stukje netwerk.
In 2008 werd het fietsknooppuntnetwerk Salland aangelegd en die aanleg heb gevolgd, regelmatig kijken waar er weer nieuw aangelegd was en wat ik gevonden had, tekende ik in op een kopie van een fietskaart. Nog voor de echte knooppuntkaart in de winkel lag, had ik mijn eigen knooppuntkaart.
En ja, in 2008 waren er nog niet veel digitale bronnen.
Valt mee, omdat ze zo kort zijn. Hier kan je goed zien dat opeenvolgende leden altijd een knooppunt gemeen hebben, en dat ze samen een volledig rondje vormen.
In waymarkedtrails, als je die route aankiest en dan het hoogteprofiel bekijkt, zie je dat de volgorde binnen de lidrelaties wordt aangepast vóórdat het profiel wordt gemaakt. Dat geldt ook voor de gpx-export.
Maar inderdaad, zodra ze er op de weg een potje van maken en niet netjes aanhouden dat de rondjes volledig uit knooppuntroutes moeten bestaan, dan gaat het wringen en kan je voor die route beter de wegen zelf in de relatie zetten.
Ik ken maar 1 route die naar hun zeggen volledig uit knooppuntroutes is opgebouwd, dat is het Zuider Waterliniepad. Maar die bleken toch stiekem best vaak losse stukjes op te nemen om de boel aan elkaar te knopen, en de aantallen knooppuntroutes werden wel heel onoverzichtelijk, dat was niet meer handig te doen. Dus op een gevement ben ik weer overgestapt op etapperelaties met de wegen zelf erin. En ik had ook het Hollandse IJsselpad deel 2, beetje hetzelfde verhaal, alleen dat is uiteindelijk nooit gemarkeerd, op geen enkele manier, dus dat heb ik weer verwijderd.
Dat kleurentagsysteem hebben we mooi afgesproken destijds, en doorgevoerd in Knooppuntnet. Inmiddels kan de landelijk knooppuntrouteplanner van Wandelnet ook met de kleurtjes werken. Maar die houdt nog steeds bij de grens op.
Nou moeten een paar regio’s nog gaan snappen dat het er niet om gaat om de paaltjes te nummeren, maar om het kunnen plannen van langere routes samengesteld uit delen van de kleurenrondjes, en het daarna ook van punt naar punt kunnen navigeren mbv de nummertjes of codes op de paaltjes.
Daar is ook wat voor te zeggen maar vind het zelf wel grappig om te volgen. Zo heb ik er een soort extra missie bij tijdens een hardlooprondje. Gister bijvoorbeeld nog even de groene route gaan volgen voor zover het ging qua afstand, helaas boog de route na H83 af naar het zuiden. Maar er is wel weer een nieuwe keuzepunt bij. De groene route lijkt hier het streekpad te volgen, met een kleine afwijking in het begin.
Bedankt weer! Bij H83 staat dus ook weer een grijze pijl, die naar H94 wijst. (Helaas geen foto van H83). Achteraf is dat wel vreemd want H91 wijst voor geel ook naar H94 maar dan in zuidelijke richting. Nu is het ook zo dat ik geel niet meer heb kunnen aflopen omdat de pijlen op leken te houden. Mogelijk wordt er bedoeld dat je via geel verderop groen in de andere richting kan oppakken.
Het lijkt me bijna zeker een foutje dat de onderste pijl bij H91 groen is. Als je die richting volgt zie je namelijk gele pijlen en H46 stuurt je voor geel naar H91 toe.
Vandaag nog een ronde gemaakt, denk voorlopig even de laatste qua volgen van de routes. Het hardlooprondje van vandaag leverde weinig nieuwe informatie op. Groen had vanaf H83 geen zichtbare pijlen meer of ik heb ze gemist.
Ben nog het kanaal over geweest om te kijken of daar mogelijk nog H44 en H41 te vinden waren (H44 staat aangegeven op het hoedje bij H60). H44 en H41 daar niet gevonden, ook geen oude bordjes 44 en 41. Wel nog een paaltje met twee pijlen, geel en groen op de hoek (donkerder groen dan in het bos leek het). Is nog heel erg ‘werk in uitvoering’ waarschijnlijk.
@dvdhoven Even een update! Sinds kort ook in Nijmegen ogenschijnlijk gloednieuwe keuzepuntpaaltjes gesignaleerd. Heb weer even grofweg de routes aangegeven. Ze sluiten uiteindelijk bijna aan op die in Malden (H), daar was de grijze pijl dus voor bij H11
Vanaf N84 kunnen we ook de groene pijlen in zuidelijke richting volgen naar N13. Vanaf N13 wijst een grijze pijl richting het kanaal (naar het al eerder toegevoegde H11 dus)
Ziet er netjes uit, mooi die verbinding tussen H en N nu.
Ja dit moet vrij recent zijn gebeurd, want inmiddels vallen die paaltjes en pijlen mij wel op
Vandaag ook nog N60 gezien die weer aan lijkt te sluiten op eerder genoemde N63. Dus er lijkt toch al aardig wat te staan inmiddels qua keuzepunten en bordjes.
Bij deze nog de situatie van keuzepunt N77 naar N63. Dit gehele stuk is voor de groene en de zwarte route. Bij N63 komt paars erbij. Daarmee bedoel ik niet het dunne lijntje, dat is de gpx-track
In Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen wordt een nieuw dekkend wandelnetwerk aangelegd. Sinds het voorjaar 2024 zijn de werkzaamheden begonnen. In steeds meer gemeenten kun je de bewegwijzer, te herkennen aan gekleurde pijltjes, al vinden. De wandelroutes zijn al via de gekleurde pijlen te wandelen, maar het wandelnetwerk zit nog midden in de uitrol. Officiele startpanelen, een nieuwe digitale routeplanner en de wandelkaarten worden eind 2024 / begin 2025 opgeleverd. Houd er tot die tijd rekening mee dat routes nog onvolledig kunnen zijn of nog kunnen wijzigen.
Die digitale planner van Visit Nijmegen en Visit Arnhem is er al. Er zijn 2 planners voor Regio Arnhem Nijmegen.
In die van Nijmegen is nu het oude netwerk eruit gehaald en het knopje voor het Rijk van Nijmegen is ook weg.
En dat ze niet in zee willen met de Wandelnetplanner, kan ik me levendig voorstellen, Wandelnet laat geen kleuren van de routes zien.
Hun eigen planners wel en al die planners komen uit dezelfde stal/fabriek routemaker
Ja, dat volgen is heel leuk.
En ik vind het intekenen ook heel leuk.
En zo loopt OSM een beetje voor de troepen uit.
In dat gebied van gisteren zal ook wel een startpunt komen, ik schat in aan de noordkant. De groene route moet ergens een begin hebben.
Ja, dat weet ik, maar wat heb je daaraan? Je moet eerst iets gaan plannen om de kleuren te zien en dan zie je nog niet de complete routes.
Hier is het een keuzepuntnetwerk en daarin staan de gekleurde routes op nummer 1, navigeren van A naar B komt op plek 2
Keuzepuntnetwerken en knooppuntnetwerken zijn twee verschillende grootheden.
Dat we in OSM hebben gekozen om bij de keuzepuntnetwerken ook netwerkroutes in te tekenen, is voortgekomen uit een felle strijd op het forum, waarin een mapper stelde dat de gekleurde routes zelf onderdeel van het netwerk konden zijn. Een aantal mappers, waaronder ik, betwijfelden dat en uiteindelijk is gekozen voor het huidige compromis, netwerkelementen met de routes samen. Ik heb altijd nog een kater van die strijd, waarin het zover ging, dat de bewuste mapper stelde dat hij mijn werk zo met een knopdruk kon verwijderen en ik had er al vele uren erin gestoken.
Maar ik vind het belangrijk dat je in de keuzepuntnetwerken kunt zien waar de gekleurde routes lopen en welke gekleurde routes er zijn. En dat zie je niet bij wandelnet en gek genoeg ook niet in de eigen planner van Noord-Holland.
Het leuke van een keuzepuntnetwerk is, dat ze gekleurde routes aanbieden, die je als gehele route kunt lopen, maar ook delen van de routes kunt combineren.
Het mooie is, dat we in OSM een compleet plaatje kunnen laten zien, wat geen enkele planner tot dusver kan en/of doet.
Bijv. in de planner van Overijssel worden de LAW’s en Streekpaden en ook de eigen themaroutes als zwarte lijnen weergegeven. Daar heb je niet veel aan.