Algemeen Wandel-, fiets- en vaarroutetopic

Het knooppunt staat nog niet in wandelnet en ook nog niet in de eigen planner van regio Arnhem-Nijmegen. Dat is kennelijk een uitbreiding van het wandelnetwerk.

Heb nog wel wat aanvullende informatie. Ben gister maar even op de fiets gestapt en alsnog langs het paaltje gegaan waarvan ik eerder de locatie heb gedeeld.

Het gaat om keuzepunt H64

Bovenaanzicht:

De punten H58 en H11 heb ik vanaf dit paaltje niet kunnen vinden. Wel nog twee andere keuzepunten die niet op knooppuntnet staan.

H60

H62

Tot slot nog een overzicht van waar bovengenoemde punten zich bevinden:

Zou dit een recente uitbreiding van het netwerk zijn?

2 Likes

Dat impliceert dat je er wel naar gezocht hebt.

Hier in de buurt kwam ik ineens eennsticker met pijltje tegen op een lantarenpaal voor mijn huis, en toen wat routepaaltjes, maar er was nog niets van op onternet te vinden. Pas een maand later dat men bezig was met het wandelnetwerk Amsterdam Amstelland. Ik heb toen het hele netwerk ten oosten van de Amstel in kaart gebracht en op OSM gezet nog vóór het netwerk online stond.

Het lijkt aannemelijk dat dat hier ook het geval is.
Aan de andere kant staan de paaltjes er ook al even, geen graafsporen en al wel vies, al is dat met de overvloedige regen van dit voorjaar misschien na een maand al het geval.
Hou de communicatiemiddelen van het netwerk in de gaten zou ik zeggen.
Leuke vondst!

Overigens vind ik in de wijde omtrek hier af en toe bordjes met een oranje pijl met veer, waarvan ik nog nooit een volgende heb gevonden. Ik zie ze al jaren, en ze worden ook bijgehouden - bij de nieuwe brug bij Ouderkerk hingen er ineens 2 met onderschrift “60 km” en “100 km”, dus waarschijnlijk gaat het om fietsroutes. Maar ik heb nooit kunnen uitvinden waar het van is.

Ga daar maar vanuit. Ik heb een tijdje terug ook ergens gelezen dat ze nog gingen uitbreiden. En de paaltjes zijn gloednieuw, er heeft nog geen vogel op gepoept. :smile:
Bij H64 komt waarschijnlijk een “rondloper” Je kunt zowel links als rechts naar H58
En H60 en H62 verwijzen naar elkaar.
Verder lijkt het erop dat de al bestaande numerieke knooppunten ook een lettercijfercombinatie gaan krijgen.
H60 ligt op de route 40-41 en verwijst richting 40 naar H40 en richting 41 naar H44

Ik heb H60, H62 en H64 in OSM gezet, een route tussen H60 en H62 gemaakt. Positie H62 is nog arbitrair, ik zie 4 pootjes op zijn hoedje, dus waarschijnlijk moet er nog een tweede H62 gemaakt worden. De situatie bij het kruispunt Blankenbergseweg/Broekkant geeft geen mogelijkheid om een keuzepunt te plaatsen met 4 pootjes, max is 3
Ik heb 40 en 41 nog even zo gelaten

1 Like

@IIVQ
Die oranje pijltjes zijn ook wel een leuke vondst, geen idee waar die van zijn. De zoektocht naar de paaltjes voelt een beetje als geocachen :smiley: Die H58 en H11 zijn echt een mysterie tot nu toe, moet toch maar eens beter zoeken …

@dvdhoven
Bedankt! Zie ze ook al direct terug op knooppuntnet :+1: Mocht hier nog meer observatie gewenst zijn kan ik makkelijk nog een keer terug voor preciezere locatiebepaling of foto’s van nog ontbrekende details.

Waar staan die letters eigenlijk voor? Tijdens de eerdere wandeling kwam ik zowel de letters W als H tegen.

De letters vormden ooit in het oer keuzepuntnetwerk in Overijssel een groep.
Maar dat is inmiddels behoorlijk verwaterd en je ziet soms allerlei letters door elkaar.
In het netwerk Arnhem-Nijmegen lijken ze nog aardig de groepen bij elkaar te houden. Maar of ze dat volhouden?
Het is ook een beetje het kenmerk van een keuzepuntnetwerk geworden. Alleen Noord-Holland heeft ze niet.
Maar Overijssel en Gelderland wel

De keuzepuntnetwerken zijn opgebouwd uit gekleurde rondwandelingen.
Op de snijpunten van deze “rondjes” staan de keuzepunten.
Om van een keuzepunt een ander keuzepunt te vinden moet je de gekleurde route(s) volgen in de richting die het hoedje aangeeft.

Bij de H64 op jouw foto :
linksaf: paars naar H58
rechtsaf: rood naar H58
terug: rood en paars naar H11
Hier komen dus rood en paars samen bij H64 vanaf H11 en splitsen hier en gaan allebei naar H58; alleen via een verschillende route

Bij de H62 is nog niet alle info compleet,
Wel kun je zien dat je met geel naar H60 en H17 gaat. De gele route loopt van H17 via H62 naar H60

De bordjes van de routes kunnen op paaltjes zitten, maar ook aan lantaarnpalen, verkeersborden etc bevestigd zijn, vaak zijn die laatste flink klein en soms lastig te zien.

Er moeten ook startpunten zijn, alle routes hebben 1 of meer startpunten, maar Arnhem-Nijmegen geeft online nog geen info over deze startpunten.

Met Waymarked Trails kun je bij Arnhem/Oosterbeek het systeem met de gekleurde routes zien. Die heb ik daar allemaal ingetekend. Helaas geeft WMT geen startpunt info. Dat doet knooppuntnet wel, die laat de startpuntnamen zien.
De startpunten staan ook in wandelnet.

Een gedeelte het ‘mysterie’ is opgelost, ik heb nu wat beter door hoe de routes lopen vanaf H64 en heb een aardig stuk van de gele route (H62) kunnen bepalen door deze eens te volgen. Helaas had ik al wat te veel gelopen om deze echt verder te volgen in het Heumensoord (bosgebied tussen Nijmegen en Malden).

Vanuit 64 kun je met de paarse route tot aan H62 komen. De zwarte pijlen geven aan waar rood en paars nog samenlopen. Je kunt de route natuurlijk twee kanten op lopen maar dit is de richting die ik nu zelf gevolgd heb. Interessant is dat er vanuit H11 ook nog een grijze pijl naar rechts staat (vanuit de aankomstrichting zoals aangegeven). Bij H80 splitst rood af naar H15, heb ik nog niet kunnen volgen dus weet de locatie van H15 niet. H25 is eigenlijk een keuzepunt zonder keuze. Het paaltje staat dus ook niet op een punt waar wegen samenkomen maar in de bocht.

H25

@dvdhoven
H62 staat net iets verderop waardoor je ook in OSM wel 4 pootjes kan hebben, de gele pijl gaat richting de Kerkweg. Dit is de aangepaste situatie:

Wat de paarse route doet vanaf H62 is mij een compleet raadsel. Heb deze proberen te volgen maar kwam geen pijltjes tegen en heb een aardig stuk in die richting doorgelopen en nog eens terug om te zien of ik toch geen bordjes gemist had.

Bij de gele route is dat wel het geval, daar kwam ik op de benodigde momenten deze tegen:

De gele route, of althans een gedeelte, komt in een volgende post.

1 Like

Leuk werk hè, dat uitzoeken. :smile:
Heel herkenbaar. Zo heb ik ook vaak lopen zoeken en speuren.
Ik heb de routes en knooppunten erin gezet, ook een begin van de gekleurde routes gemaakt. Die kun je in WMT zien.

Wat H25 betreft, ik vermoed dat dat een bureaugevalletje is geweest.
Deze netwerken worden eerst achter een bureau ontworpen en later gaat men dan kijken of alles past. En ik heb het vermoeden dat men gedacht heeft over een grasberm langs het kanaal verder naar het zuiden te kunnen.
In het terrein werd het een gevalletje Oeps! Een flink hek!
Ik vermoed dat H79 ergens langs het kanaal staat, een stuk zuidelijker bij de sluis steekt een route 44-84 het kanaal over en het ligt voor de hand dat men vanuit hier een aansluiting op die route wil maken langs het kanaal.

Grijze pijlen zijn verbindingsroutes tussen twee gebieden.
Vanuit H11 zal er kennelijk een verbinding komen met een meer noordelijk - nog aan te leggen - gebied.

Het mooie is dat we nu al een stukje netwerk in OSM hebben.

Ja dit is zeker leuk werk, vooral als het nog wat oplevert in de vorm van nieuwe keuzepunten :slight_smile:

Heb de gele route nog wat verder kunnen volgens en onder andere daardoor nog wat extra knooppunten kunnen toevoegen naast degene die ik eergister had gevonden. Heb het weer opgeknipt in meerdere plaatjes om het detailniveau hoog genoeg te houden zodat jij (@dvdhoven) de wegen goed zou moeten kunnen zien.

Vanaf H62 gezien is dit het eerste stuk dat door Malden slingert en is aangegeven met die kleine bordjes zoals op foto:

Vanaf H89 gaat het verder langs de Rijksweg naar H73

Vanaf H73 wordt het interessant want rood komt erbij

Gister ben ik nog even hardlopend de situatie verder gaan volgen. Nadeel is dat ik geen foto’s van de keuzepunten kon maken dus moest ze onthouden. Vanuit H90 kom je bij H68. Dat paaltje was aardig goed verstopt tussen het groeiende groen, dus was in eerste instantie aan voorbij gelopen. Vanaf H68 kom je bij H46 en hier is paars opeens weer in beeld + een groene pijl. Bij H91 splitst geel weer af maar na dit punt ben ik geel uiteindelijk ook weer kwijtgeraakt. Wel een aantal bordjes tegengekomen die bevestigde dat ik op het goede pad liep maar toen stopte de bordjes. Moet iets gemist hebben of de route is nog niet af.

Hoe dan ook hier de situatie vanaf H90:

Heb paars nog proberen te volgen in beide richtingen. Helaas ben ik paars en groen (die wijzen samen weer Malden in) uiteindelijk kwijtgeraakt in die richting. Echter vanaf H81 ben ik paars uiteindelijk nog weten te volgen tot H64! Daar moet ik nog even een plaatje voor maken.

1 Like

Ik heb alles ingevoerd

1 Like

Goed werk! Heb even gekeken in Waymarked Trails en het ziet er heel netjes uit zo, ook met de kleuren van de routes. Zal eens goed kijken naar hoe het precies in OSM staat, dat is wel leerzaam. Lijkt me een hoop werk om alles van de juiste tags te voorzien.

Bij deze nog het stuk H81 - H64 om paars (en rood) nog wat verder in te vullen. Rood van H88 naar H66 heb ik nog niet daadwerkelijk gelopen maar heel veel opties zijn er niet. Weet wel uit observatie dat beide keuzepunten naar elkaar verwijzen.

1 Like

Ik heb het weer verwerkt.
Het is geen hoop werk, maar goed ik vind het leuk werk en ik doe het vaak, dus ja, dan kijk je er iets anders tegen aan. :smile:
En nu laten zich meer dingen voorspellen:
H15-H80 grote kans via Elleboog, Hatertseweg, Broekkant, Hoge Brug
H58-H64 vanaf H64 via Oprijlaan, Hatertseweg, Jufferstraat, Laantje en dat wat paden.

1 Like

Bedankt! Wil vanmiddag rood nog even letterlijk nalopen om het ontbrekende gedeelte te bevestigen, maar het globale verloop laat zich wel raden ja.

Zoals gezegd nog de beloofde invulling van de rode route, en de voorspellingen H15-H80 en H58-H64 blijken te kloppen :slight_smile: . Het al ingetekende stuk tussen H88 en H66 is ook correct gebleken (kon ook praktisch niet anders).

Om te beginnen H80 naar H15. Hierbij wel de aantekening dat ik twijfel over hoe de oversteek moet worden aangegeven. De pijl laat je gewoon direct de Rijksweg oversteken. Dit is een behoorlijk drukke weg waar op dat stuk 80 mag worden gereden. Iets verderop is een fietsoversteek met vluchtheuvel.

Tussen H58 en H64 loopt de rode route inderdaad door de landweggetjes.

Ik probeer altijd te zoeken naar de meest veilige oversteek. Vaak wordt in planners en in kaarten de oversteek gewoon rechtdoor ingetekend. Bij H62-H89 heb ik de voetoversteek over de Rijksweg ingetekend en de route daar over heen gelegd.
Bij H15-H80 is de fietsoversteek de meest veilige optie, dus daar leg ik de route overheen. Het is maar een paar stappen lopen.
En die Rijksweg is druk, dat was die jaren geleden al, dus dat zal nu wel helemaal zo zijn.

En alles is ingevoerd

1 Like

Top, goed opgelost met oversteek denk ik. Nu staat de complete rode route op de kaart :smiley:

Jammer dat ik het spoor van paars en geel niet verder meer heb kunnen volgen. Zou nog een keer terug kunnen om nog eens extra goed naar de bordjes te zoeken. Heb dus nog wel een stukje van paars (en groen) vanaf H46 Malden in kunnen volgen maar niet tot aan het volgende keuzepunt. De groene route zou ik ook nog kunnen nalopen verder het bos in.

Zou het kunnen dat de routes gewoon nog niet compleet ‘uitgezet’ zijn met borden en paaltjes gezien het allemaal zo nieuw oogt?

Mogelijk een georganiseerde fietstocht op een bepaalde dag. Bij het opruimen zijn ze dan een paar pijltjes vergeten te verwijderen.

Dat is heel goed mogelijk. Dus ja, gewoon afwachten en nog eens proberen.

@dvdhoven
Ja denk dat ik die routes even op moet geven voor nu. Wat ik kon vinden staat ervan op de kaart. Groen kan ik nog wel een eindje proberen te volgen.

Heb nog wel een blauwe route in de aanbieding :D. Het is een simpel rondje door de Heemtuin. Die bevindt zich vlakbij waar nu H68 op de kaart staat. Op het paaltje wijst een blauwe pijl richting de ingang van de Heemtuin. Op het terrein kom je dan nog een keer een paaltje met H68 tegen! Heb deze even aangegeven als H68 Blauw. De paal staat eigenlijk verder van de splitsing af maar zo kun je in OSM de wegen beter laten aansluiten. Bij H77 is wel een leuke situatie, die laat je met de grijze pijl ook nog naar H13 gaan. Op H13 staat een grijze pijl richting H77 terug en het symbool van Streekpad Nijmegen.

Om de route te kunnen maken heb ik twee paadjes toegevoegd (inmiddels geüpload) die nog niet op de kaart stonden.

Heb de paden voor nu toegevoegd als highway=path zonder verdere aanduiding. Merk dat binnen dit kleine gebiedje ook ‘track’ en ‘footway’ voorkomen. Zou goed zijn om het in 1 keer gelijk te trekken. Nu is voor 1 pad bijvoorbeeld lit=no aangeven maar dit geldt eigenlijk direct voor alle paden, dus ook dat gelijk trekken etc.

1 Like