Algemeen Wandel-, fiets- en vaarroutetopic

Hier een algemeen topic over wandel- fiets- en vaarroutes en knooppuntroutes in NL, want volgens mij was dat er nog niet.

1 Like

En dan gelijk een concrete vraag:
Ik heb geconstateerd dat het trekvogelpad in het veld anders loopt dan nu op Openstreetmap staat. De route op Wandelnet komt overeen met het veld. Op zich makkelijk aanpassen.
De superroute Trekvogelpad is echter opgesplitst in subdelen (ik neem aan etappes uit een routeboekje), in dit geval deel 6 en (deel 7, en het punt waar op OSM deel 6 in 7 overgaat (in de buurt van metrostation Gaasperplas) niet meer in de actuele route ligt.

Waar leg ik nu de overgang van deel 6 naar deel 7?

De OSM-relaties volgen de etappe-indeling van Wandelnet, dus daar moet je de overgang kunnen zien!

Thx, die had ik niet gevonden. Aangepast!

1 Like

Als je een etappe op de weg gezien hebt, pas je dan de survey:date aan? Dan zet de sophox query hem weer netjes in de lijst. Dan kan je bv. in de filter zetten “Trekvogel”, sorteren op de naamkolom en dan heb je een (op het moment tamelijk droevig stemmend) beeld over de aktualiteit van het Trekvogelpad in OSM.

Waar moet ik die survey_date op zetten?

• Op de individuele ways (lijkt me niet, want de wijziging is onderdeel van de route, niet de ways)?
  • Op de route (ook problematisch, ik heb namelijk maar 800 meter gesurveyd van deze deelroute van een km of 15)

Daarnaast: Ik had nog nooit van Sophox gehoord en ik uit de site wordt me geheel niet duidelijk waar het voor is (ik zie alleen een plaatje van sophox met de twee bezems en links en rechts wat menuknoppen die niets doen). Er hangen heel veel zaken aan OSM en ik kan niet van alles weten hoe en wat. Ik map gewoon de actuele situatie op de grond.

‘survey:date=*’ op de routerelatie, maar inderdaad alleen als je die helemaal gezien hebt en als hij klopt!
Probleem is dat veel mensen routes lopen maar niet mappen, en mappers lopen meestal geen hele etappes.

Sophox is een online querytaal die o.m. OSM kan bevragen, en die de resultaten in een dynamische tabel kan weergeven.

De sophox query duurt wat lang maar dan hoort hij dit te geven:

En als je dus een bepaalde LAW neemt kan je in de tabel daarop filteren en dan zie je de survey-status. Een geschikte tool voor dynamisch onderhoud dus, maar helaas zijn er uberhaupt te weinig mappende mensen die systematisch de lange wandelroutes surveyen.
Verslagen plus gpx-sporen van LAW-trekkers heb ik wel veel gekregen maar die wijken in de praktijk heel vaak van de gemarkeerde route af en vergeten dan wat en waar precies. Als het je puur om het wandelen gaat dan boeit de precisie ook niet zo erg; degenen die na je komen moeten het lekker zelf uitzoeken toch, dat is deel van de pret!

PS. Ik zet tegenwoordig type=superroute op de hoofdrouterelatie, dan geeft de continuïteitslijn in de JOSM relatiebewerker aan of de deelrelaties goed op elkaar aansluiten. Het laagste niveau, met de wegen erin, is type=route.
Voor de soms aanwezige relatie waarin alle varianten (tegenwoordig ook rondwandelingen met het padnaam en dezelfde ref) en de hoofdroute samengenomen zijn, met de juiste rollen, gebruik ik nog steeds type=route. Tegen de tijd dat data users en renderers iets aparts met die relaties gaan doen zou het kunnen dat er een ander type nodig is, route_master of zo. Maar dat kan nog wel even duren ben ik bang, voorlopig zijn er nog erg weinig toepassingen die de relatiehierarchie uberhaupt gebruiken.

1 Like

Ik ben bezig alle LAWen (wit-rood) en SPen (geel-rood) op foutjes in de relaties te kontroleren. Onderbrekingen, volgordefouten, niet aansluiten van deel-relaties etc.
Helaas maak ik daarbij zelf ook nog wel eens een beginnersfout, zoals het opknippen van een rotonde zonder de andere routes die eroverheenlopen bij te werken… (Sorry Leo, bedankt voor het herstellen van de busroutes).

Wat me opvalt is dat er heel, heel weinig fouten inzitten, en wat er inzit zijn bijna allemaal userfouten, geen editorfouten. En daar ben ik erg blij mee, want toen ik jaren geleden met dit werk begon was er bijna geen beginnen aan.

Verder ben ik ook erg blij met de verbetering van de sorteerfunctie in JOSM, die ook de forward en backward rollen in (vooral) fietsroutes perfekt afhandelt.
En ook de continuity lijn voor superroutes in de JOSM relatiebewerker, die laat zien of de members aansluiten.

Nu ik toch positief nieuws aan het brengen ben: Een medewerker van Utrechts Landschap gaat hun gekleurde paaltjes-routes in OSM mappen. De bestaande (letterlijk) nalopen en verbeteren, en de nog niet OSM aanwezige nalopen en nieuw invoeren. Ik werk hem in; op de wandelwiki is hij al lekker bezig.

Een groot voordeel is, dat inmiddels veel LAW’s en SP’s gelijk op lopen met het wandelnetwerk.
En als knooppuntnet dan een fout in het wandelnetwerk meldt, kijk ik altijd gelijk naar alle routes, die meelopen met de knooppuntroute en repareer die ook gelijk.
Laatst had ik dat ook nog. Een wandelmapper, die ID gebruikt had een LAW en een wandelnetwerkroute “aangepast”. De knooppuntroute werd door knooppuntnet gemeld en zo kon ik knooppuntroute en LAW tegelijk repareren.
En gelijk heb ik toen maar een aantal andere changesets van die mapper gechecked en kon ik ook nog flinke schade in een andere LAW herstellen.

1 Like

Grote gebeurtenissen werpen hun schaduw vooruit :slight_smile:

2 Overijsselse routes, de rode en de gele lopen deels over Gelders gebied en zijn op zijn Overijssels bewegwijzerd, maar nu is in Steenenkamer een Overijssels paaltje vervangen door pré Veluws wandelnetwerkbordjes:

Op het blauwe vlakje komt bij realisatie van het wandelnetwerk het nummer van het volgende keuzepunt te staan.

En het jongste klompenpad in Twello, het Posterpad heeft ook op wandelnetwerk voorbereidde bordjes gekregen:

De tekst “volgende keuzepunt” wordt bij realisatie van het netwerk vervangen door het keuzepuntnummer waar je naar toe gaat.

Dwars door Gelderland

Weet iemand of de route “Dwars door Gelderland” nog bestaat?
Ik kom die routes tegen, maar zoeken levert alleen een wandelzoekpagina op: Dwars door Gelderland en de links op die pagina zijn dood, wat er op wijst dat de route kennelijk niet meer bestaat.
In dat geval kunnen de routes verwijderd worden.

Ik val bijna van mijn stoel! Dat ik dit nog mag beleven!

Bij het nieuwe Veluws wandelknooppuntnetwerk, wordt bij elk paaltje of bordje het knooppuntnummer vermeld. Het lijkt daarmee heel erg op fietsknooppuntnetwerk.
Ja, zo moet het zijn, dit is klantvriendelijk.
Maar het staat daarmee ook mijlenver af van het Overijsselse model, waar het vanaf geleid is.
En op Mapallary staan ook een aantal knooppuntpalen, zoals deze bij Oosterbeek: Mapillary cookie policy use