Algemeen Wandel-, fiets- en vaarroutetopic

O, op die manier. De Wandelnet wandelplanner laat wel de LAWen en SPen zien, maar niet de kleurenrondjes. Ik zal eens vragen of ze een optie kunnen inbouwen om de kleurtjes gelijk al op de kaart te laten zien. Eigenlijk is dat een makkie, want ze wéten de kleuren al wel en routemaker doet het voor visitnijmegen dus al.
De Betuwe (West-Betuwe, Over-Betuwe) heeft ze ook, en de Achterhoek, en Noord-Holland, en op de Veluwe… Genoeg reden om het op een algemene landelijke wandelplanner te ondersteunen, lijkt mij.

routemaker maakt ook de planner van Overijssel en van de Veluwe en daarin worden de kleuren van de rondjes getoond. Dus ja het kan.
Provincies Noord-Holland, Gelderland en Overijssel hebben keuzepuntnetwerk voor de hele provincie.
De Achterhoek is wel een lastige, omdat de Achterhoek niet met gewone kleurenrondjes werkt, maar wandelroutes met een waaier aan symbolen en dan is soms erg lastig om te bedenken welke routekleur dat nou is.

En dan is er nog de wens om de eigen thema routes ook weer te geven.
Zo heeft Noord-Holland het Noord-Hollandpad
De Achterhoek heeft een Liudgerpad
Overijssel heeft onder meer lokale rondjes om een plaats heen en verder eigen streekpaden zoals de Sallandse Zandloper, Sallandpad, Schipbeekpad, Vechtdalpad, Reggepad, Smokkelpad, Hilligenpad en nog veel meer

Routemaker heeft goeie handel… die verkopen allemaal “unieke” planners die in feite variaties van hetzelfde zijn. En het gebied verandert niet, of je het pad nou voor een kleurenrondje, een LAW, een themaroute of streekpad of zelfgepunnikte dagtocht loopt.
Is toch meer een kwestie van uniekheid proberen uit te stralen in een wereld vol dezelfde dingen. Nou, ze zijn allemaal enorm uniek hoor, die provinciale wandelsites! Allemaal unieke vogelsoorten, unieke brandnetels die je nergens anders vindt, unieke bossen en unieke velden met uniek dorpjes en stadjes en unieke ruïnes.

Ze hebben te veel te besteden denk ik. En dan klagen dat er geen geld is om nummertjes op de pijltjes te plakken, voor een paarhonderd euro. O ja, dat kan natuurlijk niks zijn, want dat is te goedkoop! Maar we doen wél een app, want wandelaars die hebben graag 1000 losse steden- en streek-apps op hun mobieltje.

1 Like

@dvdhoven Heb de paarse route inmiddels ook een keer rond(hard)gelopen. Waren twee sessies voor nodig in verband met een foutje bij de eerste.

Vanaf N44 gaan de paarse en zwarte route verder. Een beetje vreemd dat je bij de Grootstalselaan als loper over het fietspad aan de overkant wordt gestuurd terwijl er aan de kant waar je al bent een stoep is. Echter langs het fietspad staan wel de bordjes.

Bij het gele vraagteken heb ik het verloop van de route maar moeten gokken want bij die kruising stond geen bordje. Maar eigenlijk zijn er geen andere opties en uiteindelijk komen de bordjes weer.

Punt 1 geeft aan dat in elk geval vanaf daar blauw en rood ook zijn aangesloten. Dit blijft zo tot aan N55. Daar splitst blauw af. Rood, zwart en paars gaan door naar N60.

Punt 2 was een foutje van mij omdat ik wat bordjes had gemist bij N60. Dus het stuk N60 tot aan de Burgemeester Daleslaan klopt niet op dit plaatje. Vanaf de Burgemeester Daleslaan tot aan N63 klopt wel.

Later nog een keer teruggegaan en heb paars vanaf N60 verder opgepakt, en daarbij meteen nog een extra keuzepunt gevonden.

Vanaf N60 is ook groen erbij. Maar die kunnen we misschien beter nog even weglaten aangezien er al een groene route is ingetekend. Andere kleur groen … (handig). In elk geval gaan Paars, rood en zwart door de Goffert verder naar N22. Daar splitst paars af en gaat dus uiteindelijk richting N63.

Ik heb het ingetekend.
Af en toe wat lastig, maar het is prima gelukt.
En het is en blijft leuk werk.

Die Grootstalselaan is heel slecht.
In mijn ervaring, inmiddels alweer zo’n 8 jaar en meer geleden, is het een zeer drukke weg, die niet makkelijk over te steken is.
Bij het gele vraagteken, komt naar mijn idee, nog een keuzepunt. De blauwe en rode route moeten toch ergens vandaan komen.
Het lijkt er sterk op dat bij het Goffertstadion een startpunt komt. De paarse, rode, zwarte en nieuwe groene lijken daar te starten of langs te komen. Het komt vaak voor in keuzepuntnetwerken, dat routes meerdere startpunten hebben en gezien de ligging van de andere groene route, verwacht ik dat bijv. N44 ook een startpunt wordt.
Wat de nieuwe groene route betreft, die heb ik er gewoon in gezet. Het komt vaak voor dat bepaalde kleuren dicht bij elkaar liggen. Zolang ze elkaar maar niet kruisen, is het goed.
Verder zijn we qua kleuren beperkt.
Voor het osmc:symbol zijn er maar een beperkt aantal kleuren beschikbaar en aangezien Way Marked Trails de enige kaart is, die de routes kan tonen, moeten we daar vanuit gaan, anders wordt het werk onzichtbaar en dat is ook niet echt leuk.
Maar zo groeit het wel, heel leuk, nieuw netwerk

1 Like

Top! Ziet er echt al gaaf uit zo op WT.

Ja dat is het ook, daarom snap ik niet waarom je die over moet steken als je toch niet verder richting Malden gaat. Een mogelijke reden is dat de stoep voorbij de St. Jacobslaan ook wordt gebruikt om auto’s half op te parkeren en dus niet altijd goed toegankelijk is voor wandelaars.

Met dat startpunt bij N60 kun je weleens gelijk hebben, dit is dus de nieuwe groene:

Vergelijk dat met de foto van N84 die ik eerder plaatste. Die routes lijken elkaar niet te kruisen. Vermoed wel dat er bij N25 een foutje is gemaakt qua kleur groen:

Dat is de kleur die ook bij N84 is gebruikt maar deze wijst in noordelijke richting en route met deze kleur is al rond. Dat de nieuwe groene route bij dit punt uit gaat komen zou wel prima kunnen.

Ik heb nu even weinig tijd om routes in OSM te zetten en te kijken hoe dat ook alweer ging.
Dit zijn de resultaten van mijn wandeling vandaag
De knooppunten staan in OSM, de routes ertussen nog niet. De bordjes op elk knooppunt heb ik in de note erbij gezet.
Voor N60 staan de richtingen verkeerd op de paal, maar heb ik wel overgenomen.

Ik heb niet het gevoel dat de gele route af is. Bij het einde van park brakkenstein stopt de route abrupt. De route heb ik vanwege tijd ook niet verder naar het noorden gevolgd

Mooi werk. Ik kan dit morgenochtend oppakken en zoals eerder gezegd, ik vind het leuk om te doen.

Interessant! Die kant van Nijmegen heb ik niet meer bezocht qua wandelen / hardlopen de laatste tijd. Eens kijken of ik morgen blauw en/of rood kan oppakken want die sluiten mogelijk hier aan op de route die @dvdhoven al heeft ingetekend: Waymarked Trails - Hiking

Wel opmerkelijk dat N60 nog een keer wordt gebruikt, bij de Goffert staat dat nummer ook. Blijkbaar is er dus ook nog een tweede paarse route als ik het zo zie?

Ik heb een vermoeden over de letters: beginletter gemeente.
Dus Nijmegen, Heumen en Berg en dal.
Dat geeft ook hoop dat knooppunt N70 niet op route N70 komt te liggen, die loopt immers (bijna) volledig in gemeente berg en dal.

Het herhalen van nummers is dan ook niet gek, als er meer dan 100 knooppunten worden geplaatst in Nijmegen moet dat haast wel.

Ik heb alles ingetekend.
Nav de note teksten bij N27 en N60 ben ik zo vrij geweest een klein stukje extra in te tekenen. Zowel N27 als N60 verwijzen naar B94 en omdat deze op de Limes route moet liggen, was er naar mijn idee maar 1 plek mogelijk voor B94 en konden de routes B94-N27 en B94-N60 ook worden ingetekend.
Bij N60 lijkt de note tekst niet helemaal correct,
er staat “NW: B94, Limespad, geel NO: N45, geel ZO: N43, Limespad”
volgens mij moet dat “NW: N43, Limespad, geel NO: N45, geel ZO: B94, Limespad” zijn.
Dit is leuk zo, geleidelijk bouw je een netwerk op. :smiley:

Heb vandaag een rondje gemaakt door dit gebied (al ben ik een stuk minder ver oostwaarts gegaan). Toch een pittig hardlooprondje door het gezoek naar bordjes maar leuk om te doen. Wel frustrerend om het spoor kwijt te raken maar dat hoort er nu eenmaal bij in deze fase met een incompleet netwerk :slight_smile:

Vermoedelijk is er inderdaad een tweede paarse route. Als er zoveel keuzepunten gaan komen dan moeten kleuren ook wel hergebruikt gaan worden.

Mijn intentie was om het al ingetekende netwerk op park Brakkestein aan te laten sluiten maar dat is niet gelukt. Rood en Blauw lijken daar dood te lopen en met geel kwam ik zelf ook niet verder dan wat er al is ingetekend / geschetst. Het lijkt me wel erg waarschijnlijk dat rood en blauw uiteindelijk via het terrein van Radboud UMC / Universiteit en/of door de woonwijk uit gaan komen op wat er nu al staat. Heb Toernooiveld helemaal afgelopen tot de Kapittelweg maar geen gele bordjes gezien daar.

Wel nog twee nieuwe keuzepunten vanaf N55 gevonden: N40 en N82. Dit stuk wordt door de blauwe route gelopen. Het stuk N40 tot N82 ook door paars:

(excuses voor het laatste stukje dat is afgeknipt maar dat is dus vanaf de Vosselaan naar Oude Molenweg voor N55)

En dit stuk is ook ingetekend.

Bedankt!

Bedacht me later dat ik de situatie rond N82 niet goed in kaart heb gebracht. Hierdoor staat N82 nu verkeerd. De correcte situatie is daar als volgt:

situatie_n82

Blauw heeft aan de overkant echter nog geen bordjes. N82 wijst in die richting naar N87 (nog niet gevonden). Westelijk naar N40 die we inmiddels hebben en oostelijk (alleen voor paars) naar N39. Die heb ik ook nog in de aanbieding. Volgt nog een kaartje van.

Edit: nog het kaartje voor N82 naar N64

Wat paars na N64 doet weet ik nog niet. Waar rood vandaan komt en waar rood uiteindelijk naartoe gaat weet ik ook nog niet gezien ik rood kwijt ben geraakt na het volgen van het pad na N64. Maar het moet eigenlijk wel bij Park Brakkestein uit gaan komen. Of dit moet een andere rode route zijn. In westelijk richting komt deze waarschijnlijk bij het Goffertpark uit.

Ik vermoed dat B94 op de plek komt te liggen die je hebt getekent, maar ben hem tijdens mijn rondje niet tegengekomen.
Betreft N60; de note klopt met de fysieke markering. De fysieke markering klopt niet met de werkelijkheid. Hier heb ik al een melding van gedaan bij meldpuntroutes.

1 Like

N82 verplaatst en N39-N82 en N39-N64 ingetekend.

Check! Zie dat je meteen ook verbeteringen hebt aangebracht mbt de voetpaden bij de Rode Kruislaan. Heb daar ook nog even wat surfaces toegevoegd en aangegeven waar hellingen zijn.

Ik heb wat meer knooppunten erin gezet.

Deze zijn langs mijn fietsroute, dus behalve de bordjes op de paaltjes heb ik geen info over hoe ze verbinden. Wat ik rood en oranje heb genoemd lijkt erg op elkaar. Zie afbeeldingen. De ene heeft wel een zwarte rand, de andere niet.

En met de fiets nog de rode en blauwe route bekeken. Het begint er al wat op te lijken:

Het werd op het eind wel wat te donker om de bordjes nog goed te zien. Vandaar de gaten in de blauwe route rechts

1 Like

Ah mooi dat er nu een stukje meer van rood en blauw staat waar ze aansluiten op paars en zwart. Daar staat dus keuzepunt N28.

Begint nu zeker ergens op te lijken want alle keuzepunten waar naar verwezen wordt staan op de kaart nu: