Een heel lang verhaal, maar dit is de reaktie die ik in gedachten heb. Kommentaar en aanvullingen welkom!
===========
Bedankt voor de reactie.
**Allereerst
**Dat de 4 NS-wandelingen zonder toestemming van de eigenaar/beheerder zijn overgenomen in OSM is een fout. Onbedoeld en met de beste bedoelingen, maar het had zo niet mogen gebeuren. De betreffende mapper is hiervan op de hoogte en erkent de vergissing. Onze welgemeende excuses hiervoor!
Tegelijk is het zo dat er in het verleden ook kontakten zijn geweest (zowel centraal als op padgroep-niveau) waarbij geen bezwaren werden gemaakt tegen het gebruiken van de gpx-bestanden, sterker nog geregeld zijn gpx-en op verzoek toegestuurd. Dat er nu ineens weer bezwaar tegen is verrast ons wel.
Nieuwe website Wandelnet
Ik heb een testsessie meegedaan voor de nieuwe site, dat beloofde veel goeds. Met name als de routekaartjes en downloads live aan de routedatabank gekoppeld kunnen worden, én die tegelijk echt actueel gehouden wordt, los van de boekjes-cyclus. De planner-via-wandelpaden op de routedatabank ziet er ook heel goed uit.
OpenStreetMap
Wat betreft OpenStreetMap, ik denk dat ik een paar zaken moet verduidelijken. Om te beginnen: Het enige doel van OSM is om wereldwijd mensen en instellingen van dienst te zijn met relevante locatiegebonden informatie. Antwoord op de vraag: “Wat is hier?” zeg maar. Geen promotie, geen exploitatie, vrij en voor niets.
Wie doen dat? Nou, net als bij bv wikipedia: iedereen die zich geroepen voelt kan bijdragen. Het staat bijvoorbeeld Wandelnet, padgroepen en individuele vrijwilligers ook vrij om hiervan gebruik te maken en/of eraan bij te dragen ten behoeve van kwaliteit en consistentie van informatie.
Er is geen bedrijfsleiding of centrale aansturing. Er zijn wel een aantal regels waaraan men geacht wordt zich te houden.
Geen logo’s
OSM-mappers gebruiken voor routes geen logo’s. Ze voeren in de OSM-database een label in, dat in tekst een benadering van de gebruikte (in dit geval internationaal al heel lang bestaande) markering en een afkorting van de naam of serienaam geeft. Bijvoorbeeld “osmc:symbol=red:red:white_lower:GR:Black” voor het Grote Rivierenpad. De renderers, bijvoorbeeld OsmAnd en waymarkedtrails, gebruiken dat naar eigen inzicht om het markeersymbool te benaderen. Ook die gebruiken geen geregistreerde beeldmerken.
Invoer van routes
OSM-mappers zijn mensen die op eigen initiatief datgene wat zij op de weg en in het veld aantreffen, invoeren in de OSM-database. In dit geval dus wandelaars die routemarkeringen aantreffen, de route volgen, en in OSM aangeven wat zij tegenkomen en welke paden en wegen zij daarbij doorlopen. De gewoonte is om daarbij te verwijzen naar de aanbieder/beheerder van de route, en tegenwoordig ook meestal een link naar de website. Een gewoonte in Nederland is om de padindeling van de aanbieder aan te houden, zodat de gebruiker die doorlinkt naar de website, niet voor verrassingen komt te staan.
Wijzigingen bijhouden
Wijzigingen van de routemarkering op de weg vindt op dezelfde manier zijn weg naar OSM: mappende wandelaars voeren de op de weg aangetroffen routewijzigingen in. Tegenwoordig gaat dit ook vaak via opgenomen tracks, zodat de invoerder vaak iemand anders is dan de wandelaar. Er zijn ook OSM-mappers die systematisch lange gemarkeerde routes nalopen en bijwerken. Dit heeft tot gevolg dat vooral veelbelopen wandelroutes heel aktueel blijven in OSM. Enige tijd geleden zijn OSM-mappers ook begonnen met het registreren van de surveydatum, zodat de wandelaar precies kan zien wanneer de OSM-routelijn precies overeenkwam met de op de weg gemarkeerde route.
Andere bronnen
Indien er toestemming is, kunnen andere bronnen gebruikt worden om de invoer van routes te verbeteren en/of versnellen en om survey reports te verifiëren. In dit geval is de invoer van de nieuwe ns-routes versneld door de routebeschrijvingen te gebruiken, maar al langer bestaande ns-wandelingen zijn op basis van waarneming op de weg ingevoerd. Inmiddels zijn 2 van de 4 nieuwe ns-wandelingen ook al op de weg gelopen. Voor de andere twee zou verwijdering geëist kunnen worden en dat zou dan ook zeker gebeuren, maar ook die zouden dan snel weer op OSM verschijnen zoals ze op de weg aangetroffen zijn.
Export naar gpx
De in het OSM-GIS bestaande routes kunnen altijd als gpx of in andere formaten geëxporteerd worden, dat is funktionaliteit die voor iedereen en alle voor toepassingen vrij beschikbaar is omdat het een open platform is.
Zonder toestemming
Als er geen toestemming is om de informatie van NS/Wandelnet te gebruiken voor invoer van de 4 nieuwe NS-wandelingen, zullen ze uit OSM verwijderd worden. Twee ervan zijn echter inmiddels ook vanaf de weg gerapporteerd en aangepast. Die zullen dus onmiddellijk weer verschijnen, met andere bronvermelding. De andere twee zullen weer verschijnen zodra die ook nagelopen zijn door een OSM-mapper. Ik verwacht dat dat binnen een week het geval zal zijn.
Voorstel
Op basis van bovenstaande uitleg zou mijn voorstel zou zijn om ons deze omweg te besparen. Ik hoop dat we juist goede afspraken kunnen maken om te zorgen dat de wandelaar op alle manieren zoveel mogelijk dezelfde 100% juiste en aktuele route-informatie mét survey-datum krijgt, waarbij OSM de wandelaar voor alle andere informatie, zoals POI’s en boekjes, direkt door blijft linken naar de website van Wandelnet.
Ik voeg daaraan toe dat in OSM het probleem van “hoe krijg je de aangetroffen routewijzigingen zonder vertraging op de kaart en in de gpx-en” technisch heel soepel opgelost is via de doe-het-zelf-methode. Is dat misschien iets waar Wandelnet baat bij kan hebben?