Gemeente Arnhem is een tijd bezig met ‘omgekeerd inzamelen’ waarbij restafval niet meer in een kliko gaat, maar naar een ondergrondse container moet worden weggebracht. Hiervoor zijn over het afgelopen jaar veel extra ondergrondse containers geplaatst. En die containers staan lang niet allemaal in OpenStreetMap.
Dit lijkt me een leuk en haalbaar project om een dataset op te vragen en te importeren in OSM. Dit is voor mij de eerste keer. De data opvragen kan via een Open Data verzoek (verwijst door naar data.overheid.nl) Als backup is er nog de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who), maar ik verwacht niet dat ik me daarop hoef te beroepen, daar is juist het gestroomlijnde Open Data loket. Ik hoop dat een van jullie me kunnen voorzien van feedback.
De gemeente publiceert al informatie over de containers op een webpagina en publiceert een interactieve kaart met de containers en metadata.
Ik heb de Import Guidelines al doorgenomen. Die zijn op zich duidelijk, maar Ik zal veel stappen hiervan nog moeten doorlopen, dus tips zijn welkom.
Verzoek
Wat aandachtspunten die ik me voor kan stellen bij het verzoek:
-
Bij voorkeur voegen ze het zelf toe aan Openstreetmap (scheelt mij werk )
-
OSM Compatible licentie, bijvoorbeeld CC-BY-4.0
-
Voorkeur voor een direct bruikbaar importformaat (GeoJSON?)
-
Alle metadata over gebruik van de containers
-
Extra metadata of de container ondergronds is, want dit is relevant voor OSM, maar staat niet in de huidige kaart van de gemeente.
-
Extra metadata of de container een toegangspas vereist. Bijvoorbeeld wel voor restafval, maar niet voor glas. Papier en GFT weet ik niet zeker.
Dataformaat
Ik heb nog niet eerder data geïmporteerd in Openstreetmap. Ik heb wel eens in Python met GeoJSON gewerkt, los van Openstreetmap. Zou GeoJSON een goed formaat zijn om op te vragen, of is een ander formaat logischer? Het lijkt me dat JOSM hier de meest handige tool voor is? Ik las ergens iets over het omzetten van GeoJSON naar OSM XML om te kunnen importeren in JOSM. Heeft iemand hier meer informatie over?
Tags
De tags die in de interactieve kaart worden weergegeven bevatten interessante informatie. Maar wel is de vraag hoeveel informatie hiervan interessant is voor OSM. Dit zou in de Recycling amenity moeten. Twee voorbeelden van tag sets:
Afvalcontainer: Restafval_ZW
Nummer: 633
Adres: Fontuinkruidstraat naast 49(Veenwortelstraat)
Afvalstroom: Restafval_ZW
Zwerfvuilklep: Ja
Buurt: Malburgen-West
Afvalcontainer: Papier
Nummer: 1,928
Adres: Het Maisveld 22 - 60
Afvalstroom: Papier
Zwerfvuilklep: Nee
Buurt: Klingelbeek
Mijn ideeën bij die tags:
-
Afvalcontainer / Afvalstroom Liefst bij generieke categorieën van afval blijven, omdat gemeentelijk beleid kan wijzigen. Bijv. wel of geen etensresten in GFT.
-
Nummer Zou in een loc_ref: tag geplaatst kunnen worden, evt. loc_ref:cont_nr Of ik kan bij de gemeente navragen onder welke naam zij deze tag registreren, ter inspiratie. Dit nummer is zichtbaar op de container zelf, dus wellicht relevant om over te nemen. Iemand tips hiervoor?
-
Adres Is een vrij veld om een plaats aan te duiden. Lijkt me overbodig om over te nemen.
-
Zwerfvuilklep Dit is een kleine klep die zonder pasje bruikbaar is, voor zwerfvuil. Ik zie hier nog geen tag voor gebruikt. Ik kan het als issue aanmerken, maar hoeft voor nu niet overgenomen te worden. Misschien is het zinvol dit als notitie op te nemen indien een zwervuilklep aanwezig is, mocht hier toch een tag voor komen?
-
Buurt Net als adres af te leiden van locatie, dus kan volgens mij ook genegeerd worden.
-
Underground De kaart van de gemeente laat niet zien of een container ondergronds is, maar dat is voor OSM een relevante tag. Volgens mij zijn in Arnhem de meeste, zo niet alle containers ondergronds. Ik kan dit meenemen in het dataverzoek.
-
Toegang De restcontainers moeten met een pasje geopend worden en die functioneert tegen betaling. Ik kan zo snel niet de goede tag hiervoor vinden om dit aan te merken. Ook zal ik voor de andere typen op moeten vragen hoe de toegang geregeld is. Containers voor glas zijn bijvoorbeeld altijd bruikbaar.
Ik ben benieuwd naar jullie feedback en tips.
In mijn achterhoofd heb ik vergelijkbare dataverzoeken voor brievenbussen, bankjes, prullenbakken, paden tussen huizen, lantaarnpalen, brandkranen (in NL ondergronds), bomen, putdeksels, parkeerplaatsen, AEDs, fietsenrekken, camera’s, verkeersborden, reclamezuilen, terrassen, zonnepanelen, etc. Ik vermoed dat er veel informatie bij publieke instanties is geregistreerd die nog niet in OSM te vinden is. En een dataset kan volgens mij goed bestaan naast het mappen zelf.